Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-sen voor oudere beginnende lange-afstandfietster? - Forum Wereldfietser

GPS-sen voor oudere beginnende lange-afstandfietster?

Ik heb nu drie langere tochten gemaakt in Frankrijk, Engeland en Duitsland. En de 3 routes mbv Maps.me op de ipad, een grof route-idee, een papieren kaart en veel contact met de locals per dag vormgegeven. Heel prettig vanwege de enorme vrijheid, inefficiënt ook omdat het veel vraag- en afstaptijd vraagt voor de route en het zoeken van een camping of slaapplek. Ik overweeg nu zo'n hedendaags apparaatje op mijn stuur voor erbij. Ik ben niet handig met technologie, wil het ook niet worden en denk dus aan een moderne senioren-gps. Uiterst simpel te bedienen en toch perfect in zijn functionaliteit. Wie heeft een advies?
Als je eenmaal het kaartmateriaal en de route op de GPS hebt gezet, is de voor de rest supereenvoudig, het pijltje is waar je bent en gewoon het blauwe lijntje volgen.

Voor het kaartmateriaal en de route zou je een handige kleinzoon o.i.d. kunnen charteren.

Wat je schrijft over handigheid met technologie en er geen tijd aan willen besteden vindt ik wel frappant, zo werkt de wereld zover ik weet niet, ik zou ook graag goed Frans willen spreken maar ik heb geen aanleg voor talen en wil er ook geen tijd in steken.
Mee eens. Je zult je er toch enigszins in moeten verdiepen want zo simpel als jij voorstelt bestaan ze bij mijn weten simpelweg niet. Want ook een simpel geval kan kuren krijgen, en dan moet je toch weten wat je moet doen. Vergeet daarom ook je kaarten niet mee te nemen, en misschien die handige kleinzoon mee laten fietsen;).
Het probleem met uiterst simpel te bedienen apparaten is dat ze nooit de gewenste functionaliteit bieden. Er bestaat in die zin ook geen bruikbare senioren-smartphone of senioren-iPad. Je zult toch moeten zorgen dat de gewenste route of track die je wilt volgen op de een of andere manier op je schermpje terechtkomt, en dan begint het gedoe... Dat neemt niet weg dat de beginselen in een paar uur wel te leren zijn, er zijn ook korte cursussen van buitensportwinkels bijvoorbeeld. En dan maakt het verder niet zoveel uit wat voor gps je gebruikt. Mijn voorkeur zou trouwens uitgaan naar een smartphone met navigatie-app, omdat je daarvan de bediening al kent (gezien je ervaring met een iPad) en al een internetverbinding hebt, wat het inladen van kaarten en tracks des te makkelijker maakt. En alle campings en hotels vind je met de archies-app en booking.com-app. Gewoon op diezelfde telefoon. Zie de andere soortgelijke topics hierover.
Een mens is nooit te oud om iets te leren.... :D
Op dit forum kun je indrukwekkend veel informatie en alle mogelijke meningen over GPS'n lezen.
Maar nu ben ik aan de beurt....

Ik mijn geval stond ik een paar jaar geleden voor hetzelfde: een GPS. Maar welke, en hoe gaat dat dan? Enz.
De volgende stappen heb ik toen genomen:

1. Een weekeinde met de club meegegaan, ook om te kijken wat er gebruikt wordt, hoe het werkt e.d..
2. Via Internet mr. GPS geraadpleegd - hij geeft info over vele soorten (Garmins) en hoe die in te stellen zijn. En dat laatste is heel erg handig. Allemaal voorinformatie.
3. Op advies van een WF-lid mijn apparaat niet bij een outdoorwinkel of online gekocht, maar bij een fysieke winkel: Waypoint. In mijn geval was/is dat in Heerhugowaard, ondergebracht bij Vittorio.
4. Daar laten demonstreren, aanvullend advies gevraagd en tot koop van een Oregon 600 besloten.

Leon (van Waypoint) zei simpelweg: 'er kan niks stuk...ga maar lekker uitproberen. Is er wat, kom dan maar' - rekening houdend met mijn leeftijd.... :wink:
Na ongeveer twee maanden 'snapte' ik het apparaat voor een groot gedeelte. Al duizenden kilometers wijst dat ding me nog steeds de juiste weg. En verbaas ik me over de mogelijkheden.

