Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
HansvanderVeeke schreef:Mensen,

Bedankt voor de tips/ De foto's waren *voorbeelden* om aan te geven wat ik zou willen. Dat ze beter kunnen, is mij al bekend. En zoals ik al aangaf, ik ben geen straat portret fotograaf.

In Photoshop kun je aardig smokkelen, maar dat zie ik als een noodgreep.
Via een selectie en het Blur filter zou ik precies kunnen maken wat ik wil maar dat is niet wat ik zoek.

Ik blijf gewoon gewoon lekker verder oefenen :)
Als je wilt zien wat je niet met een compact kunt bereiken, kijk dan eens naar deze gast die de wereld rond fietst. Hij fietst(e) in Tibet met een drietal zoomlensen (14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-300/VR) en een fullframe D700. Puur vakmanschap als resultaat. Hij had ongetwijfeld ook een hoog niveau gehaald met een compact, maar de D700 geeft je wel mogelijkheden die je met compact nooit zult kunnen halen.
zo te zien is er weer een leuke reiscamera op de markt, de canon G1X, wellicht iets voor Hans ;)
http://www.dpreview.com/news/2012/01/09 ... 1X_Preview
AB schreef:zo te zien is er weer een leuke reiscamera op de markt, de canon G1X, wellicht iets voor Hans ;)
http://www.dpreview.com/news/2012/01/09 ... 1X_Preview
Interessant... Het lijkt de opvolger van de G12 maar dan met een nieuwe naam. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de Gx serie met als enige nadeel dat je geen lenzen kunt wisselen en dat de scherptediepte mogelijkheden te wensen over laten (deze uitspraak zal wel weer discussie oproepen :roll: )

Ik ben er nog steeds niet uit en tot die tijd blijf ik lekker verder klussen met mijn G9.

Evengoed bedankt voor de tip!
HansvanderVeeke schreef:
AB schreef:zo te zien is er weer een leuke reiscamera op de markt, de canon G1X, wellicht iets voor Hans ;)
http://www.dpreview.com/news/2012/01/09 ... 1X_Preview
Interessant... Het lijkt de opvolger van de G12 maar dan met een nieuwe naam. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de Gx serie met als enige nadeel dat je geen lenzen kunt wisselen en dat de scherptediepte mogelijkheden te wensen over laten (deze uitspraak zal wel weer discussie oproepen :roll: )

Ik ben er nog steeds niet uit en tot die tijd blijf ik lekker verder klussen met mijn G9.

Evengoed bedankt voor de tip!
wat deze camera interessant maakt is de enorm grote sensor, groter dan M43.... tel uit je winst wat betreft scherpte diepte en iso-gevoeligheid..... hoewel de f5.8 beetje tegenvalt op 112mm (35mmm equivalent), maar met 4:3 verhouding sensor en bovenop het onderwerp kruipen zal het met de "DOF" wel iets meevallen in de praktijk :)
AB schreef:wat deze camera interessant maakt is de enorm grote sensor
Dat hangt vooral van je perceptie van enorm groot af. Over een paar jaar is deze sensor ook weer best klein.
De oppervlakte ervan bedraagt net iets meer dan 30% van kleinbeeldformaat.
Wel een gave reiscamera, zeker.
Leon
Tja, ik ga hier wel van watertanden. Hopelijk schrijft hij RAW bestanden sneller weg dan m'n G11...
Leon schreef:
AB schreef:wat deze camera interessant maakt is de enorm grote sensor
Dat hangt vooral van je perceptie van enorm groot af. Over een paar jaar is deze sensor ook weer best klein.
De oppervlakte ervan bedraagt net iets meer dan 30% van kleinbeeldformaat.
Wel een gave reiscamera, zeker.
Leon
okay, en ook kleinere sensor dan de x100 van Fuji en kwalitatief een minder lichtsterke lens. Maar wel weer een stappie hoger dan de Fuji X10 en Canon G12... (meer dan 6x het sensoroppervlak van de G12) + een zoomlens. Zeg maar het antwoord van Canon op de M43-serie van Olympus/Panasonic en de NEX-serie van Sony. Canon heeft wel een reputatie op compactgebied. Als de prijs ook nog eens goed is....
And the winner is: Fujifilm X-Pro1
AB schreef:And the winner is: Nikon D800(E)
AB schreef:
AB schreef:And the winner is: Nikon D800(E)
Beetje ernstig off-topic vrees ik.

Peter
Peter M schreef:
AB schreef:
AB schreef:And the winner is: Nikon D800(E)
Beetje ernstig off-topic vrees ik.
Peter
Yep, al was het maar omdat zo'n camera meestal zonder lens geleverd wordt. De prijs schijnt nogal mee te vallen voor wie een D4x verwacht had.
Leon
Peter M schreef:
AB schreef:
AB schreef:And the winner is: Nikon D800(E)
Beetje ernstig off-topic vrees ik.

