Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Ideale Tent - Forum Wereldfietser

De Ideale Tent

De Ideale, perfecte Tent.

De ideale tent kent iedereen. Hij is ruim van binnen. Geschikt voor elk seizoen. Kent een perfecte schutkleur welke met de seizoenen mee veranderd. Past in een lucifer doosje en weegt bijna niets. Voor het opzetten kun je uiteraard kiezen uit de snelle methode tijdens een storm, regenbui of snel invallende duisternis of de wat leukere langzamere methode waar je tussen het opzetten van de binnentent en het opzetten van de buitentent rustig een kopje koffie gaat drinken. Je hebt geen haast en die zon schijnt zo mooi, net over die pracht heuvel daar aan de ginder. Dat snelle opzetten gaat uiteraard automatisch en duurt een flits seconde. Oh ja, er is ook een fietsschuur in die ideale tent.

We kennen allemaal die ideale tent. Voor iedereen is er ook een persoonlijke vorm en bij visite blijkt de ruimte zich gewoon aan te passen. We kennen die tent allemaal, helaas heeft niemand er ooit een gezien. En daarom reizen we allemaal met een bijna perfecte tent. Ik heb al een aantal van die ideale, perfecte tenten versleten en ben weer eens op zoek naar een nieuw exemplaar.

Wat waren die bijna perfecte tenten?
De Eerste was een ruime tweepersoonstent die een jaar lang dat deed waarvoor hij werd meegenomen. Windvast, waterdicht en muggenvrij. Dat laatste was natuurlijk niet helemaal waar want voordat een muggenvrije tent werd bereikt moesten er eerst tientallen doodgemept worden. Dat was in Hongarije, waar de mug nog niet dodelijk heet te zijn en het oefenen van het meppen niet eens zo slecht leek. Frappant dat ik in drie weken Hongarije meer muggen heb gedood als in 5 jaar Azië.

Die tent stond dus een jaar lang in koude en hitte, nat weer en droog weer, in woestijnen en langs waters en hij was bijna perfect. Maar toen begon het gedonder met de ritssluitingen. Plots kon je ze sluiten en openen in een haal. Voor de muggen wel fijn, voor ons wat minder.

Een tussenstop in Holland zou redding brengen. Tent naar de fabriek in Schotland en niet op tijd terug. Toen kregen we van hetzelfde merk (weet ik niet meer!!) een kleiner model mee. Van binnen net zo ruim, maar geen ‘voortent’ meer. Deze hield het iets korter uit. In Nepal viel een tak uit een boom en bovenop de tent. Dat koste een tentstok die wel met een overzet stukje te repareren was. Drie weken later in Islamabad besloten twee andere tentsokken om het ditmaal zonder vallende takken ook maar voor gezien te houden. Mijn maat was toen al weg zodat deze bijna ideale tent plots zowel idealer werd, meer ruimte, alsook minder ideaal werd, overgewicht en met een tentstok is het slecht opzetten.

Pas drie weken verderop vond ik het genoeg. Ik was in Gilgit en vond een tent die idealer was als de leentent die ik bij me had. Het ideale zat hem in het gewicht en het handzamere formaat als de tent ingepakt was. Voor een paar tientjes, een koopje was het eigenlijk ook niet, was ik de trotse eigenaar van een tent die gemaakt was van het type plastic waar je overal van die boodschappen tassen ziet. Iets steviger moet ik zeggen maar aangezien deze tent inmiddels een tiental eigenaren had gekend die waarschijnlijk snel en gemakkelijk in de bergen rond Gilgit hadden overnacht, was de kwaliteit van de tent inmiddels tot onder die bodschappen tassen gedaald.

Met deze tent heb ik prachtige overnachtingen op de Kunjerab Pass gehad waardoor deze tent me eigenlijk heel dierbaar was. En bovenop de pas wist de tent me te verrassen met een kleuren aanpassing die elke Kameleon het schaamrood op de kaken doet geven. Mijn tent viel in het tijdens de nacht ondergesneeuwde landschap in het geheel niet op. De binnentent temperatuur was met 5 graden onder nul helemaal niet zo erg aangezien mijn slaapzak en al mijn kleren bij elkaar geschikt zijn voor vele seizoenen.

Ook deze bijna ideale tent is niet meer in mijn bezit. Ik had nu gereisd met een erg dure, erg zware tweepersoonstent. Zijn iets lichtere leenzusje en een goedkope kwaliteitsloze tent welke in ieder geval onbreekbare ouderwetse tentstokken had. Een nieuw bezoek aan Nederland deed me op zoek gaan naar een nog idealere tent.