Waarom fysieke winkel? Service en deskundige hulp. Het kaartje ging bv. eens kapot en het omruilen was geen probleem. Maar ook voor zaken, die ik toch niet goed begreep, kan ik daar terecht.
Waarom een outdoorapparaat? Regen, valpartijen, tot nu toe heeft-ie alles overleefd. Werkt feilloos.
Je moet er aan wennen. En mee leren omgaan. Dan heb je er een hoop plezier van.

Ik meng me niet in de voor-en tegens i.v.m. smartphonemogelijkheden.

Succes!
Ger64
Bedankt, voor de reacties op mijn vraag naar een senioren-gps!
Ouderen hebben de toekomst, dus de ict/commercie zal absoluut nog in dit markt-gat duiken!

Voor nu heb ik vooral veel aan het adequate stappenplan van Ger om tot de beste aankoop voor mij te kunnen besluiten. Dank daarvoor!
Biker
Ik deel de voorkeur voor eenvoud, maar echt simpel wordt het niet. Mijn voorkeur ging bovendien uit naar een licht en niet te duur apparaat dat lang deed met een stel oplaadbare batterijen en dat lekker universeel is waar het gaat om kaartmaterial en tracks. Dan kom je automatisch uit op een Garmin Etrex 20 of 30. Als de kaart erop staat en je de tracks geladen hebt werkt het echt heel simpel zolang je alleen maar de tracks wilt volgen. De kaart erop zetten vond ik gedoe, maar ik heb een kant en klare geheugenkaart met de Openfietsmap kaart van zowat heel Europa gekocht dus dat was ook simpel opgelost. Tracks laden vond ik nog wel lastig tot ik de handleding op de site van Paul Benjaminse vond. Toen ging het gesmeerd. Met goede oplaadbare batterijen doe ik 4-5 dagen. Die van Ansmann die Waypoint erbij verkoopt gaan zeker een dag langer mee dan de Panasonic Eneloops.
Natuurlijk kan er meer met zo'n ding. Het belangrijkste is de points of Interest informatie met ARCHIES campings. Deze keer hadden we die nog op de telefoon, maar de volgende keer moet ik die toch ook op de Garmin zien te krijgen.
Ik loop precies tegen dezelfde problemen aan.
Ik hoop nog eens een cursus te kunnen volgen.
Iemand heeft mij de Jutlandroute op de GPS gezet en ik ga dit maar eens proberen.
Ik heb dit jaar voor het eerst GPS gebruikt. Ontzettend simpel op mijn Windows Phone, gewoon op mijn mobieltje dus. Ik heb thuis een programmaatje GPS geinstalleerd. Daarna hoef je alleen maar op internet een track binnen te halen (bijvoorbeeld de volledige fietsroute naar Barcelona) en klaar is Kees, Je hoeft dan alleen nog maar te fietsen.

Het mobieltje heb ik bevestigd via Clickfast of zoiets op mijn stuur en dat zit als een huis. Verder heb ik een powerbank in mijn stuurtasje die hem onderweg bijlaadt, al kan dat ook via mijn naafdynamo. Ik wist niet dat het zo simpel was.
Ook voor niet-senioren zoals ik is het geregeld gedoe om navigatie- en track software zover te krijgen dat het doet wat je wilt. En intuitief werkende software is vaak ver te zoeken. Bijvoorbeeld laatst wilde ik een gpx track in OSMAnd geprojecteerd krijgen, maar die optie is in de nieuwe versie weer verstopt op een onlogische plek. [edit]En je moet handmatig de gpx file op de juiste plek op de smartphone prutsen met eoa filemanager die ook weer niet goed werkt[/edit] Voor mijn 10 jaar oude garmin moet ik een speciaal programmaatje hebben om een track te uploaden, staat natuurlijk niet geinstalleerd op mijn nieuwe PC, enz enz, altijd onhandig. Oh en dan blijkt de track teveel punten te hebben en moet je weer uitvogelen hoe zinnig de helft van de punten eruit te krijgen.

