Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke foto camera gebruik jij ? - Forum Wereldfietser

Welke foto camera gebruik jij ?

Ik ben wel benieuwd naar welke fotocamera men gebruikt tijdens het vakantie fietsen ? Wat vind je goed aan de camera die je gebruikt en wat evt. niet.

Ik zelf het keuze uit 3 camera's een spiegel reflex met 3 lezen. Deze is te groot voor langere tochten. Verder heb ik nog een Canon S3 compact camera en een Canon G10 compact. De laatste neem ik veel mee. Nadeel vind ik dat er een accu pack in gaat. Als alles leeg is moet je stroom hebben om ze te laden. Een 'normaal' verkrijgbare batterij is handiger...
Ik gebruik ook een GPSmap 60CSx, nu zit ik te denken als deze ooit vervangen word om dan de nieuwe versie met camera te nemen. Maar hoe zijn de foto's die er uit komen ? Iemand ervaring daar mee ?
Ik ben uiteindelijk toch echt een fotograaf die van reizen houd. Ik reis dus tijdens het foto's maken, niet foto's maken tijdens het reizen.

Ik heb dus een SLR mee (Pentax K30 vanwege de hoge kwaliteit en weerdichtheid).
Dit met een 18-200 lens, een 35mm prime en soms een (erg grote) 150-500mm.

Groot voordeel aan deze K30 is trouwens dat er een accu in kan maar ook normale AA's

Ik slaap dus liever wat kouder dan dat ik camera spullen thuis laat :D
Nikon D700/D800 als de nadruk ligt op fotografie (met 70-300 telezoom)
Sony RX100 als de nadruk ligt op fietsen

Maar eigenlijk zou je je moeten afvragen met welke lens- en sensorgrootte je wilt reizen, met andere woorden welke beeldhoek (is iets anders dan brandpuntsafstand) en lichtsterkte van de lens wil je het te fotograferen object benaderen. Ligt je nadruk op het telebereik dan is een DSLR eigenlijk het mooist (goede ergonomie, grote sensor).... ligt je nadruk op streetfotografie dan kun je prima uit de voeten met een high-end compactcamera. Met telefoons en compacts kun je niet fotograferen, hoogstens registreren en creatief nabewerken. Ligt je nadruk op beeldtaal (i.t.t. kwalitatief hoogwaardige registratie), dan kun je met een telefoon ook wel uit de voeten, maar dat vereist wel de nodige ervaring en een getraind oog. Toch denk ik dat er weinig fotografie-enthousiastelingen zijn die een edelcompact willen omruilen voor een nokia lumia.
Deze rubriek al ontdekt.
Hier ook steeds met de dslr een canon 7D een prime lens van 28 mm en een zoomlens. Kit gaat weg wegens aanschaf andere camera. Maar het zal verglijkbaar zijn.

Het is zoals Lennert zegt...
Hoi,

Ik heb juist 14 maandeen gereisd met een sony nex... Fotos hier te bekijken:

http://www.guitarbiking.com/fotos.html

Een heel kleine en lichte camera die geweldig tegen stootjes kan! Maar het blijft natuurlijk amateurkwaliteit...
Volgens mij is de NEX-3 (tenminste als je die hebt) wel een goede camera en er zijn professionele fotografen die de NEX-7 gebruiken.
Frank schreef:Volgens mij is de NEX-3 wel een goede camera en er zijn zelfs professionele fotografen die de NEX-7 gebruiken.
Het is zeker een goede camera... Het hangt gewoon af wat je met de fotos wil doen... Uitvergroten op a3 is al tricky... Dit bedoel ik met amateurskwaliteit.... Voor gewone fotos 10 op 15 is de sony nex perfect! Geen moment spijt van gehad... Echt een aanrader
Ik heb een Fuji E900. Grootste voordeel van deze camera: de 2 gewone penlites. Fabrikanten bedenken voor elk apparaat een nieuwe Li-ion accu. Om gek van te worden.
Waarom zijn penlites een voordeel? Ik heb nooit last van de accu in mijn Sony RX-100. Penlites zouden daar trouwens niet eens inpassen.
Penlites zijn handig in geval dat de batterij het begeeft of als de de lader kwijt bent geraakt. Je kunt namelijk altijd wel ergens gewone batterijen kopen en dan kan je dus blijven fotograferen.

