Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquête: Wat vinden jullie van de huidige fietsverlichting? - Forum Wereldfietser

Enquête: Wat vinden jullie van de huidige fietsverlichting?

Hallo Fietsfanaten!

Ik ben Arjan, een student Industrieel Product ontwerpen die bezig is met zijn afstuderen. Mijn doel is het ontwikkelen van betere fietsverlichting.

Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek over de huidige verlichting en verbeteringen die hierin nog mogelijk zijn.
Ik ben erg benieuwd wat jullie allemaal vinden van de huidige verlichting.

Jullie zouden mij heel erg helpen door deze enquête in te vullen:

https://docs.google.com/forms/d/1DuHsG- ... k/viewform

Het kost maximaal 5 minuten,
Alvast bedankt!! :D

[moderator]Onderwerptitel aangepast en topic verplaatst naar juiste subforum.[/moderator]
Als je iets echt vernieuwend voor fietsreizigers wilt maken, haak dan aan bij het idee dat onlangs nog geopperd werd door Ave Gone (zijn bericht).
Ave Gone schreef:Ideaal lijkt me een lamp die koplamp is, na van het stuur afnemen een zaklamp wordt en meerdere intensiteiten heeft van net genoeg om 's nachts op te staan, via handig om in het donder mee bij de tent te zitten, tot genoeg om mee te fietsen tot - inderdaad - een burst mode die je nodig hebt als je vanaf de felle zon een tunnel ingaat.
Dat is mijns inziens een veel interessanter vraagstuk voor een ontwerper dan het integreren in een spatbord, zoals door jou voorgesteld bij vraag 11 uit je vragenlijst.
11: Zou u meer voor uw fiets betalen wanneer de verlichting in de fiets is geïntegreerd? *
Zie voorbeeld bovenstaand van integratie in het spatbord
Praktisch gezien zie ik meer nadelen daaraan (wiebelig, spatbord stuk [tak, modder of vernieling op onbewaakte stalling] betekent lamp onbruikbaar, "vendor lock in", nogal wat fietsreizigers rijden zonder spatborden) dan voordelen. Een integratie in het frame of stuurpen is al veel robuuster (naast gebonden zijn aan één leverancier is een stuurtas hier misschien spelbreker, doordat deze het licht afdekt). Dus meer betalen voor iets dat hooguit een esthetische waarde heeft? Ik niet. Bij een confectiefiets is het voor mij duidelijk een minpunt (want meerkosten om dat te verbeteren).

Kijk voor inspiratie eens naar de elegantie & de lichtopbrengst van een SON Edelux. Combineer dat met het lichte gewicht van een simpele Petzl/Black Diamond/Silva/Fenix hoofdlamp en integreer de waterdichtheid, robuustheid & bedienknop van een aluminium behuizing zoals van een Spark/Zebralight/Armytek hoofdlamp in een eigen ontwerp. Mogelijk dat je mij dan kunt verleiden tot aanschaf van wat nieuws.

Als aanvullende ontwerpeisen voor de fietskoplamp die ook hoofdlamp is (mijn voorkeuren):
  • bij voorkeur gebruik & opladen aan naafdynamo
  • autonome brandduur bij
    1. lage intensiteit voor bijv. lezen: min. 4 uur
    2. standlicht (aan de fiets dus), zit qua intensiteit hiertussen
    3. hoge intensiteit, bijv. tentlocatie bepalen en opzetten: ca. 0,5 - 1 uur
  • lamp afneembaar
    1. zonder gereedschap
    2. met handschoenen aan in winter
  • gewicht zonder hoofdband max. 100 g
  • door gebruiker te verwisselen accu (uit oogpunt van duurzaamheid; of levensduur > 12 jaar )
Ik ben al veel ergere bevragingen tegen gekomen. Maar het geen onderscheid maken tussen achterlicht en voorlicht bij zo'n bevraging vind ik toch wel bijzonder. Mijn eisen voor beide soorten lichten zijn toch wel behoorlijk anders.

In ieder geval ben ik absoluut geen voorstander (dus ook geen vragende partij) voor 'geïntegreerde' lichten. Ik wil de mogelijkheid hebben mijn verlichting te veranderen bij nieuwe ontwikkelingen, over kunnen zetten van fiets bij de aanschaffen van een nieuwe fiets, een batterijlicht wil ik ook als zaklamp kunnen gebruiken, ...
Ik zie bijzonder weinig voordelen aan geïntegreerde lichten en wel erg veel nadelen.

