Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquête campingstoel - Forum Wereldfietser

Enquête campingstoel

Beste wereldfietsers,

Als student aan de NHL Hogeschool, doe ik een marktonderzoek naar campingstoelen. Deze zijn er in verschillende soorten en maten te krijgen. Ik richt mij hier op de draagbare stoelen. Als wandelaar, fietser of motorrijder wil je het liefst een zo klein en licht mogelijk pakketje waar je stoel in zit.

Op de markt zijn deze varianten al beschikbaar, maar zijn deze stoelen vaak duur en het comfort kan naar mijn mening veel beter. Ze hebben vaak geen armleuningen, en je zit nogal weggezakt in de stoel. Om te onderzoeken of er markt is voor een vernieuwde lichtgewicht campingstoel met een kleine pakmaat en die comfortabel zit (denk aan een stoel waar je wat rechter op zit met arm en rugleuning), heb ik een enquête opgesteld onder de volgende link:
https://goo.gl/forms/z9CUg87Z6WhYVQcD3

Jullie zouden mij enorm helpen door deze enquête in te vullen! (slechts een paar minuten werk)

Groeten, Simen
Done!
Done!

Zou wel tof zijn als je de uitkomst hiervan terug koppelt.
Ik ken een flink aantal fietsers met stoeltjes en denk dat het maximaal aanvaardbare gewicht ergens rond de 750 gram zal liggen. Boven dat gewicht zullen er ook wel geïnteresserde kopers zijn, maar flink minder.
Het lasige daarvan is daarom dat alle extra luxe zoals armleuningen direct ten koste gaat van het materiaal dat beschikbaar is voor de stevigheid, die ook zonder armleuningen al op het randje van het aanvaardbare zit.
Uitdaging is en blijft daarom om een werktuigbouwkundig ontwerp te verzinnen dat met weinig materiaal voldoende sterk is en tegelijk klein opvouwt, zonder de ontwerpen van de concurrenten na te apen natuurlijk.
Bovendien moeten materialen en fabricage betaalbaar blijven.
En daarom is de mijne zwaarder dan 750 gram anders kan ik er niet in zitten. Ze zijn dan allemaal te laag voor me of bieden niet voldoende steun in de rug.
Ik heb nooit overwogen om een campingstoel mee te nemen.
Ik zit bijna altijd op mijn grondzeil(landbouwplastic) van de tent, heerlijk op de grond of evt. het plastic op een bankje. Op de grond picknicken in kleermakerzit, helemaal prima en fijn.

Ter idee wellicht voor (toch) een campingstoelontwerp, dit gedicht van Toon Hermans.

Het is mooi om te zien hoe ongecompliceerd de dieren gaan zitten. Ze kennen geen stoel, geen bank, geen feauteuil. Ze gaan gewoon zitten op 'niets', op wat er is: een boom, een paal, een stok, op de grond.
Wij moeten weer zo nodig allerlei gekke meubeltjes onder ons kontje hebben.
fud0 schreef:Ik heb nooit overwogen om een campingstoel mee te nemen.
Ik zit bijna altijd op mijn grondzeil(landbouwplastic) van de tent, heerlijk op de grond of evt. het plastic op een bankje. Op de grond picknicken in kleermakerzit, helemaal prima en fijn.
Fijn voor jou.
Helemaal mee eens Leon :D
Afhankelijk van geplande fietstocht neem ik in Nederland stoeltje mee die meer weegt dan 750 gram. Ik meen iets van 900 gram. Zwaarder zou ik niet willen hebben.
Naar buitenland voor meerdere maanden gebruik ik een stuk tyvek dat lekker licht is en compact opvouwbaar.
Op campings in binnen en buitenland maak ik diverse malen mee dat een stoel beschikbaar is en zelfs een tafel!
Telkens sta ik versteld van de vriendelijkheid en behulpzaamheid van campinghouders!
Zie je ook op steeds meer plekken langs rijwielpaden zitplaatsen, soms zelfs met oplaadpalen. En vind ik het ook wel gezellig om bij anderen aan te schuiven :lol:
https://nl.helinox.eu/chair-zero.html
Mag ik een lans breken voor dit waanzinnige stoeltje?
500 gram en heerlijk klein.
Nooit een stoeltje gewild maar nu toch om gegaan.
Wel lachen als je met een stel bikepackers ‘ruig’ de wildernis in gaat en je tandenborstel nog afzaagt om vervolgens heerlijk na een fietsdag met je stoeltje bij het kampvuur zit.
Leon schreef:
fud0 schreef:Ik heb nooit overwogen om een campingstoel mee te nemen.
Ik zit bijna altijd op mijn grondzeil(landbouwplastic) van de tent, heerlijk op de grond of evt. het plastic op een bankje. Op de grond picknicken in kleermakerzit, helemaal prima en fijn.
Fijn voor jou.

