Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom heb jij voor jouw fietsbanden gekozen..? - Forum Wereldfietser

Waarom heb jij voor jouw fietsbanden gekozen..?

Wetend dat het subjectief is! Als ook wetend dat er al oude berichten zijn over fietsbanden...

Maar toch; waarom heb jij voor jouw fietsbanden gekozen...

Zelf heb ik bij aanschaf van mijn Koga WT29 de Vredestein Perfect Trek (47 mm) op de fiets gekregen; simpelweg omdat deze er standaard bijgeleverd worden.

Nu hoor ik met een regelmaat van fietsers, als ook op dit forum, verhalen over profielloze- als ook over heel veel andere soorten banden. Een ieder met z'n eigenaardigheden welke dan onder specifieke omstandigheden het fietsen bijna vanzelf zou moeten gaan... 

Daar ik net een maand -na een dikke twintig jaar- op de fiets zit, heb ik hier geen verstand van. Heb voorlopig ook geen andere fietsbanden nodig. Immers, de mijne zijn nog nieuw.
Maar het maakt me wel meer dan nieuwsgierig waarom jij gekozen hebt voor jouw specifieke fietsband...

Hier nog een link over fietsbanden!
Ik heb veel verschillende fietsen gereden, met nog meer uiteenlopende soorten banden. Iedere fiets presteerde met een steeds een andere band het best. Er is niet specifiek 1 model band dat het beste rijdt.

Op de Santos Travelmaster 2.6 en 2.8 vind ik de Schwalbe Supremes erg fijn voor trips op overwegend asfalt. Lekker comfortabel en licht rollend. Gravel en bospaden gaan ook prima, maar modder is lastig.

Een 28" Koga Signature met 37mm Vredestein Perfect Trek banden vond ik niet denderend rijden. Dikkere 50mm Supremes voelen veel comfortabeler en ik heb niet het idee dat de rolweerstand hoger is.

Mijn laatste trip heb ik op een Santos Race Lite gedaan met 35mm Schwalbe Kojak banden. Die combi is me prima bevallen!! Deze gladjakkers konden beter met gravel overweg dan ik vermoedde en ze maakten van de racefiets-achtige Santos een lekker comfortabel en snel trekkingfietsje.

Check: http://www.sintchristophorus.nl/over-zw ... ss-banden/
Omdat onderweg van Praag naar NL de binnenband door de buitenband heen kwam zetten en de keuze bij de fietsenzaak bestond uit Schwalbe Marathon, Schwalbe Marathon en Schwalbe Marathon heb ik gekozen voor Schwalbe Marathon!
Ik rij ook nog een 12 jaar oude Koga Traveller (boodschappenfiets), waar ik recent een setje 37mm Vredesteins op heb gelegd om uit te proberen. Voelt op zich OK aan, maar ben nog niet enthousiast... Ik vind ze een beetje te stug, net als op die Koga Signature waarop ik deze banden getest heb. Ik denk dat ik over een tijdje toch weer overstap op de Schwalbe Marathon. Die heb ik tot nu toe als comfortabeler ervaren.
Mijn (splinternieuwe) stadsfiets heeft Schwalbe Kojaks. Ik heb er nog niet veel op gereden (wel 9km), dus daar kan ik nog niet veel over zeggen, behalve dat ze snel aanvoelen. Maar dat kan ook heel goed aan de fiets liggen, want die is een stuk lichter en sportiever dan mijn oude stadsfiets. Daar had ik altijd Schwalbe Marathon op liggen. Gaan zelden stuk (iets van 5 lekke banden in bijna 20.000km), maar ze zijn niet zo snel als de Kojaks denk ik... Ik ben benieuwd hoe de Kojaks gaan bevallen, vooral hoe ze zich houden op nat wegdek, en hoe lekbestendig ze zijn...

Op mijn mountainbike liggen Schwalbe Rapid Rob banden. Die zaten er af fabriek op en die bevallen prima. Geven achterlijk veel grip op losse ondergrond (in het bos of op de heide) en rijden desondanks ook vrij licht op asfalt. Alleen in snel genomen bochten op asfalt willen ze wel eens wat glibberig aanvoelen. Waarschijnlijk voelt dat zo door het vervormen van de noppen. Heb tot nu toe 1x een lekke band gehad, maar dat was met elke band gebeurd: een dikke stekel in de voorband, net naast een van de noppen...

Op mijn racefiets heb ik Schwalbe Ultremo ZX. Die liggen er sinds dit jaar op. Er zat af fabriek Schwalbe Blizzard op, maar die waren aan vervanging toe. Dat wil zeggen, de achterband was onbetrouwbaar geworden, door een flinke snee tot op het canvas. Meteen ook maar de voorband vervangen, al heb ik de oude nog op reserve liggen. De Ultremo's zijn heel snel en rollen fantastisch. Nog geen lekke band mee gehad (ondanks wat grindpaadjes) dus ook wat dat betreft geen klagen. Ik denk dat ik, als ze aan vervanging toe zijn, weer Ultremo's zou kiezen. Want waarom zou je iets veranderen wat goed bevalt? Zelfde geldt trouwens voor de Rapid Robs op mijn mountainbike. Die bevallen ook prima voor waar ik ze voor gebruik. Al schijnen er wel betere banden te zijn, maar dat zie ik dan wel weer. Mocht ik ooit met de mountainbike op vakantie gaan (wat wel in mijn gedachten zit), dan overweeg ik banden met wat minder profiel...
Op m'n stadsfiets zitten 40mm Vredestein Retro's. Die zaten erop toen ik 'm kocht, en dat is wat de fietsenmaker er steeds weer op zet als ik vraag om een nieuwe voorband en de voorband naar achteren verhuizen.