Ik doe zelf al heel lang met een Canon ixus 950IS. Die heb ik al sinds 2007 en ik ben er nog steeds zeer tevereden over. Ongeveer ter grootte van een pakje sigaretten en toch hele goede fotos. Spiegel reflex cameras zijn nog net even mooier en daar kunnen nog betere fotos mee worden gemaakt (tenminste als er ook in de lens is geinvesteerd). Maar ik vind dat teveel gezeul om mee te nemen. Mijn camera bind ik altijd vast aan de draagband van mijn rugzak. Zo heb ik altijd direct de camera bij de hand zonder die eerst uit een tas te hoeven halen.
Mijn Lumix TZ7 heb ik altijd aan mijn stuur hangen :oops:
25 mm breedhoek lensje van Leica ,HD filmpjes een hele goede accu en heel compact. :D
Ben er heel tevreden mee

Dirk
Ik gebruik zelf de Samsung EX1, dat is een zg. prosumer compact. Lichtgevoelige lens (1,8), effectieve brandpuntafstand 24 tot 72 mm, produceert ook RAW-output. Kwaliteit is minder dan een reflex (en je mist de mogelijkheid om dmv scherptediepte een achtergrond te vervagen) maar ik heb hem tenminste wel bij me. Een compact in de tas geeft altijd mooiere opnamen dan een DSLR in de kast!
Nikon D90, 18-200 lens, op een speciaal daarvoor aangebrachte drager boven het voorwiel. Voor mij een ideale combinatie: een lens met een breed bereik en heel snel bereikbaar.
Fujifilm X100s icm extra accu, acculader, flexibel statiefje.
ikzelf fotografeer met de nikon d300 , een toestel gemaakt voor "in het veld" zeg maar, heel tevreden van.
doch wil ik even aanstippen dat de kwaliteit van die smartphones er hard op vooruit gegaan is, ik denk zelfs dat het in veel gevallen zal voldoen voor reisfotografie, ook het filmen is meer dan behoorlijk vind ik...
heb zelf de samsung galaxy s2, al een ouder ding , ondertussen zijn er alweer betere op de markt maar ik vind de kwaliteit verrassend goed moet ik zeggen....
en natuurlijk , het weegt niks en is klein, en dat is toch ook een groot pluspunt denk ik...
is je doel fotografie als je op reis bent ja dan ben je idd beter af met een degelijke dslr en een paar deftige primes....
arnob schreef: op een speciaal daarvoor aangebrachte drager boven het voorwiel.
Heb je een foto van deze drager ??? :D Ben wel benieuwd
  • Canon D10.
  • Geen ervaring mee.
@richardlange: niet zo bijzonder hoor, gewoon een Tubus Racktime topit:

Afbeelding

maar het rijdt beter dan een camera opgeborgen in mijn stuurtas
De camera past precies in een Vaude Silroad (small) http://www.bikebagshop.com/vaude-silk-r ... -3193.html, die ik van een zachte ondergrond heb voorzien..
Heeft zich de afgelopen vakantie uitstekend gehouden, zelfs op de bizarre paden die in Engeland en Schotland soms voor fietspaden worden aangezien.
Racktime en Ortlieb hebben ook mooie tassen waar je camera in past. Het zijn uit mijn hoofd de City en de Trunk-it.(ik doe dit uit mijn hoofd, want ik zit alleen thuis op het forum, want in de winkel is het altijd te druk :x )

Het grote voordeel is dat je ze met een clicksysteem goed op de drager kunt zetten en snel eraf kunt halen. Carla (en ik ook) heeft er 10 weken mee rondgefietst in India en was er zeer content mee.