Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar voor inkopen - Forum Wereldfietser

Fietskar voor inkopen

Hallo allemaal
Heeft iemand ervaring met degelijke/duurzame fietskarren om aankopen van het grootwarenhuis te vervoeren?
Een korte zoektocht op het net bracht me veelal bij de "Croozer Cargo" (http://www.croozer.be/croozer_cargo.html). Enige bezorgdheid hier is de duurzaamheid... het lijkt me niet het meest stevige model.
Andere optie die ik vond is de "Roland Jumbo"... een houten kar van 26kG, maar dit leek me dan weer té robuust :)

Hebben jullie ervaring met dit soort fietskarren?
Voor alle duidelijkheid: ik wil de kar niet gebruiken om op reis te gaan, het zou louter dienen voor transport van grootwarenhuis naar huis (+/- 2-3km)

alvast bedankt voor jullie ideeën!
groetjes
Frank
Ik gebruik zo een kar sinds een jaar of zes (en nog altijd hetzelfde exemplaar) en ik heb er al honderden kilo's mee vervoerd. Ik kan er met gemak voor 160 à 170 euro boodschappen in mee nemen van de Colruyt naar huis.

Recent heb ik er vier volle bakken bier mee omhoog gekregen op de rue du Mystère in Vorst bij gelegenheid van het feest van fietskoerierbedrijf Dioxyde de Gambettes(http://www.dioxyde-de-gambettes.com/: de steilste straat van Brussel (http://www.climbbybike.com/fr/ascension ... ainID=1010)
Moet er nog meer bewijs zijn voor de soliditeit van een croozer cargo?!

joost r
Al jaren heb ik deze fietskar http://www.kidcar.com/nl/combi.html
Je kunt er perfect boodschappen mee doen!! Mijn nieuwe Koga World Traveller 29 is zelfs permanent uitgerust met een aanhangwagen(snel)koppeling. Maw, die kar gaat gewoon mee als het noodzakelijk is. Deze fietskar is ooit door de Fietsersbond als beste getest!!

Echter wordt deze fietskar (helaas) nu niet meer geproduceerd.

hartelijke groet,
Frits
Ik kan niets over bagagekarren zeggen, maar wel over kinderkarren van Croozer. Jaren een twee pers kar gehad en volgeladen mee op vakantie geweest door zweden en Zwitserland. Kar is zeer robuust moet ik zeggen. Ook over onverhard/keien etc. Kar zelf is wat aan de zware kant, maar daardoor wel sterk !
Let vooral ook op de stevigheid van de trekstang. Mijn ervaring zit bij een kar die ik huurde op Terschelling.... Erg stevige en zware kar maar de trekstang was te slap. Deze bewoog dus mee met het remmen en optrekken. Dit gaf een erg vervelend rijgevoel. (oke, er stonden dan ook 5 kratten bier in maar dan nog :D )
Als je serieus overweegt langere tijd gebruik te maken van..

:idea: http://www.bikesatwork.com

Heb er nog geen ervaring mee
Kosten namelijk iets meer dan de gemiddelde 'curver-op-wielen'..

greetz - grundig
Ik heb ervaring met zowel de Croozer Cargo als de Kidcar Combi (Kidcar zou overgenomen zijn door een Duits bedrijf, maar de doorstart laat op zich wachten). Er valt eigenlijk weinig te vergelijken, behalve dat het beide fietskarren zijn. De Kidcar kost ongeveer het dubbele, maar is kwalitatief heel wat degelijker. (veel) Minder rolweerstand, betere wegligging, betere koppeling, steviger gemaakt, kan meer gewicht dragen. De Croozer heeft als voornaamste voordeel dat hij heel compact op te bergen is: wielen en dissel verwijderen en dan kun je de kar dichtvouwen.

In beide gevallen heb je waar voor je geld.
grundig schreef:Als je serieus overweegt langere tijd gebruik te maken van..

:idea: http://www.bikesatwork.com
Hoe echt/geloofwaardig zijn die foto's? Met die matrassen vraag ik me af wat er gebeurt in een bocht. En bij die boot vraag ik me af of er nog enig druk op het achterwiel zit.