Renaat
Wellicht is de ondervrager de vragen subiet aan het wijzigen, want ik kom er niet meer op/in.
Bedankt voor alle tips!
Waterdicht. Waterdicht. Had ik al waterdicht gezegd? Want de helft van de
fietsverlichting die pretendeert waterdicht te zijn, is dat niet.

Trillings/geluidsvrij.

Velen op dit forum zullen oplaadbaarheid via naafaccu zeggen, maar je hebt het hier dan ook over mensen die veel geld uitgeven aan fietsen. De gemiddelde Nederlander heeft geen naafaccu. Dus bij voorkeur op te laden via standaard USB aansluiting (oplader heeft iedereen tegenwoordig in huis, hang je 'm overdag aan je laptop) én via batterijen, zodat je onderweg weer licht kunt "kopen" bij het tankstation mocht het nodig zijn. Daarbij: zorg dat ze niet plotseling met een leeg achterlicht zitten maar schakel liever tijdig terug naar een lage intensiteit en geef een geluidsignaal (want als je op de fiets zit zie je niet of je achterlicht brandt).

Koplamp inderdaad afneembaar en te gebruiken voor andere doeleinden, zie andere suggesties.
Als respons op je enquette:

Het ligt mogelijk aan mij, maar ik zie binnen het kader van fietsverlichting weinig toegevoegde waarde in de vraag "Zou u een (nieuwe) E-bike willen kopen?".



De laatste open vraag buiten de eventuele suggesties om stelt "Ondervindt u problemen met uw huidige fietsverlichting? Zo ja, wat voor problemen?"

Maar de enquête richt zich niet op problemen, maar extra functies zoals een USB-oplaadpunt, een automatische schakelaar, standlicht en dagrijverlichting. Het ontbreken van extra functies, hoewel misschien wel wenselijk geweest, hoeft niet direct als een probleem opgevat te worden.

Ik weet niet of het vragen naar een gebrek aan functies mogelijk wel de intentie was geweest?




Bovendien als antwoord op de titel van je enquête, welk overigens in de enquête niet eens zo zeer terug komt; wat vind ik nu eigenlijk van de huidige verlichting? Dan is in mijn mening de kwaliteit van de verlichting prima in orde. Tegenover een relatief gunstige prijs / kwaliteit verhouding. De zichtbaarheid bij diverse fietslampen is uitstekend en ook het gezien worden is uitstekend.

Het enige welk vaker aanwezig zou mogen zijn is een USB oplaadfunctie èn met daarbij een kleine accu pack om bij stilstand toch door te gaan met laden. Het is anno 2014 opmerkelijk te noemen dat dit eigenlijk nog geen standaard vormt.
SportiefOntwerper schreef:Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek over de huidige verlichting
Er bestaat niet zoiets als DE huidige verlichting. Wat op de gemiddelde Nederlandse A-merkfiets zit (prullaria verstopt onder veel plastic kapjes) is heel wat anders dan wat een aantal nachtrijdende forumleden hier op hun fiets hebben.
Ave Gone schreef:Er bestaat niet zoiets als DE huidige verlichting.
Jawel, hoor. "Dé huidige verlichting" is alles wat er op dit moment op de markt verkrijgbaar is, én alles wat op fietsen gemonteerd is. Dus of we daar even in een paar zinnen een mening over willen formuleren. Klaar als een klontje.
Ja, zo komen we verder....
Niet teveel op de student in kwestie afgeven over de inhoud van de enquete svp. Ik heb 3 kinderen die op Windesheim zijn gaan studeren dus weet absoluut waarover ik praat. Niet elke leraar begeleidt die studenten voldoende zodat hij/zij een professionele enquête in elkaar kan zetten. Ze laten ze het liefst maar wat aanmodderen. Het nieuwe leren kennelijk. Droevig
Dit was een van de betere enquêtes. Ik heb hem zelfs ingevuld.
Ook ingevuld.
Het doet misschien niet ter zake maar ik erger me dikwijls aan de tegenliggers die rijden met een veel te sterk en te hoog afgesteld voorlicht.