Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-sen voor oudere beginnende lange-afstandfietster? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS-sen voor oudere beginnende lange-afstandfietster?

Even een paar puntjes over de karoo van hammerhead. Ik heb natuurlijk al iets meer gelezen voordat ik tot aankoop overging.

Dat van de accu (niet "vervangbaar") klopt, al zal er zeker after sale service gaan zijn. Het merk zelf bestaat al iets langer en dit is dus niet het allereerste product dat ze uitbrengen. Het is echter geen grote speler. Verder lijkt het erop dat er on-the-go opgeladen kan worden, met andere woorden je zou dus een externe usb-kabel/powerbank kunnen aansluiten om de gps langer te kunnen gebruiken.

Wat betreft de android. Het besturingssysteem is gebaseerd op android 6.0 maar niet zoals voor een telefoon. Het is dus een gestripte customized versie. Dit heeft voor en nadelen. Voordeel is dat het open is en weinig extra's zal bevatten die je toch niet nodig hebt (bloatware), nadeel is dat je voor updates afhankelijk gaat zijn van Hammerhead zelf (het toestel heet trouwens Karoo, het bedrijf Hammerhead). In principe niet heel anders dan de firmware van traditionele gps-fabrikanten, met als extra dat er ook andere android apps op kunnen mocht je dat leuk vinden. Ik heb zelf ervaring met een android gedreven e-reader. Niet alle apps werken even fijn, maar het is een leuk extratje. Vanuit die fabrikant (Chinees) gebeurt er weinig qua update, dus beslist een puntje van aandacht. Van de andere kant: als het werkt heb je die updates niet zo hard nodig als op een telefoon. Afwachten hoe het in de praktijk gaat worden.

Het kaartmateriaal moet toch OSM gebaseerd gaan zijn. Of dit ook OCM (open cycle map) wordt zal moeten blijken. Ik denk dat je het een beetje a-la OSM-and of andere android based kaarten, je per regio kaarten kan downloaden, kan verversen/updaten. Op zich is dit geen probleem omdat je meestal toch wel weet waar je gaat fietsen. Door middel van wifi dan wel 3G kan je zelf deze kaarten te pas en te onpas aanvullen of niet. Maar goed, dit is dus ook nog iets waar we moeten afwachten hoe het in de praktijk werkt. Gezien de edge en de elemnt series van garmin respectievelijk wahoo ook op zulk kaart systeem zitten denk ik dat het wel redelijk zal werken. Bij mijn weten is er toch geen enkele app of gps perfect en je vind uiteindelijk toch wel waar je heen moet.

De mount is de standaard racefiets mount. Die werkt prima bij Parijs Roubaix bij de profwielrenners, hier heb ik eigenlijk geen vragen of wantrouwen bij. Mocht die van karoo zelf afwijken (wat ze zeggen van niet) kan je altijd een garmin edge mount gebruiken die zichzelf al jaren heeft bewezen. In hoeverre het trilt zal natuurlijk onder meer afhangen waar en hoe hard je fietst en hoe zwaar het apparaat gaat worden. Niet iets waar ik me zorgen over maak, maar het is wel een punt van aandacht natuurlijk.
Hoe heb je hem besteld - heb op de site nog niets gevonden waar "kopen" op staat?
Ik kreeg een mailtje een dag (of misschien 2 dagen) later met een bestel link nadat je jezelf hebt aangemeld voor de early offer list. Die werkte, toestel staat er nu voor 254€ daar komt dan nog VAT (btw) en douane kosten bij tijdens de afrekening.

