Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dia's scannen - Forum Wereldfietser

Dia's scannen

Ik heb nog heel wat dia's staan waar ik nooit meer naar kijk en die ik graag wil digitaliseren. Een scanner kopen als Reflecta digitdia 5000 kost 1000 euro. Dat vind ik wel te veel geld. Je hebt hem ook maar één keer nodig...

Een scanner huren kost nog meer hij doet n.l. vrij lang over een rek van 50 dia's scannen ook omdat ik een te oude computer zou hebben.

Zijn er mensen die deze scanner hebben staan en (tegen betaling) uit willen lenen of mensen die gezamelijk zo'n apparaat willen kopen?
Op Marktplaats vind je wel wat: ik heb deze HP S20.
Ik vind het een goed compromis:
Prijs: biedt 50 euro en je hebt het ding misschien al. Nieuw was 200.
Snelheid: je bent toch meer kwijt aan het verder opkalefateren van de dia dan dat het duurt om te scannen,
Resolutie: nee bepaald alles haal je niet uit de dia, maar wat wil je voor dat geld
Gebruiksgemak: dat heeft deze zeker.
Nadeel: hij werkt niet op windows 7 en/of op windows 64-bits, wat was het ook alweer? (ik gebruik heb op de PC van mijn vriendin, een XP, 32bits)
Succes,
Leon
Ik heb zelf al een diascanner, destijds best geteste kostte toen fl.1200,-. Ik wil echter beter resultaat. En op marktplaats had ik de informatie voor huren gevonden. Ik weet dat er nu ook een daar te koop staat maar die is defect.

Bij een snelle computer duurt 50 dia's scannen een uur, en dan waarschijnlijk nog niet met optimale instellingen, mijn computer was volgens hem te oud en zou nog langer duren.

Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek. Deze scanner of de nog betere Nikon... maar die is niet meer te koop, wel te huur, maar dan nog weer duurder.

Stel dat je met 10 mensen bent dan word de prijs leuk. Waarschijnlijk heb ik nu 2 mensen. Na afloop kan hij dan misschien wel weer op marktplaats verkocht worden.
In Testaankoop (Consumentengids) stond onderstaande tekst over digitaliseren van dia's:
Ik denk dat je met de basisinstellingen en -opstelling eerst wat moet experimenteren om te zien wat het beste resultaat biedt. Wie ervaring heeft op dit vlak kan ze misschien hier met ons delen...
Luc.

DIGITALISEREN MET EEN REFLEXCAMERA
Een alternatieve oplossing om dia's in te scannen, is ze te projecteren op een scherm en vervolgens te fotograferen met een digitale reflexcamera. Het resultaat is vrij goed en relatief snel. Uiteraard interessant voor mensen die al een digitale reflex in huis hebben. Om tot een optimaal resultaat te komen, moet u de projectieruimte zo goed mogelijk verduisteren, of wachten tot het donker is. Stel het fototoestel manueel in op een gevoeligheid van ISO200. Positioneer de objectieven van beide toestellen op dezelfde hoogte en zo dicht mogelijk bij elkaar. Om een zo duidelijk mogelijk beeld te verkrijgen, raden we aan om het fototoestel op een statief te zetten, manueel scherp te stellen en de zelfontspanner te gebruiken. Let er ook op dat u voor elke dia iedere keer de scherpstelling van de projector controleert.
De consumentenbond is soms wel verstandig, maar hier zijn hun standaarden wel erg laag. Ik heb dit wel eens geprobeerd en de kwaliteit is abominabel.
Niet alleen heb je alle nadelen van de dia: lichtafval, hoog contrast, kleurafwijkingen die verschillend zijn in donkere delen, middentonen en hoge lichten, maar vervolgens krijg je de afwijkingen van de bollende dia in het raampje, de projector + lens, daarna de korrel van het scherm en vervolgens weer de afwijkingen van de cameralens en de sensor op je bord. Wat je overhoudt is niet best.
Leon
Echt goed scannen is een kunst, die je niet zo één-twee-drie onder de knie hebt. Tenzij je nog steeds op film fotografeert, zou ik afraden in een scanner te investeren. Gewoon laten doen, even Googlen op "dia's scannen" en je vind genoeg bedrijfjes die dit klusje voor je kunnen klaren.