Misschien komt het cynisch op jou over, of is mijn antwoord niet relevant op de vraag, dat kan ik begrijpen, maar een ontwerper komt misschien juist daardoor op ideëen.. voor bv. (nog) meer minimalisme.
Ik gun ieder zijn (fiets)vakantie op zijn manier, maar ik wilde aangeven dat ik het zelf niet doe, omdat ik nogal met minimalisme bezig ben als het om bagage meenemen gaat en als vanzelfsprekend, daardoor, een campingstoel afvalt. Ik begrijp dat het cynisch over kan komen, zo was het enerzijds ook bedoelt, maar ook met een lach, JUIST, om op evt. ideeën te komen voor misschien, uiteindelijk, totaal een andere campingstoel dan we tot noch toe kennen.

Kijk naar de catwalk waar kledingstukken tot in het extreme 'alle kanten op lijken te schieten' om vervolgens tot een heel simplistisch ontwerp te komen, waar je je dagelijks in kunt vertonen, maar daarvoor moest wel dat extreme ontwerp, eerst aan je oog en in je gedachten voorbijkomen.
Ik merk dat laag zitten en opstaan nog geen probleem is, wat dat betreft zou ik goed zonder stoeltje toekunnen. Waar ik niet (meer) tegen kan, is het op de grond zitten zonder rugleuning.
Ik heb een Helinox ground chair. Voordelen: licht, klein op te vouwen, laag bij de grond, zodat je ook in de tent kunt zitten, en geen punten onderaan de ‘stoelpoten’, zodat het grondzeil van de tent minder wordt belast.
fud0 schreef:Misschien komt het cynisch op jou over, ....
...om op evt. ideeën te komen voor misschien, uiteindelijk, totaal een andere campingstoel dan we tot noch toe kennen.
Goed dat je het bedoelde op op ideeën te komen. Ik zie de tips er zelf niet in.

Het geheel kwam op mij inderdaad over als iemand die op een forum voor bril- en contactlensdragers komt roepen dat hij toch echt geen bril nodig heeft. Voor veel fietsers, zeker gezien de leeftijden hier, is een stoeltje inmiddels namelijk meer dan een comfortgadget, regelmatig zelfs een praktische voorwaarde.
Polling schreef:Ik merk dat laag zitten en opstaan nog geen probleem is, wat dat betreft zou ik goed zonder stoeltje toekunnen.
Wat dat betreft wil ik de enquêteur melden dat er twee verschillende smaken zijn voor stoeltjes:
* stoeljes die duidelijk hoger zijn waar je relatief rechtop op kunt zitten wat inhoudt dat het gaan zitten en opstaan relatief gemakkelijk is.
* stoeltjes die laag zijn, waarmee je vlak boven de grond zit, met als voordeel dat je tijdens het koken gemakkelijk bij de dingen kunt die op de grond liggen en waarmee je ook in een voortent kunt zitten. Nadeel is inderdaad het lastigere gaan zitten en opstaan.
Done! Ben benieuwd, niet of, maar wanneer er iets beters komt dan dat er tot nu toe op de markt gebracht is... (wat goed is kan altijd beter, zal ik maar zeggen).
fud0 schreef:in kleermakerzit
Ja dat kán ik dus niet he. Mijn benen zijn te lang en m'n spieren en pezen te stijf ofzo. Net als m'n onderrug. Krijg de knieën niet naar de grond en kukel achterover :oops:
Ik wacht totdat er een keer een ontwerper een goede fiets maakt die na (of tijdens een pauze) de rit in een stoel omgevouwen dan wel makkelijk omgebouwd kan worden. Het mag zelfs een basic bankje zijn zonder leuning, maar dan heeft de fiets een dubbele functie naast transport ook een zitmeubel.

