Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel autos/motoren/campers verdraag je als fietser? - Forum Wereldfietser

Hoeveel autos/motoren/campers verdraag je als fietser?

Vijf jaar terug deed ik het voor het eerst. Tellen hoeveel auto's er voorbijkomen. Het was in IJsland aan de zuidkant van het schiereiland Snaefellsnes. Ik vond het er namelijk iets te druk. En dat hoort niet op IJsland. Hooguit op de ringweg in de buurt van Reykjavik, maar niet op weg 54 van Borgarnes naar Hellnar. Daar hoor je als fietser gek te worden van de loeiende wind of belaagd te worden door Noordse sterns, maar geen last te hebben van snelverkeer.
Al tellend kwam ik er achter dat mijn auto-irritatiegrens werd overschreden wanneer er bijna elke minuut een auto passeerde. Bij minder dan 50 auto's per uur (in beide richtingen) ervaar ik een weg nog als redelijk rustig, daarboven wordt het me te druk. Al hangt ook veel af van de breedte van de weg, de snelheid en spreiding van de auto's. En van het rijgedrag. Heel irritant zijn brede campers met Nederlandse bestuurders, die niet gewend zijn om op smalle bergwegen te rijden.
Vijf auto's direct na elkaar vind ik niet 5x zo irritant als één auto, integendeel. Wanneer het na die 5 auto's 5 minuten stil blijft, vind ik het rustiger dan wanneer me na elke passerende auto maar één minuut rust wordt gegund. Uiteraard buiten de stad op wegen zonder fietspad. In steden geldt een hogere irritatiegrens. Ook bovenop de Stelviopas, waar een eindeloze rij motoren en racefietsen zich langs de stalletjes met Stelvioshirts, Stelviopetjes, koekoeksklokken en muziekmakende knuffelmarmotten wurmt. Dit was zo'n absurde plek, dat het bijna weer leuk werd.

In de zomer van 2015 heb ik in Schotland wat steekproeven genomen toen we de vaak drukke weg van Loch Ness richting Skye en verder noordwaarts langs de kust volgden. Hieronder enkele tellingen:

7-6-2015, 15:53 uur op de A87 langs Loch Garry: 29 auto's/motoren/campers in 10 minuten
7-6-2015, 18:00 op de A87 langs Loch Cluanie: 48 in 10 minuten

Later beperkte ik het tellen tot periodes van 5 minuten:

11-6-2015, 11:01 op de A832 langs Loch Maree: circa 35 in 5 minuten, waaronder een kolonne campers en caravans van een ANWB groepsreis; 2 uur later telde ik 20 km verder op dezelfde weg 'slechts' 13 auto's in 5 minuten
11-6-2015, 19:36 op de A832 bij Mungasdale: 10 in 5 minuten
11-6-2015, 19:46 op de A832 bij Mungasdale: 2 in 5 minuten
12-6-2015, 14:50 op de A835 ten zuiden van Ullapool: 22 in 5 minuten
13-6-2015, 12:21 op de A835 ten noorden van Ullapool: 55 in 5 minuten
15-6-2015, 11:00 op de A894 bij Scourie: 10 in 5 minuten
15-6-2015, 11:15 op de A894 bij Scourie: 11 in 5 minuten

In Schotland valt de drukte nog mee vergeleken met verstedelijkte gebieden in Engeland, waar ik soms wel 100 auto's in 5 minuten telde. Hoewel daar meer kleine binnenwegen zijn dan in Schotland, is het zoeken van fietsvriendelijke routes daar vaak een enorme puzzel. Idem dito voor andere 'autolanden', zoals Italië. Van landen buiten Europa hoor ik ook vaak huiveringwekkende verhalen van wereldfietsers die daar eerlijk over zijn. Toen we zelf in Zuid-Afrika fietsten (2008), hebben we op drukke trajecten een taxi geregeld.