.tsooJ
IK heb wel eens voor het werk profesioneel laten scannen. Dat was niet goedkoop, en niet eens heel erg mooi. Ik ben zelf nog op zoek naar een tweedehands Nikon scanner. Het is erg jammer dat er geen echt goede nieuwe meer gemaakt worden.
Wim
Ik heb in 2008 een Epson Perfection V100 scanner voor € 109,– bij de computerwinkel van Compèl in Winsum (Gr.) gekocht, zie http://webwinkel.compel.nl/webshop1/pag ... art&mid=96
Kan zowel foto´s tot A4 als kleinbeeld (24 x 36 mm) films, negatieven of dia's scannen. De dia's kunnen met vier tegelijk gescand worden.
Maar ik heb ook oude 6 x 6 cm films en dia's en scanners voor dit formaat zijn nergens te krijgen of bestaan niet!
Actie plaatsen op samenkopen.nl ?
Leon schreef:De consumentenbond is soms wel verstandig, maar hier zijn hun standaarden wel erg laag. Ik heb dit wel eens geprobeerd en de kwaliteit is abominabel.
Niet alleen heb je alle nadelen van de dia: lichtafval, hoog contrast, kleurafwijkingen die verschillend zijn in donkere delen, middentonen en hoge lichten, maar vervolgens krijg je de afwijkingen van de bollende dia in het raampje, de projector + lens, daarna de korrel van het scherm en vervolgens weer de afwijkingen van de cameralens en de sensor op je bord. Wat je overhoudt is niet best.
Leon
Maar je knalt er wel een dia per seconde door zonder dat ze uit het magazijn hoeven. Dus voor archiefwerk is het wel handig, kun je daarna besluiten of er nog plaatjes tussen zitten waar je wel je best op doet
m-gineering schreef:
Leon schreef:De consumentenbond is soms wel verstandig, maar hier zijn hun standaarden wel erg laag. Ik heb dit wel eens geprobeerd en de kwaliteit is abominabel.
Niet alleen heb je alle nadelen van de dia: lichtafval, hoog contrast, kleurafwijkingen die verschillend zijn in donkere delen, middentonen en hoge lichten, maar vervolgens krijg je de afwijkingen van de bollende dia in het raampje, de projector + lens, daarna de korrel van het scherm en vervolgens weer de afwijkingen van de cameralens en de sensor op je bord. Wat je overhoudt is niet best.
Leon
Maar je knalt er wel een dia per seconde door zonder dat ze uit het magazijn hoeven. Dus voor archiefwerk is het wel handig, kun je daarna besluiten of er nog plaatjes tussen zitten waar je wel je best op doet
+1

en als ik me goed herinner heb ik ergens ook wel eens een dia-adapter gezien die je voor een lens kunt houden....... moet je nog wel kunnen scherpstellen van dichtbij...., dus weet het niet zeker.

zo'n ding als dit lijkt me nogal duur :)

edit: zoiets dus, ook handig om dia's analoog te dupliceren........, voor digitaal zul je vast een fullframe sensor nodig hebben.
Hoi,

Ik heb mij voorgenomen om deze winter mijn dia's en negatieven te scannen. Daarvoor heb ik een CanoScan 9000F gekocht. Vooral omdat dit toestel veel positieve feedback krijgt en erg recent is. Het klopt dat je er veel tijd in moet steken en dat goed scannen een kunst is. Vier dia's scannen met een resolutie van 4800 dpi duurt een kwartiertje (incl. gebruik software krassen/stof). Zelf moet ik een duizendtal dia's scannen, maar ik weet niet of je op deze manier vijfduizend dia's wil doen. Het blijft erg tijdrovend. De optie om het door een fotolab te laten doen is erg duur en zij scannen meestal met een erg lage resolutie.

Groeten
Dan
Martin E. van Doornik schreef:Maar ik heb ook oude 6 x 6 cm films en dia's en scanners voor dit formaat zijn nergens te krijgen of bestaan niet!
En of die bestaan! In het topsegment heb je de drumscanners, maar die zijn voor thuisscanners, op de fanatiekste amateurs na, een tikje te hoog gegrepen.

Een flatbed transparantenscanner, zoals jouw Epson, kan echter prima grotere formaten transparanten aan, ofwel direct op het scannerglas, met een extra plaatje (optisch) glas eroverheen of, als je écht goede scans wilt maken, door nat te scannen. Ook zijn er diverse "after market" transparanthouders te koop om andere dan kleinbeeldformaten te scannen. Nat scannen geeft over het algemeen toch wel de beste resultaten.

