Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
Matthie9001 schreef:Mijn huidige camera zit in mijn motorola defy smartphone (2010) en heeft (zelfs voor smartphone camera's) geen goede reputatie. Ik denk dat het wel degelijk voor de kwaliteit van mijn foto's veel uit gaat maken al snap ik ook wel dat het vooral de fotograaf is die het moet doen.

Voor de komende vakantie in Zuid-Zweden ga ik met mijn Fargo 29er fietsen zonder naafdynamo. Telefoon en fototoestel worden op 220v opgeladen, ik neem wel een topeak powerpack en reserve accu voor beiden mee. De x100s kan niet zelf de accu intern laden dus er gaat een acculader mee.
Kun je de acculader voeden met de topeak powerpack op het moment dat je geen 220V binnen handbereik hebt?
En je gaat zeker een kwaliteitssprong maken. Toch wel een geruststelling dat je op elk moment van de dag een foto kunt nemen die je met behoud van kwaliteit extreem groot kunt uitprinten. Daarvoor heb je simpelweg een grote sensor, een goede lens en een goede vasthoudtechniek nodig. De rest laat je over aan je creativiteit (dwz inname van een goed standpunt, een goede kadrering/compositie en het juiste moment de ontspanknop indrukken). De X100s is een uitstekende jpg-shooter, misschien wel de beste. Toch is in RAW fotograferen erg prettig om het maximale uit de witbalans en het dynamisch bereik te halen. Lightroom is wat dat betreft een mooi betaalbaar software pakket die de mogelijkheden van het dure Photoshop benaderen.
AB schreef:Kun je de acculader voeden met de topeak powerpack op het moment dat je geen 220V binnen handbereik hebt?
En je gaat zeker een kwaliteitssprong maken. Toch wel een geruststelling dat je op elk moment van de dag een foto kunt nemen die je met behoud van kwaliteit extreem groot kunt uitprinten. Daarvoor heb je simpelweg een grote sensor, een goede lens en een goede vasthoudtechniek nodig. De rest laat je over aan je creativiteit (dwz inname van een goed standpunt, een goede kadrering/compositie en het juiste moment de ontspanknop indrukken). De X100s is een uitstekende jpg-shooter, misschien wel de beste. Toch is in RAW fotograferen erg prettig om het maximale uit de witbalans en het dynamisch bereik te halen. Lightroom is wat dat betreft een mooi betaalbaar software pakket die de mogelijkheden van het dure Photoshop benaderen.
De accu's kunnen alleen geladen worden met de acculader, ik heb de nogal lange voedingssnoer vervangen door een miniplug. Ik zal in Zweden vrijwel niet kamperen maar in huisjes/herbergen/etc overnachten dus 220V is het probleem niet. Wel neem ik voor zowel mijn telefoon als mijn camera een extra accu mee.

Ik gebruik al jaren photoshop naar volle tevredenheid, tijdens mijn studie heb ik de creative suite premium voordelig op de kop kunnen tikken (welliswaar inmiddels een oude versie).

Anyhow, hij is binnen en hij doet het, tijd voor koffie...

Afbeelding

(oh shit ik moet weer poetsen :shock:)
Matthie9001 schreef:
AB schreef:Kun je de acculader voeden met de topeak powerpack op het moment dat je geen 220V binnen handbereik hebt?
En je gaat zeker een kwaliteitssprong maken. Toch wel een geruststelling dat je op elk moment van de dag een foto kunt nemen die je met behoud van kwaliteit extreem groot kunt uitprinten. Daarvoor heb je simpelweg een grote sensor, een goede lens en een goede vasthoudtechniek nodig. De rest laat je over aan je creativiteit (dwz inname van een goed standpunt, een goede kadrering/compositie en het juiste moment de ontspanknop indrukken). De X100s is een uitstekende jpg-shooter, misschien wel de beste. Toch is in RAW fotograferen erg prettig om het maximale uit de witbalans en het dynamisch bereik te halen. Lightroom is wat dat betreft een mooi betaalbaar software pakket die de mogelijkheden van het dure Photoshop benaderen.
De accu's kunnen alleen geladen worden met de acculader, ik heb de nogal lange voedingssnoer vervangen door een miniplug. Ik zal in Zweden vrijwel niet kamperen maar in huisjes/herbergen/etc overnachten dus 220V is het probleem niet. Wel neem ik voor zowel mijn telefoon als mijn camera een extra accu mee.

Ik gebruik al jaren photoshop naar volle tevredenheid, tijdens mijn studie heb ik de creative suite premium voordelig op de kop kunnen tikken (welliswaar inmiddels een oude versie).

