Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie tegen verdwijnen nachttreinen Kopenhagen en Praag - Forum Wereldfietser

Petitie tegen verdwijnen nachttreinen Kopenhagen en Praag

Rover schreef:Rover lanceert een petitie voor behoud van de nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen, Praag en Warschau. De Deutsche Bahn wil per december stoppen met de nachttrein. Rover vreest dat met het wegvallen van de nachttrein meer reizigers zullen kiezen voor het vliegtuig. De petitie is te tekenen via reddenachtrein.petities.nl.
Bron: Rover.

De nachtreinen naar Kopenhagen en naar Praag worden, zeker in voorjaar, zomer en najaar, veel gebruikt door fietsreizigers. Wat hiervoor in de plaats zou kunnen komen zijn HSL's, lijkt mij. De NS kennende is dat niet hun sterkste punt qua dienstverlening richting fietsers.
Daarom lijkt het mij relevant dat zoveel mogelijk fietsreizigers de petitie tekenen om te proberen de CNL's (nachttreinen) te behouden. Het tekenen van de petitie kan hier: http://petities.nl/petitie/red-de-nacht ... n-warschau.
Zou erg jammer zijn als deze trein verdwijnt. Moet toch mogelijk zijn om het te behouden.
Ondertekend! Bedankt voor de tip.
ondertekend :D
Zet de oproep op zoveel mogelijk op de sociale media, twitter etc.
Bedankt voor de melding.
Ik heb hem meteen doorgestuurd naar een aantal bekenden. O ja, natuurlijk na de petitie eerst zelf te hebben ondertekend.

Jan
Done.
@Bert
Staat op de WF 18-35 groep op Facebook. De andere FB-groep laat ik aan de webredactie over. Daarnaast komt het in de nieuwsbrief te staan.
Ondertekend
Eh ja economische motieven zullen een beslissende rol spelen bij deze beslissingen. Ik weet niet hoe de bezettingsgraad is van de trein, maar als er een speciale wagon mee gaat waar bijvoorbeeld plaats is voor 20 fietsen en daarnaast nog zitplaatsen voor de fietsreizigers. Ik kan me zo indenken dat je beter die plaatsen kan ombouwen tot stoelen. Dat levert toch meer op denk ik. En als het echt zo is... dan wordt het begrip fietsbus weer in ere hersteld misschien. Let wel het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod dus je kan wel een petitie tekenen, maar wat is het nut? Als iedere fietser nu gewoon eens reserveert alvast voor de winter om te fietsen in Kopenhagen ha ha....
Ik onderteken de petitie niet. :P Zal wel weer de enige zijn!!
Zet gewoon fietswagons in als er behoefte aan is. Ik prefereer overigens liever gewoon de dagtreinen met fietsvervoermogelijkheden.
@Rutger
De behoefte is er wel, want de fietsplaatsen waren deze zomer regelmatig volgeboekt!
En als er fietsen meegaan, dan worden er ook ligplaatsen en bedden verkocht.
Ik heb in Italie gezien dat sommige treinen in de zomermaanden eenvoudig worden aangepast en er meer fietsen meekunnen.

In de winter kunnen rijtuigen worden ingezet in `wintersporttreinen`. De plaatsen voor de fietsen kunnen dan ingezet worden voor ski´s.

Is inderdaad een spel van vraag en aanbod, maar het lijkt of het product CityNightLine niet goed op de markt wordt gezet. Verder worden de rijtuigen een dagje ouder en er zijn nog wel eens storingen, uitval van rijtuigen en vertragingen.

Lijkt of de DB nu geheel inzet op hun ICE-treinen, maar daarin mogen geen fietsen mee. Voor veel bestemmingen in en via Duitsland betekent de CityNightLine voor fietsers vaak de enige serieuze mogelijkheid.

De CityNightLine heeft als voordeel dat je ´s avonds uit Nederland vertrekt en ´s morgens uitgeslapen op je bestemming aankomt en direct op de fiets kunt stappen.

Ik zie de fietsbussen niet als alternatief, want deze zijn langer onderweg en je moet de hele nacht zitten. Mijn behoefte is toch wat meer slaapcomfort. Bovendien zijn de fietsbussen vaak onbetrouwbaar: toch wel vrij kort voor vertrek krijgen de mensen die geboekt hadden te horen, dat de bus op die datum niet rijdt.

