Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat doen wereldfietsers als ze niet op reis zijn??? - Forum Wereldfietser

Wat doen wereldfietsers als ze niet op reis zijn???

Op sportief vlak dan.
Ik vraag mezelf dit af;

zelf hield ik al lange tijd van fietsen, en ik fiets momenteel naar m'n werk, dat zo'n 15 km. van thuis ligt. HEERLIJK!!! Maar langer hoeft het ook niet te zijn (niks conditioneels trouwens...)

Nothing compares to the real thing en echt voor de lol ga ik niet vaak fietsen in Nederland. Bepaald avontuurlijk is het evenmin. Fietsreizen... de fiets is niks meer dan een handig vervoersmiddel terwijl het onbezorgde en vrije reizen zelf eigenlijk mijn echte doel is. Na 40 km. fietsen in Nederland heb ik het wel gezien. Mountainbiken is dan vaak nog de beste optie.
Liever ga ik stevig wandelen en hardlopen (dwars door het bos) en skeeleren.

Is dit herkenbaar of zijn de meeste wereldfietsers ook echt fietsfreaks?

Ik ben benieuwd naar de reacties...

Hoi Jozef,

Hele interessante vraag. Dit weekend heb ik het er net met Lisette over gehad.
Even mijn niet-reis-fiets-achtergrond: elke dag 30 km fietsen naar mijn werk, wielrennen en mountainbiken en spinningen run-bike-runs en......in principe houden we dus wel van fietsen.

Maar eerlijk gezegd mis ik bij al die varianten het gevoel "op weg" te zijn. Ik zie veel fietsers zondag "een blokje om" gaan. En heel vaak doen wij dat ook maar het is voor ons wel een surogaat. Bij gebrek aan beter.
Op weg zijn...zonder weten waar je uitkomt....open staan voor alle mogelijkheden die je tegenkomt.....dat is voor ons fietsreizen.
Ik heb altijd dat beeld in mijn hoofd van een kabouter met een knapzak die op weg gaat de wereld te ontdekken (ooit als kind in een kinderboek gelezen). Dat gevoel, dat weggaan met die knapzak, dat is met geen enkel "blokje om" te bereiken.
Dat kan overigens voor ons wél in NL zijn. Sterker nog: na elke verre reis fietsen we bijna altijd een weekje of weekendje door Nederland. Alles lijkt dan weer nieuw. Je bent heel even weer gast.

Een wereldfietser is natuurlijk wel in meer of mindere mate een fietsfreak. Dat moet ook wel wanneer je duizenden kilometer soms door saaie stukken heen moet rijden of wanneer je naar de 5500 meter moet klimmen. Dan moet je fietsen leuk vinden. Maar de combinatie fietsen/reizen is een wereldcombinatie. We kanoën, we lopen, we klimmen....maar niets geeft zoveel vrijheid als fietsen en reizen.

Hoewel het "blokje" om een surogaat is heb ik er toch wel lol van. Met een groep rossen op de moutainbike of scherp door de bochten op je racefietsjes in de polder....fietsen blijft een hele mooie beweging. Zeker na een dag binnen te hebben gezeten komt alles weer een beetje op zijn plek wanneer er een dik plak zweet op mijn rug staat. Toen ik ging werken en een leaseauto onder mijn ko.. kreeg begon ik me te realiseren dat ik het gevoel heel even kwijt was wat het was om met ijskoude vingers thuis te komen. Net zoals vroeger na mijn krantenwijkje...dat ik jankend van de pijn mijn vingers warmde aan een kop thee. En hoe gek het ook klinkt...dat ga je missen! In mijn beleving hoort de mens de elementen te voelen. Dat geeft mij houvast, dan weet ik dat ik een mens ben. De makkelijkste weg blijkt voor mij niet te werken. Ik moet tegenwind hebben. Van teveel meewind wordt ik lui. En daarom blijf ik ook naar buiten gaan. Kou, regen, wind, zon, voelen, leven. En ja....daarbij is de fiets een heel goed middel.

Zomaar wat hersenspinsels....
Groet,
Marco

Hallo thuiszittende fietsers,

Heel herkenbaar wat Marco schrijft, over dat WEL door Nl fietsen na een fietsreis. Wij fietsten in juni door Nl na een reis van 10 maanden, en dan voel je je inderdaad weer gast.
En ook weet je weer hoe "Nederlands" Nederland is. Met aan de ene kant het leuke van vergezichten over de polder, en aan de andere kant dat dat soms erg erg saai is (Noordoostpolder, gaap?!) :roll:

Verder is Robin superenthousiast aan het rondfietsen op een nieuw in elkaar gezette, zelf gespoten/geverfde racefiets waar hij een doortrapper (singlespeed zonder freewheel waarvan de trappers dus altijd doordraaien..) naar zijn werk. Hij scheurt met minimaal 30 km per uur door Rotterdam op weg naar zijn werk. Dit alles om de overtollige energie kwijt te raken die hij heeft opgebouwd in het afgelopen jaar, lekker die adrenaline kick weer te voelen. :D

Ik fiets met mijn 5 maanden zwangere buik nog elke werkdag de Erasmusbrug op en af op weg naar mijn werk. Verder beperkt mijn toestand hele wilde fietsavonturen tot die kleine uit zijn ei kruipt, zeg maar... :wink:

En naast dit al missen we het fietsreizen enorm. De vrijheid, de frisse lucht (ik stik half als ik de hele dag binnen zit op mijn werk...)
8O en de relaxte kennismaking met andere mensen en culturen, en natuurlijk missen we de bergen..daar is een chronisch gebrek aan in NL!

En om dat gemis te verhelpen (een beetje lapwerk blijft het wel maar goed) fantaseren we van volgende fietstochten en reizen, bekijken we de foto's met weemoed, en lezen we de wereldfietser online om ons weer even "onder ons" en in hoger sferen te voelen!! :D

Heleen, en Robin

Toch wel leuk dat te mogen lezen van ervaren fietsers. Want met het vooruitzicht dat ik voor het eerst volgende week voor 4 weken naar het zuiden ga bekruipt bij mij het gevoel waar ben ik mee bezig. Als onervaren fietser, inmiddels >1000 KM geoefend in mijn woonomgeving, is de spanning van nieuwe horizonten verdwenen. Afgelopen week-end +/- 250KM in een totaal ander omgeving gefietst en het gevoel kwam weer naar boven. Dus ik ben van mening het nieuwsgierig zijn om nieuwe horizonten te bekijken het meest bevredigend is voor een reiziger en of het nou met de fiets, auto, zeiljacht of welk ander vervoermiddel dan ook mag zjn. Voor mij is op de fiets een nieuw omgeving met ander cultuur zien een goedkoop alternatief. Het resultaat hoop ik als leek over een week of 5 hier te kunnen mededelen.

Wim

Hoi Jozef,

Wij zijn sinds drie weken terug van onze vijfde fietsvakantie in twee jaar tijd.
Al jaren gingen wij op vakanties naar verre bestemmingen met rugzak en openbaar vervoer. Maar telkens miste ik iets. Het frustreerde mij dat ik in de bus door prachtige gebieden reed en dan vervolgens aankwam in een grote smerige stad. Het mooiste gedeelte was iedere keer in een flits voorbij en bovendien wilde ik meer contact met de locale bevolking!
We zijn daarom gaan fietsen en dat was de juiste keus. We fietsen op vakantie dus niet voor het fietsen maar om een land beter "tot" je te nemen. Erg fysiek waren we niet ingesteld.Maar door de fietsvakanties heb je thuis ook behoefte aan beweging daarom zijn we hier ook gaan fietsen, schaatsen en indoor-roeien. Gewoon omdat beweging eigenlijk wel lekker voelt en omdat het fijn is om fit te zijn voor je volgende reis waar je alweer over aan het dromen bent.

Fietstochtjes in nederland zijn voor ons echter maar surrogaat. Dit omdat we niet onderweg zijn. Het is namelijk erg gemakkelijk reizen in nederland en dus niet spannend genoeg. In ons geval gaan we s'avonds weer naar huis of fiets je naar en van je werk 30 kilometer. De andere fysieke activiteiten zijn binnen. Bovendien mis je het gevoel van vrijheid.

Kortom wij beamen jouw uitspraak; " Fietsreizen... de fiets is niks meer dan een handig vervoersmiddel terwijl het onbezorgde en vrije reizen zelf eigenlijk mijn echte doel is."

Blanche schreef:Hoi Jozef,


Fietstochtjes in nederland zijn voor ons echter maar surrogaat. Dit omdat we niet onderweg zijn. Het is namelijk erg gemakkelijk reizen in nederland en dus niet spannend genoeg. In ons geval gaan we s'avonds weer naar huis of fiets je naar en van je werk 30 kilometer. De andere fysieke activiteiten zijn binnen. Bovendien mis je het gevoel van vrijheid.

