Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verzekering - Forum Wereldfietser

Verzekering

Ik heb het forum al bekeken en gezocht naar andere topics. Maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik wil een Travel Lite aanschaffen en twijfel over verzekering. Zeker nu ik wat vaker ook alleen op pad zal gaan, lijkt me dat toch handig.

allianz, unive en anwb hebben ook dekking tegen schade en dekken ook in buitenland. Er moet alleen een ART 2** slot op (dat is natuurlijk niks er moet ook een ketting bij maar dat is de eis)

Ik zei weinig verschillen tussen de dekking en vergoeding. Allemaal de eerste 3 jaar nieuwwaarde, al dan niet met prijsstijging verwerkt. De een met en zonder pechhulp (niet belangrijk). Diefstal uit dakdrager ook belangrijk maar zie ik ook wel terug

* Welke verzekering hebben jullie en wat waren de overwegingen?
* Welk slot past op een Travel Lite?

Dank voor het meedenken
wederom een hoop commentaar waar de vraag niet over gaat
@ adriaan: die Allianz leek me ook wel wat. Wat voor slot gebruik jij?
Ik heb er meerdere lopen bij Unigarant. Heb nu niet meer alle bepalingen voor ogen maar toen ik ernaar keek leek het mij een goede keuze. Geen eigen risico (diefstal) bij randonneur, maandelijks betalen, pechhulp, diefstal binnen drie jaar een nieuwe fiets (4e jr 75%/ 5e jr 60%) en ook in europa/ wereld goede dekking.

Mountainbike en racefiets gelden iets andere bepalingen. Een fiets die ik nergens buiten stal, zoals mtb, zal ik niet gauw verzekeren tegen diefstal aangezien bij diefstal uit berging/ huis ik aanspraak kan maken op de inboedelverzekering (max €7500).

Bij Unigarant kan je ook verzekeren voor schade, bij racefiets/ mountainbike zijn dat:
Alleen verzekeren tegen beschadiging kan ook. Als een onderdeel van de ATB/racefiets of accessoire beschadigd raakt, bijvoorbeeld door een val of een aanrijding, dan wordt dat vergoed. Het eigen risico bedraagt € 50,-.
Raakt de fiets door schade ‘total loss’? Dan is dit ook verzekerd. Het eigen risico is dan 20% van het verzekerd bedrag. De ATB of racefiets is ook verzekerd tijdens toertochten.
Hier ANWB gekozen.
Meerdere vergeleken en deze kwam voor mij het gunstigst en goedkoopst uit de vergelijking. Ook vanwege 10% korting ivm lidmaatschap ANWB.
Het ontloopt elkaar niet zoveel.
Er zat er 1 bij waarbij je korting kreeg als je hem bij de Rijwiel handel afsloot. Maar dan word je verplicht daar weer een nieuwe te kopen.
Gr Anja
wederom een hoop commentaar waar de vraag niet over gaat zie reacties hieronder
Adriaan 56 schreef: Dus als je fiets gestolen wordt ben je ook niet de premie voor 4 jaar kwijt zoals bij unigarant die moet je bij aankoop betalen heb ik altijd onredelijk gevonden.
Onvolledig. Zodra de doorlopende fietsverzekering een jaar heeft gelopen, kan hij op ieder moment worden opgezegd. Bijvoorbeeld als de fiets gestolen is. De teveel betaalde premie betaalt Unigarant terug. Het maakt daarbij niet uit of er jaarlijks of maandelijks premie is betaald. De aflopende fietsverzekering heeft slechts een beperkte restitutieregeling.
In geval van 5 jarige verzekering en totaalverlies wordt in het 1e of 2e jaar 30% of 20% premie terugbetaald.

Normaliter is de vergoeding via rijwielhandelaar in natura maar er kan in contanten worden uitbetaald.
Indien:
- de verzekering is gesloten via een andere tussenpersoon dan een rijwielhandelaar;
- een afschrijving van toepassing is.
Bij vergoeding in contanten wordt geen prijsstijging vergoed.
Als je een doorlopende via de website afsluit kan je kiezen voor contanten.
Ik heb gekozen voor niet verzekeren, want ik vond het te duur. Mijn fiets is inmiddels ook te oud - en het is ook een fiets met racestuur en geen bekend merk (ik denk dat dat allebei veel scheelt). Voor stadsgebruik heb ik een goedkope fiets.
Max2015 schreef:* Welke verzekering hebben jullie en wat waren de overwegingen?
Ik heb net als Wim geen verzekering. Ik woon in een risicogebied waardoor ik een hogere premie zou betalen, terwijl de fiets in dit risicogebied vrijwel zeker niet gestolen zou worden want hier staat hij altijd achter slot en grendel. Op vakantie valt hij onder de reisverzekering. Ik verzeker eigenlijk liever geen dingen waarvan ik het verlies zelf wel te boven kom; ik vind het een soort omgekeerde loterij en daar speel ik ook niet in mee. ;)

Wordt je fiets wel binnen drie maanden gestolen, dan sla je jezelf voor het hoofd natuurlijk. Anderzijds heb ik inmiddels, tien jaar na aanschaf, al heel wat premie bespaard. Ik zou het eens precies moeten uitrekenen en mezelf en mijn fiets van dat geld op een vakantie moeten trakteren!

Succes met de beslissing,

Carl
Ik neem pas een verzekering als het te vergoeden bedrag hoger is dan aanzienlijk deel van mijn buffer, zogezegd als ik het risico niet kan lopen of als het verplicht is.