Op 19 juni 2015 fietsen we van de veerhaven in IJmuiden terug naar huis. Op de N444 bij Voorhout vind ik het om 14:09 zo druk, dat ik weer begin te tellen. Na precies 2 minuten zijn er al 61 auto's gepasseerd. Tijdens de spitsuren staat hier meestal een file. In Nederland heeft de aanleg van fietspaden de groei van het autoverkeer aardig bij kunnen houden, anders zou fietsen hier nu gekkenwerk zijn.

Hoeveel auto's per uur kunnen andere fietsers verdragen op een weg buiten de stad zonder fietspad?
Ik heb nog nooit geteld. Wel heb ik een hartgrondige hekel aan het feit dat buiten NL vrijwel iedere auto op het smerige diesel rijdt. Daar adem je gedurende een reis toch heel wat van in.
Wat drukte betreft; de kleine landwegen zijn zelden druk. Drukke wegen mijd ik, en binnen Europa lukt dat tot nu prima.
Ik vind juist dat zelfs heel grote stedelijke gebieden vrij goed doorkruist kunnen worden als je rustige wegen volgt, langs parken en waterwegen bijvoorbeeld.
Soms pak ik, om even snel ergens te komen, wel een een drukkere verbindingsweg, en dan weet je dat het even goed in de spiegel kijken wordt om niet te worden platgereden door trucks, maar dat zijn wat mij betreft incidentele en goed te vermijden routes.
keesswart schreef:Hoeveel auto's per uur kunnen andere fietsers verdragen op een weg buiten de stad zonder fietspad?
Ik denk dat ik het het best zo kan formuleren dat Schotland nu geen optie meer is.

Tegen hoeveel auto's ik kan is erg verschillend. De ene keer fiets ik zomaar tevreden langs de grote weg van Valkenburg (L) naar Gulpen, de andere keer begin ik niet eens met die kant op gaan en spoed ik me via autovrije wegen een eind weg van Valkenburg.
Leon schreef:Ik denk dat ik het het best zo kan formuleren dat Schotland nu geen optie meer is.
Dat geldt vooral in de zomermaanden voor de A-wegen, die helaas niet altijd te vermijden zijn. Op binnenwegen en eilanden (gemotoriseerde toeristen hebben een hekel aan dure en trage veerboten) kun je in Schotland nog heerlijk rustig fietsen.
keesswart schreef:Dat geldt vooral in de zomermaanden voor de A-wegen, die helaas niet altijd te vermijden zijn.
Als ik een blik op de kaart werp en wegdenk wat ik aan a-wegen ten noorden van Glasgow zie dan blijft er toch maar weinig over.
Tja, het is inderdaad niet fijn om op een drukke (doorgangs)weg te rijden. Afgelopen zomer in Ierland vond ik het ook regelmatig druk. Het ergste vind ik de paswegen in de Alpen, en dan met name de Dolomieten: drukte is 1 ding, maar in mijn ervaring zien met name Italiaanse en Oostenrijkse motorrijders een pasweg blijkbaar als een racecircuit, waar je zo hard mogelijk tegen op rijdt.

Maar goed, het is misschien vloeken in de kerk van dit forum, maar God heeft fietsers niet meer recht op ruimte op zulke wegen gegeven dan auto's, motoren of campers. Dus sneu voor je dat je op IJsland zoveel van deze minderwaardige vervoersmiddelen tegenkwam, maar je had er ook voor kunnen kiezen om de binnenlanden in te gaan; op onverharde F-wegen is het heerlijk rustig (en zeker zo mooi).
willem.m schreef: Dus sneu voor je dat je op IJsland zoveel van deze minderwaardige vervoersmiddelen tegenkwam, maar je had er ook voor kunnen kiezen om de binnenlanden in te gaan; op onverharde F-wegen is het heerlijk rustig (en zeker zo mooi).
Na Hellnar hadden we geen last meer van auto's en de F-wegen hebben we ook weten te vinden (zie hier). Komende zomer willen we door het binnenland van IJsland trekken, als het weer een beetje mee wil werken.