Hopelijk is dit stof tot denken ;)
rockhopper schreef:Ik wacht totdat er een keer een ontwerper een goede fiets maakt die na (of tijdens een pauze) de rit in een stoel omgevouwen dan wel makkelijk omgebouwd kan worden. Het mag zelfs een basic bankje zijn zonder leuning, maar dan heeft de fiets een dubbele functie naast transport ook een zitmeubel.

Hopelijk is dit stof tot denken ;)
Waarom ombouwen?
Neem een ligfiets in welke vorm dan ook. Ik denk dat een open trike al een heel eind in de buurt van jouw ideaal komt, maar met een normale open tweewiel ligfiets kun je ook prima "hangen" als je een of beide voeten op de grond plaatst. Over een velomobiel nog maar niet gesproken, dan heb je zelfs beschutte en normaal gesproken droge plaats om iets naast je neer te leggen....

Uiteraard kun je er ook (prettig) mee fietsen, of het voor jouw een comfortabele oplossing is moet je zelf gaan beoordelen.
Bij de tent is een stoeltje waar de rest van een ligfiets aan vast zit toch wat onhandig en zelfs een lage ligger is dan best hoog. Het zou cool zijn - lijkt mij dan - als je het zitje er af kom klikken en op de grond zetten. Met wat geluk zijn er dan nauwelijks extra onderdelen zoals pootjes nodig.
Ik zal toch niet de eerste zijn die dit bedenkt?
Leon schreef:Bij de tent is een stoeltje waar de rest van een ligfiets aan vast zit toch wat onhandig en zelfs een lage ligger is dan best hoog. Het zou cool zijn - lijkt mij dan - als je het zitje er af kom klikken en op de grond zetten. Met wat geluk zijn er dan nauwelijks extra onderdelen zoals pootjes nodig.
Ik zal toch niet de eerste zijn die dit bedenkt?
Sterker: dat kan ook met een gewoon zadel. Gewoon met stang en al uit de zadelbuis halen, naast de tent in de grond timmeren en zitten maar! Dan komt een geveerd Brookszadel helemaal tot zijn recht. :wink:
willem.m schreef:
Leon schreef:Bij de tent is een stoeltje waar de rest van een ligfiets aan vast zit toch wat onhandig en zelfs een lage ligger is dan best hoog. Het zou cool zijn - lijkt mij dan - als je het zitje er af kom klikken en op de grond zetten. Met wat geluk zijn er dan nauwelijks extra onderdelen zoals pootjes nodig.
Ik zal toch niet de eerste zijn die dit bedenkt?
Sterker: dat kan ook met een gewoon zadel. Gewoon met stang en al uit de zadelbuis halen, naast de tent in de grond timmeren en zitten maar! Dan komt een geveerd Brookszadel helemaal tot zijn recht. :wink:
Zij het dat veel mensen met een kampeerstoeltje, waaronder ik, dat stoeltje vooral hebben vanwege de steun in de rug. Dat heeft een brookszadel niet maar een ligfietstoel meestal wel. Vandaar.

Wij vinden onze lage Alites tevens fijne stoelen om saves de son in de see te sien sakke.
Afbeelding