Anyhow, hij is binnen en hij doet het, tijd voor koffie...

Afbeelding

(oh shit ik moet weer poetsen :shock:)
Beest van een machine die X100s, in de hogere iso's beter dan de D7100..... voor een APS-C sensor een puike prestatie..... en toch weer 1500euri goedkoper dan een RX1. Qua beeldkwaliteit ook significant beter dan de RX100 (althans voor de pixelpieper). Erg mooi cameraatje, benieuwd naar je bevindingen on the road.
aan een camera moet je niet te veel geld uitgeven, liefst zo weinig mogelijk als het kan, lensje mag dan weer wel een paar centen kosten als je er eentje kiest met verwisselbare lenzen natuurlijk......
maar......de huidige kwaliteit van de smartphones uit het duurdere segment hebben een hele goede camera aan boord die mijn inziens zeker voldoet voor de meeste reizigers, je kan er beelden mee schieten die niet te onderscheiden zijn van een dure camera....
waarom niet met zoiets op stap? scheelt toch een hoop gewicht denk ik dan?

oja....ikzelf maak ook kiekjes nu en dan....
johnny-vs schreef:aan een camera moet je niet te veel geld uitgeven, liefst zo weinig mogelijk als het kan, lensje mag dan weer wel een paar centen kosten als je er eentje kiest met verwisselbare lenzen natuurlijk......
maar......de huidige kwaliteit van de smartphones uit het duurdere segment hebben een hele goede camera aan boord die mijn inziens zeker voldoet voor de meeste reizigers, je kan er beelden mee schieten die niet te onderscheiden zijn van een dure camera....
waarom niet met zoiets op stap? scheelt toch een hoop gewicht denk ik dan
Ik denk dat iedereen zelf een afweging moet maken, ik was in ieder geval helemaal niet tevreden met de kwaliteit van de camera van mijn smartphone en er is op dit moment geen smartphone die voldoet aan mijn eisen én een goede fotocamera aan boord heeft.
AB schreef:Erg mooi cameraatje, benieuwd naar je bevindingen on the road.
Ik heb helaas vrijwel geen verstand van fotografie dus ik kan weinig uitwijken over technische details zoals ze op dpreview doen. De fotocamera is mij in ieder geval goed bevallen en ik heb niet het idee dat een prime/vaste brandpuntafstand voor een beginner als ik voor veel beperkingen zorgt. Bij deze een aantal foto's van 'on the road' (klikken voor grotere versie) van mijn afgelopen fietsvakantie door Zuid-Zweden en Gotland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Één lens bevalt mijn iig prima!
absoluut mooie en goede beelden deze, niks mis mee....ik bedoel maar te zeggen dat voor de meeste reizigers de kwaliteit van een goede smartphone zeker voldoet
voorbeeldje de samsung S3_4 , de iphone brengt het er veel minder goed vanaf op dat vlak.....

een dslr is natuurlijk een pak beter dat weet ik ook maar voor een fietsreis toch wel qua grote en gewicht iets om rekening mee te houden, ....
Matthie9001 schreef: Afbeelding
Kwam deze foto rechtstreeks uit je camera of heb je die nog een nabewerking gegeven?
De lenskwaliteit, kleur en dynamisch bereik van dit cameraatje lijkt meer dan dik in orde. Kunnen weinig DSLR's tegen op. De fotokwaliteit van smartphone's loopt heel ver achter op dit soort edelcompacts. Zegt natuurlijk niets over beeldtaal en gekozen standpunt van de fotograaf ;). Maar over het algemeen kun je toch wel stellen dat iemand met een passie voor fotografie zichzelf niet zoveel wil belemmeren door alleen met een smartphone op pad te gaan. Zelf zou ik het zonde van de reis vinden, maar dat is maar een mening.

