Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe lang garantie op SANTOS trekkingfietsen? - Forum Wereldfietser

Hoe lang garantie op SANTOS trekkingfietsen?

Hallo wereldfietsers,

Ik heb na meermaals speuren op de Santos website geen antwoord kunnen vinden hoe lang zij garantie op hun vakantie-/trekkingframes geven. Als ik het goed begrijp geven ze op MTB-frames 5 jaar garantie. Maar hoe zit dat met trekkingframes? Ook (slechts) 5 jaar? En zo ja, dat lijkt me heel wat minder dan "built for life".

Trouwens, ook het vermelden waard; zo een héél grote franse sportzaak (die ook in Amsterdam zit) geeft tegenwoordig levenslang garantie op sommigen van hun fietsen. Dan lijkt me 5 jaar voor Santos wat mager...
Even bellen naar Sassenheim en je weet het over 3minuten
ik ben wel benieuwd of je een probleem met het frame van jouw Santos fiets hebt?
Levenslange garantie zegt niets indien de garantievoorwaarden erg strikt zijn. Vijf jaar garantie kan daarbij zelfs gunstiger uitvallen indien dit gepaard gaat met milde garantievoorwaarden.

Bovendien wil de garantietermijn nog niets zeggen over de levensduur van een product.

Overigens bij vluchtig googelen zag ik het volgende:
http://www.bongersbikes.nl/santos/santos-travel-lite

Zij geven aan dat santos, in ieder geval op die trekkingsfiets, 10 jaar garantie op het frame geeft. Of dit voor all hun trekkingsfietsen geldt, of accuraat is, weet ik niet. Het gemakkelijkst is zoals reeds gesuggereerd even bellen met ze.
stef.l schreef:Levenslange garantie zegt niets indien de garantievoorwaarden erg strikt zijn. Vijf jaar garantie kan daarbij zelfs gunstiger uitvallen indien dit gepaard gaat met milde garantievoorwaarden.
Precies.

Ik heb weliswaar geen ervaring met de garantieafhandeling van Santos, maar 5 jaar of levenslang zegt mij zo 1, 2, 3 niet veel. Mijn (>5jaar) ervaringen over de garantieafhandeling/coulance bij merken met een garantietermijn van max. 5 jaar zijn beter dan bij merken die pronken met levenslange garantie.
@ Allard; het lijkt er op dat jij in je leven al heel wat frames hebt versleten of anderszins de garantievoorwaarden nodig had... Of misschien zit je wel in de fietsenhandel. Enfin, daar ging dit alles niet over.

Feit is dat ik overweeg een gebruikte Santos trekkingfiets te kopen, en zoals ik het begrepen heb gelden de garantievoorwaarderen alleen voor de eerste, originele eigenaar (wat ik dus niet zal zijn). Met andere woorden mocht ik (men) met een gebruikte Santos problemen met het frame krijgen, dan... um, is het eigenlijk wel een beetje "einde oefening" en kan/moet je naar huis (lopen).

Natuurlijk gelden bij alle (5 jaar, 10 jaar, levenslang) garantietermijnen voorwaarden, uitzonderingen en kleine lettertjes. Om het naadje van de kous te weten zou je deze eigenlijk moeten vergelijken. Maar toch ben ik onder de indruk dat dat franse Decathlon nu levenslang garantie op sommigen van hun frames geven. Natuurlijk worden de meeste van die frames in Azië geproduceerd (net als Santos?). Maar als Santos zo overtuigt van hun "built for life" kwaliteit is, waarom kunnen/durven/willen zij dan geen levenslang garantie geven?

Inderdaad, misschien toch maar eens naar Sassenheim opbellen...

Paul
Marketing niet meer en niet minder. Zodra de concurrentie ontdekt dat hun mooie en veel belovende kreten niet meer werken verzinnen ze iets anders. Misschien moeten ze overstag en gaan ook levenslang garantie geven. Kijk naar de geschiedenis van carbonframes. Zo simpel, of is het ingewikkeld, met iets verkopen.
Je kan denken in termen van juridisch recht of in termen van rechtvaardigheid.
(Ja, lees dit maar even twee keer)

Juridisch heb je -uit mijn hoofd- vijf jaar Santos garantie. Maar ik vind dat niet zo relevant. Wij als Santos dealer geven veel langer garantie; zo goed vinden wij de frames. En Santos gaat daarin mee. Hun service is buitengewoon goed en voor ons zijn ze het fijnste bedrijf om mee te werken.

Maar waarom dan toch vijf jaar? Stel je hebt een barbaar die fietsen echt misbruikt. 180 kilo bagage, banden knoerthard oppompt, op het zadel blijft zitten wanneer hij (geen zij) door een kuil gaat of een stoep oprijdt, gooit en smijt met de fiets, etc. Dan kun als als dealer of als fabrikant zeggen dat het buiten de garantieperiode valt.

Maar kijk jouw dealer in de ogen als je een probleem hebt. Het zal je verbazen hoe veel je kunt bereiken. Tenzij je al meteen op je strepen gaat staan.