Kortom wij beamen jouw uitspraak; " Fietsreizen... de fiets is niks meer dan een handig vervoersmiddel terwijl het onbezorgde en vrije reizen zelf eigenlijk mijn echte doel is."
Ja, Blanche,

Wat jij over fietsen in Nederland zegt, herken ik totaal niet. s`Morgens weggaan en niet weten waar je overnacht, kampeerterrein, wildkamperen of paalkamperen hoezo geen vrijheid en niet spannend.(niet 1 keer maar 10 of meer keer 4/5 dagen wegwezen)

Nederland ziet er voor mij bij elke fietstocht anders uit. :lol:

Schorpioen. 8)


Ja, Blanche,

Wat jij over fietsen in Nederland zegt, herken ik totaal niet. s`Morgens weggaan en niet weten waar je overnacht, kampeerterrein, wildkamperen of paalkamperen hoezo geen vrijheid en niet spannend.(niet 1 keer maar 10 of meer keer 4/5 dagen wegwezen)

Nederland ziet er voor mij bij elke fietstocht anders uit. :lol:

Schorpioen. 8)
Ik wou dat ik dat ook had. :( Maar helaas, in Nederland kan ik wel een fietstocht maken, maar niet reizen.

Groeten,

Marco

Blanche schreef: Fietstochtjes in nederland zijn voor ons echter maar surrogaat. Dit omdat we niet onderweg zijn. Het is namelijk erg gemakkelijk reizen in nederland en dus niet spannend genoeg. In ons geval gaan we s'avonds weer naar huis of fiets je naar en van je werk 30 kilometer. De andere fysieke activiteiten zijn binnen. Bovendien mis je het gevoel van vrijheid.

Kortom wij beamen jouw uitspraak; " Fietsreizen... de fiets is niks meer dan een handig vervoersmiddel terwijl het onbezorgde en vrije reizen zelf eigenlijk mijn echte doel is."
Ik ben het maar zeer ten dele met je eens. Ja, de fiets is primair een handig vervoermiddel. Het gaat mij meer om het vervoer als om het fietsen. Dat geld voor mij zowel binnen als buiten Nederland. En gemakkelijk reizen... ja, het is gemakkelijk reizen in Nederland, maar in welk land is dat echt anders? Ik heb in geen enkel land gefietst waarvan ik zeg dat was lastig... uiteraard heb je buiten Nederland meer last van bergen, maar de wind in Nederland kan dat aardig compenseren. In het buitenland kijk je tegen bepaalde zaken op, vooral omdat je er niet aan gewend bent, maar in essentie wordt het reizen er niet lastiger door. Het is uiteindelijk toch een kwestie van door trappen:)

Voor de rest zijn het vooral de vreemde taal & cultuur en de vaak wat primitievere omstandigheden die afwijken. Het is allemaal anders, maar is het echt moeilijker? Ik denk het niet. Die vreemde taal en cultuur geven mij wel een vakantiegevoel. Wat cultuur betreft heeft Europa een groot deel van de aantrekkingskracht verloren. Het cultuurverschil tussen Nederland en Spanje is klein vergeleken met het cultuurverschil tussen Nederland en Korea om maar iets te noemen. Eigenlijk komt het erop neer dat ik gewoon verwend ben...

De belangrijkste twee redenen waarom ik nu veel minder in Nederland fiets is het weer gewenning. Na een jaar Australie vond ik dat ik wel ff voldoende gefietst had. Ik ben kleine afstanden toen meer te voet gaan doen en toen ik eraan gewend was ben ik dat blijven doen. En na dat jaar leek Nederland altijd koud en nat te zijn en was ik vooral een mooi weer fietser geworden. Zelfs nu na bijna 10 jaar is dat gevoel nog steeds niet verdwenen.

Persoonlijk denk ik dat fietsen in Nederland niet anders is als in het buitenland (dit argument gebruik ik omgekeerd altijd om uit te leggen waarom fietsen in het buitenland niet zo 'raar' is als mensen denken:)) Ook in Nederland kun je gewoon gaan fietsen en maar zien waar je uitkomt en evt 's avonds ergens wild kamperen. Het ligt vooral aan wat je wil en met wat voor ideeen je vertrekt. Het verschil zit voor een belangrijk deel tussen de oren.

mvg
Wilco

Hoi Jozef en andere fietsers,

Leuke vraag wat doe je als je niet op reis bent?
Ik spin twee keer per week, skeeler als het mooi weer is, en wandel ook met regelmaat. Wandelen doe ik voornamelijk in de winter, aangezien ik in de zomer mijn voorkeur geef aan de fiets.
Ik vind Nederland wel heel mooi, en kan ook echt een vakantiegevoel krijgen van een zaterdag of zondagmiddag een stukje fietsen in de buurt. Binnen 10 minuten fiets in de het bos en de hei, dus echt vakantiegevoel. Ook fiets ik wel eens weekenden in Nederland.

Als echter de herfst en winter in aantocht zijn, dan gaat mijn fiets de schuur in. Marco mag het gevoel van zweet op zijn rug al lekker ervaren, ik vind het verschrikkelijk. Je krijgt mij in de herfst/winter niet verder op de fiets dan naar het winkelcentrum en terug. Ook naar mijn werk ga ik niet op de fiets, maar pak ik de auto (90 km per dag is me iets teveel van het goede).
Ik ben dus een echte zomerfietser, in de winter verruil ik mijn fiets voor mijn wandelschoenen.