Om even de analogie met fietsen door te trekken, waarbij het soms meer over fietsen gaat dan over fietsen. In de fotografie gaat het soms ook meer over het toestel dan over de foto.... De balans tussen beide is wel eens te zoeken :). Maar als je je wilt verbeteren/ontwikkelen dan heb je altijd meer aan een camera die meer mogelijkheden geeft (depth of field, electronic view finder, dynamic range, high iso, etc). Maar bijvoorbeeld ook als je wilt inflitsen dan is de X100s een absolute topcamera (flitsen met 1/4000s met zo'n klein metalen wondertje)..... Helaas heeft ie geen interval shoot, da's dan weer jammer, dan kun je weer beter een Panasonic GX7 aanschaffen (heb je meteen een arsenaal aan prachtlenzen erbij). blablablabla creatief vs. registratief, blablabla :)
AB schreef:Kwam deze foto rechtstreeks uit je camera of heb je die nog een nabewerking gegeven?
Dit is een photomerge van twee foto's om het landdeel even goed belicht te krijgen als het luchtdeel, anders is dat (lens recht tegen de zon in) niet mogelijk denk ik; hoe photoshop dat precies doet weet ik niet maar ik zie geen overgang en vond de foto mooier zo, origineel van de lucht staat hier.
Matthie9001 schreef:
AB schreef:Kwam deze foto rechtstreeks uit je camera of heb je die nog een nabewerking gegeven?
Dit is een photomerge van twee foto's om het landdeel even goed belicht te krijgen als het luchtdeel, anders is dat (lens recht tegen de zon in) niet mogelijk denk ik; hoe photoshop dat precies doet weet ik niet maar ik zie geen overgang en vond de foto mooier zo, origineel van de lucht staat hier.
Ik dacht al :).
Maar wat je ook kunt proberen is in RAW schieten en dan je histogram zoveel mogelijk naar rechts opschuiven, zonder dat je daarbij de hooglichten uitbrandt (expose to the right). In Lightroom of Photoshop (Camera Raw plug in) kun je dan experimenteren met HDR technieken. Lightroom werkt heel intuitief met gradientfilters, heel handig, scheelt je weer een extra foto op je geheugenkaartje :). Wat ik zelf vaak doe is meerdere belichtingen vanuit (min of meer) hetzelfde standpunt nemen en dan thuis kijken welke het scherpst en meest gunstigst belicht is.
Zijn de andere foto's rechtstreeks vanuit de camera? jpg's?
De foto van het slot aan het water is ook een fotomerge (panorama). Ik heb de meeste foto's wel bijgesneden en het en der wat kleine 'algemene' aanpassingen gedaan (kleurtemp, contrast, highlights, shadows, etc.) maar het zijn redelijke pure shots gebleven en een aantal heb ik alleen wat bijgeknipt.
Matthie9001 schreef:
johnny-vs schreef:aan een camera moet je niet te veel geld uitgeven, liefst zo weinig mogelijk als het kan, lensje mag dan weer wel een paar centen kosten als je er eentje kiest met verwisselbare lenzen natuurlijk......
maar......de huidige kwaliteit van de smartphones uit het duurdere segment hebben een hele goede camera aan boord die mijn inziens zeker voldoet voor de meeste reizigers, je kan er beelden mee schieten die niet te onderscheiden zijn van een dure camera....
waarom niet met zoiets op stap? scheelt toch een hoop gewicht denk ik dan
Ik denk dat iedereen zelf een afweging moet maken, ik was in ieder geval helemaal niet tevreden met de kwaliteit van de camera van mijn smartphone en er is op dit moment geen smartphone die voldoet aan mijn eisen én een goede fotocamera aan boord heeft.
AB schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Één lens bevalt mijn iig prima!
Zoek de muis :-)
bert claes schreef:Zoek de muis :-)
Gevonden: http://www.pointerpointer.com/
Aansluitend op die nieuwe Sony....., vindt het principe wel geniaal omdat het zo logisch is, aangezien iedereen tegenwoordig een gps/smartphone heeft, die zich elk jaar vernieuwd. Sony had vroeger de F828, dat leek er al een beetje op.

Lijkt me toch echt fantastisch dat Nikon met een 24-120VRII kwam met ingebouwde circulaire fullframe sensor en ontspanknop. Op de achterkant een uitklapbaar klein schermpje of OVF met knopje voor iso, raw, AF-L, diafragma, sluitertijd en +/- belichting. Ingeklapt is het weer een gewone gesloten cilinder, die je zo "compact" mogelijk ergens wegstopt. Foto's bekijken kan thuis dan wel weer of via wifi op groter scherm van je smartphone.

En weer een nieuwe compact van Nikon.... we gaan weer richting Kerst.
AB schreef: En weer een nieuwe compact van Nikon.... we gaan weer richting Kerst.
Compact vind ik voor de P7800 niet meer van toepassing, daarvoor is de camera te groot en te zwaar.

Ik heb de P330 gekocht in juni 2013. Wat anderen over de camera schrijven:

http://digital-photography-school.com/n ... 330-review
http://www.digitalkamera.de/Testbericht ... /8272.aspx

Tot nu toe is de P330 een erg aangename camera, met name bij weinig licht. Mijn oude panasonic DMC-TZ3 uit 2006 of 2007 is natuurlijk in cameraland bejaard, maar deed het nog best totdat er te vaak strepen in het beeld kwamen. Oordeel experts, de sensor is aan het einde van de oefening aan het komen.

