Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquêtes wel of niet? - Forum Wereldfietser

Enquêtes wel of niet?

Regelmatig worden het forum gebruikt om enquêtes uit te voeren. Van de ene kant denk ik dat we hiermee prima studenten kunnen helpen. Van de andere kant zijn ze soms van belabberde kwaliteit en recentelijk was er een enquête die (al dan niet bewust) toch wel erg persoonlijke gegevens verzamelde.

Als moderators hebben we niet de tijd om elke nieuwe enquête uit te proberen. Als er zich een aandient, dan kijken we meestal of het commercieel is of vanuit een student komt (op basis van de tekst!). En op basis daarvan laten we hem toe of niet.

Het is (volgens mij) al eerder in de groep gegooid: Moeten we enquêtes in het algemeen toelaten of niet?

Hoe denkt de gemeenschap hierover?
Gewoon toelaten, het gebeurt gelukkig niet dgelijks.
Wat mij betreft mag enqueteren -met wat voor doel dan ook- stoppen op dit forum.
Eerlijk gezegd stoor ik me aan de studenten die het zichzelf zo wel heel gemakkelijk maken en de enquetes zoals http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 10&t=24963, die wellicht ook zomaar van een niet student kunnen afkomen.
Bovendien voegt een enquete werkelijk niets toe aan het forum.
Groetjs, Yvon
snowfreakyvon schreef:Bovendien voegt een enquete werkelijk niets toe aan het forum.
+1

Geen enquetes. Wat hebben de leden van de vereniging er aan?

Mocht de de ledenvergadering besluiten dat de vereniging ook is opgericht voor studenten heb een paar basale eisen:

1 moet lid zijn van vereniging.
2 moet verifieerbaar zijn aan welke instelling de student studeert,
3 moet gaan over vakantie- en/of wereldfietsen.
4 er mogen geen privé- of adresgegevens gevraagd worden

Eén eis niet gehaald? Weg ermee.

ad 1: De verenigng is er voor de leden.
ad 2: Het phishingrisico ligt altijd op de loer.
ad 3: On-topic is wel het minste wat je mag verwachten.
ad 4: dus geen postcode, naam of mailadres. Woonplaats is meer dan genoeg.

Tevens vind ik dat dit topic in het ledendeel hoort.
Persoonlijk vind ik de enquetes prima te negeren. Een forum hoeft wat mij betreft niet alleen gebruikt te worden voor de functie die de eigenaar of de meerderheid van de gebruikers voor ogen heeft, dus een 'grijs gebied' zou ik gedogen. En wie weet laat een onwetende student zich inspireren door de leuke reacties van de vakantiefietsers hier ;)
Ave Gone schreef:3 moet gaan over vakantie- en/of wereldfietsen.
Dat vind ik wel een goeie, het gaat misschien wat ver om een enquete over 'urban lifestyle bikes' hier neer te plempen, bijvoorbeeld.
Ave Gone schreef:Geen enquetes. Wat hebben de leden van de vereniging er aan?
Je hoeft niet altijd ergens profijt van te hebben, je kunt er ook voor een ander zijn, dus als je hiermee studenten helpt, mooi toch? Daarbij kun je zelf beslissen of je eraan mee wilt doen en beslis je ook zelf welke info je prijs geeft. En als je je bij voorbaat al ergert aan enquetes dan klik je ze gewoon niet aan, iedereen blij.

Dat equetes niets bijdraagt aan het forum .. tja, dat kun je van sommige topics/post ook zeggen. Zag bv pas nog een bidprentje van Koning Boudewijn voorbij komen ..
Eens met de vorige reacties! Misschien is de term "doeloverschrijding" iets te ver gezocht, maar toch.....
Helemaal eens met Yopie.
Van mij hoeven ze er niet op. De vragen zijn vaak van belabberde kwaliteit en studenten hebben zich mijn inziens vaak niet genoeg georiënteerd op wat ze willen bereiken. En ook het niet te controleren zijn waar ze vandaan komen en waarvoor de gegevens gebruikt worden.