Eventueel zou ik een link kunnen posten hier, maar ik vermoed dat de aanbieding persoonsgebonden is (email en dergelijke was al ingevuld) De nieuwsbrief laat ook een "reserve now" knop zien waarmee je kan kopen.
Ah, dan ga ik die gewoon even afwachten.
Interessant onderwerp dat hoe dan ook veel energie vraagt. Ik heb ook nog eens het artikel: Gids, Coach en Life saver, (ondertitel:extreem nauwkeurig verdwalen met GPS) teruggelezen (Robert van Weperen, Herfst 2013 ) in ts.De Wereldfietser. Past goed in deze uitwisseling.
En voor het eerst een heus routeboekje gekocht met alles erop en eraan voor mijn volgende trip. Met Reitsma fiets ik naar Rome vanaf mijn stuurtas!
BikerCH schreef:En voor het eerst een heus routeboekje gekocht met alles erop en eraan voor mijn volgende trip. Met Reitsma fiets ik naar Rome vanaf mijn stuurtas!
Prima idee. Wat ik handig vond aan het routeboekje behalve de route zelf, zijn een goede beschrijving van de overnachtingsmogelijkheden en steden/attracties.

Ik vond de route met het boek en zonder GPS goed te volgen behalve in drukke gebieden zoals de stad.

Ik kan me herinneren dat ik in Augsburg verkeerd ben gereden en dan kom je niet zomaar weer op de route omdat de kaartjes geen voldoende detail hebben. Aangezien jij al drie langere tochten heb gemaakt lijkt me dat voor jou niet z'n probleem.

Voor het volgen van de route kan het handig zijn een kilometerteller te hebben die je kan resetten en de afstand ook per 100 meter kan laten zien, de routebeschrijving geeft namelijk aanwijzingen t.o.v. de afstand tot het begin van het begin van de etappe:

Afbeelding
De combinatie van gps en boekje vind ik geweldig: Veel overzicht en info in het boekje, en urenlang een lijntje volgen als je in de brandende zon geen zin hebt om stap voor stap in het boekje te turen, of wat wil improviseren.
Helemaal mee eens. Ik vind het heel plezierig om een gps track te volgen, maar liever niet zonder het boekje. Zonder boekje heb je geen overzicht, is het dus ook veel lastiger plannen, mis je de extra informatie, en ben je een parasiet op het hele bouwwerk van deze routes.
Zelf ben ik nog steeds blij met mijn Garmin Etrex 30, en kan ik me geen betere koop voorstellen: licht, goedkoop, degelijk, compatibel, en met een extreem laag stroomverbruik van 4-5 dagen op twee goede AA's.
Ieder zo zijn eigen voorkeur. Ik leer juist de route goed kennen doordat ik zelf de routes inteken en ik kan daardoor ook goed de alternatieven en eventuele extra's makkelijk intekenen. Maar als je "blind" de gpx importeert van iemand anders en braaf dat lijntje volgt is het wel een beetje een sprong in het diepe (in mijn ogen). Maar het is altijd een goed idee om zowel een kaart als een routebeschrijving bij te hebben.