Renaat
http://www.bikesatwork.com/bike-trailers/customers geweldige toepassingen. We gaan achterlopen met fietsvervoer in Nederland :?
Frank VR schreef:Hallo allemaal
Heeft iemand ervaring met degelijke/duurzame fietskarren om aankopen van het grootwarenhuis te vervoeren?
Een korte zoektocht op het net bracht me veelal bij de "Croozer Cargo" (http://www.croozer.be/croozer_cargo.html). Enige bezorgdheid hier is de duurzaamheid... het lijkt me niet het meest stevige model.
Hallo naamgenoot,
maak je geen zorgen over de degelijkheid. Wij hadden er een. Het was best een stevig, zwaar ding.
Waar ik minder gelukkig mee was waren de glijlagers en de verende rubber koppeling.
Glijlagers lopen misschien niet heel veel zwaarder dan kogellagers, dat weet ik niet. Maar een verende verbinding tussen kar en fiets is een klein drama. Alsof je een jokari bal achter je aansleept.
Je zou de koppeling kunnen vervangen door een niet verend model, zoals die van Weber, maar dan is het totaal ineens veel minder aantrekkelijk geprijsd.
Als je een goede goedkope koppeling weet te vinden is het helemaal niet zo'n slechte kar voor de dagelijkse boodschappen.

Frank
Thanks allen voor jullie inbreng. Ik ga eerstdaags enkele modellen "in real life" bekijken, dit zal ook al veel duidelijkheid brengen.

Ondertussen vond ik zelf ook nog enkele leuke modellen, tenminste als je er een leuke bijverdienste aan wil overhouden :)

http://www.lowtechmagazine.be/2012/09/f ... etsen.html

groetjes, Frank
robert-hart had begin dit jaar een topic over zijn zelf geassembleerde Bullit. De foto's zijn intussen weg maar misschien kun je nog iets met die informatie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 22&t=19085
Frank VR schreef: Ondertussen vond ik zelf ook nog enkele leuke modellen, tenminste als je er een leuke bijverdienste aan wil overhouden :)
Als je naar bakfietsen gaat kijken zijn er natuurlijk weer een pak andere mogelijkheden. Maar je vroeg uitdrukkelijk om een fietskar. En hoewel met beiden spullen te vervoeren zijn, hebben beiden ook hun specifieke voor- en nadelen. Dus dan komt de vraag, wat wil je? Een fietskar of een bakfiets?

Renaat
Voor sommigen is de Donkey van Winther ook een handige boodschappenkar. Er kan wel slechts 1 bak bier in :-). Heel degelijke kar, en handig dat je ze als boodschappenkar mee de winkel in kan nemen.
Link: http://www.wintherbikes.com/en/product/donkey
Geen fietskar, maar ik heb eens in 1974 een dikke matras in Bussum gekocht en die op m'n schouder naar Blaricum per fiets vervoerd.... Vorig jaar juli nog een zware sierlijst van 2,40 meter bij de IKEA (Groningen) gekocht en 26 km naar huis gefietst. Dat is natuurlijk niets vergelijken bij wat de Aziaten zoal per fiets transporteren!

Afbeelding
Deze houd ik in de gaten. Ben op zoek naar een trailer waarmee ik relatief snel en zwaar beladen kan gaan werken. Misschien wat ongewoon voor een meubelmaker/ schrijnwerker, maar ik geloof dat het mogelijk is 5/6 gereedschapskisten op deze wijze te vervoeren (wat voor mij volstaat).

Een bakfiets is geen optie vermoedelijk wegens minder ruim maar vooral omdat ik ook al op zoek ben naar een nieuwe fiets (den ouwe is gestolen...) die ik zal gebruiken om te reizen. Surly lijkt verleidelijk, zowel het werkpaard als de koets.

Bijkomend voordeel van een trailer is dat die bij grotere werven, al eens op de werkplek kan blijven 's avonds.