Mocht besloten worden ze toch toe te laten dan is een registratie van de enquêtenemer wat mij betreft een vereiste en mogen geen naw gegevens gevraagd worden in de enquête.
Ik ben het met Yopie eens dat verbieden te ver gaat. De topic van de enquête moet minstens iets met fietsen te maken hebben.
Voor mij hoeft het niet, reageer ook nooit.
Helemaal eens met Yopie. Daarbij gaat een verbod niet veel helpen omdat de mensen die die berichten plaatsen natuurlijk net nieuw zijn en de regels dus niet kennen.

Een oplossing voor minder geslaagde bijdragen is een systeem waarbij mensen hun waardering voor posts kunnen geven. Dan kunnen de waardevolle posts prominenter gepresenteerd worden. Voorbeelden zijn de likes van Facebook of het up-/downvoten op Reddit. https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2147118 zou een plugin kunnen zijn die dat voor deze forumsoftware kan regelen.
ReinierLamers schreef:Helemaal eens met Yopie. Daarbij gaat een verbod niet veel helpen omdat de mensen die die berichten plaatsen natuurlijk net nieuw zijn en de regels dus niet kennen.
Ik vind zo'n daar-doe-je-toch-niets-aan-houding een zwaktebod. Ik denk dat er velen zijn die met mij de enquetes hier doodmoe zijn, al zal een flink deel ervan niet reageren omdat ze ofwel uit principe nergens tégen reageren ofwel al lang weg zijn van dit forum.
Ave Gone schreef:Ik denk dat er velen zijn die met mij de enquetes hier doodmoe zijn, ...
Voor mij hoeft het ook niet, enerzijds omdat het niveau vaak 0,niks is, anderzijds omdat het niets positiefs toevoegt aan dit forum. Wat mij betreft "weg ermee" 8)
Naar mijn mening vallen enquętes niet binnen de doelstellingen van de vereniging. Ik zie ze liever niet op het forum. Overigens vergelijkbaar met draadjes die het niveau hebben van het bidprentje van Boudewijn de Groot. Hoewel dat nog ergens over gaat.
Enquêtes worden vaak als eerste post gedaan. Deze moeten eerst door ons goedgekeurd worden. Er is dus wel een middel om ze tegen te houden.

Wat we zouden kunnen doen is het niet helemaal verbieden, maar het wel wat meer onderbouwd maken. We zouden de enquêteurs kunnen vragen om eerst contact op te nemen met de moderator. Daarbij moeten ze aangeven van welke instelling ze zijn, wat voor enquête ze willen plaatsen en wat het doel is. Afhankelijk daarvan keurt de moderator de enquête goed of niet.
Met de kanttekening dat ze hun enquête wel op moeten volgen, dwz de vragen beantwoorden die de forumleden stellen. Wat je nu vaak ziet is dat ze één keer langs komen op het bericht te plaatsen en daarna zie je ze nooit weer.

Zien we iets in dat soort regels? Als compromis tussen de voor- en tegenstanders?
Eric op de Fiets schreef:Naar mijn mening vallen enquętes niet binnen de doelstellingen van de vereniging. Ik zie ze liever niet op het forum. Overigens vergelijkbaar met draadjes die het niveau hebben van het bidprentje van Boudewijn de Groot. Hoewel dat nog ergens over gaat.
Bidprentjes gaan 'ergens over' maar enquêtes gaan nooit ergens over?
moderator schreef: Zien we iets in dat soort regels? Als compromis tussen de voor- en tegenstanders?
Lijkt me prima om het kaf van het koren te scheiden en toch de mogelijkheid te bieden aan ernstige studenten om hun werk te kunnen doen.
is dit een enquete? :wink:
Ik wacht de reacties van de bezoekers even af en meestal weet ik dan genoeg.
Het mooie van internet het laat zich gemakkelijk zelf reguleren.