Het blijft dus altijd, gedoe. Er zijn vast betere spullen/apps dan ik ken... Maar het interesseert me eigenlijk te weinig om dit goed te regelen. Sowieso, vooraf een goede track/route laten bepalen of zoeken is niet evident en kan veel tijd kosten, ik heb daar vaak geen zin in. Fiets zelf toch het liefst op kennis en ad-hoc de route bepalen...
Misschien een beetje vroeg voor dit topic, maar er zit een gps fietscomputer aan te komen met de focus op navigeren. Het is de bedoeling dat ze de strijd aan gaan met de huidige marktleider garmin (al zal dat wel niet zo snel gaan).
Het product moet nog uitkomen en voorlopig zijn er een paar filmpjes te zien die eerder dit jaar gemaakt zijn met prototypes. Met andere woorden, het moet zichzelf nog compleet bewijzen. Maar wat zichtbaar was op de filmpjes van een betrouwbare reviewer, dat zag er wel interessant uit (reviewer DCRainmaker)
Link naar product: https://www.hammerhead.io/pages/karoo
Link naar 'eerste indruk van de reviewer: https://www.dcrainmaker.com/2017/05/ham ... uter.html/

Ik ben zelf wel into gps, ik ben dus ingegaan op het 'early offer' aanbod, te meer ik eigenlijk een extra computer nodig ga hebben om vrouwlief tevreden te houden op de fiets (zij wil ook kijken) en we momenteel een oregon 600 delen.
Omdat de filmpjes het eruit laten zien dat de navi en routes makkelijk op het apparaat zelf te maken zijn, en het scherm min of meer net zo 'goed' werkt als een telefoonscherm heb ik er wel vertrouwen in.

Echter zijn er wel nog een aantal factoren waar ik mezelf zorgen over maak: welk kaartmateriaal ga ik krijgen en hoe makkelijk is dit te onderhouden/wordt dit vernieuwd. Hoe gaat de accu zich houden? Zal het scherm goed leesbaar zijn in felle zon dan wel donkere bossen? Oftewel zeker nog geen aanrader van mijn kant, maar misschien zijn er meer geïnteresseerden hierin. Hopelijk volgt er nieuws als er binnenkort Eurobike gehouden wordt.
Topicstarter schreef:Ik ben niet handig met technologie...
gelinkte website schreef:...built on Android
Oeps, link geplaatst in verkeerde topic?
Net de info doorgelezen en het ziet er inderdaad erg interessant uit. Heb me maar meteen aangemeld voor de early offer list. Ook omdat ik vermoed dat mijn Garmin bezig is de geest te gaan geven. Nadeel wat ik wel heb gezien is dat er geen losse batterijen in kunnen. Verder net als rockhopper vraag ik me af hoe gaat het met het kaartmateriaal en hoe lang gaat de accu in de praktijk mee. Maar als het een erg mooi aanbod wordt ga ik hem vermoedelijk wel uitproberen.
Ze hebben het alleen over een eigen basiskaart van de hele wereld. Daar zul je weinig aan hebben. Verder is de batterijduur 10-15 uur, dus ga maar uit van een dag en niet meer. Bovendien alleen op de ingebouwde batterij, en niet met losse AA's waarvan je er wat in je stuurtas kan hebben als reserve. Wat mij betreft dus geen concurrentie voor mijn Etrex 30, verre van dat.
Ik was vroeger ook groot fan van AA batterijen maar neig tegenwoordig steeds meer naar USB oplaadbare apperatuur. Vooral omdat je hier met standaard powerbanks kan werken, deze hebben een grote energieinhoud en zijn oplaadbaar met naafdynamo of zonnepanelen of een standaard USB lader. De penlights worden dan juist onhandig omdat je hier weer aparte oplader voor mee moet hebben, en reserve batterijen.
Maar dan laad je wel een accu met een accu op, met alle verliezen van dien. Vier oplaadbare AA's wegen 125 gram, en met die van Ansmann (2500) fiets ik dan 8-10 dagen met mijn Etrex 30. Op kortere tochten neem ik dan ook geen lader mee. Valt de tocht net iets langer uit, dan kan ik altijd nog gewone AA's in de supermarkt kopen. Op langere tochten gaat er wel een lader mee, maar die weegt ook maar 125 gram (voor vier AA's tegelijk). Ik hoef dan maar eens in de 8-10 dagen bij een stopcontact te zijn. Zo hoef ik ook niets te laden van mijn naafdynamo, en dus geen Ewerk mee te slepen, en evenmin een zonnepaneel. Ik gebruik zo min mogelijk elektronica (mijn telefoon staat bijna steeds uit, en een tablet of zo heb ik niet bij me. Natuurlijk is de situatie helemaal anders op lange tochten buiten de moderne wereld, maar daar heb ik het niet over.
Een paar kantekeningen wbt die Hammerhead:

Gebaseerd op Android. Eerder product van Garmin met Android is uitgelopen op een fiasco. Ze hebben geen rekening mee gehouden dat Android ge-update moet kunnen worden en als je dat niet regelt het vrij snel onbruikbaar wordt. Verder veel en onvoorspelbaar stroomverbruik. Android is ook een OS dat vooral veel rekenkracht (en dus stroom) nodig heeft. Nu was dat apparaat van Garmin met Android versie 4.0 en ondertussen zijn we al een stuk verder natuurlijk en heeft Android zich ook behoorlijk verbeterd in de tussentijd.
Verder, als het al op Android werkt, waarom kan ik het dan niet op mijn bestaande telefoon gebruiken? Scheelt weer een apparaat. Veel smartphones zijn tegenwoordig ook waterdicht.

En hoe zit het met de mogelijkheden voor zinnig kaartmateriaal? Dingen ook aan Openstreetmaps, Openfietsmaps.

Ik heb ook mijn twijfels over die stuur mount. Ziet eruit alsof het gevoelig is voor trillen, zo aan zo'n stokje.
Wim schreef:Maar dan laad je wel een accu met een accu op, met alle verliezen van dien.
Dat is met penlights ook zodra je ze onderweg moet opladen [edit]vanuit een powerbank wat ik sommigen zie doen[/edit]...
Vier oplaadbare AA's wegen 125 gram, en met die van Ansmann (2500) fiets ik dan 8-10 dagen met mijn Etrex 30.
Da's inderdaad wel het grote voordeel, zo'n laag stroomverbruik. Met een smartphone kan je dat vergeten, zelfs met een powerbank. En inderdaad het voordeel van de mogelijkheid om batterijen onderweg kunnen kopen.

Ik heb zelf wel een boel ander spul dat ik oplaad met USB, met name telefoon en filmcamera(gaat soms mee). Mijn fietsverlichting werkt ook met accu en gebruik ik altijd wel in meer of mindere mate. [edit]Waar ik dan zelf niet vrolijk van word is een woud aan oplaadmeuk wat ik met verschillende stekkers in stopcontacten op de camping moet steken...[/edit]

Overigens, voor het gewicht van een extra apparaat kan je een aardige accu meenemen. Dus als je of je telefoon of je garmin thuislaat.
Ik gebruik ook geen powerbank. Ik wil het gewoon simpel houden. Dus alleen mijn Etrex 30 met wat AA's en een smartphone die vrijwel steeds uit staat en dus ook meer dan een week doet met een keer opladen. Geen snoertjes, geen gezeur bij de receptie van een camping met 'mag ik mijn powerbank opladen?' Ik heb wel nog een mini powerbankje en die is precies goed voor 1x telefoon laden (hoef ik mijn telefoon niet af te geven). Als ik dat kleine dingetje meeneem kan ik zeker twee weken zonder gedoe. Ditto met de Garmin: met zes AA's doe ik 12-15 dagen. Mijn verlichting wordt gevoed uit de naafdynamo, en gaat nog best vaak aan, ook soms overdag als het wat drukker op de weg is. Voor de rest ben ik het met je eens dat de usb standaard voor laders heel handig is.
Ik laat de powerbank altijd gewoon 's nachts in de wasgelegenheid van de camping liggen. Ik doe dat al drie fietsreizen achter elkaar en nog nooit problemen gehad. Ik geef toe: mijn Chinese powerbank ziet er niet gelikt uit. Maar het is wel eentje met veel vermogen.