Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen, gespannen/ontspannen? - Forum Wereldfietser

Wildkamperen, gespannen/ontspannen?

Ik hoor heel veel uiteenlopende meningen/verhalen over wildkamperen.
Mensen die het totaal niet aandurven, mensen die gespannen zijn om in een donker bos te liggen en kilometers doorfietsen naar een camping of hotel terwijl er zeer mooie wildkampeerplekken naast hun in de het veld zijn, of gewoon omdat het niet mag. Ook mensen die zelfs in Nederland wildkamperen.

Wat is jouw mening?

Voor mijzelf is het in afwisseling met een camping totaal geen probleem.

Hier op leemgrond onder olijfbomen midden Spanje.
Afbeelding


Henk


kunst en fietswerk
Gewoon doen, er mag zoveel niet, maar: altijd met verstand!

Leesvoer:

http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=4 ... =1385&v=MK
In het begin vond ik het erg eng. Maar omdat ik op plekken wilde konen waar geen hotels/campings waren deed ik het toch. Nu is dat gevoel weg en geniet ik ervan. We gaan zelfs wildkamperen voor het wildkamperen ondanks de aanwezigheid van andere overnachtingsmogelijkheden. Op de momenten dat ik echt een slecht gevoel heb, klop ik aan bij mensen en vraag of ik in de tuin mag kamperen. En als we dan op een plek staan war het gevoel niet helemaal is, dan zeg ik tegen mezelf het is 12 uur geweest en als ze wat hadden willen doen dan was het nu allang gebeurd, draai me om en ga lekker slapen. En de laatste tijd heb ik zelfs oordoppen in als er teveel lawaai is door bijvoorbeeld de wind. Onze volgende reis gaat naar Oman waar de hotels schreeuwend duur zijn dus wildkamperen it is! Heerlijk in de woestijn- dat is het mooiste wat je kan doen.

Met wildkamperen, kom je op de mooiste plekken - zie mijn films :wink:
@Blanche... ik denk dat jullie in Georgie ook niet aan wildkamperen ontkwamen, en wat is het dat niet mooi om in de vrije natuur te liggen en te ontwaken.

Beter onder 1000 sterren dan in een 4 sterrenhotel ' Frank van Rijn.

Ik lag op de meest "rare" plaatsen: op een aanlegstijger in een stuwmeer, Spanje, naast een stel Roma's in een klein bosje naast een rivier, Romenie, naast een vervallen huis in Frankrijk, achter een grote baal hooi in Duitsland, in een vervallen schuur in Finland enz enz.

@Gewoon doen! :D Ben jij dat op die foto pedalman? :shock:

Henk

kunst en fietswerk
Dat ben ik niet, ik ben onzichtbaar..stealth weet je wel. :wink:
Zag wel eens iemand wildkamperen hier in het bos, hij had zichzelf nogal weggestopt. Maar dan ben ik wel van het type: even kijken wie er in het tentje zit en wat de bedoeling is. Combinatie nieuwsgierigheid / ff checken of alles OK is

Ik kies zelf voor de camping als ik met rust gelaten wil worden. Met wildkamperen heb je toch wel kans op bezoek en dat is meestal 's nachts (waarom doen ze dat eigenlijk?)

Verder ben ik niet van het me verstoppen, ik wildkampeer het liefste op heel duidelijke plaatsen. Je zou het niet zeggen maar het trekt volgens mij minder nieuwsgierigen dan wanneer je echt je best doet om niet gezien te worden. Zo van "iedereen ziet je maar ze laten je met rust". Het slaapt rustiger.

En mocht je ziek worden terwijl je weggestopt bent, of mocht iemand met snode plannen je bezoeken op je geheime plekje, dan kun je lang wachten op hulp.