Niet gelijk de hoofdprijs (als bij de RX100 van Sony), veel opties die handig in menu's zitten, en een prima direct fotograferen modus.

Groet, Hans
Geheel offtopic, maar goed gedaan Nikon (shock- freeze- and waterproof). Kun je tenminste lekker compact met relatief grote sensor buiten in de regen fotograferen...... wat vaak de mooiste momenten van de dag zijn.
Echt opmerkelijk innovatief cameraatje (snelle autofocus, 15fps, niet overdreven duur).

Afbeelding

Afbeelding
Niet slecht idd. Met RAW, stereomicrofoon, GPS en hoogtemeter. Zelfs dieptemeter, maar dat is op dit forum serieus OT :D
Wordt zo'n 1000 euro met lens.
Leon
Leon schreef:Niet slecht idd. Met RAW, stereomicrofoon, GPS en hoogtemeter. Zelfs dieptemeter, maar dat is op dit forum serieus OT :D
Wordt zo'n 1000 euro met lens.
Leon
Die 1000euro is met twee lenzen, en dan wordt het wel heeel erg offtopic. Misschien tijd om het topic op te splitsen. :P Camera met standaardlens (11-27.5mm f/3.5-5.6) voor 800euro, met 10mm f/2.8 erbij komt ie op 1000euro.
Lijkt me echt de beste compacte AW-camera van het moment (60fps bij single AF, is dat een kort filmpje schieten en dan de beste foto uit die serie kiezen? "Decisive moment" wordt een eitje).
Mooi draagtasje erbij en je kunt die camera altijd om je nek houden, regen, sneeuw, hagel, modder, maakt niet uit.
AB schreef:60fps bij single AF, is dat een kort filmpje schieten en dan de beste foto uit die serie kiezen? "Decisive moment" wordt een eitje).
Helaas, zo werkt video nog niet. Bij (1080p) video worden niet alle pixels gebruikt. Zover ik begrijp worden slechts 1080 lijnen met 1920 punten uitgelezen, dus zo'n beetje om-en-om, eenderde of een kwart van de horizontale en verticale lijnen. (Het is dus plm. 2MP, met kleine pixels*) Ook is de compressie bij video groter. Als film gezien lijkt het heel wat, maar vergeleken met JPG-fotokwaliteit is het verschil dramatisch, om over RAW maar te zwijgen.
Leon

8: Wat je krijgt als je een sensor maakt met daadwerkelijk 1080x1920 pixels is heel wat beter: http://www.dpreview.com/news/2013/09/13 ... mos-sensor
Leon schreef:
AB schreef:60fps bij single AF, is dat een kort filmpje schieten en dan de beste foto uit die serie kiezen? "Decisive moment" wordt een eitje).
Helaas, zo werkt video nog niet. Bij (1080p) video worden niet alle pixels gebruikt. Zover ik begrijp worden slechts 1080 lijnen met 1920 punten uitgelezen, dus zo'n beetje om-en-om, eenderde of een kwart van de horizontale en verticale lijnen. (Het is dus plm. 2MP, met kleine pixels*) Ook is de compressie bij video groter. Als film gezien lijkt het heel wat, maar vergeleken met JPG-fotokwaliteit is het verschil dramatisch, om over RAW maar te zwijgen.
Leon

8: Wat je krijgt als je een sensor maakt met daadwerkelijk 1080x1920 pixels is heel wat beter: http://www.dpreview.com/news/2013/09/13 ... mos-sensor
Ik snap wat je bedoelt, maar het is niet wat ik bedoel. Lees de tekst op dpreview:

"To capture even the fastest moving subjects with clarity, the 73-point AF array can lock on to the action in approximately 80 milliseconds. To help ensure that no moment is missed, the AW1 offers the world’s fastest continuous shooting frame rate (approx. 15 frames-per-second [fps] with AF) and continuous shooting at 60 fps when the focus is locked."

en even verderop in de tekst

"The Nikon 1 AW1 incorporates Full HD 1080p video capabilities as well as Advanced Movie Mode. In Advanced Movie Mode, users can shoot Full HD video and high-resolution stills simultaneously. Additionally, Slow Motion Movies can capture all the action at either 400 fps or 1200 fps. The AW1 also features Enhanced Motion Snapshot Mode, which provides shooters with the option of capturing a quick passing moment with a short, slow-motion movie sequence in addition to a single defining still image."

De Nikon 1 serie stond al bekend om zijn supersnelle autofocus (iets waar je vaak meer aan hebt dan een scherpe lens), maar deze AW1 lijkt die lat weer iets hoger te leggen (met zijn snelle fps).