Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dia's scannen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dia's scannen

Vraag is volgens mij, als ik dit goed samenvat en herlees dus: ik wil een echt goede scanner delen en wie wil dit samen kopen. Toch? En dus geen goedkopen scanners van de Aldi, geen rare projectieoplossingen of iets dergelijks. :D

Nee ik fotografeer al jaren met een digitale camera, maar heb ook wel goede plaatjes hoor van eerdere jaren. Ook met een goede camera gemaakt en met goede diafilm.
Ik heb een Nikon LS 2000 ter beschikking. Goede scanner, maar dat is wel een traag beestje.
Even nieuw leven in dit onderwerp blazen naar aanleiding van een vraag in een PM van een andere wereldfietser.

Ik ben bezig met dia's scannen en filosoferen.
We laten in ons leven een lang spoor van beelden achter.
Voorheen was het beperkt tot wat je aankon met 36 opnamen filmpjes maar vandaag de dag wordt het tot een onontwarbare brei.

Als ik er over een tijdje niet meer ben is het allemaal waardeloos geworden. Zou er iets of iemand zijn die ooit door die 50.000+ beelden heen spit?
Wis en drie, zeker niet!

Vandaar dat ik aan het grote project negatieven en dia's scannen ben begonnen.
Ik voorzie iedere gescande afbeelding van YYMMDD_naam-van-de-afbeelding, bij verdergaande onbekendheid van YYYYMM00_naam-van-de-afbeelding en nog verder YYYY0000_naamvande afbeelding.
Dan is er tenminste een begin.
Alle digitale opnames gaan automatisch met Bulk Rename Utility in het format YYYYMMDD_HHMM_DSCXXX.JPG

Het scannen gebeurt met een Canon CanoScan 9000F Mark II.
Maakt die perfecte scans? Ja en nee.
Zijn perfecte scans nodig? Nou zeg maar nee.
Reden: Wie kijkt er ooit nog naar behalve ik.
Het verleden is voorbij, straks ga ik een eindje fietsen, is misschien wel meer waard dan al die herinneringen.

Dat brengt me op het laatste en moeilijkste onderdeel.
De gescande dia's en negatieven.
JA, DIE GOOI IK ALLEMAAL WEG!
En dat is voor mij het moeilijkste deel van het proces.

De in mijn ogen beste stap die je kan zetten is het samenstellen van fotoboeken zoals ik hier zie van veel wereldfietsers.

PS
De voorpret voor komend jaar, waar leidt het naar toe; Frankrijk? Toch weer Italië? Duitsland, België?
Niet te vergeten veel dagtochten overal in Nederland.
Er is zo veel te beleven in de toekomst, heerlijk!
Poppink schreef:
zo 29 nov, 2020 12:41
Ik voorzie iedere gescande afbeelding van YYMMDD_naam-van-de-afbeelding, bij verdergaande onbekendheid van YYYYMM00_naam-van-de-afbeelding en nog verder YYYY0000_naamvande afbeelding.
Met vrijwel elke fotobewerkingssoftware kun je fotobestanden voorzien van zoveel (IPTC) informatie als je wilt, keurig volgens normeringen gescheiden per categorie en zo veel als je wilt. Je bent dan niet beperkt door wat in een bestandsnaam kan. Je raakt de informatie dan ook niet kwijt als de bestandsnamen ooit verpest worden doordat een of anders systeem het bestandspad te lang vindt.
Ik doe er niet aan wat het is een ***** hoop werk. Ik ga er van uit dat in de toekomst iedereen wel door software herkend wordt en dat de algoritmes van Raad Plaatje dan ook in een AI-systeem zitten.
Let op bij de aankoop van oudere scanners. Windows 10 op je computer is er kans dat de scanner niet meer wordt ondersteund.

Helemaal eens maar toch zijn er plotseling van die familie momenten dat je even een gezellige uurtje hebt en het lachen is van je oude meuk. Er moeten wel personen op je plaatjes staan, voor mooie plaatjes is geen intresse tenzij er een liefhebber in de kamer zit.
En tegenwoordig kan de heel gemakkelijk de beelden op je TV bekijken dat is ook een aardige vooruitgang.
WimB schreef:
ma 30 nov, 2020 15:56
Let op bij de aankoop van oudere scanners. Windows 10 op je computer is er kans dat de scanner niet meer wordt ondersteund.
VueScan of Silverfast kan de oplossing zijn als de fabrikant van de scanner geen passende software meer levert voor nieuwere besturingssystemen.
WimB schreef:
ma 30 nov, 2020 15:56
Let op bij de aankoop van oudere scanners. Windows 10 op je computer is er kans dat de scanner niet meer wordt ondersteund.
De Nikon software van mijn Coolscan V ED filmscanner werkt nog steeds probleemloos met Windows 10 Pro, als ik heel incidenteel wat uit mijn archief wil digitaliseren. Mijn nog oudere Minolta Dimage Scan Elite 2900 met SCSI-aansluiting (zoals deze) staat echter al jaren te wachten op een plekje in een museum voor lang of kort bejubelde ontwikkelingen in de fotografie, naast diafilms als Kodachrome en Fuji Velvia.