Andere ervaringen?
Een paar afleveringen terug was dit het thema van het tijdschrift van de wereldfietser/de vakantiefietser.
Sjeng Langslaper schreef: Verder ben ik niet van het me verstoppen, ik wildkampeer het liefste op heel duidelijke plaatsen. Je zou het niet zeggen maar het trekt volgens mij minder nieuwsgierigen dan wanneer je echt je best doet om niet gezien te worden. Zo van "iedereen ziet je maar ze laten je met rust". Het slaapt rustiger.
Precies, gewoon niet te opvallend en niet te onopvallend :wink:

Afbeelding
Totdat je snachts denkt dat er een beer snuivend, proestend en hijgend langs je tent loopt. Gelukkig bestaan er dan ook nog koeien, maar wildkamperen in Montana en Canada doe ik vervolgens liever met wat pepperspray en een groot mes in directe nabijheid :).
AB schreef:Totdat je snachts denkt dat er een beer snuivend, proestend en hijgend langs je tent loopt. Gelukkig bestaan er dan ook nog koeien.......
:lol: :lol: Dat doet me denken aan onze wildkampeerplek op het kerkhof in Georgie - S'nachts een wild gesnuif vlak bij mijn hoofd. Ik dacht wat is dat? Douwe ging naar buiten om te kijken en toen stond er een koe naast onze tent te grazen :wink:
AB schreef:Totdat je snachts denkt dat er een beer snuivend, proestend en hijgend langs je tent loopt. Gelukkig bestaan er dan ook nog koeien, maar wildkamperen in Montana en Canada doe ik vervolgens liever met wat pepperspray en een groot mes in directe nabijheid :).
Onder de benodigdheden voor wildkamperen in Canada behoren voor mij toch een vliegtuig naar een beerloos land 8) :? :wink:
Altijd handig, dat Pepperspray :x
Afbeelding
Op 18 juni ging de Tioga Pass geopend en 19 juni ging ik met mijn broer er over.
Het was een zware en lange dag vanaf Lee Vining.
Geen camping of restaurant geopend. Daarvoor moest nog veel sneeuw geruimd worden. Kamperen in Yosemity park: helaas vol. Dus, zijn we verder getrokken richting Groveland. Wildkamperein in het park is alleen toegestaan met een "wilderness permit". Buiten het park is het toegestaan en kun je van de weg af wel een plekkie vinden. Toen we eenmaal het park hadden verlaten bleef er nog maar een optie over: wildkamperen. De bewoonde wereld was nog ver weg.
Helaas, ons potje koken was ten strengste verboden. Dat terwijl we ons hadden voorbereid op spaghetti.
Al waanden wij ons veilig, mede omdat er nog een groep in de buurt aanwezig was, was het toch even schrikken toen er in het donder een auto aankwam en de lichten op de tent scheen. Maar dat had gelukkig niets te betekenen. Daarna verstand op nul en slapen.
Afbeelding
Ik persoonlijk kan niet zonder douche 's avonds...
Hoe doen jullie dat dan?
m_nu schreef:Ik persoonlijk kan niet zonder douche 's avonds...
Hoe doen jullie dat dan?
iedereen kan overleven zonder douche.... hoe heeft de mensheid anders ooit de oertijd overleeft? Hoe ze die tijd echter zonder fiets hebben overleefd is me wel een raadsel.

washanddoekje en wat zeep, water en een handdoek?
doorrijden naar de camping/herberg/hotel?
zwemmen in een meertje, beekje, stroompje of waterval?
accepteren dat je broek en shirt stinkt?
genieten van fietsen en niet teveel op die zwerm muggen letten die je al een paar dagen achtervolgen?
m_nu schreef:Ik persoonlijk kan niet zonder douche 's avonds...
Hoe doen jullie dat dan?
1. In regio's met weinig water - babydoekjes
2. in een rivier
3. Zonder rivier maar met een gevulde waterzak - Klein beetje water en een synthetisch schoonmaak doekje waarbij je geen zeep hoeft te gerbuiken, maakt je met relatief weinig water heel schoon.
3. Zonder rivier maar met een gevulde waterzak - we hebben een douchekop op onze ortliebwaterzak :wink:
4. alleen even je gezicht met een beetje crème schoonmaken.
5. Niet
6. Vooral met lange mouwen en driekwart broek fietsen dan hoef je je net in te smeren met vieze zonnebrand crème waar echt alles aan blijft kleven en moeilijk weg te wassen is.
m_nu schreef:
Ik persoonlijk kan niet zonder douche 's avonds...
Hoe doen jullie dat dan?
In Kazachstan waste ik mijn gezicht, voeten en kruis met een halve bidon water, meer was er niet. "Douchen" doe ik in een beek, rivier, poel of op het kerkhof etc. zelfs al eens bij mensen in de tuin die daar een waterslang hadden liggen.
@ Blanche...Douwe ging naar buiten om te kijken
Jij bent ook een mooie :? , eerst Douwe laten kijken wat er aan de hand is??

