Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe weeg ik mijn fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe weeg ik mijn fiets

Mijn huidige opstelling: een montagestandaard met visweegschaal:

Afbeelding

Na het afknippen van de laatste kabeleindjes:

Afbeelding
Mooie vangst! Leuk die tien kilo rond :)
willem.m schreef:
za 06 jun, 2020 15:48
Toch vind ik de tip van Tovenaar beter.

Ik gebruik misschien 1x per 5 jaar een personenweegschaal, en 5x per jaar de kofferweegschaal.
Gaat ook mee op reis wanneer er gevlogen moet worden, altijd handig voor de verdeling van ruim- en handbagage. Ding weegt niks, makkelijker in gebruik en nauwkeuriger dan een personenweegschaal.
Jurr schreef:
zo 26 jul, 2020 10:03
Mooie vangst! Leuk die tien kilo rond :)
Hij moet snel de pedalen er af halen om onder die magische grens te komen ;)
Ach, dat doen de fabrikanten ook ;)

Bidonhouders kunnen er ook nog af als die er nog op zitten, en een zadel erop waar je amper op kunt zitten ;)
Jurr schreef:
zo 26 jul, 2020 10:32
Ach, dat doen de fabrikanten ook ;)

Bidonhouders kunnen er ook nog af als die er nog op zitten, en een zadel erop waar je amper op kunt zitten ;)
Dit is de complete 10,00 kg fiets:

Afbeelding

Ik heb deze fiets opgebouwd om te kijken hoe ver ik kon komen met wat ik had liggen. Ik heb hele avonden besteed aan het wegen van mijn onderdelenvoorraad met de keukenweegschaal. De verschillen waren soms verrassend.

Het meest verrassend was nog wel dat, met uitzondering van het plastic zadeltje, het eigenlijk een heel fijne fiets opleverde.

Ik heb gisteren het zadel vervangen door een Brooks Professional, en er vandaag ruim 60km mee gereden. Het enige waar ik nu nog wat twijfels bij heb zijn de Ofmega-commandeurs. Ze werken prima, maar voelen wel erg flodderig aan en doen de rest van de fiets tekort.
Waarschijnlijk zet ik de Simplex rétrofrictions die ik er eerder op had er weer terug op. Voor die paar gram ...

Nu dus ongeveer 10,4 kg (excl. tas, rekje en bidon):

Afbeelding
Die constructies haha
Ik heb de mijne gewogen met 2 personenweegschalen en de som maken.
Een onder voorwiel een onder achterwiel.
Je weet ook zo de verdeling.
GMS21 schreef:
di 04 aug, 2020 22:38
Die constructies haha
Ik heb de mijne gewogen met 2 personenweegschalen en de som maken.
Een onder voorwiel een onder achterwiel.
Je weet ook zo de verdeling.
Ik ben niet nieuwsgierig, maar was was het gewicht?
GMS21 schreef:
di 04 aug, 2020 22:38
Die constructies haha
Ik heb de mijne gewogen met 2 personenweegschalen en de som maken.
Een onder voorwiel een onder achterwiel.
Je weet ook zo de verdeling.
De tweede personenweegschaal zeker geleend van een aardige buurvrouw? :lol:
prachtige fiets!
ik zou wel voor de spatlap er afhalen: beproefd ingrediënt om over de kop te slaan :shock: en het scheelt gewicht :wink:
hoogframe schreef:
wo 05 aug, 2020 09:13
prachtige fiets!
ik zou wel voor de spatlap er afhalen: beproefd ingrediënt om over de kop te slaan :shock: en het scheelt gewicht :wink:
Ik heb het getest. Niet over de kop, maar wel wat minder gewicht nu: :)

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 06 aug, 2020 16:24
hoogframe schreef:
wo 05 aug, 2020 09:13
prachtige fiets!
ik zou wel voor de spatlap er afhalen: beproefd ingrediënt om over de kop te slaan :shock: en het scheelt gewicht :wink:
Ik heb het getest. Niet over de kop, maar wel wat minder gewicht nu: :)

Afbeelding
Waardoor is dat spatbord afgebroken en lijkt die spatlap aan de draagbeugels te zweven?
bijzondere manier om gewicht te besparen :wink:
Martin E. van Doornik schreef:
do 06 aug, 2020 18:49
Waardoor is dat spatbord afgebroken en lijkt die spatlap aan de draagbeugels te zweven?
Gevalletje 'toe overlap'. Heb ik op veel van mijn fietsen, maar is normaal nooit een probleem. Nu was er een onverwachte haakse bocht naar rechts, was ik niet geheel bij de les en nam mijn linker toeclip een hap uit het spatbord. Omdat het allemaal niks weegt bleef alles keurig zitten, en ben ik er - weliswaar een traantje wegpinkend - gewoon mee doorgereden.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 05 aug, 2020 00:29
GMS21 schreef:
di 04 aug, 2020 22:38
Die constructies haha
Ik heb de mijne gewogen met 2 personenweegschalen en de som maken.
Een onder voorwiel een onder achterwiel.
Je weet ook zo de verdeling.
De tweede personenweegschaal zeker geleend van een aardige buurvrouw? :lol:
Ik heb nog nooit iets geleend. Ik hanteer de volgorde verdienen > uitgeven. :)
Maar specifiek, ik heb een dozijn weegschalen omdat ik ook wat spaar "in natura", dat ik herstel en stockeer met plan later doorverkopen. Dus op dat idee komen ging gemakkelijk.
En zelfs dan, mensen die op hun gewicht moeten letten hebben vaak 2-3 weegschalen "voor de zekerheid" en als het eens past om deze te kiezen met meeste afwijking naar beneden. ;)
non-fixie schreef:
vr 07 aug, 2020 01:35
Gevalletje 'toe overlap'. Heb ik op veel van mijn fietsen, maar is normaal nooit een probleem. Nu was er een onverwachte haakse bocht naar rechts, was ik niet geheel bij de les en nam mijn linker toeclip een hap uit het spatbord. Omdat het allemaal niks weegt bleef alles keurig zitten, en ben ik er - weliswaar een traantje wegpinkend - gewoon mee doorgereden.
Moest je er eens zin in hebben: ik heb dat probleem ook op veel fietsen gehad, als oplossing zaagde ik het spatbord af net boven de conflicterende plaats, en bricoleerde ik een hogere spatlap, soms door er 2 verticaal aan elkaar vast te maken, soms met epdm.
Dat is dan soepel materiaal, als je er tegenkomt beweegt het weg en keert later terug. Niks kapot.
GMS21 schreef:
ma 17 aug, 2020 10:35
non-fixie schreef:
vr 07 aug, 2020 01:35
Gevalletje 'toe overlap'. Heb ik op veel van mijn fietsen, maar is normaal nooit een probleem. Nu was er een onverwachte haakse bocht naar rechts, was ik niet geheel bij de les en nam mijn linker toeclip een hap uit het spatbord. Omdat het allemaal niks weegt bleef alles keurig zitten, en ben ik er - weliswaar een traantje wegpinkend - gewoon mee doorgereden.
Moest je er eens zin in hebben: ik heb dat probleem ook op veel fietsen gehad, als oplossing zaagde ik het spatbord af net boven de conflicterende plaats, en bricoleerde ik een hogere spatlap, soms door er 2 verticaal aan elkaar vast te maken, soms met epdm.
Dat is dan soepel materiaal, als je er tegenkomt beweegt het weg en keert later terug. Niks kapot.
Dank voor de tip! Maar of dat er mooi genoeg uit gaat zien naar mijn zin weet ik niet zeker.

Ik moet gewoon beter opletten. Of anders op de bekende blaren zitten.