Een goed alternatief voor een ouderwetse filmscanner is een combinatie van een goede digitale camera met een macro-objectief, een reproductiestatief, een lichtbak en een filmhouder (zie hier).
keesswart schreef:
di 01 dec, 2020 00:44
Een goed alternatief voor een ouderwetse filmscanner is een combinatie van een goede digitale camera met een macro-objectief, een reproductiestatief, een lichtbak en een filmhouder (zie hier).
Mijn setup werkt, naast idd een macrolens en een diahouder, met een (draadloze) flitser. Door de flits ben je meteen van elk risico op bewegingsonscherpte af.
WimB schreef:
ma 30 nov, 2020 15:56
Let op bij de aankoop van oudere scanners. Windows 10 op je computer is er kans dat de scanner niet meer wordt ondersteund.
Mijn Epson V100 scanner van 2008 doet het nog steeds prima en ik heb vorige maand een nieuwe PC gekocht met Windows 10, ook geen probleem!
Ik zet het programma Adobe Photoshop CS aan en via dit stel ik de scanner in werking.
Zomaar een vraag hoe lang duurt het bij jouw om een dia te scannen met een voor jouw zo mooi mogelijk resultaat.
4 dia's tegelijk ongeveer 2 minuten.
D.w.z. inleggen, scannen, uitnemen en een naam geven aan de dia.
Kan zo maar 3 of 4 minuten worden.

De moeilijkste fase is het wegwerpen.
Eenmaal gescand niet meer naar omkijken.
Met mijn fotografeermethode doe ik er 50 in een half uur. Meer dan 100 achter elkaar heb ik er nog niet gedaan want het is erg inspannend. De autofocus zit er net naast dus het moet manueel. Bij gesloten diafragma is de focus anders dan bij gesloten diafragma (front/backfocusprobleem), dus het scherpstellen moet met gesloten diafragma. Automatische belichting gaat ook niet echt goed, dus dat wordt schatten en bij ongeveer 1 op de drie dia's opnieuw.
De bestanden komen dat in een map met de naam Slede 25 of zo en verder niets.
Het meeste werk is om de kleuren daarna aan te passen want veel dia's hebben in de lichte delen, de middendelen en de donkere delen verschillende zwemen en bij elk rolletje is dit weer anders en de zwemen zijn ook anders als de ene dia anders belicht is dan de andere. Ook de contrastwerkingen verschillen hemelsbreed per rolletje. Die steeds verschillende rolletjes waren ooit een reden voor mij om te stoppen met dia's. Ik heb daarna een aantal jaren alleen met negatieven gefotografeerd voordat tot mijn vreugde digitaal kwam.
Negatieven reproduceren kan ook met de macrolens. Het gaat nog iets sneller omdat de belichting steeds hetzelfde blijft. Het terugkrijgen van de juiste kleuren is nog veel lastiger dan bij dia's.
Maar oké. het voordeel van 50 in een half uur is dat de collectie is veilig te stellen voor de toekosmt voordat alle kleur uit de dia's verdwijnt. Ik heb er al gehad waar niet veel meer van over was.
Leon schreef:
wo 30 dec, 2020 12:15

Negatieven reproduceren kan ook met de macrolens. Het gaat nog iets sneller omdat de belichting steeds hetzelfde blijft. Het terugkrijgen van de juiste kleuren is nog veel lastiger dan bij dia's.
Maar oké. het voordeel van 50 in een half uur is dat de collectie is veilig te stellen voor de toekomst voordat alle kleur uit de dia's verdwijnt. Ik heb er al gehad waar niet veel meer van over was.
Met "automatische kleuren" op Adobe Photoshop kan je de negatieven hun oorspronkelijke kleuren weer teruggeven. Ook oude vergeelde foto's (familiefoto's van rond 1900 of daaromtrent, oude ansichtkaarten, enz) zelfde resultaten. Neem nou hieronder een theekastje als voorbeeld. Niet erg scherp dat wel. De scheefstand ook wat recht gezet. Geen enkel foto gaat zonder Adobe Photoshop naar de externe harddisk.