Verzekeringsmaatschappijen moeten ook iets verdienen dus als je niet op een of andere manier een bovengemiddeld risico loopt (en geen hogere premie betaald) dan mag je verwachten dat je, over lange tijd, meer aan verzekering betaald dan je terug krijgt van de verzekering.

Wat dat betreft is het geen slecht idee dat als je toch een verzekering wilt voor iets waar voor je het risico kan lopen, je de verzekering met jezelf sluit door het verzekeringsgeld in een eigen potje doet. Ook zou je het onderdeel kunnen zien van je buffer, je zou bij de BufferBerekenaar bij de auto het bedrag van je fiets kunnen optellen[*].

[*] Het feit dat het Nibud de fiets niet heeft opgenomen in de bufferberekenaar is ook een teken aan de wand.[/size]
Ik denk dat het nibud er niet vanuit gaat dat een standaard nederlander meer uit geeft aan zijn fiets dan aan zijn auto.

De gemiddelde fiets van een nederlander kost nog geen 1000 euro.
Maar een vakantiefiets ben je al gouw 3500 + kwijt (rohloff ed)
M276 schreef:Maar een vakantiefiets ben je al gouw 3500 + kwijt (rohloff ed)
Die gedachte is volgens mij een van de oorzaken van het probleem :lol:
Een verzekering is in het algemeen van nut voor het risico wat je niet wilt of kunt dragen.
Als het om goederen gaat ontslaat een verzekering je niet van de verplichting om met het verzekerde object zorgvuldig om te gaan en te behoeden voor de eventuele risico's.

Een verzekering is vergelijkbaar met een klimtouw voor de rotsklimmer. Vallen tijdens het klimmen probeer je te allen tijde te voorkomen en mocht het onverhoopt toch gebeuren, dan zorgt het klimtouw (en de klimmaat die je zekert) ervoor dat er een gerede kans is dat je na de val toch weer verder kunt.

Als je je fiets ergens stalt zet je 'm zodanig goed op slot dat je daarmee diefstal probeert te voorkomen en mocht de fiets dan toch onverhoopt gestolen worden, dan zorgt de verzekeraar ervoor dat er een gerede kans is dat je (na schadeloosstelling) toch weer verder kunt.

Vallen tijdens de klim en zeggen "daar heb ik toch dat touw voor" is hetzelfde als zeggen: "daar heb ik toch dat ART ** slot voor" als het gaat om een fiets.
Je accepteert dan dat het touw het een keer opgeeft of dat de fiets dan toch een keer gestolen wordt.
Het is een keuze...
Edwin* schreef:Als je je fiets ergens stalt zet je 'm zodanig goed op slot dat je daarmee diefstal probeert te voorkomen en mocht de fiets dan toch onverhoopt gestolen worden, dan zorgt de verzekeraar ervoor dat er een gerede kans is dat je (na schadeloosstelling) toch weer verder kunt.
Ja, maar niet direct dus. Ik begrijp dat jij het hier figuurlijk bedoelt, maar ik heb toch al eens van iemand gehoord die dacht dat de fietsverzekering écht ging zorgen dat hij weer verder op reis kon. Maak niet de fout om te denken "ik heb een fietsverzekering, dus ik heb alles goed geregeld", want daar sta je dan, met zes Ortliebtassen naast je tent, zonder fiets. Dan is het leuk dat je een nieuwe fiets kunt gaan halen als je weer thuis bent, maar op dat moment had je misschien liever iets langer over je reisverzekering nagedacht.

Carl
Dank voor alle reacties. Ik weet dat een verzekering alleen bedoeld is voor dingen die je financieel niet wilt of kunt dragen. Geen van de fietsen is tot nu toe daarom verzekerd. Maar een fiets van 5000 euro is toch net weer iets anders. Ook al laat ik mijn fiets niet uit het zicht, let erop etc. als ik alleen op pad ben, is het toch iets minder makkelijk allemaal.

Ik ga me er verder in verdiepen, de maatschappijen die ik had uitgezocht blijken dus wel OK

dank!
Ik had mijn Santos niet verzekerd, maar heb dat later alsnog gedaan. De reden is dat ik me dan minder zorgen maak over diefstal en dat is met het geld wel waard. Gevolg is ook dat ik de Santos nu overal voor gebruik, ook voor ritjes naar het centrum.
Volgende week komt mijn nieuwe fietsje. Ik heb een verzekering aangeboden gekregen voor 121 euro per jaar voor diefstal en schade.

schadevergoeding op basis van het verzekerd bedrag, vanaf de aankoopdatum van de fiets:
1. 1e jaar 100%;
2. 2e jaar 100%;
3. 3e jaar 100%;
4. 4e jaar 75%;
5. 5e jaar 60%;

geen eigen risico bij diefstal, 25 euro bij bschadiging, wereldwijde dekking.

1. Diefstal. Hieronder valt ook:
a. schade aan de fiets ontstaan bij een poging tot diefstal;
b. schade aan de fiets als deze is teruggevonden na diefstal.
2. Diefstal en beschadiging:
Zie 1 en schade aan de fiets door een aanrijding, een val of andere plotselinge en onvoorziene
van buitenkomende gebeurtenissen.

Ik vind de voorwaarden wat summier, slot is natuurlijk vereist.

Kan ik nu ergens nog een fout maken? Waar moet ik zeker op letten of naar vragen?
uhhh de maximale waarde die ze vergoeden?

Wij geloven niet in verzekeringen. De beste fietsverzekering is jarenlang op dezelfde fiets rijden zodat het frame er doorleefd uitziet. Maar wel op tijd de onderdelen vervangen. 8)
De waarde is de verzekerde waarde of aanschaf prijs