Maar dan een tweedehands Santos. Tja, als iemand bij mij binnenloopt met een probleem met een Santos die niet bij ons gekocht is? En het frame is gescheurd? Dan ga ik mij wel even achter de oren krabben. Ieder dealer -ook ik- zal meer zijn best doen voor een klant die vertrouwen in zijn winkel heeft gesteld.
Als ik zorgvuldig tussen de regels doorlees constateer ik dat er soms dus wel degelijk iets mis is/gaat met Santos(frames) en dat de dealer dan de Santos-service nodig heeft en waardeert. Aha...

En mis gaat het blijkbaar als je een "barbaar" bent en in totaal 180 kilo meesleurt (fietser, fiets, bagage [ik neem aan dat Eric dat bedoelt]), en je Santos ouder dan vijf jaar is. En ik dacht altijd dat juist Santos van die stevige trekking-/vakantiefietsen maakte?! Maar zo komt hun "built for life" toch wel in een iets ander daglicht te staan...

En die twijfels worden versterkt door wat Michiel van St. Christophorus/Bongers Bikes over een van zijn Santos (Travelmaster) klanten schreef die van Australie 28.500 km naar huis/nederland fietste.

Citaat; "De fiets heeft met de nodige pech onderweg de slijtageslag overleefd en is na een grondige onderhoudsbeurt nog altijd in gebruik."

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar um… verwacht men dan iets anders van een echte reisfiets uit die prijsklasse…?

Paul

--------------

Veel gefietst heb ik vandaag niet, veel nagedacht en stilgestaan echter wel.
Tja, je moet natuurlijk niet denken dat je met een Santos-fiets (of welke andere fiets ook) een volstrekt probleemloze fiets koopt waaraan nooit iets kapot zal gaan. Die claim wordt door Santos ook helemaal niet gelegd. "Built for life" is een reclamekreet, en zoals je weet mag je in reclame best een beetje overdrijven.
Als je absoluut geen panne wilt, moet je gewoon geen fiets kopen. En van fabrieksgarantie hoef je je na tien jaar echt niks meer voor te stellen, er zitten dan vast wel zo veel beschadigingen op je frame dat een fabrikant makkelijk kan zeggen dat je door je frame bent gezakt door een "voorafgaand trauma". Het is zoals Eric zegt: bij je vertrouwde fietsenmaker moet je zijn, niet bij de fabrikant met zijn nepgarantie, die vaak alleen maar een beperking van je wettelijke rechten inhoudt (dat kan omdat je als koper geen contract met de fabrikant hebt, maar met de fietsenhandelaar).
Garantie is een vooraf erkende aansprakelijkheid. Dat hoeft maar twee jaar te zijn voor de primaire koper. Dus alles wat je extra meepakt met een tweedehands fiets is mooi meegenomen.
Dus gun je dealer wat omzet en hij zal goed voor je zorgen. Verder denk ik dat een 2ehands santos een prima investering is waar je jaren plezier van kan hebben. Maar verwacht geen garantie op slijtage onderdelen.

Verder zie ik een hoop mitsen en maren en aannames. Bel even met Santos. Mijn ervaring is dat het hele schappelijke vriendelijke mensen zijn met het hart op de goede plek!
Ik rijd al meer dan 11 jaar op mijn vertrouwde Santos. Ging hij maar eens kapot, dan kon ik een nieuwe kopen.
pjerdulac schreef:Ik rijd al meer dan 11 jaar op mijn vertrouwde Santos. Ging hij maar eens kapot, dan kon ik een nieuwe kopen.
... Ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben ook een tevreden Santos TM rijder (7 jaren nu) , deze rijdt zo fijn dat ik eigenlijk hoop dat het frame nooit onherstelbaar kapot gaat.
De lak op het frame van mijn Santos Travelmaster 2.8 Alu fiets laat los op meerdere plekken en het alu oxide ziet er lelijk uit. De fiets rijdt lekker, maar blijkt wegens de lak niet duurzaam. Naar schatting nu zo'n 30.000 tot 35.000 km mee gefietst in zeven jaar tijd, dat is wat mij betreft nog niet zo veel. Garantie op lakwerk is slechts twee jaar.
jeroen_ schreef:De lak op het frame van mijn Santos Travelmaster 2.8 Alu fiets laat los op meerdere plekken en het alu oxide ziet er lelijk uit. De fiets rijdt lekker, maar blijkt wegens de lak niet duurzaam. Naar schatting nu zo'n 30.000 tot 35.000 km mee gefietst in zeven jaar tijd, dat is wat mij betreft nog niet zo veel. Garantie op lakwerk is slechts twee jaar.
Zonde.. . Ik heb daar zelf geen last van (ook 7 jaar, meer kilometers), weet uit ervaring dat het lakwerk iig in het verleden wel goed geregeld was bij Santos, misschien een incident.
Geluk bij een ongeluk is dat Aluminiumoxide een goede bescherming is tegen oxideren (itt ijzeroxidelaag , roest, op staal).