LICHT,LICHT,LICHT was het credo. Ik meende iets ideaals te zien in de Jack Wolskin Gossamer. Slechts anderhalf kilo, een klein handzaam zakje en snel op te zetten. Van binnen was het ruim genoeg. Mijn slaapzak en ik konden er in. Eventueel wat kostbaarheden en een bidon. Daar hield het wel mee op. Maar de rest zat toch in mijn waterdichte Ortliebs en buiten Amsterdam word er toch niet gestolen.

Twee en een half jaar terug kon ik de tent voor het eerst proberen. Het leukste Guest House van Ayuthaja was overvol, zelfs de eigenaresse sliep op het balkon, maar had ook een gazon waar ik de tent kon neerzetten. Dat opzetten ging snel, zoals verwacht, en ik dacht al een heel ideale tent te hebben aangeschaft. In de avond bleek het opzetten van de tent sneller te gaan dan het instappen van diezelfde tent. Daar bleek de tent toch niet zo ideaal. Na twee dagen brak de eerste van de twee kleine tentstokken en na een week ook de andere tentstok. Zo word hij wel lichter maar niet idealer.

Dat is mijn laatste tent en nu ben ik weer op zoek. Op zoek naar die ideale tent. Wie zoekt mee? Op het kampeerweekend op de Veluwe zag ik al een aantal kandidaten. Namen en types ben ik alweer vergeten maar misschien kunnen sommige Forum lezers me hierbij helpen. Ook zag ik een paar mooie tenten bij Zwerfkei die een aantal mooie eigenschappen in zich verenigden.

Waar dient mijn tent aan te voldoen? Liefst klein in opgerolde toestand. Groot genoeg voor een persoon, maar iets groter mag ook. Ruime instap, liefst aan de zijkant. Laag gewicht. En geschikt voor een variatie aan terreinen en weersomstandigheden.
(En een gebruikte tent is ook geen bezwaar!)

Schrijf eens over je ervaring met een tent die aan mijn kleine wensenlijstje voldoet. Maar misschien ook over andere tenten die weer door anderen gezocht worden.

Die ideale tent. Hij bestaat. Ik weet het zeker.

Groet
ton

Ik lach me kapot om je leuke vraag.

Ik ben ook met de Gossamer op stap geweest, van Eureka dus. Iets groter dan een bivakzak.. nadeel was dat in australië de grond erg hard bleek en ik geen zin had in haringen hameren.. dan krijg je dus een tent die onderloopt met water zodra het gaat regenen :lol:

Ik heb nu voor de tweede maal een tent van Mountain Hardwear gekocht. Ik zocht een tent die op de tadpole lijkt en hij bevalt/beviel goed.
Heet Thru Hiker en is voor 1 persoon ruim.. er is een nog iets grotere en luxere variant (Muir Trail?) die heeft wat extraatjes zoals een afdekbaar venster.. de tent heeft namelijk ruiten. Heb 'm 2 jaar intensief gebruikt. Het grondzeil ging gaatjes vertonen na 2 jaar, een hond vrat de voordeur op toen ik even niets in de gaten had en een stok brak (waarschijnlijk metaalmoeheid) dus heb ik weer precies hetzelfde model gekocht.. dan kan ik de andere stokken als reserve gebruiken.

Het was een van de eerste tenten die ik zag bij de Op Pad tentenshow een paar jaar geleden en nadat ik eerst alle andere tenten had gezien en vergeleken werd het toch de 'liefde op het eerste gezicht'..

kijk maar eens op http://www.mountainhardwear.com/images/ ... ly_m_p.jpg
voor een plaatje

guesthouse of hotel is ook niet slecht.

Bedankt Somchai,
het was mij inderdaad al eens opgevallen dat je prima kunt slapen in GHses en Hotels. Maar gek genoeg staan die GHses en Hotels niet per definitie bovenaan mijn lijst van favoriete slaapplaatsen. En die campeerplekjes wel. Alhoewel ik ook wel eens wakker werd in de ochtend en toen bleek dat ik de vorige avond in het pikkedonker met pijn en moeite mijn tent (eigenlijk toen nog onze tent) tenmidden van allerlei fabrieken had opgezet. En diezelfde ochtend kreeg ik toen ook nog een uitnodiging (wij dus weer...) om bij mensen te komen overnachten. Maar dat was toen al te laat aangezien we nog maar een dag of 8 voor 9 fietsdagen hadden.

In ieder geval zoek ik naar die tent die me van pas zal komen als Hotels en GHses op zijn. Of vol.

ton

Wij hebben sinds een tijd een MSR Velo. Als je allen het gewicht belangrijk vindt zal het jou keuze niet zijn. Hij weegt ± 4kg. Maar voor ons is ie inderdaad ideaal. Het slaapgedeelte is precies groot genoeg voor twee personen en de voorkant is groot genoeg voor twee fietsen. Ideaal als je af en toe wild moet kamperen. De kleur is perfect zand/groen.