Peter
off topic? laat wijntje gehad ofzo? :)
met zo'n sensor kun je meer dan ooit met één lens toe (digitaal inzoomen heet dat)
de camera is bovendien ook nog heel compact gebouwd en je kunt er ook nog fullframe mee filmen, wat wil je nog meer.
HansvanderVeeke schreef:Mijn budget is maximaal € 1000,=
Naar mijn erg bescheiden mening is een D800(E) (zonder één lens, zoals Leon terecht opmerkt) dan nogal off-topic.

Peter
Peter M schreef:
HansvanderVeeke schreef:Mijn budget is maximaal € 1000,=
Naar mijn erg bescheiden mening is een D800(E) (zonder één lens, zoals Leon terecht opmerkt) dan nogal off-topic.

Peter
ohja ernstig offtopic, in dat geval een dikke sorry hoor, zal nog eens spontaan mijn enthousiasme delen, pff.

- en noem mij 1 dslr die standaard met een lens geleverd wordt (daar gaat het hier helemaal niet om)
- en wie weet zijn over een paar jaar dit soort sensoren wel voor een lager budget te krijgen, mooie ontwikkelingen toch?
- en mensen die medium format kwaliteit willen (voor een lager budget dan een D4, D3 of M9), zijn met dit soort ontwikkelingen wel blij hoor. Vooral als landschapsfotografie of reisfotografie je ding is en weet dat je met een compactcamera met kleine sensoren nooit dit soort beeldkwaliteit zult kunnen benaderen.
- en ja, met een dslr kun je prima reisfotografie op fiets of wandeslchoen bedrijven.
AB schreef:(daar gaat het hier helemaal niet om)
Juist wel. De lijn van de discussie was nogal afgedreven van de oorspronkelijke vraag van Hans.

En dat je je vreugde wil delen over een nieuwe top-end body van Nikon is prima, alleen denk ik dat er weinig mensen op dit forum zijn die geïnteresseerd zijn in dit soort dure speeltjes. En de mensen die wel geïnteresseerd zijn wisten dit ongetwijfeld al via andere wegen.

Peter
Peter M schreef:
AB schreef:(daar gaat het hier helemaal niet om)
Juist wel. De lijn van de discussie was nogal afgedreven van de oorspronkelijke vraag van Hans.

En dat je je vreugde wil delen over een nieuwe top-end body van Nikon is prima, alleen denk ik dat er weinig mensen op dit forum zijn die geïnteresseerd zijn in dit soort dure speeltjes. En de mensen die wel geïnteresseerd zijn wisten dit ongetwijfeld al via andere wegen.

Peter
sorry hoor, mijn nederige excuses dat ik enthousiast wordt van nieuwe ontwikkelingen op fotografiegebied en mijn reactie hier plaats. Hans' vraag is al lang beantwoord en over een paar jaar zijn 36mp sensoren ook wel voor onder de 1000 te krijgen..... nog meer reden om grote complexe zoomlenzen thuis te laten en te kiezen voor een mooi compact lichtsterk lensje. Maar dat soort indirecte verbanden zul je wel niet zien als je meer oog hebt voor iets dat vanuit jouw subjectieve standpunt uberhaupt on/off topic is. Persoonlijk schiet ik dan vrij snel in een cynische modus en denk er het zijne van. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, maar wel om wat je schrijft. Je kunt namelijk ook verder zappen als je niets te melden hebt.
Als fotograaf ben ik sinds 1-2 jaar juist overgestapt van zoom-lenzen naar primes. Ik vind de kwaliteit wel degelijk beter en de lichtsterkte is wel heel leuk om mee te spelen.

Mocht je zoom willen en het gewicht beperken, dan kun je bijvoorbeeld denken aan een 24-105 f4

Maar als prime denk ik aan een 35mm of een 50mm. Twee prachtige lenzen, waar je veel mee kunt.

Succes met je keuze, ik denk dat die er niet makkelijker op is geworden. ;)

Ellen
zal wel weer compleet offtopic zijn, maar hier een leuke site om de grootte van je camera in te schatten: http://camerasize.com/compare/#124,243
ik ben heel blij met mijn prime Nikon DX 35mm.
lekker compact en stof dicht.

check hier voor foto's www.amazingcyclingadventures.com :wink:

groetjes uit iran!
AB schreef:zal wel weer compleet offtopic zijn, maar hier een leuke site om de grootte van je camera in te schatten: http://camerasize.com/compare/#124,243

Ha!. Hier heb ik wat aan. Leuk om de verschillen te zien in grootte en gewicht tussen twee camera's. Zeker als je hem op fietsreis mee moet nemen, dan kan dit handig zijn.

Je plug voor de Nikon is wat off-topic, maar goed, het zij zo. Misschien had je er een ander topic over kunnen starten.

Ik ben nog niet van plan om wat nieuws te kopen. Mijn oude voldoet nog wel even. Wel lonkt de nieuwe Gx wel. Compact. Grote sensor. Maar goed, het kan ook nog wel een reflex worden.

Maar dan moet eerst de oude stuk gaan want het stuit me steeds meer tegen de borst om maar nieuwe spullen te kopen terwijl de oude nog goed zijn....