Op m'n rando-racer zitten 23mm Conti Grand Prix 4000S'jes. Lekker soepel en lichte bandjes. Wel regelmatig controleren en tijdig vervangen, want ze slijten vrij snel en dan worden ze zeer kwetsbaar.

Op m'n randonneur zitten 28mm Conti GP 4 Seasons. Beetje breder en steviger dan de GP 4000S voor de langere afstanden.

Nu wil ik een trekkingfiets gaan opbouwen, daar komen waarschijnlijk 32mm Panaracer Pasela TourGuards op. Heb ik veel goeds over gehoord. Of misschien 32mm Conti Gator Hardshells, omdat ik Conti op m'n andere fietsen heb en daar tevreden over ben.

Ik hou niet van brede banden, in weerwil van de huidige mode, daar gaat je fiets maar van zwabberen. Laatst in Berlijn een fiets gehuurd met van die Big Apple ballonbanden erop. Rijdt heel comfortabel, dat wel, maar bij elke lengtescheur in het wegdek of putdeksel had ik het gevoel dat de achterkant uitbrak of m'n voorwiel weggleed.

.tsooJ
PierreS schreef:Wetend dat het subjectief is! Als ook wetend dat er al oude berichten zijn over fietsbanden...
Zelfs een goed verhaal in de wiki: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Banden
Alien schreef:Ik hou niet van brede banden, in weerwil van de huidige mode, daar gaat je fiets maar van zwabberen. Laatst in Berlijn een fiets gehuurd met van die Big Apple ballonbanden erop. Rijdt heel comfortabel, dat wel, maar bij elke lengtescheur in het wegdek of putdeksel had ik het gevoel dat de achterkant uitbrak of m'n voorwiel weggleed.
Dan heb je toch iets heel erg fout gedaan. Hoe zou het kunnen dat motorfietsen overeind blijven met hun dikke banden?
Ik vermoed dat je er weinig lucht in had en/of de dikke banden op heel smalle velgjes zat. Zelf heb ik al aardig wat gefietst op banden van 23 tot 52 mm en is me duidelijk geworden dat ik op rottig wegdek en in afdalingen (beide zaken dagelijks en meestal tegelijk) heus het liefst op brede banden rijdt.

Of je antilek nodig hebt is afhankelijk van de bestemming. Mooi asfalt in de provincie Zeeland of Zwitserland: soepele bandjes. Onverhard in Zuid-Limburg of omgevingen van oude industriesteden: stevige banden.
Leon
Leon schreef:
Alien schreef:Ik hou niet van brede banden, in weerwil van de huidige mode, daar gaat je fiets maar van zwabberen. Laatst in Berlijn een fiets gehuurd met van die Big Apple ballonbanden erop. Rijdt heel comfortabel, dat wel, maar bij elke lengtescheur in het wegdek of putdeksel had ik het gevoel dat de achterkant uitbrak of m'n voorwiel weggleed.
Dan heb je toch iets heel erg fout gedaan. Hoe zou het kunnen dat motorfietsen overeind blijven met hun dikke banden?
Bredere velgen, lagere zijwangen, grotere draaicirkel.
Ik vermoed dat je er weinig lucht in had en/of de dikke banden op heel smalle velgjes zat.
Zoiets. Ongetwijfeld. Ik ging er (dom, dom, dom!) van uit dat alles wel in orde zou zijn met de huurfiets.
Zelf heb ik al aardig wat gefietst op banden van 23 tot 52 mm en is me duidelijk geworden dat ik op rottig wegdek en in afdalingen (beide zaken dagelijks en meestal tegelijk) heus het liefst op brede banden rijdt.
Geloof ik best. En ik denk ook dat dikke banden best hun toepassing hebben, anders bestonden ze domweg niet. In België (Provincie Luik) heb ik ook weleens gedacht dat ik beter op de mountainbike had kunnen zitten. Maar op gewoon netjes geplaveide wegen rijd ik liever op wat smallere banden dan de huidige trend lijkt te zijn.

Gelukkig is het allemaal verkrijgbaar, zelfs in steeds grotere mate, en zijn we allemaal vrij om om de velgen te leggen wat we willen.

.tsooJ
Hoi,

Wij rijden al jaren op Schwalbe, marathon XR / supreme / extreme.
Vooral de service die Schwalbe levert vindt ik erg goed: ze hebben zonder een cent te vragen 3 nieuwe banden naar ons opgestuurd (Australië) toen we op wereldreis waren en we één mailtje stuurde over de vette pech die we met hun extremes hadden.

Groets,

Roel
Ik ben ook een vaste Schwalbe klant.
Op de Merida Speeder (voor woon-werk en tochten over asfalt) maken Schwalbe Supremes het mooie weer. Ookal is er veel kritiek over deze band, in 10.000 km nog maar 2 keer lek en het profiel geeft vertrouwen om nog eens deze afstand aan te kunnen.
De Santos SSC02 behoudt zijn grip met de nieuwe Schwalbe Racing Ralph met evo-karkas. Over deze ben ik echt tevreden, tenminste waarvoor die gemaakt is. Licht, snel, soepel én niet kapot te krijgen. Zelfs niet beroerd op een verharde weg. Ik denk mijn eerste mountainbike-band waarbij het profiel eerder zal weggesleten zijn voordat ik er een lekke band mee zal hebben.