Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te kleine fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Te kleine fiets

Ja, typisch gevalletje (veel) te klein. Zadel staat veel te laag (zie ik goed dat je voet plat op de grond staat?) en je knieën komen bijna tegen het stuur aan.
Een vuistregel die ik vaak gebruik voor de zadelhoogte is: hak op het pedaal, dan moet je knie licht gebogen zijn.
Ik zou dan maar die L gaan uitproberen, en vraag aan die fijne medewerker of hij/zij je goed op de fiets wil zetten. Laat je dus niet wegsturen met een fiets die niet goed afgesteld is. Dwz juiste zadelhoogte, juiste afstand zadel-stuur.
Het kan handig zijn je daarin wat te verdiepen voordat je er heen gaat.

http://www.m-gineering.nl/dezit.htm
https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
https://defietssite.nl/de-zitpositie-2/

Daarbij is het tegenwoordig redelijk gebruikelijk dat een fietsenmaker gratis een fietsmeting doet bij aanschaf van een fiets. Doet jouw fm dat niet?
De geboden oplossing is inderdaad een oplossing van niets. Je wordt een vette worst voor gehouden door een 'duurdere fiets, en hij neemt het verschil voor zijn rekening'. Het klinkt nu alsof elke maat L een oplossing is, maar dat is natuurlijk niet waar.

Ik krijg er ook gewoon een naar gevoel bij. Zulke FM's zorgen ervoor dat ik alles zelf maar ben gaan doen (opmeten, opbouwen, onderhouden). Vervolgens klagen ze weer dat de mens alleen nog maar fietsen via internet kopen en dat fietsenmakers het zo zwaar hebben. Nog een nadeel, met een goed uitgezochte fiets via internet doe ik 10 jaar, en sta ik dus niet elke 2 jaar op de stoep voor een nieuwe.
Allemachtig. Ik kan alleen maar onderschrijven wat de anderen zeggen. Als ik naar de foto kijk, krijg ik al pijn in mijn rug. Je zit er echt niet goed op. Knie dichtbij het stuur, zadel staat heel ver uit als ik het goed zie.

Maar het verschil tussen een S en een L gaat het dus om? Dat is zo lastig te beoordelen van een afstand want misschien moet je eigenlijk wel een M om goed te zitten. Dat maakt het allemaal niet makkelijker.

De S is het in ieder geval niet. Volgens mij is daar ook met wat andere kunstgrepen niet een juiste maat van te maken. De L is wellicht te groot en dat is weer moeilijker om goed te krijgen, want van een te grote fiets maak je nooit een passende fiets.

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Je had natuurlijk zelf wel wat in kunnen/moeten lezen maar goed, de bestelling is gedaan. De FM had je natuurlijk moeten helpen om te kiezen maar je zit nu in deze situatie. Je kunt er eventueel nog onderuit denk ik vanwege het feit dat de bestelde fiets er dus niet meer is (begrijp ik). Ze doen een ander aanbod van een ander model in maatje L. Als die niet past, kan je volgens mij de koop ontbinden.

Hou ons op de hoogte
Ok, het is nu wel duidelijk!

Geld terug eisen en een andere fietsenmaker zoeken.
Hartelijk bedankt voor de antwoorden!!

Ik ga morgen de L bekijken en passen.
Aangezien ik deze zomer met een gelijkaardig model van hetzelfde merk (L) een tocht tussen de 350 en 400 km gemaakt heb op een week tijd en geen last had van mijn rug terwijl ik helemaal niet vaak ging fietsen op voorhand vermoed ik dat de L beter is dan S. Ik lag toen redelijk 'plat' (ik ben gewoon van met een oude damesfiets met 3 versnellingen te fietsen ;) ) maar volgens de sites is dat niet abnormaal. De M heb ik niet getest en er staat ook geen M in hun toonzaal.

Ik hou jullie op de hoogte :)
Ik heb de ruil gedaan en voorlopig rijdt hij goed.
Vooraan een versnelling minder en achteraan eentje meer (nu 20 ipv 27 in totaal) maar ipv Shimano acera, deore en volgens mijn info is deore iets beter? Hij schakelt alleszins vlot.

Hopelijk blijft alles in orde en heb ik er nog veel geniet van :)
Het zadel werd al goed gezet en binnen een aantal weken ga ik terug en is de eerste check gratis en passen ze eventueel zadel/stuur aan op basis van de bevindingen.

Bedankt voor jullie tips!!
Kijk aan, dat is goed nieuws. Je gaat nu dus wel van een 3x9 naar een 2x10. Mag ik vragen hoe klein je kleinste blad aan de voorkant nu is, en hoeveel tandjes je grootste tandwiel achter is?

In veel gevallen zul je namelijk prima uit de voeten kunnen met 2x10, maar lever je aan de uiteinden van het bereik wat in. Als je weet hoeveel tandjes je had, en nu hebt, kun je uitrekenen hoeveel je inlevert en of dat voor jou werkbaar is.

Maar nu eerst lekker fietsen denk ik!
Tussen Acero en Deore zit volgens mij ook nog Alivio. 2 upgrades dus.

Zelf rijdt ik met een 2x11, maar bepakt en bezakt in de bergen zou 3 bladen voor ook wel fijn zijn (ligt er een beetje aan hoe fit en hoe zwaar beladen je bent en hoe stijl de berg is). Hoe dan ook had ik die deal waarschijnlijk ook geaccepteerd. De juiste maat is het belangrijkst en een duurdere groep is altijd een leuke bonus.

Al met al een goede oplossing!
En een triple plastsen voor kan ook altijd nog.