Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitdroging fietsbanden - Forum Wereldfietser

Uitdroging fietsbanden

Omdat ik zo weinig fiets zullen waarschijnlijk mijn fietsbanden eerder stukgaan door uitdroging dan door slijtage. M'n fatbike banden omdat ik daar weinig op fiets en m'n Marathon Plus banden op m'n hybride fiets omdat ik ook daar de laatste tijd weinig op fiets. Bevendien gaan die Marathon Plus banden 30-40.000km mee. Dat rij ik er echt niet mee de komende jaren.

Is er niks wat het uitdrogen vertraagd ? Een soort van bandenvet of zoiets ? Nu is het geen ramp om elke 5 jaar nieuwe banden te moeten kopen maar voor de fatbike kosten ze toch al gouw 100€ per band en ik vind het zonde dat wanneer een band nauwelijks versleten is maar wel is uitgedroogd ze toch te moeten vervangen.
Marathon plus banden gaan zeker geen 30000 km mee, misschien de helft. Dat is al heel mooi. Echt lekker rijden doen ze niet, overigens (vind ik). Al blijkt uit weerstandstests dat dat bij metingen best meevalt.
De fiets/de band in elk geval in het pikkedonker opslaan.
Ik heb een Gazelle stadsfiets gehad waar ik zo'n 6 jaar geleden Schwalbe Marathon Plus banden op heb gelegd. Ik heb met die fiets 4 jaar lang naar school/stage gefietst en al die jaren een ochtendkrant ermee gefietst a 20km per dag. Dat is ongeveer 4500km per jaar. Daarna heeft mijn broertje de fiets gebruikt voor de ochtendkrant en school stage. 40km per dag. Dat is 9000km per jaar. Dat is een dikke 30.000km in 6 jaar tijd. De achterband was een slick geworden. Helemaal kaal maar de blauwe antilek laag was nog steeds niet zichtbaar.
https://youtu.be/6BTbA_rjPMM


Hij heeft er nog meer kilometers uitgehaald.
Donker opslaan gaat helaas niet. Ik woon in een woning 2 hoog en de fietsen staan in de woonkamer. Niet direct in de zon maar wel in het daglicht.
Dan leg je er toch een handdoekje overheen? Ik zou me er overigens ook weer niet al te druk om maken. Ik doe nu met mijn marathon mondials bijna 12.000 km en er valt nog niks te merken van droogtescheurtjes. Dit in tegenstelling tot de Schwalbe dittemedat van de mamafiets, die aan alle kanten uitdroogt.
Over de levensduur van banden kun je geen uitspraken doen zonder te vermelden wat het gewicht van berijder plus fiets is, of het een voor- of achterband, hoe netjes de band op welke spanning gehouden wordt en zeker ook de breedte van de band.

Een lichte fietser zonder voortassen die een brede voorband netjes op spanning houdt zal met een bepaalde band 30.000 km er kunnen doen. Hetzelfde type band maar dan smal, op het achterwiel, met flinke achtertassen, niet al te hard opgepompt kan door een zware man (m/v) best eens gemakkelijk binnen 3000 km volledig zijn versleten.

Droogtescheurtjes is een ander verhaal en houdt naar mijn fietservaring geen verband met de andere eigenschappen van banden. Ik heb hier in het schuurtje een vouwfiets met goedkope Chinese bandjes van 15 jaar oud die helemaal soepel zijn. Ik heb ooit op mijn 27" semiracefiets banden gehad die na 20 jaar nog prima waren, althans van oppervlak. Het waren zelfs Vredestein banden. :shock:
Op andere fietsen heb ik banden van Conti en Schwalbe gehad die wel binnen 2 jaar scheurtjes kregen, en niet alleen op het randje langs de velg. Weer andere banden van hetzelfde type hadden dat niet. Oorzaak ligt in dat geval in de rubbersamenstelling. Ook de mooit Almotions die ik nu heb krjigen al kleine scheurtjes. Ik maak me er geen zorgen over want de sterkte van een band wordt bepaald door het arkas, niet door het rubberoppervlak. Als de barste zo groot zijn dat er objecten in gaan zitten heb je wel een probleem.