Een gps apparaat blijft een elektronisch toestel wat kan falen. Zo had ik de eerste 2 dagen van mijn recente fietsvakantie serieuze ontvangst problemen met de satellieten dat eigenlijk niet goed verklaarbaar was. Daar sta je dan met je mooi ingetekende tracks en routes die je niet kan inzien omdat het apparaat je niet op deze aarde kan plaatsen. Gelukkig rijden wij altijd met 2 gps apparaten naast de kaart dus we hebben nog niet hoeven terugvallen op de kaart. En ik vind het leuk om voor en na de route de boekjes te lezen, maar op de fiets heb ik een grote hekel aan papieren kaarten. Gewoon lekker met het verstand op nul fietsen en af en toe kijken of je nog goed fietst is alles wat ik verlang ;)
Wie bankiert bij ing heeft rentepunten en kan daarmee nu in de rentepuntenwinkel -gister nog voorradig- voordelig een Garmin Edge Explore of Etrex aanschaffen. Edge Explore, met bevestigingsonderdelen en oplaadkabels 220 e. en 11.000 rentepunten.
De Edge Explore die ik nu leer hanteren schijnt bovendien (info van een Duitse mr GPS, verkregen op het Bosschenhoofdweekend via Henri) een van de momenteel gebruiksvriendelijkste, veelzijdigste apparaten te zijn. Ik was eigenlijk van plan de Mio te proberen na enig zelfoverleg.
Maar de internetwinkel in Amsterdam die de Mio 200 voor 25 euro voor een week als huurkoop aanbood blijkt hiermee gestopt. 200 uitverkocht, geen service hetzelfde voor de 210 te organiseren. En toen viel mijn oog op deze Edge Explore! Ik ben er blij mee!
Ik heb vaak gehoord dat de Edge serie toch vooral voor racefietsers etc is en niet goed werkt met gpx tracks zoals vakantiefietsers die meestal gebruiken. Hoe zit dat eigenlijk? Het batterijgebruik lijkt ook groter dan bij de Etrex (laatst heb ik 6 dagen op een setje oplaadbare batterijen gefietst).
Wim schreef:
wo 26 sep, 2018 10:05
Ik heb vaak gehoord dat de Edge serie toch vooral voor racefietsers etc is en niet goed werkt met gpx tracks zoals vakantiefietsers die meestal gebruiken. Hoe zit dat eigenlijk? Het batterijgebruik lijkt ook groter dan bij de Etrex (laatst heb ik 6 dagen op een setje oplaadbare batterijen gefietst).
Ligt eraan welke Edge je bedoelt. Ik heb al jaren een Etrex 30. Vorig jaar kreeg ik (ook) een Edge 520 en dacht: wat een mooi apparaatje! Misschien niet geschikt voor langere fietsvakanties als je niet elke dag elektriciteit hebt, maar vast fijn voor dagtochtjes. Nou mooi niet. Er zit zo weinig geheugenruimte op dat niet eens heel NL er op past. Een eigen track volgen gaat ook niet zoals ik dat bij de Etrex gewend ben. Het scherm is hel fijn, en het is een klein apparaat. Maar voor vakantiefietsers... Het is m.i. vooral geschikt voor race- en mtb-fietsers die statistieken willen hebben en delen (bijv. via Strava). Ik heb 'm na een paar weken maar verkocht, en rij nog blij rond met de Etrex. Nu nog wel, want ik word wat kippig en eens zal dat kleine scherm niet meer functioneel zijn...
Wim schreef:
wo 26 sep, 2018 10:05
Ik heb vaak gehoord dat de Edge serie toch vooral voor racefietsers etc is en niet goed werkt met gpx tracks zoals vakantiefietsers die meestal gebruiken. Hoe zit dat eigenlijk? Het batterijgebruik lijkt ook groter dan bij de Etrex (laatst heb ik 6 dagen op een setje oplaadbare batterijen gefietst).
The Edge heeft een ingebouwde lithium batterij. Niet handig dus als je 'm iedere dag op de camping moet bijladen.
Je zou 'm wel kunnen voeden mbv een accupack of naafdynamo maar dan heeft Garmin weer eens niet nagedacht waar ze de USB poort plaatsen. Precies in het midden, onderop. Als je het apparaat dus op de voorbouw plaatst kan er geen kabel in. Verder kan er geen microsd kaart in maar heeft het ding alleen intern geheugen. De Explorer is verder een uitgeklede versie van duurdere modellen die geschikt zijn voor racefietsers en is minder geschikt voor wandelaars (als je snelheid onder een bepaalde snelheid komt neemt ie aan dat je stil staat) dus ik zet mijn vraagtekens bij "meest veelzijdig", dan kan je beter een smartphone gebruiken.
Wim schreef:
wo 26 sep, 2018 10:05
Ik heb vaak gehoord dat de Edge serie toch vooral voor racefietsers etc is en niet goed werkt met gpx tracks zoals vakantiefietsers die meestal gebruiken. Hoe zit dat eigenlijk? Het batterijgebruik lijkt ook groter dan bij de Etrex (laatst heb ik 6 dagen op een setje oplaadbare batterijen gefietst).
Ik gebruik oa. een Edge 800 (geen explore, met OSM kaarten) en een Etrex30x (met vooraf geladen kaart)
Het scherm van de Edge is vele malen duidelijker dan de Etrex, bovendien is de weergave van de kaart veel mooier. Accu van de Edge gaat ongeveer 12 uur mee, Etrex met Eneloop gaat uiteraard langer mee (40 uur?) maar daar moet ik voor de afleesbaarheid wel de achtergrond verlichting aanzetten.
Verder kan een Edge prima omgaan met gpx tracks, al zijn er wel wat eigenaardige verschillen. Ik zou in ieder geval niet weten waarom een Edge niet geschikt zou zijn voor vakantiefietsers. Helemaal de wat uitgeklede Explore uitvoering.
Ideaal (voor mij) zou een Edge 800 met batterijen zijn :idea:

Morgen testen met een Wahoo Elemnt, maar heb al gezien dat dat ding ook zijn tekortkomingen heeft :|
willem.m schreef:
wo 26 sep, 2018 10:38
...en rij nog blij rond met de Etrex. Nu nog wel, want ik word wat kippig en eens zal dat kleine scherm niet meer functioneel zijn...
Zou een vergrootglas die je er op kan klikken geen gat in de markt zijn (of bestaat zoiets al)? Goedkoper dan een nieuwe GPS met groot scherm (die ook meer stroom vreet).
Fedor schreef:
wo 26 sep, 2018 20:14
Zou een vergrootglas die je er op kan klikken geen gat in de markt zijn (of bestaat zoiets al)? Goedkoper dan een nieuwe GPS met groot scherm (die ook meer stroom vreet).
Wel een andere GPS, wel een eTrex; bij een eTrex Touch staan er op het scherm een + en - om te zoomen, als je het "ster" symbool links klikt dan kan je scherm bedienen als een smartphone, slepen en "pinch to zoom".

Afbeelding

Nadeel van de eTrex Touch is dat batterijen minder lang mee gaan en bij regen is de bediening lastiger.
De tovenaar schreef:
wo 26 sep, 2018 10:55
The Edge heeft een ingebouwde lithium batterij. Niet handig dus als je 'm iedere dag op de camping moet bijladen.
Ik begin persoonlijk echt een hekel te krijgen aan steeds weer losse AA's en een aparte AA lader mee te moeten nemen en onderweg te moeten hanteren voor mijn oude Garmin GPSMap 60, dus voor mij is zo'n interne USB oplaadbare batterij juist een voordeel qua eenvoud en gewicht... Al m'n andere spullen werken ook al op USB.
Je zou 'm wel kunnen voeden mbv een accupack of naafdynamo maar dan heeft Garmin weer eens niet nagedacht waar ze de USB poort plaatsen. Precies in het midden, onderop. Als je het apparaat dus op de voorbouw plaatst kan er geen kabel in.
Als ik het zo zie is het niet onmogelijk om dat een USB kabel in te steken tijdens het rijden. Met voorbouw idd onhandig. Maar aangezien het apparaat ook 12 uur meegaat zou moeten volstaan met af en toe opladen vanuit je powerbank.
Verder kan er geen microsd kaart in maar heeft het ding alleen intern geheugen. De Explorer is verder een uitgeklede versie van duurdere modellen die geschikt zijn voor racefietsers en is minder geschikt voor wandelaars (als je snelheid onder een bepaalde snelheid komt neemt ie aan dat je stil staat) dus ik zet mijn vraagtekens bij "meest veelzijdig", dan kan je beter een smartphone gebruiken.
Qua veelzijdigheid wint de smartphone zeker. Maar een Garmin Edge heeft zo te zien een 3,7V/1,1Ah accu en doet daar 12 uur mee, een smartphone is bij mij na een uur of 4 door zijn 2,8Ah accu heen met OSMAnd. Als het klopt wat ik schrijf is dat 340mW vs 2,6W, ruim een factor 7 meer stroomverbruik. Ook al gebruik ik zelf ook meestal m'n smartphone voor dagritten icm een kleine powerbank, het verbruik ligt echt te hoog om op lange trektochten met weinig stopcontact mogelijkheden te kunnen gebruiken als continue navigatie. (Met scherm uit navigeren wat sommigen als oplossing hebben voor het stroomprobleem vind ik niet werkbaar.)

