Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke foto camera gebruik jij ? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke foto camera gebruik jij ?

Nog wat input van mijn kant. Neem een lekkere grote Canon 5D mee (baksteen! :lol: ) en afhankelijk van de tocht kies ik mijn lenzen. Lekker veel offroad of met de Racelite door de Alpen? Dan een 40mm pancake lens http://www.canon-europe.com/For%5FHome/ ... 2.8%5FSTM/, bij een middelzware tocht de bekende 24-105 en bij het lichte werk, of wanneer ik op fotorapportage moet, de hele zwik.
Reden van deze keuze: ik heb technisch gezien altijd de maximale kwaliteit.
Marco Meijerink schreef:Canon 5D ... bij een middelzware tocht de bekende 24-105
Neem eens voor de grap zonder het te zeggen een klein maar goed toestelletje mee, geen mens die het merkt.

(misschien fop je ons al jaaaren... :D )

Leon
Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:Canon 5D ... bij een middelzware tocht de bekende 24-105
Neem eens voor de grap zonder het te zeggen een klein maar goed toestelletje mee, geen mens die het merkt.

(misschien fop je ons al jaaaren... :D )

Leon
Dat gaat Marco zeker wel merken, vooral achteraf als ie weer thuis is :). De files van een D800 of 5D zijn gewoon erg lekker (veel detail, weinig ruis, veel DR, weing CA).
De behuizing zal in de toekomst steeds compacter worden (spiegelhuis verdwijnt), maar de voordelen van goede grip, veel glas en veel sensor blijft rechtovereind.
AB schreef:Dat gaat Marco zeker wel merken
Haha, dat klopt, maar dat is precies wat ik NIET bedoelde.
Ik heb het zelf gedaan, een compact van 85 euro ipv de slr. Iedereen riep even hard oooh en aaah als het jaar ervoor en degenen die ik het vertelde geloofden het nauwelijks. Onnodig te zeggen dat het al meer dan een decennium geleden is dat ik iemand vakantiefoto's anders dan op een beeldscherm heb laten zien, en anderman's gemiddelde beeldscherm inmiddels kennende...
Leon
wat mij persoonlijk een nadeel van de "hight-end" compact camera's lijkt, is dat ze vaak geen zoom hebben. Soms wil ik bijvoorbeeld mensen fotograferen maar doe ik dat graag onopvallend, dus van een afstandje. Zonder zoom wordt dat lastig.

Hoe denken de eigenaren van dergelijke camera's hier over?
nvt
jeroen_ schreef:wat mij persoonlijk een nadeel van de "hight-end" compact camera's lijkt, is dat ze vaak geen zoom hebben. Soms wil ik bijvoorbeeld mensen fotograferen maar doe ik dat graag onopvallend, dus van een afstandje. Zonder zoom wordt dat lastig.

Hoe denken de eigenaren van dergelijke camera's hier over?
Vind ik ook het grootste nadeel van highend compact (heb de RX100), slecht bereik in het telegebied, niet lichtsterk door compacte alles-in-1-lens. Zou ook wel graag een dedicated telecompact willen. Beste camera op tele+compact-gebied is denk ik de OM-D EM1 met een olympus 75/1.8 of panasonic 100-300. Niet supercompact, maar wel heel goed. PEN E-P5 is iets compacter.
jeroen_ schreef:wat mij persoonlijk een nadeel van de "hight-end" compact camera's lijkt, is dat ze vaak geen zoom hebben. Soms wil ik bijvoorbeeld mensen fotograferen maar doe ik dat graag onopvallend, dus van een afstandje. Zonder zoom wordt dat lastig.

Hoe denken de eigenaren van dergelijke camera's hier over?
Ik 'zie' ook weleens foto's die ik niet kan maken met de camera die ik bij me heb, en daar ga ik net zo mee om als wanneer ik plots zin heb in één of ander gerecht wat ik niet kan maken bij m'n tentje: jammer maar helaas, ik maak wel iets anders. Het gaat mij om de plaatjes die ik wel mee naar huis kan nemen, en die mensen horen daar dan blijkbaar niet bij. Deze houding komt niet altijd vanzelf, maar ik probeer hem te cultiveren: volgens mij ben ik gelukkiger als ik minder bezig ben met de dingen die ik niet heb/kan/ben.

Overigens zitten fotografische beperkingen bij mij vaker in andere dingen dan de camera: niet vroeg genoeg opstaan, te bang zijn om aan iemand te vragen of ik een portret mag maken, te lui voor een wandeling voor een net wat betere hoek, etc.
urje schreef:volgens mij ben ik gelukkiger als ik minder bezig ben met de dingen die ik niet heb/kan/ben.
dit is een interessante gedachte. Ik denk ook dat schoonheid vaak in eenvoud ligt.
urje schreef:Overigens zitten fotografische beperkingen bij mij vaker in andere dingen dan de camera: niet vroeg genoeg opstaan, te bang zijn om aan iemand te vragen of ik een portret mag maken, te lui voor een wandeling voor een net wat betere hoek, etc.
wederom herkenbare problemen. Overigens fotografeer ik sinds dit jaar wel mensen; voorheen deed ik dat nooit. Het blijkt meestal geen probleem te zijn. (ik vraag altijd wel even netjes)
jeroen_ schreef:wat mij persoonlijk een nadeel van de "hight-end" compact camera's lijkt, is dat ze vaak geen zoom hebben. Soms wil ik bijvoorbeeld mensen fotograferen maar doe ik dat graag onopvallend, dus van een afstandje. Zonder zoom wordt dat lastig.