In de Dolomieten is het ons vorig jaar redelijk gelukt om rustige passen te vinden, maar daar moet je inderdaad wel goed naar zoeken.
Leon schreef:
keesswart schreef:Dat geldt vooral in de zomermaanden voor de A-wegen, die helaas niet altijd te vermijden zijn.
Als ik een blik op de kaart werp en wegdenk wat ik aan a-wegen ten noorden van Glasgow zie dan blijft er toch maar weinig over.
Niet alle A-wegen zijn even druk. Rond Glasgow en Edinburgh moet je ze mijden als de pest. De route Glasgow-Oban-Fort William-Kyle of Lochalsh-Skye is overdag erg druk, al valt het 's avonds wel mee. Ook de A835 van Inverness naar Ullapool en verder is 's zomers druk. Daarmee vergeleken vallen de A890, A896 en A832 tussen Kyle of Lochalsh en Ullapool nog wel mee. Ten zuiden van Oban, bij Applecross en 15 km ten noorden van Ullapool liggen schitterende binnenwegen, waar je soms meer zeehonden, hooglanders en herten dan auto's tegenkomt. Ook ten zuidoosten van Inverness, in de Cairngorms, hadden we weinig last van snelverkeer.
Voor bikepackers zijn er nog veel meer mogelijkheden (zie hier) door tussen doodlopende binnenwegen gebruik te maken van slechte grind- en geitenpaden (als die net zo goed te fietsen waren als bv. de Rallarvegen in Noorwegen aan het eind van de zomer, en er wat meer pontjes over langgerekte lochs waren, zou Schotland een fantastisch fietsland worden!). Bovendien is Schotland goed bereikbaar zonder vliegtuig en wordt het er nooit tropisch warm. Dat het er ook wel eens regent, dat je er op windstille zomeravonden soms gek wordt van de midges en dat sommige routes mij te druk zijn, neem ik dan maar op de koop toe.
Maar geldt voor Schotland en vele andere populaire toeristische gebieden niet dat het hoogseizoen sowieso niet de aanbevolen reistijd is? En heb je er in voor-en najaar ook minder last van insekten?
Gelukkig is naar jouw vraag al enig onderzoek gedaan.
Hier meer info.
Georg schreef:Maar geldt voor Schotland en vele andere populaire toeristische gebieden niet dat het hoogseizoen sowieso niet de aanbevolen reistijd is?
Voor grote delen van Europa klopt dit helemaal. Het hoogseizoen staat meestal garant voor drukke wegen, volle campings en een grote kans op hittegolven of juist extreem veel neerslag. Het prettige van landen als Schotland/Ierland/IJsland is dat je er van hittegolven geen last zult hebben (ook in Scandinavië komt de temperatuur niet zo vaak boven de 30 graden). Het hoogseizoen viel vroeger samen met de schoolvakanties. Juni en september waren dan de beste maanden om relaxed te kunnen fietsen, vaak met beter weer dan midden in de zomer. Inmiddels zijn veel camper- en motorbezitters daar ook achtergekomen. Velen van hen zijn niet gebonden aan schoolvakanties. In Schotland is het in juni nu net zo druk (volgens sommige Schotten zelfs drukker, omdat toeristen denken dat er in juni nog niet zoveel midges zijn) als in juli en augustus. En afgaand op de ervaringen van Mieke, kan het ook in september nog druk zijn langs de toeristische westkust.
Georg schreef:En heb je er in voor-en najaar ook minder last van insekten?
Zie hier: 'Midges begin to emerge during May (usually mid-late May). These are typically the non-biting boys. When the biting females arrive in early June the season truly kicks off. Traditionally, our largest catches (in Midge Forecast traps) have always been the first week of June. Midge season then runs until early/late September.'
Er bestaat ook een midge-forecast. En ik vermoed dat campers dezelfde seizoensvoorkeur hebben als midges :wink:
Interessante vraag, nooit zo nagedacht. Meestal teel ik ze anders om. Hoeveel fietsers kan ik zie in de polder. BIjv gisteren 2x26km – geen enkele fietser gezien, wel een grote groep hardlopers in Leoonse en Drunense duinen, heleboel konijnen en een vos. Vandag weg heen – geen enkele fietser, hopelijk zie ik iemand weg terug. Morgen met minus 7 graden zou dat niet drukker worden maar wie weet.
Eerlijk gezegd voel ik me eenzaam zoals in lied van Boudewijn de Groot, maar eer komt betere tijden. Vakantie is voorbij en scholieren komen erbij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoe_sterk ... me_fietser

Over de auto – zie ze over de viaduct van A59 of A58 – ze zitten stil obevegen heel snel, maar daar heb ik geen last van.

