Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dazen - Forum Wereldfietser

Dazen

Hallo,

Verleden jaar Ben ik in het Reichswald bij Kleef aangevallen door Dazen.
Ja ik bedoel aangevallen!
Wat een s****** v**** g*** k** beesten zijn dat zeg.
Gelukkig had ik een regenjasje bij me.

Ik ben wel vaker in het Reichswald geweest en slechts één keer ben ik deze kwelgeesten tegen gekomen.
Is er een bepaalde maand waarin ze aktief zijn?
Is er een middeltje om ze weg te jagen?
Zijn alleen bepaalde stukken van het Reichswald getroffen?

Elke tip is welkom.
Een vrouwtjes-daas heeft veel eiwitrijk voedsel nodig om de eieren in het achterlijf te laten rijpen. Om die reden zuigen de vrouwtjes bloed. Tijdens het bijten wordt er speeksel in de wond gebracht om het stollen van het bloed te voorkomen. Het is dit speeksel dat jeuk en opzwelling veroorzaakt. De beet van de grotere soorten kan zeer pijnlijk zijn.

De activiteit van de vrouwtjes wordt sterk beïnvloed door het weer. Dazen zijn echte warmteminners en windmijders en vliegen dus voornamelijk bij warm, broeierig, windstil zomerweer.
(aldus wikipedia :D)
Alleen de vrouwtjesdazen bijten, om voldoende energie te verkrijgen om hun eieren te kunnen leggen. Met name vee kan zeer veel hinder van dazen hebben. Ze komen vooral voor op iets vochtige plaatsen die naast zon ook wat schaduw bieden.
Bestrijding

De overlast van dazen kan bestreden worden door bedekkende kleding van voldoende dikte, waardoor ze niet meer kunnen bijten. Op bloed beluste vrouwtjesdazen komen af op geuren, warmte en beweging om prooien te vinden. Dazen kunnen hun prooi moeilijker vinden als gebruik wordt gemaakt van sprays of smeersels met een geurbarricade. Een zogenaamde dazenval lokt de dazen naar een val waar ze niet meer uit kunnen komen waarna ze sterven. De val zelf is te vergelijken met een wespenval, maar een dazenval bestaat daarnaast uit een grote, vrijhangende plastic bol met daarboven een omgekeerd trechtervormig net. De bol is vergelijkbaar met een skippy-bal maar zwart van kleur zodat de bol warmer is dan de omgeving. Doordat de bol vrijhangt beweegt deze een beetje, waardoor het achterwerk van een paard wordt geïmiteerd. De dazen zoeken op de bol tevergeefs naar bloed en als ze opvliegen komen ze in het net terecht en uiteindelijk in de val. De insecten moeten regelmatig worden afgevangen. Doordat het instrument specifiek voor de daas ontwikkeld is, heeft de val weinig bijvangst.
Matthie9000, wil je nou zeggen dat NurEinTier een achterwerk als een paard heeft? :D
Zou deet niet werken? Het stink in ieder geval als de pest.
Als het warm weer is en je transpireert veel dan kun je er veel last van hebben. Ik heb ook gemerkt dat als ik een T-shirt van Merino wol aan heb, je helemaal een lustobject wordt voor die krengen.
Beetje Deet wil dan wel helpen, maar ben altijd wel terughoudend met het gebruik van die chemische rommel.
Gewoon flink rond je heen meppen en keihard doorfietsen !

Kees
een Dazer ? :wink:
Je voelt die griezels helaas pas als je gestoken wordt en dan ben je te laat met wegmeppen.
Ben 's in hemdje en short ovet het Dazenplak op de Boschplaat op Terschelling gefietst :( :( :( :( :(
Verleden jaar in de bossen van oost-duitsland ook aangevallen door steekvliegen (dazen, horzels ?)
Omstandigheden: medio juli, broeierig warm (40gr) windstil.
Redmiddel: van boven tot onder met Deet ingespoten. Mijn zoon had de volgende dag toch grote vervelende rode steekplekken (3-4 cm diameter).
Snel doorfietsen: we zaten redelijk vast vanwege mul zand, dus zo snel ging dat niet. Eenmaal wat vaste grond konden we ze voor blijven en wat wegmeppen. Eenmaal bos uit geen last.
Gr.
Kees
Op een bospadje heuvelop slaagde ik er niet in om ze eruit te fietsen met een beetje stuntwerk in de afdaling had ik even rust, tot het volgende heuveltje...
Als een gek met mijn petje zitten meppen maar het waren er gewoon te veel.
Regenjasje aan, geen pretje met 30+, was het enige wat hielp.
Mijn armen zaten vol met die beesten maar ze kwamen er niet doorheen.
Was echt blij toen ik het bos uit kwam, fel zonlicht schijnen ze niet te mogen want ze waren gelijk verdwenen.
Neem voortaan Deet mee, hopelijk is dat voldoende.

Geen idee wat het verschil is tussen horzels, dazen en steekvliegen.
Allemaal hetzelfde?

Bedankt voor alle reacties.
Wikipedia-LOL schreef:Dazen worden ook wel brems, steekvlieg of paardenvlieg, of in het zuiden blinde daas, en in België dabs genoemd. De familie is wereldwijd verspreid; er zijn vermoedelijk ongeveer 8000 soorten. In Nederland leven zo'n 38 soorten. Daarvan vormen zo'n 12 soorten de laatste jaren een ware plaag. De bekendste en meest algemene soort is de regendaas.
Dazen worden vaak verward met horzels, dit is echter een totaal andere groep van vliegen. Horzels kunnen in tegenstelling tot dazen niet bijten. Daarnaast parasiteren de larven van horzels in levende dieren terwijl de larven van dazen zich ontwikkelen rond wateroppervlaktes.