Hoeveel kan je afschrijven voor een fiets

Ik vraag mij wel eens af, of er een bepaalde methode is, waarmee je kan uitrekenen hoeveel je per jaar kan afschrijven voor een fiets.

Ik sprak laatst een man die een Santos 2.6 travelmaster te koop had. Hij betaalde er 3 jaar geleden 1999 euro voor. De fiets is deore afgemonteerd met magura remmen en ceramische velgen. Hij vraagt minimaal 1200 euro.

Ik weet het: iedereen geeft wat hij geven wil. Het is ook het gevoel. Maar de prijs moet wel redelijk zijn natuurlijk.

Hij heeft er slechts 2000 km mee gefietst in al die jaren

http://link.marktplaats.nl/591317494

Mario
Ik vind dat fietsen in 4 jaar afgeschreven moeten worden.
Daarna krijg je veel onderhoud als dat onderhoud de dagprijs overstijgt is het economisch zinloos. tenzij emotionele waarde of hele goede onderdelen die langer dan 4 jaar mee gaan :)

Maar mensen op marktplaats hebben wel eens het idee goud in handen te hebben.
En vragen daarom de jackpot.
Dit kun je toch niet zo in het algemeen zeggen. Een goede vakantiefiets met eersteklas onderdelen gaat ook bij intensief gebruik veel langer mee (zeker 100.000 km), en een degelijke stadsfiets ook (niet zoveel km natuurlijk, maar wel heel wat jaren). Ik denk dat alleen de moderne brakke zooi van de grote Nederlandse fabrikanten bij intensief gebruik in vier jaar oneconomisch ver versleten is.
Wat de marktwaarde is van zo'n gebruikte fiets is weer een heel ander verhaal. Daar zijn veel aanbieders inderdaad te optimistisch over. Gelukkig kon ik zo laatst een vrijwel ongebruikte Koga stadsfiets uiit 1988 kopen voor 50 euro.
Wim
Ik heb het onderwerp verplaatst naar deze rubriek want ik vond hem niet zo goed in 'Afrika' passen. Als je een betere keus weet, zeg het even dan zet ik hem daar.
'Europa'?

.tsooJ
supermario schreef:Ik vraag mij wel eens af, of er een bepaalde methode is, waarmee je kan uitrekenen hoeveel je per jaar kan afschrijven voor een fiets.

Ik sprak laatst een man die een Santos 2.6 travelmaster te koop had. Hij betaalde er 3 jaar geleden 1999 euro voor. De fiets is deore afgemonteerd met magura remmen en ceramische velgen. Hij vraagt minimaal 1200 euro.

Ik weet het: iedereen geeft wat hij geven wil. Het is ook het gevoel. Maar de prijs moet wel redelijk zijn natuurlijk.

Mario
De marktwaarde van een fiets is natuurlijk mede afhankelijk van de staat, de wijze van gebruik en de onderdelen die er op zitten.
Als je een nieuwe fiets koopt en je maakt er direct daarna een vakantie mee van slechts twee weken zonder rare dingen er mee te doen, dan zakt de marktwaarde onmiddellijk naar ongeveer de helft.
Als de fiets goed wordt onderhouden en er gebeuren geen rare dingen mee, dan blijft dat een paar jaartjes een beetje stabiel met een lichte daling.
Daarna is het echt afhankelijk van vernieuwing van belangrijke onderdelen en de actualitieit van de onderdelen.
Slechts 2000 km mee gereden valt door de aspirant-koper moeilijk te contoleren.
Ik schat zo in dat die man met zijn Santos een paar honderd Euro te hoog zit.
bert sitters schreef:
supermario schreef:Ik vraag mij wel eens af, of er een bepaalde methode is, waarmee je kan uitrekenen hoeveel je per jaar kan afschrijven voor een fiets.

Mario
De marktwaarde van een fiets is natuurlijk mede afhankelijk van de staat, de wijze van gebruik en de onderdelen die er op zitten.
Als je een nieuwe fiets koopt en je maakt er direct daarna een vakantie mee van slechts twee weken zonder rare dingen er mee te doen, dan zakt de marktwaarde onmiddellijk naar ongeveer de helft.
Als de fiets goed wordt onderhouden en er gebeuren geen rare dingen mee, dan blijft dat een paar jaartjes een beetje stabiel met een lichte daling.
Daarna is het echt afhankelijk van vernieuwing van belangrijke onderdelen en de actualitieit van de onderdelen.
Slechts 2000 km mee gereden valt door de aspirant-koper moeilijk te contoleren.
Ik schat zo in dat die man met zijn Santos een paar honderd Euro te hoog zit.
Ik niet.... dat kun je wellicht zeggen als er elk jaar een nieuw modeljaar uitkomt. Bij Santos is dat niet het geval. Als er 2000 km mee gereden is, en dat kun je niet zien of eruit afleiden, hoef je je er ook geen zorgen over te maken. Maar dat geldt grotendeels ook bij 20.000 km of 200.000 km. Het betekent dan dat de fiets goed onderhouden is, anders zag je de slijtage wel.
supermario schreef:Hij vraagt minimaal 1200 euro.
Mooie vraagprijs :wink:
Krijgt hij het dan heeft hij geluk, zo niet dan kan hij nog wat zakken.