De CityNightLine is duidelijk in het belang van de fietsers. laten we eerst inzetten om het product te behouden en daarna kijken hoe het verbeterd kan worden.
Ik stel voor dat het bestuur van de Wereldfietser samen met Europafietsers contact opneemt met Rover over een gezamenlijke strategie.
Europafietsers is aangesloten bij de ECF(European Cyclists´Union), dus ook internationaal kan er een lobby worden opgezet.

Ik vind dat fietsers hun geluid moeten laten horen en roep dan iedereen op om te tekenen en dit door te geven aan zo veel mogelijk anderen.
bert sitters schreef: Lijkt of de DB nu geheel inzet op hun ICE-treinen, maar daarin mogen geen fietsen mee. Voor veel bestemmingen in en via Duitsland betekent de CityNightLine voor fietsers vaak de enige serieuze mogelijkheid.

De CityNightLine heeft als voordeel dat je ´s avonds uit Nederland vertrekt en ´s morgens uitgeslapen op je bestemming aankomt en direct op de fiets kunt stappen.

Ik zie de fietsbussen niet als alternatief, want deze zijn langer onderweg en je moet de hele nacht zitten. Mijn behoefte is toch wat meer slaapcomfort. Bovendien zijn de fietsbussen vaak onbetrouwbaar: toch wel vrij kort voor vertrek krijgen de mensen die geboekt hadden te horen, dat de bus op die datum niet rijdt.

De CityNightLine is duidelijk in het belang van de fietsers. laten we eerst inzetten om het product te behouden en daarna kijken hoe het verbeterd kan worden.
In 2011 namen we de CNL voor 't eerst; vanuit Praag terug naar huis na een mooie fietstocht vanuit huis naar Praag gemaaklt te hebben.
Dat beviel ons zo goed dat we dit jaar in Zwitserland zijn gaan fietsen; met de CNL retour Basel geboekt.
We hadden bewust voor ons vakantie plan gekeken naar welke bestemmingen de CNL had. Je stap 's avonds in en de volgende ochtend ben je op bestemming, stap je lekker op de fiets. Jammer als er een aantal zouden vervallen.

Geen geleur met fietsen in dozen of fietshoezen, vroeg op luchthavens te zijn om de boel in te pakken. Allemaal niet nodig.

Halfuurtje voor vertrek op 't station zijn, fiets de trein in rijden en klaar.

Rechtop zittend in een bus kan ik niet slapen, dan kom ik gebroken aan, in een slaapcoupe komen we de nacht uitgerust door.

Voor ons echt ideaal en kan 't een ieder dan ook van harte aanbevelen.
Jammer dat ze niet naar zuid-europa (Frankrijk etc) rijden.