Het is wel zo dat rubber langer goed blijft als je het bewaart bij gematigde temperatuur en in de duisternis. In de praktijk kun je wellicht wat bereiken door de fiets binnen te stallen zoadat hij tegen de ergste zonnehitte (voel vanmiddag maar eens aan een band die in de zon staat), winterkou en rechtstreekse UV-straling beschermd is.
Smeersels hebben zeker geen zin maar kunnen als je pech hebt wel kwaad.

Leon (met de pet van scheikundig technoloog, ooit stage gelopen bij een rubberrecyclingafdeling van Vredestein, met als opdracht het proberen tegen te gaan van de verouwdering van het gerecyclede rubber.)
Rubbermengsel van een moderne fietsband wordt aangetast door atmosferische zuurstof, ozon, zonnestralen (UV), olieën en benzine.
Mij ervaring – Marathon plus model 2005 26x1,75 moederfiets 3…4bar achterband – 6000km volledig op – groene laag zichtbaar
Marathon plus model 2005 700x40 hybridefiets acterband – 12,000km v.v ivm veiligheid – glade opervlak.

PS: UV/A+B is behoorlijk gedempt door de glass
miro schreef:Rubbermeel
Rubbermeel?
Jazeker, rubbermeel. Wordt gemaakt van rubbergraan.
Leon schreef:
miro schreef:Rubbermeel
Rubbermeel?
Tja T9 van mij smartphone is aan ->rubbermengsel
Dennis. Hoe eerder die marathon plus op is hoe eerder je een excuus hebt om een fijnere band te monteren lijkt me. Bij mij waren het vooral de goedkopere types die scheurden.
Zuivere siliconenspray, dus zonder mineraalolie e.d., beschermt rubber tegen uitdrogen.
Zie https://www.ballistol-shop.nl/Siliconenspray.html
Binnenkort maar eens zo'n spuitbusje Ballistol bestellen :)
Dennis1987 schreef:Binnenkort maar eens zo'n spuitbusje Ballistol bestellen :)
De kans dat een bepaalde band aan zijn einde komt vanwege de uitdroging is zo klein dat het me verspilde moeite lijkt. Het is mij nog nooit overkomen.

Je moet ook niet vergeten elke paar ritten vooral IN het profiel van het loopvlak opnieuw in te smeren. Daar veroudert het namelijk ook en de zwakste plek telt. :D
Als ik op de Autotechnische opleiding te Apeldoorn eind jaren '80 goed opgelet heb, is beweging goed voor rubber, eenmaal in de maand een rondje rijden van een uur, zou ik zeggen. :D

(ja ts heeft geen tijd, of is t geen prioriteit... ;) )
Dennis1987 schreef:Binnenkort maar eens zo'n spuitbusje Ballistol bestellen :)
Oppassen dat je die siliconen niet op het loopvlak spuit. Dat maakt de band super glad. Vooral op vochtig wegdek en gladde klinkers. Komt het toch op het loopvlak, dan eerst die siliconen laag eraf rijden bij droog weer. Ook de buitenzijden van het loopvlak. Belangrijk in de bochten.
Ik wilde net voorstellen vaseline erop te doen, maar dat is zeker ook geen goed idee?
Travelmaster schreef:Ik wilde net voorstellen vaseline erop te doen, maar dat is zeker ook geen goed idee?
Nee. Vaseline is een aardoliedestillaat en daar kan het rubber van fietsbanden niet goed tegen.
Over levensduur gesproken: toen ik jaren geleden nog Marathon Plus reed vanwege de antilekheid, reed ik met nieuwe banden bij de fietsenmaker weg en had ik voor ik thuis was al een lekke band.
Maar afgezien daarvan niet lek geweest, ook niet op de Hanzefietsroute. Omdat ik ze sloom vond rijden, heb ik ze daarna vervangen, eerst door little big ben en nu al weer 9000 km met Big Bens. Nog nooit een lekke band en die andere banden rijden toch echt een stuk soepeler. Achter zit nu de Almotion vouwband die ik een paar fietsvakanties meesleepte.