NB. ik had al eens een kat in mijn etenszak, een egel, wilde zwijnen naast de tent, een eland op 30 meter van mij vandaan, een giga grote spin in mijn tentje waar iiiikkk meer schrik voor heb dan een giga groot Eland, maar ook een herder laat in de avond of passanten, nog nooit voelde ik enige angst of onraad.

Met een vriendelijk gezicht en gebaar is er veel mogelijk.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
@ Blanche...Douwe ging naar buiten om te kijken
Jij bent ook een mooie :? , eerst Douwe laten kijken wat er aan de hand is??
Ja doet ie ook eens wat. Ik plan onze trips, regel de tickets en maak de films. Hij mag fietsen en gaan kijken wat er aan de hand is als er gevaar dreigt. Dat doen mannen toch graag :lol: :lol:


Een heel grappige anekdote over wildkamperen:

In Marokko konden we eens echt geen goede plek vinden. We waren verkeerd gefietst en het duurde erg lang voordat we door een redelijk grote plaats weg waren. Iedereen had ons inmiddels gezien en wist dat we gingen wildkamperen. Wij nog zo ver mogelijk doorgefietst, weg van de bewoning maar we zaten aan een rechte weg tussen twee bergruggen en er was alleen maar open vlak land net aan de weg. Tent opgezet in het donker. S'nachts maakte Douwe me wakker; er liep iemand om de tent. Shit wat nu, je bent erg kwetsbaar in een kokertje van stof en je ziet niets. Douwe zegt -waar is je statief. Ik reik hem mijn ingeschoven statief aan en hij doet zijn zaklamp aan. Met het statief werpt hij een schaduw op het tentdoek en warempel het lijkt net een mitrailleur. Ondanks de schrik kost het mij de grootste moeite om mijn slappe lach in te houden. Achteraf was het waarschijnlijk maar een woestijnvosje :lol: :lol:

Nu kamperen we wel vaker gewoon aan de weg en in het zicht als het niet anders kan zoals in de bergen.
[quote="henkfietst52
Met een vriendelijk gezicht en gebaar is er veel mogelijk.
[/quote]


Ook bij een Grizzly beer, een bergleeuw of een wolf? :) :) :D

Er schijnen overigens ook nog wel eens dodelijke ongelukken met een eland te gebeuren als ze je aanvallen.

Derhalve, ongelukken op een asfaltweg met auto of truck is veeeeeeeelen malen hoger, ook al werd ik daar vreemd genoeg minder gespannen van dan een bordje met Grizzly Territory. Vreemd genoeg doen al die rare bosgeluiden wel wat met je als je in je eentje in een vreemd en ver bos probeert te slapen. Cursus omgang met irrationele angsten en instincten is aan te bevelen boven cursus fietsonderhoud :)
Ook bij een Grizzly beer, een bergleeuw of een wolf?
Doorgaans zijn dieren banger voor mensen dan andersom! Mits je ze niet in het nauw drijft.
De verhalen met een hoog Clint Eastwood gehalte doe ik dan ook weinig opuit.
Wel merk ik dat ik de geluiden in het openveld ben gaan waarderen en zeer zeker de stilte, uiteindelijk weet ik wel of het een egel is of iets anders dat bij de tent loopt. Wat is er mooier dan de bosuilen horen diep in de nacht?

Op een camping is het ook vaak ergenis alom; je staat net mooi en er komt een grote camper in je uitzichtstaan, of klapperende deuren, ramen kastjes etc van caravans. Of een laatkomer die de auto naast je tentje parkeerd en dwars door je tentdoek schijnt met z'n koplampen. Het aantal caravans/campers is meestal in de meerderheid valt mij op, en dat is net niet wat ik zoek.

Henk

kunst en fietswerk