Voor mooi weer vakantie in Europa kies ik
1. fietspaden
2. offroad – jagers paden
3. kleine wegen. In Frankrijk zoek ik de wegen met boarden “min 1m afstand van fietsers”
4. toch soms moet ik een drukke weg kiezen – maar door de stress daar heb ik nooit de auto’s geteld.
In het algemeen is er denk ik een enorme toename van toeristische drukte in bekende gebieden; er zijn steeds meer welvarende mensen met vrije tijd en het internet maakt alles veel sneller bekend dan vroeger. Het is moeilijk om nog een plekje te vinden op de wereld waar niet iedereen al geweest is.
Het kan niet gek genoeg.
Wat Schotland betreft gaat het ook nog over een relatief klein gebied met weinig wegen.
Misschien beter de rust zoeken als rugzakwandelaar.
Gelukkig zijn grote delen van met name het binnenland van de Europese landen ook in het hoogseizoen niet zo druk.
De kust en de bekende bergpassen spannen toch wel de kroon.

En ja toerisme, dat betekent de auto, en helaas is de camper een trend.
Zonder de auto zag de wereld er heel anders uit. (Al rijd ik er zelf ook in)
Helaas kan ik deze vraag niet meer beantwoorden want ik ben de getallen vergeten. Ik telde ook af en toe het aantal auto's dat ik tegenkwam om verkeersdrukte te kunnen vergelijken op verschillende trajecten, vooral als het in mijn beleving druk werd begon ik hier aan. Ik vroeg mij toen al af: wie zou dat nog meer doen? Vast niet veel andere fietsers.

Of ik word zelf kritischer, en / of het wordt steeds drukker op de wegen, maar mijn eigen fiets ervaring wordt er niet altijd beter op door gemotoriseerd verkeer, en dan beperk ik mij nog maar tot redelijk dunbevolkte rustige gebieden voor mijn fietstochten.
Wanneer ik een verkeerstelling heb gedaan, maak ik er met mijn gps direct een waypoint van, anders zou ik het ook niet onthouden. In de naam van zo'n waypoint vermeld ik het aantal getelde auto's/aantal minuten. Tijdens vakanties tel ik sporadisch op momenten dat ik me afvraag of het nu echt wel zo druk is als het lijkt. Gelukkig ben ik meestal met leukere dingen bezig.

Ik heb vooral auto's geteld tijdens het veldwerk voor de gids 'Fietsen rond Het Kanaal', met name in Engeland. Vaak was dat zinvol.
Een mooi voorbeeld is een situatie die ik in Essex aantrof. Daar was het me gelukt om een verkeersluwe route te vinden van Colchester naar Great Burstead (bij Billericay). Verder zuidwaarts wilde ik vanaf Noak Bridge gebruik maken van het fietspadennet door Basildon (een groeistad à la Zoetermeer). Ik kon kiezen uit drie routes van Great Burstead naar Noak Bridge: de blauwe lijnen op het kaartje hieronder. (Andere manieren om van Great Burstead naar de fietspont over de Theems tussen Tilbury en Gravesend te komen, waren al afgevallen.)

Afbeelding

Aanvankelijk koos ik voor de meest oostelijke route. Die is het kortst en gaat ook langs een camping. Een deel van deze route gaat echter over een drukke weg. In 3 minuten telde ik er al 55 auto's.