Autom. kleuren.jpg
Theekastje.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
wo 30 dec, 2020 12:47
Met "automatische kleuren" op Adobe Photoshop kan je de negatieven hun oorspronkelijke kleuren weer teruggeven.
Mijn eisen als beroepsfotograaf zijn misschien wat strenger dan de jouwe Martin.
Ik ken het knopje 'automatische kleuren'. Het is niet moeilijk een voorbeeld te vinden waar het wel goed gaat, maar meestal ben ik met de poging van Adobe niet tevreden. Ik heb tientallen internetlinks nagelopen die allemaal gouden bergen beloven, maar er geen een gevonden.
"Automatische kleuren" doet op zijn best een gok naar het witpunt een gok naar het zwartpunt en een gok naar de balancering van het grijs, maar weet bijvoorbeeld helemaal niet of er wel echt wit, zwart of grijs in de foto zit en corrigeert al helemaal niet een zweem die afhankelijk van de densiteit varieert en ook geen gebrek of overdaad aan verzadiging van bepaalde kleuren, wat bij dia's eerder regel dan uitzondering is.
En zelfs met alle moeite lukt het me vaak niet om plaatjes naar volle tevredenheid op het scherm te krijgen. Zo wil ik als ik een foto van de hete Spaanse vlaktes heb de zon als het ware in mijn rug voelen branden als ik er naar kijk. Maar als dat ook na correctie niet meer in de dia zit komt het er ook niet uit. Ik bewerk de fotos trouwens met lightroom, maar 'inwendig' de software zijn dat ongeveer dezelfde bewerkingen.
Hallo Leon, ik wist niet dat je beroepsfotograaf bent.... dat verandert de zaak. Ik ben zelf grafisch vakman en altijd een Pietje precies bij drukvoorbereidingen. Hoe vaak heb ik met een enorme camera foto's gerasterd en op formaat ingesteld.... (nog van vóór de computer). En dan films ontwikkelen, tot wel 50 bij 75 cm groot.... Bij zwart-wit foto's, afhankelijk van het te bedrukken papiersoort, mag de lichtste partij minimaal 5% en de donkerste partij maximaal 95% zijn. En zoveel meer.... En de vereiste hoekgraden bij de kleurenrasters, om moirè te voorkomen....
Maar mijn lievelingswerk is het drukken met een Heidelberger degelpers. De foto is op een drukkerij in Bussum genomen in 1975. Ik ken zo'n pers tot iedere moertje aan toe. Heb hem een keer gedemonteerd verplaatst via een deur van slechts 80 cm breed. Alleen al dat geluid.... https://www.youtube.com/watch?v=AKiAiZaN1Ko
Vorig jaar was ik op een drukkerijmuseum in Grootegast en daar stond zo'n pers en ik heb hem zonder meer aangezet en ermee gedraaid. Heerlijk.

Degelpers drukkerij Van der Hert.jpg
Leuk filmpje om naar te kijken. Mag zelf ook graag video's maken.
Hij is voor mij een ding vergeten te filmen en dat vertraagd weer te geven.
Het velletje papier wordt met vacuum van de stapel opgetild, dan komt er een arm die pakt dat velletje papier beet. Hoe houd dat onderdeel het velletje papier vast en laat het ook weer los dusdanig dat het precies op zijn plek ligt.
WimB schreef:
do 31 dec, 2020 13:32
Leuk filmpje om naar te kijken. Mag zelf ook graag video's maken.
Hij is voor mij een ding vergeten te filmen en dat vertraagd weer te geven.
Het velletje papier wordt met vacuum van de stapel opgetild, dan komt er een arm die pakt dat velletje papier beet. Hoe houd dat onderdeel het velletje papier vast en laat het ook weer los dusdanig dat het precies op zijn plek ligt.
Het zijn zuignappen, er zit aan de grijparm een aantal kraantjes al naar gelang de breedte van het velletje papier. Denk maar eens aan de armen van een octopus. Er bevindt zich een luchtpomp met een zuiger, die bevat een kleppensysteem dat in verbinding staat met de zuignappen van de invoerstapel. Die zuiger staat rechts achter. De scharnierende kleppen van de "molenwieken" nemen de papiervellen over en bij de uitlegstapel worden ze weer losgelaten.