Anouk

Hoi allemaal,

Hele leuke vraag inderdaad! Hoewel wij nooit voor hele lange tijd weg zijn geweest, kunnen wij ons dat wel voorstellen dat je hier nooit het reisgevoel hebt als je een dagje door Nederland fietst.
Afgelopen weekend met bepakking naar Harskamperdennen en dan begint het toch wel een beetje te leven!

Tegenwoordig zitten we in onze vrije tijd op de race-fiets, vinden we wandelen leuk en zeker met de camera erbij!

We gingen vorig jaar naar de sportschool, maar binnen naar een spiegel kijken en dan ook nog eens van die boemboem-muziek erbij...neem, dat is het eigenlijk helemaal niet voor ons.

Dus lekker fietsen in eigen land, op de race-fiets voor de conditie en dromen over alle volgende reizen! :)

Groetjes,
El & El
Ook leuk om je energie in de winter een beetje kwijt te kunnen is het verschijnsel RunBikeRun. Een afgeleide van de Triathlon/Duathlon. De winterse variant is vaak ATB-en en veldlopen. Voor de wereldfietsers in de Randstad is er in Pijnacker 1. Nog ouwerwets georganiseerd door de IJsvereniging:

http://www.runbikerunpijnacker.nl/
arjen schreef:Ook leuk om je energie in de winter een beetje kwijt te kunnen is het verschijnsel RunBikeRun. Een afgeleide van de Triathlon/Duathlon. De winterse variant is vaak ATB-en en veldlopen. Voor de wereldfietsers in de Randstad is er in Pijnacker 1. Nog ouwerwets georganiseerd door de IJsvereniging:

http://www.runbikerunpijnacker.nl/
Zijn inderdaad erg leuk om mee te doen. Er zijn er meer die op deze manier zijn georganiseerd. In Spijkenisse wordt er door de wielervereniging ook elk jaar ??n georganiseerd.
Kijk ook op http://www.sleepmonsters.nl. Dit zijn adventure races. Zie het maar als een zeer uitgebreide runbikerun. Moooooiiii.....en je energie ben je na 24 uur racen echt wel kwijt!
Jammer van de race in Pijnacker......er is in Nijmegen dan namelijk ook de 7-heuvelenloop....

Een oud draadje, maar what the heck.

Ik ga (sinds 4 weken) regelmatig lopend naar m'n werk. Afstand heen en terug: 25 km. En 's morgens door het bos lopen; Genieten van kleuren, het licht dat door bladeren valt (Wat een dichterlijke gebruik van de Nederlandse taal weer :wink: ). Wat is dat heerlijk!

Blijkt ook goed te werken voor het herstel van een knieblessure. Die knie moet blijven bewegen. Oppassen voor overbelasting, maar voldoende inspanning is belangrijk.

Ik overweeg nu ook voortaan met een rugzak te gaan lopen. En het gewicht hiervan naar het voorjaar rustig op te bouwen naar 18 kg. Goede voorbereiding, of het volgend jaar nou een wandel- danwel fietsvakantie wordt.
Ik zou maandag aan een wandeling Alkmaar - Groningen beginnen. Oooei ooei oei, verkijk ik me daar toch even dat het mèt een 18 kg rugzak lopen toch heel anders is, als zonder. :oops: Na een oefenwandelingetje Alkmaar - Heerhugowaard - Langedijk (pakweg 25 km) stonden beginnende blaren op m'n voeten. Gisteren wel met de voeten in een badje met soda gezeten. Voelt wel goed.

Maar zonder af te dwalen; Wandelen als conditie-opbouw is leuk. Je ziet zoveel meer. En dat is leuk, als je door het bos loopt.
Alhoewel roeien op het water me ook erg leuk lijkt.

Kort en krachtig: tuinieren, m'n 2e grote hobby; 'k Heb een kweekkasje en hou me bezig met stekken, zaaien, enten, mascotteren etc..
Ook muziek uit de sixtees, literatuur en hardlopen hebben nog steeds m'n interesses.

Bij mij is het fietsen op mijn racefiets/mountainbike, zeilen (laser/470), zwemmen en tennissen.
Ciao, Ziad van Beek.

Rommelmarkt afschuimen in Lille (Fr.) dit weekend. Europas grootste rommel-antiek-braderie.
Braderie Lille
Elk jaar (eerste weekend september) zo'n 2 à 3 miljoen bezoekers, en ik loop daar ergens tussen.
Officieel begint het zaterdag om 15u, maar ervaring leert dat het al smorgens vroeg begint.