Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe weeg ik mijn fiets - Forum Wereldfietser

Hoe weeg ik mijn fiets

Ik ben na een half jaar sleutelen en ombouwen van een oude Hercules stadsfiets met verrassend slank stalen frame en goed stuurgedrag tot sportieve singlespeed fiets eigenlijk reuze benieuwd wat het ding weegt. Iemand een (goedkope) manier hoe ik daar achter kom?

Merlijn
Op de weegschaal gaan staan zonder fiets, en daarna met fiets in je handen?
Leen van iemand een weegschaal, ga er eerst op staan zonder fiets en dan met fiets over de schouder, en zie daar het verschil. :P
groenteboer
fietsenmaker
fiets in handzame brokken verdelen en op de keukenweegschaal
Bij mij wijst de weegschaal praktisch hetzelfde aan, met of zonder fiets.
Heb ik zeker een hele lichte fiets.
google eens hangweegschaal
m-gineering schreef:fiets in handzame brokken verdelen en op de keukenweegschaal
Afbeelding
Wat je ook kunt doen is een levensgrote weegschaal-achtige constructie bouwen:

Code: Selecteer alles

             X
  =.======== O ========.=
   |         X         |
{FIETS}      X     {OBJECTEN MET EEN 
             X     WELBEKEND GEWICHT}
             X
_____________X_______________

Bouwplan copyright (c) 2011, Matthie9000

Aan een kant hang je dus de fiets, aan de andere kant objecten met een welbekend gewicht, indien de bovenste stang exact horizontaal staat, kun je (omdat de objecten een welbekend gewicht hebben) met enige nauwkeurigheid het gewicht van de fiets berekenen (dit is namelijk gelijk aan de sommen van de gewichten van de objecten met een welbekend gewicht).

Je kunt daarnaast jezelf verder uitdagen door de scharniering van de bovenste balk naar links of rechts te verplaatsen, waardoor met een complexe natuurkundige formule alsnog het gewicht te berekenen valt! :shock:

Excuses voor de matthie9000-vrijdagmiddagmodus... :oops:
Matthie9000 schreef:Wat je ook kunt doen is een levensgrote weegschaal-achtige constructie bouwen:

Code: Selecteer alles

             X
  =.======== O ========.=
   |         X         |
{FIETS}      X     {OBJECTEN MET EEN 
             X     WELBEKEND GEWICHT}
             X
_____________X_______________

Bouwplan copyright (c) 2011, Matthie9000

Aan een kant hang je dus de fiets, aan de andere kant objecten met een welbekend gewicht, indien de bovenste stang exact horizontaal staat, kun je (omdat de objecten een welbekend gewicht hebben) met enige nauwkeurigheid het gewicht van de fiets berekenen (dit is namelijk gelijk aan de sommen van de gewichten van de objecten met een welbekend gewicht).

Je kunt daarnaast jezelf verder uitdagen door de scharniering van de bovenste balk naar links of rechts te verplaatsen, waardoor met een complexe natuurkundige formule alsnog het gewicht te berekenen valt! :shock:

Excuses voor de matthie9000-vrijdagmiddagmodus... :oops:
waarbij je voor het gewicht uiteraard een emmer water neemt :D
http://www.dealextreme.com/p/digital-hanging-scale-1164 (6,60 euro incl verzendkosten)

Of die het doet geen idee, volgens het mountainbike.nl forum werkt het.
Jee nu voel ik me echt een sufferd. Als mensen hun hond wegen doen ze het ook met de eerst-zonder-hond-dan-met-hond methode. Waarom ik daar dan bij mijn fiets niet op kom snap ik nu echt niet meer.

Voor Mattie: Als dit je standaard vrijdagmiddag humeur is heb je vast nog veel meer goeie Monday morning laughs voor ons. Please share!

Ik moet je alleen teleurstellen voor wat betreft de ingewikkeldheid van de natuurkundige formule. Die is echt heel simpel: GewichtA/GewichtB=AfstandB/AfstandA :)

Voor Marten: Je methode is inherent onnauwkeurig in verband met onvermijdelijke verliezen aan ijzerzaagsel bij het in partjes verdelen van het frame. Het gemeten gewicht gaat dus altijd lager uitvallen dan de werkelijkheid en ik wil mezelf geen rooskleurig beeld voorschotelen. Ik ga dus toch maar voor de eerste optie :?

Dank voor iedereens reacties. Merlijn.
Merlijny2k schreef: Voor Marten: Je methode is inherent onnauwkeurig in verband met onvermijdelijke verliezen aan ijzerzaagsel bij het in partjes verdelen van het frame. Het gemeten gewicht gaat dus altijd lager uitvallen dan de werkelijkheid en ik wil mezelf geen rooskleurig beeld voorschotelen. Ik ga dus toch maar voor de eerste optie :?

. Merlijn.
De wereldfietser heeft een uitstekende cursus waarin je leert zonder zaagwerk wielen te demonteren en weer aan te brengen, zadels en zadelpennen te verwijderen, de ketting te vervangen enz. Ik zou me snel aanmelden!
:D
Gewoon zo'n platte personenweegschaal, zoals wel iedereen in huis heeft, met aan de bovenkant een glaasje waarachter het gewicht afgelezen kan worden. Leg een lange plank erop en zet daarop de fiets. Het gewicht van de plank aftrekken.
Dat kan toch ook met een koffer weegschaal, kun je hem zo aan hangen.
Toch fijn dat er na negen jaar een eureka moment volgt in een topic ;)

Overigens mijn fiets nooit gewogen. Alles wat erop zit heb ik nodig, net als bij m'n bagage.
Hoezo? Scheeltje kwam destijds al in 2 minuten met een prima antwoord.
Dat is precies wat ik met de knipoog smiley erachter bedoel ja.
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 15:35
Hoezo? Scheeltje kwam destijds al in 2 minuten met een prima antwoord.
Toch vind ik de tip van Tovenaar beter.

Ik gebruik misschien 1x per 5 jaar een personenweegschaal, en 5x per jaar de kofferweegschaal.