Succes,

Yeb
De MSR Velo is te ruim en te zwaar voor 1 persoon. Daarom heb ik dit jaar de MSR Zoid 2 aangeschaft. Die 2 staat voor 2 personen, maar je moet wel 'héééél verliefd zijn wil je daar met z'n twee in kamperen! Alleen met bagage is ie met z'n 2,1 kilo erg lekker. Zij ingangen, muskietengaas en goed waterdicht. Stevig grondzeil ook, niks op aan te merken. Je kan rechtop zitten, dat in tegenstelling tot de Zoid 1,5 (die overigens maar 400 gram lichter is maar m.i. claustrofobisch...). Enige nadeel is het ontbreken van een voortent achtig iets. Er zijn aan de zij-ingangen wel ruimte voor bagage enzo (maar die kan ook prima binnen staan). Door de schuine constructie is de tent bij regen niet echthandig. Als je de buitentent open hebt staan, regent het meteen naar binnen. En aangezien de deur van de binnentent van muskieten gaas is... Niet zo handig bedacht dus van MSR. Onderweg heb ik wel een constructie bedacht met een extra stuk tentzeil en een extra stok (tak), maar ideaal is dit niet.
Ciao,
Paula

Ton Baars schreef:Bedankt Somchai,
het was mij inderdaad al eens opgevallen dat je prima kunt slapen in GHses en Hotels. Maar gek genoeg staan die GHses en Hotels niet per definitie bovenaan mijn lijst van favoriete slaapplaatsen. En die campeerplekjes wel. Alhoewel ik ook wel eens wakker werd in de ochtend en toen bleek dat ik de vorige avond in het pikkedonker met pijn en moeite mijn tent (eigenlijk toen nog onze tent) tenmidden van allerlei fabrieken had opgezet. En diezelfde ochtend kreeg ik toen ook nog een uitnodiging (wij dus weer...) om bij mensen te komen overnachten. Maar dat was toen al te laat aangezien we nog maar een dag of 8 voor 9 fietsdagen hadden.

In ieder geval zoek ik naar die tent die me van pas zal komen als Hotels en GHses op zijn. Of vol.

ton
Mijn gekste overnachting was in .... een lijkenhuisje (Portugal) :oops:
Had niks met fietsen te maken trouwens (wel alcohol)
:roll:

Ton Baars schreef:Bedankt Somchai,
het was mij inderdaad al eens opgevallen dat je prima kunt slapen in GHses en Hotels. Maar gek genoeg staan die GHses en Hotels niet per definitie bovenaan mijn lijst van favoriete slaapplaatsen. En die campeerplekjes wel. Alhoewel ik ook wel eens wakker werd in de ochtend en toen bleek dat ik de vorige avond in het pikkedonker met pijn en moeite mijn tent (eigenlijk toen nog onze tent) tenmidden van allerlei fabrieken had opgezet. En diezelfde ochtend kreeg ik toen ook nog een uitnodiging (wij dus weer...) om bij mensen te komen overnachten. Maar dat was toen al te laat aangezien we nog maar een dag of 8 voor 9 fietsdagen hadden.

In ieder geval zoek ik naar die tent die me van pas zal komen als Hotels en GHses op zijn. Of vol.

ton
De keuze om wel of niet in een hotel of guesthouse te slapen hangt volgens mij dus ook een beetje van het bezochte land af.
Beste medefietsers.

De ideale tent, weken door folders bladeren, tentenshows en wat nog meer. Te klein, te duur, te zwaar. Iedereen kent het wel.

Ik heb nu een soort binnententje zonder stokken van het merk GoLite. Dit is een tentje van muskietengaas met waterdichte bodem. Hij is tweepersoons maar dan wel erg krap. In mijn eentje is hij groot genoeg.

Verder heb ik een tarp van Lowland mee voor als het regent. (Nog niet meegemaakt.)

Het binnententje weegt 500 gram, de tarp 700 gram inclusief 1 stok.

Je moett een beetje creatief zijn maar met een stok een fiets en wat struiken kom je een heel eind. Ook in de woestijn lukte het me zonder bomen altijd wel om iets te krijgen staan.

Een nadeel kan zijn dat je het niet kunt afsluiten, het voordeel daarvan is dat je overzicht houdt over je spullen. En je fiets kan ook niet gejat worden als hij onderdeel van je tent is.
Verder kun je de tarp zo spannen als je zelf wilt. Bijna dicht of juist als een hele grote overkapping.

Groetjes en iedereen veel succes met zijn/haar tent.

Bram