Zoals al gezegd, goed scannen is een kunst, waar wel wat meer bij komt kijken dan wat dia's in een houder stoppen en op "scan" drukken. Google eens wat rond voor tips en trucs van ervaren scanners.

Vandaar ook dat ik erbij blijf dat thuisscannen voor de meeste mensen nauwelijks rendabel is. Het is tijdrovend en arbeidsintensief, en voor de prijzen die service bureautjes vragen (vijftien tot dertig cent per dia, afhankelijk van de hoeveelheden en opties), is er uiteindelijk voor de consument die alleen maar een berg dia's gedigitaliseerd wil hebben, weinig eer te behalen aan doe-het-zelven.

Zelf scannen is meer voor de (hobby-)fotograaf die nog met film werkt en tijd en moeite wil investeren in het scannen van een selectie enkele afbeeldingen uit vele.

Vergeet niet dat film nog altijd een duurzamer archiefmateriaal is dan enige digitale opslagmethode. Dus bij deze meteen de tip om na het scannen vooral niet je originelen weg te gooien! (Zoek voor de gein de vakantiefoto's die je in 2002 op CD gebrand had maar eens op. Oeps! En wie kan tegenwoordig nog zonder zich in vreemde bochten te wringen een floppy lezen? Of een ZIP disk? Of die SmartMedia kaartjes die toentertijd in je Kodak digicam gingen?)

.tsooJ
Ik heb heel veel dia's, laten scannen is te duur, per 4 stuks scannen is ook geen optie, plus dat die scanners minder kwaliteit leveren. En je moet ze inderdaad op meerdere dingen opslaan, bijv (Blue ray) dvd + externe harde schijf. Het ene merk DVD is ook gevoeliger voor verlies dan een ander. Dia's verbleken ook, sommige series (niet perse de oudste) zijn al zo verbleekt dat ik er niets meer aan heb, voor mij een van de hoofdredenen om ze te scannen nu het nog kan.

Laten we bij de vraag blijven, n.l. zijn er mensen die deze scanner samen willen kopen? Op dit moment 3 geinteresseerden (incl mijzelf).
't Is een klein gokje, maar als je de scanner na gebruik verkoopt, kost het hele verhaal je het prijsverschil tussen de nieuwprijs (ongeveer duizend euro) en de gangbare prijs op de tweedehandsmarkt (rond de 750 euro, als ik zo gauw even rondsnuffel).

.tsooJ
Geen idee, moeilijk te voorspellen, maar die man die hem voor 750 euro wil verkopen probeert dat al langer, al staat hij nu als vandaag geplaatst genoteerd.

Maar dan gaat het om een defect apparaat. Iemand bood 450 euro, zo uit mijn hoofd...
Ik wil een diascanner in hoge kwaliteit. Alleen het allerbeste voor prints in media geschikt. (ben zelf reisjournalist). Zou ook evt. aan het eind van de rit scanner willen overnemen en tegen een gering bedrag ook voor geinteresseerden tegen lage prijs per dia professioneel willen inscannen. Tijd maakt me niet zo veel uit, omdat ik tussendoor toch andere dingen kan doen.

Rutger
Rutger schreef:Ik wil een diascanner in hoge kwaliteit.
Buenas dia's!
Vergeet flatbedscanners. Ook de Epson (4990) van mij werd jaren geleden aangeprezen als topkwaliteit voor professionals, 4800 dpi, met 1000 superreviews op internet, maar bij nader inzien moesten ze ook op de fotoacademie toegeven dat het niet de korrel is die je ziet, maar ruis, dat de doortekening van het zwart zeer matig is en de scherpte niet best, ook voor de dia's uit mijn Bronica 6x7-camera. De automatische stofverwijdering die beloofd was werkte, maar alleen tot een resolutie van maximaal 1200 dpi, en daar heb je met goede dia's niets aan. :twisted:
Zie een Nikon diascanner te krijgen, dan maak je kans op kwaliteit, al kan ik het niet bevestigen.
Maarre, fotografeer je nu nog op dia's???
Leon
Leon schreef:Zie een Nikon diascanner te krijgen, dan maak je kans op kwaliteit, al kan ik het niet bevestigen.
In dit geval zou ik ook zeker de ogen openhouden voor een tweedehands drum scanner.
Maarre, fotografeer je nu nog op dia's???
Voor mensen die écht afgeleden gebieden bezoeken, is er wel wat te zeggen voor volledig mechanische camera's. En die werken nou eenmaal met film.

.tsooJ
Mag dit topic aub tot mijn vraag beperkt blijven?