groeten,
Arnold.
Het concept CNL lijkt helaas gewoon niet rendabel te maken te zijn. Bij de drie verbindingen die per december geschrapt worden (A'dam-Berlijn-Praag, Berlijn-Parijs en A'dam/Berlijn - Kopenhagen) werd in 2013 op een omzet van € 48 miljoen maar liefst € 12 miljoen verlies geleden, ondanks een redelijke bezettingsgraad, aldus de Berliner Zeitung. Een nachttrein laten rijden schijnt ruim 80% duurder te zijn dan een dagtrein. De efficiency van het moderne budgetmaatschappij-vliegverkeer is oneindig veel groter, zo blijkt uit de tarieven (mede dankzij onbelaste kerosine natuurlijk).
peter de rijk schreef:Het concept CNL lijkt helaas gewoon niet rendabel te maken te zijn. Bij de drie verbindingen die per december geschrapt worden (A'dam-Berlijn-Praag, Berlijn-Parijs en A'dam/Berlijn - Kopenhagen) werd in 2013 op een omzet van € 48 miljoen maar liefst € 12 miljoen verlies geleden, ondanks een redelijke bezettingsgraad, aldus de Berliner Zeitung. Een nachttrein laten rijden schijnt ruim 80% duurder te zijn dan een dagtrein. De efficiency van het moderne budgetmaatschappij-vliegverkeer is oneindig veel groter, zo blijkt uit de tarieven (mede dankzij onbelaste kerosine natuurlijk).
De Berliner Zeitung constateert ook:"...während die Bahn für die Trassennutzung viel Geld zahlt."
Er is een scheiding tussen de spoorbeheerders en de spoorwegmaatschappijen die de treinen laten rijden. De spoorwegmaatschappijen betalen dus aan de spoorbeheerders voor het gebruik van de railinfrastructuur.
Een aantal geleden moest de autoslaaptrein van Den Bosch naar Zuid-Frankrijk stoppen, vanwege een gigantische tariefsverhoging die moest betaald worden voor gebruik van het Franse spoor: veel meer dan de SNCF betaalt.
De CityNightLine rijdt door diverse landen en moet dus aan diverse spoorbeheerders betalen. Ook andere internationale treinen staan onder druk, of verdwijnen per 15 december.
De nachttrein van Berlijn blijft wél rijden tot Keulen. Het schijnt dat vooral ProRail en NS deze trein liever niet meer op Nederlands spoor willen
De prijsstunters in de luchtvaart weten behalve de onbelaste kerosine ook bij sommige luchthavens wel zeer voordelige landingsstarieven af te dingen.
Willen de overheden voorkomen, dat nog meer treinreizigers overstappen naar het milieu-onvriendelijke vliegtuig, dan moet er ingegrepen worden in deze scheve verhoudingen van de kosten.
Laat eens een gedegen marktonderzoek hoe groot de behoefte is, wat de fietsers wensen, wat ze er voor over hebben, welke bestemming, wanneer etc etc.
Ik wil hier wel aan meewerken mocht er een platform komen.
O ja efficiëntie w.b.t inzet en betere promotie lijken op zijn plaats. En ja natuurlijk zijn de maanden november tot en met maart geheel overbodig. Dan kunnen ze inderdaad beter CityNightLines naar skigebieden laten rijden.
bert sitters schreef:Willen de overheden voorkomen, dat nog meer treinreizigers overstappen naar het milieu-onvriendelijke vliegtuig, dan moet er ingegrepen worden in deze scheve verhoudingen van de kosten.
Dat gaat niks helpen. Treinreizen wordt al jarenlang fors duurder terwijl vliegen al jarenlang alleen maar goedkoper wordt. Als een trein 2 minuten te laat is, als er eens in de vijf jaar even geen treinverkeer rijdt vanwege sneeuwval of als een onrendabele lijn wordt weggesaneerd, loopt het hele volk moord en brand te schreeuwen, staat de tweede kamer op zijn kop en moeten weer allerlei investeringen gedaan worden. Van enige redelijke risicoacceptatie en ondernemersvrijheid is geen sprake, en dat heeft zijn gevolgen voor de prijs.

Met dat soort semi-publieke afhankelijkheden en paniekvoetbal hebben vliegmaatschappijen veel minder te kampen, die kunnen veel meer hun eigen koers trekken en op efficiëntie sturen. Of de kerosine nou wel of niet belast wordt gaat de trein echt niet helpen tov het vliegtuig. Hooguit vertraagt het de verschuiving.
Ondertekend. Bijzonder jammer als deze verbindingen gaan verdwijnen. Diverse keren tot tevredenheid gebruik van gemaakt. Het is soms wat gedateerd materieel, maar in de ochtend op de bestemming aankomen is mij heel wat waard.


Ben
Voor Praag is voor mij ook het vliegtuig aantrekkelijk. De reis mag dan wel iets gecompliceerder zijn als je bijvoorbeeld van Eindhoven naar Praag vliegt met Wizzair. Maar het is wel te doen. Ook het verpakken van de fiets kan redelijk snel. Sommige vliegtuigmaatschappijen zijn niet zo streng en hanteren een normaal tarief voor het meenemen van fietsen. Je bent toch dan ook heel snel op de plaats van bestemming. Fiets in elkaar zetten en op weg!! Nee het hangt echt van de bestemming af. Ik denk dat CNL niet kan concurreren met de vliegtuigmaatschappijen die goedkope tickets aanbieden naar Praag.
Ik heb hem ook ondertekend.

Vind het een ideale manier om 's ochtends uitgerust op mijn bestemming te komen. Ik heb wel het idee dat onderweg soms lang gestopt wordt op stations, waardoor de reistijd onnodig lang lijkt.

Voor mij is binnen Europa het vliegtuig geen optie als ik ook met de trein binnen een halve dag of zo ter plaatse kan zijn, zeker als dat dan 's nachts is. En ik betaal liever 2 keer zoveel voor een minder milieubelastende manier van vervoer, dan met het vliegtuig te gaan.

Dirk