Andere kant van de medaille: helaas hoor ik de laatste tijd van vrienden veel slechte verhalen over Garmin apparaten qua softwarebugs en totale uitval van apparaten, hopelijk blijft deze serie ervan verschoond..
Ik heb sinds eind juli de nieuwe Edge Explore.

Dit is inderdaad een soort uitgeklede versie van de dure Edge 1030, specifiek gericht op tourfietsen.
De belangrijkste zaken zie zijn weggelaten zijn echte wielren functies zoals vermogensmeting, trainingsprogramma's en Strava live segments. Zaken dus die een fietstourist niet nodig heeft, en tegen een aantrekkelijker prijs. Dit in tegenstelling tot eerdere Explore versies die nauwelijks goedkoper waren dan de uitgebreidere toestellen.

De belangrijkste functies voor tourfietsen heeft ie wel: goede Garmin fietskaarten, routes volgen met route aanwijzingen, routering op het toestel en uitgebreide mogelijkheden om het scherm naar eigen inzicht in te delen.
Een micro-sd slot zou fijn zijn geweest, maar is niet echt nodig. Openfietsmap Benelux kon ik zonder problemen toevoegen, geheugenruimte genoeg.
Het is wel jammer dat de contacten voor de externe batterij van de 1030 niet aanwezig zijn. Op een kampeervakantie is een extra battery-pack altijd handig.
De interne batterij houdt het 10 tot 12 uur vol en kan middels een naafdynamo geladen worden tijdens het rijden. Op een out-front mount is de micro-usb poort aan de onderkant wel toegankelijk, zij het met enige moeite.

Mijn vorige GPS was een Oregon 600. Als buitensport GPS wel uitgebreider, maar ook met een voor fietsen zeer vervelende eigenschap: zodra de voeding vanuit de naafdynamo weg valt komt er een waarschuwing die binnen 30 seconden beantwoord moet worden, anders schakelt ie uit. Heel vervelend, zeker op kruisingen en bij stoplichten en alleen op te lossen met een extra bufferaccu.
De Edge Explore geeft in dat geval een subtiele waarschuwing op het scherm (en mogelijk een geluidssignaal maar die staan bij mij uit) en blijft gewoon aan. Een zeer belangrijk voordeel.

Verder is het duidelijk een veel moderner toestel met koppeling naar de telefoon en de optie om extra apps toe te voegen.
Zo is het mogelijk Strava routes via een app te importeren. En de gereden routes kunnen middels Garmin Connect worden opgeslagen en eventueel gepubliceerd op Strava.
De routering werkt goed en snel en het grote scherm is prima af te lezen.
willem.m schreef:
wo 26 sep, 2018 10:38
Ligt eraan welke Edge je bedoelt. Ik heb al jaren een Etrex 30. Vorig jaar kreeg ik (ook) een Edge 520 en dacht: wat een mooi apparaatje! Misschien niet geschikt voor langere fietsvakanties als je niet elke dag elektriciteit hebt, maar vast fijn voor dagtochtjes. Nou mooi niet. Er zit zo weinig geheugenruimte op dat niet eens heel NL er op past. Een eigen track volgen gaat ook niet zoals ik dat bij de Etrex gewend ben. Het scherm is hel fijn, en het is een klein apparaat. Maar voor vakantiefietsers... Het is m.i. vooral geschikt voor race- en mtb-fietsers die statistieken willen hebben en delen (bijv. via Strava). Ik heb 'm na een paar weken maar verkocht, en rij nog blij rond met de Etrex. Nu nog wel, want ik word wat kippig en eens zal dat kleine scherm niet meer functioneel zijn...
Ik weet niet hoeveel opslag de Edge 520 heeft (Garmin site zegt er niets over) maar de Edge Explore zou 16GB moeten hebben, daar past op mijn smartphone heel Europa aan OSM wel in.
Volgens DC-rainmaker https://www.dcrainmaker.com/2015/07/gar ... e-520.html heeft de 520 slechts 105 Mb intern geheugen waar slechts 49 van over blijft dus inderdaad erg weinig.