Globaal schrijf je 40% af het eerste jaar, daarna 20% per jaar.
Na 5 jaar is hij dus boekhoudkundig bijna niks meer waard.
Uiteraard wordt de prijs mede bepaald door de 'onderhoudsstaat' van de fiets.
Deze fiets ziet er op het eerste gezicht weinig gebruikt uit dus in mijn ogen een redelijke vraagprijs (alhoewel ik het er niet voor zou geven). 8)
Als je na lang fietsen, de fietst wilt verkopen en je vervangt de gehele aandrijflijn, dan ben je niet veel kwijt.

scram ketting 11 euro
alivio crankstel 27 euro
cassette 16 euro

Ga nu uit van het goedkoopste, maar als je dit vervangt als je de fietst wilt verkopen staat het wel mooier al die nieuwe glimmemde spullen.

Ik wil maar zeggen, je kan aan het frame niet altijd zien hoe oud de fiets werkelijk is. Of je moet ter plekke het framenummer controleren

Mario
supermario schreef: Ik wil maar zeggen, je kan aan het frame niet altijd zien hoe oud de fiets werkelijk is.
Dat niet, maar wel 'hoe' en 'hoeveel' hij gebruikt is !!
Gebruikssporen verwijder je echt niet met een sopje :wink:
Daarnaast de kwaliteit van het frame gaat echt niet achteruit na een paar jaar !!
Ook frames hebben een eindig leven. En alu frames gaan soms snel achteruit op de schroefdraden.
Wim
Wim schreef:Ook frames hebben een eindig leven. En alu frames gaan soms snel achteruit op de schroefdraden.
Wim
Zeker als de verkoper vol trots vertelt dat hij de fiets elk voorjaar volledig uit elkaar schroeft voor onderhoud. Dat een frame wel degelijk achteruit gaat heb ik vaker dan ik wenste in de praktijk ondervonden. Zeker bij de grote maten moet je oppassen; niet vanwege het frame maar vanwege de persoon die er op zat.

Ik ben het volledig met Bert eens. Je bent overigens direct na het uitrijden van de showroom al een portie kwijt, net als met alles wat te koop is.
Op lange duur wordt het belangrijk of de onderdelen nu en over een paar jaar nog een beetje verkrijgbaar zijn en of het type fiets en het merk nog een beetje geliefd is.
Of een fiets versleten is moet je echt leren zien en voelen.
Leon
Leon schreef:Op lange duur wordt het belangrijk of de onderdelen nu en over een paar jaar nog een beetje verkrijgbaar zijn ...
Of passende alternatieven ...
Op mijn 22 jaar oude Koga zaten Biopace voorbladen van 52 en 44 tands.
Niet meer te koop dus, maar Sugino bladen paste perfect, dus geen enkel probleem !!
gisteren naar de rijdende rechter gekeken. Een man kocht voor 199 euro een fiets, die na een paar weken al ging roesten. Er kwam als deskundige maar liefst een dr.ir in de carrosie aan het woord, die kwam vertellen hoe schadelijk roest is voor je fiets.

Een dure fiets heeft dus toch zo zijn voordelen.

Mario
Een dure fiets roest net zo hard als je hem niet goed verzorgt. Alleen worden duren fietsen over het algemeen niet buiten gezet. En netjes bij gehouden.
Net zo hard dat geloof je toch zelf niet.
Op een dure fiets is alles met RVS boutjes/moertjes gemonteerd en er wordt heel veel metaal gebruikt wat nauwelijks roest, die onderdelen worden lelijk. Onderdelen die een oppervlakte behandeling hebben ondergaan hebben voldoende lang in dat bad gelegen bij een goedkope fiets hebben die onderdelen naast het bad gelegen. :lol:
Mooi voorbeeld die kabelbocht voor de remmen op een dure fiets zal deze bocht niet roesten.
M276 schreef:Een dure fiets roest net zo hard als je hem niet goed verzorgt. Alleen worden duren fietsen over het algemeen niet buiten gezet. En netjes bij gehouden.
Volgens mij roest een dure fiets alleen als je langs de Noordzee fietst over de Hondsbossche Zeewering bij windkracht 8 tegen en je er daarna niets aan doet 8)
Waarom zijn dan altijd alle boutjes geroest. Je hoeft maar 1 regenbui te hebben. En een druppel water wat in het boutje blijft staan. En het roest toch ook hoor. Oke misschien toch iets minder snel dan bij een fiets van 150 euro. Maar toch. En is toch echt net hoe je hem verzorgt.

Nu rij ik zelf op een 200 euro kostende trekking star. Ja echt een trekking star :P Deze heb ik ooit gekocht omdat ik niet met mijn koga de winter in wilde. Ik heb uiteindelijk de koga de deur uit gedaan en rij gewoon op mijn goedkope fiets. En eigenlijk blijft deze redelijk roestvrij.

Maar goed ik verzorg hem dan ook iets meer dan andere denk ik. Plus hij staat niet dag en nacht in de regen.
M276 schreef:Waarom zijn dan altijd alle boutjes geroest.
Niet alle RVS is goed bestand tegen zoutcorrosie. Als het befaamde druppeltje in het inbusboutje blijft staan dampt het langzaam in en wordt de concentratie zout steeds hoger. Er ligt dan uiteindelijk een klein zoutkorreltje in, dat als het vochtig wordt weer water aantrekt. Kortom: de ideale situatie om roest te krijgen. Als je de inbusbout ook eens aantrekt met koolstofstalen gereedschap wordt het nog leuker voor roest. (contactcorrosie)
Leon
M276 schreef:Waarom zijn dan altijd alle boutjes geroest..
Heel veel boutjes zijn verchroomd. In gaten is het electrische veld minder en slaat er weinig chroom neer.