Afbeelding

Deze weg heeft ook een gevaarlijke breedte. Een auto zal een fiets hier meestal inhalen, ook als er een tegenligger aankomt. Er blijft dan erg weinig ruimte over tussen de fietser en de passerende auto.

Afbeelding

Later heb ik de middelste route gefietst. Die bleek net zo druk te zijn: 53 auto's in 3 minuten. Na een pauze voor een stoplicht telde ik nog eens 48 voertuigen in 2 minuten.

Afbeelding

Wel liggen er brede stoepen langs deze weg.

Afbeelding

Ik heb ook nog een stuk van de westelijke route gecheckt. In 5 minuten turfde ik 20 auto's die over de binnenweg uit Little Burstead kwamen. Dat is minder druk dan de andere routes, maar nog altijd te druk. Deze weg is ook een stuk smaller dan de andere twee. Bij het naderen van een tegenligger zullen beschaafde automobilisten hier achter een fietser blijven en vaart moeten minderen tot er ruimte komt om de fietser in te halen. Minder beschaafde types zullen proberen om een fietser hier de kant in te jagen.

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik voor de middelste route gekozen. Die is weliswaar het drukst, maar ook het veiligst omdat de stoep als fietspad gebruikt kan worden. Fijn is het niet, maar het duurt maar 2 km.
Het zijn soms de rustige wegen die het gevaarlijkst zijn.
Dit was in Ierland. Aan de dood ontsnapt.
Afbeelding
Polderblindheid heeft in onze regio tot nog al wat ongevallen geleid.
Op drukke wegen ben je meer op je hoede.
Ik zou het systeem van Kees graag eens los willen laten op de meest noordelijk deelstaten van onze oosterburen en dan met name in Mecklenburg-Vorpommern.
Wij zijn dit jaar even vanaf Lüneburg richting de poolse grens gereden via de "Mecklenburger Seeradweg" en vervolgens via de "Ostseeradweg", Deense grensweg en "Nordseeradweg" om bij Groningen weer ons land binnen te fietsen.
We waren vrijwel iedere dag verbaast over de ongelooflijke rust op de wegen.
Vooral in Mecklenburg Vorpommern was het haast verontrustend te noemen daar er soms één auto per kwartier of soms langer je voorbij of tegemoet kwam! Een aanrader en dan zo dichtbij.
keesswart schreef:Komende zomer willen we door het binnenland van IJsland trekken, als het weer een beetje mee wil werken.
We zijn drie keer in IJsland geweest. De zuidelijke binnenlanden van IJsland zijn weliswaar regelmatig nat en koud, maar landschappelijk gezien fantastisch. In mijn beleving minstens zo mooi als (maar wel anders dan) het stukje Himalaya waar we in 2015 waren. Vooral de F210, F261, F233, F223, en F208. Het is een relatief klein gebied, met relatief veel en gegarandeerd rustige wegen :D Ik zou er zeker nog eens terug willen gaan, en dan nog meer (doodlopende) wegen willen doen. Het is wel zo dat als je er bent, het regelmatig afzien is vanwege het weer. Maar de foto's vergoeden veel.
Topic is gemodereerd. Graag niet elkaar gaan zitten aanvallen. Als je een mening over een persoon kwijt wilt, doe dat dan via PB aan die persoon.
En ga ook je eigen bedragen ook niet weg zitten hallen. Een topic half gevuld met berichten die alleen een . bevatten leest ook niet lekker. Bedenk van te voren dat wat je gaat schrijven, je ook op een later tijdstip voor staat.
Zo'n streetview plaatje is altijd handig om te zien of een weg druk is, al blijft het een momentopname. Ipv auto's tellen zou je ook je actioncam aan kunnen zetten en de (time-lapse) foto's of filmpjes kunnen uploaden naar Mapillary of Youtube dan hebben anderen er ook wat aan. Hieronder een voorbeeld op Mapillary van een fraai maar erg druk stukje in de UK met hinderlijk veel autoverkeer:

Afbeelding
Filmpje: https://youtu.be/a-pnPGaALaM?t=10m22s