Hoe denken de eigenaren van dergelijke camera's hier over?
Ik ben eigenlijk pas met mensen fotograferen begonnen toen ik geen zoom meer had. Hoewel ik er niet zoveel ervaring mee heb, denk ik dat het belangrijker is dat je camera klein en onopvallend is, en dat-ie geen geluid maakt. Ik schiet dan ook beetje nonchalant met een handje met een schuin oog op de display.

Met mijn oude camera ontwikkelde ik steeds meer de gewoonte om heel ver in te zoomen, dan te ontdekken dat ik toch iets breder blikveld wilde, en nog iets, totdat ik weer helemaal teruggezoomd was. Dat beschouwde ik als een teken.

Over mijn Sony heb ik wel eens de vraag gehad: "Is hij al wel digitaal?". Ik denk dat de onopvallendheid wel goed zit.

Grtjs,
Walter
Ik vind AA-batterijen een prettige energiebron. Waanzin dat die Aziaten bij bijna elk nieuw toestel een nieuwe Li-Ion accu bedenken die enkele millimeters afwijkt van wat ze hadden.
Dus ik ben blij met mijn Fuji E900 compactcamera met zoom. Mooie foto's en 2 AA-batterijen zijn voldoende.
Fujifilm heeft meer goede camera's die op AA-batterijen werken.

Oh ja. Mijn spiegelreflex is een Pentax..... die werkt ook op penlites maar die vind ik te groot voor op de fiets mee.
Met de introductie van twee nieuwe 'systeemcamera's', Sony A7 / A7R, en een set aansluitende lenzen, zet Sony de trend (voort) naar een toekomst zonder spiegelreflex?

http://www.dpreview.com/previews/sony-a ... f=mainmenu

De high end specificaties ervan beloven een hoogwaardige beeldkwaliteit, de indicatieve prijs lijkt meer modaal. De wens naar meer compact en lager gewicht van cameraspullen voor fietsers met veel overige bagage wordt dan vervuld.
Misschien interessant camera voor fietsreizigers.
https://www.dpreview.com/news/155409349 ... fps-bursts
Die camera gaat hier zo'n 2000 euro kosten. De kans is groot dat je dan uit voorzichtigheid de beste foto's mist. Mij zou dat zeker overkomen want ik zou die camera niet mee op fietsreis nemen.
Geloof ik nooit. Als de camera in lijn is met je inkomen, of je uitgavenpatroon, dan ga de dit toestelletje zonder meer goed gebruiken.
En een groot voordeel van nieuwe modellen is dat oude modellen dan vaak in prijs dalen :D
De RX blijft wel een beetje een twijfelgeval. Alles zit erin maar echt klein en licht is het toestel niet. De ene dag denk ik, gaaf toestel. De andere dag denk ik, poeh toch wel groot.
Heb sinds een tijdje de RX100 erbij. Heeeeeel klein en heeeeel goed :D Maar ja, ook niet spotgoedkoop......en nu al gebutst en gebruikt.
Marco Meijerink schreef:Geloof ik nooit. Als de camera in lijn is met je inkomen, of je uitgavenpatroon, dan ga de dit toestelletje zonder meer goed gebruiken.
Dat klopt natuurlijk wel.
Ik heb de A6500 gekocht. Voor veel mensen die minder eisen stellen is de 6000 of 63000 even goed wat betreft beeldkwaliteit.

Klein, niet zo licht, en niet zo intimiderend als een SLR. Batterijverbruik valt me mee, daar was ik wat bang voor. Ik vind de silent shutter HEERLIJK, net als de eye AF. Beste huidtinten die ik ooit gevangen heb ook. Dit heb ik afgelopen reis geschoten. Al die foto's zijn met pola filter gemaakt, en ge-edit op een oud laptopje.

Grootste klacht is dat het touch screen niet links ingesteld kan worden. Nu zit ik de hele tijd met mijn neus (ik kijk met mijn linkeroog door de zoeker) de scherpte te verschuiven.

lenzen
- Kit zoom SEL 16-50mm / F3.5-5.6 . Weegt driemaal niks, is best goed, alleen in groothoek zijn de hoeken niet scherp, temeer daar de correctie dan erg sterk is. Kun je overigens uitschakelen in Lightroom, zolang er geen strakke horizon is, of gebouwen en andere geometrische vormen.

- SEL 55-210mm / F4.5-6.3. Kit telezoom, licht, behoorlijk scherp, behalve als sterk ingezoomd.

- SEL 35mm F1.8 OSS, voor als je relatief weinig scherptediepte wilt, ik gebruik hem best veel voor portretten. En je kunt erg scherpe panorama's maken als je gaat stitchen.

- Samyang 12mm f/2.0, handmatige scherpstelling, erg scherp.

Binnenkort: SEL 50mm F1.8, portretlens.

Ik merk wel dat ik veel meer lenzen aan het verwisselen ben dan voorheen, toen ik op reis alleen maar een 12 - 24 en een 18 - 200 op mijn D300 had. Maar het is allemaal ook een stuk scherper nu. Veel lichter en compacter toch weer niet.
Ik zie zaken als wissellenzen toch niet zo zitten op de fiets; denk toch dat ik eerder kies voor een 1" sensor compact bijvoorbeeld. De ideale beperkt gewicht/beperkte ruimte-camera heeft toch een (kleine) zoomlens wmb.
Uiteindelijk valt mij vaak aan m'n eigen foto's op dat zoombereik niet de mooiste foto's oplevert. Het (flinke telezoom) blijft toch een optisch 'trucje'.
En de aloude wijsheid is; de beste camera is die je meeneemt.
Georg schreef:Ik zie zaken als wissellenzen toch niet zo zitten op de fiets;
De dialezing die ik twee jaar geleden op de wereldfietsbeurs gaf over een herfstreis door de Provence was volledig met mijn RX100 geschoten. Geweldig ding. Ik had wel bijna 1 batterijlading per dag nodig, maar ik schiet ook relatief veel.