Additionally, paste this code immediately after the opening tag: back up digitale foto's - Forum Wereldfietser

back up digitale foto's

Twee jaar terug werd ik op de laatste dag van mijn reis mijn fototoestel gestolen.
Ik was nog het meest ontgoocheld omdat al die mooie herinneringen in één seconde waren verdwenen.

Ik zoek nu een goede manier om mijn foto's tijdens de reis regelmatig ergens veilig op te slaan. Vorig jaar nam ik een paar DVD's mee en als ik de mogelijkheid had, sloeg ik mijn foto's op die DVD op. Meestal in één of ander internetcafé en vaak met nogal wat miserie.

Iemand raadde mij onlangs aan een soort externe harde schijf mee te nemen speciaal voor beeldmateriaal : de Giga Vu Sonic of de Giga One Sonic. Ik weet de prijs nog niet maar vrees dat het zeer dure dingen zijn. Het voordeel is dat ik dan geen computer nodig hebt en dat ik dat 's avonds gewoon in mijn tentje kan doen.

Een laptop meenemen, overweeg ik voorlopig nog niet.

Hoe doen jullie dat? Iemand suggesties?
Ik gebruik al jaren een imagetank. Daar zijn er tegenwoordig heel erg veel van dus even rondkijken kan geen kwaad.
Volgens mij is de lichtste manier meerdere geheugenkaartjes meenemen.
Je schiet dan niet eerst een heel kaartje vol maar verdeeld het over de kaartjes. Deze berg je dan op een andere plek op dan je fototoestel. Maar goed een kleiner gedeeltje kan je dus alsnog kwijtraken..
Blanche, dat laatste hou je altijd, tenzij een fototoestel in staat is de foto tegelijk ergens je bestanden remote weg te schrijven.. en dat bestaat volgens mij niet... :shock:

Nadeel van hele grote geheugenkaarten; er gaat veel op! Dus als je fototoestel met zo'n grote geheugenkaart wordt gejat, ben je ook veel kwijt...

Elke dag backuppen naar een imagetank of naar een laptop zou een manier kunnen zijn, ben je alleen de foto's van de huidige dag kwijt.

Nadeel weer van een imagetank... als je die dan kwijt raakt! Oeiiii, dan ben je echt alles kwijt!

Dus, naar imagetank, kopie maken op 2 DVD's (waarvan 1 rewritable) en 1 naar huis sturen, als die is aangekomen en de bestanden zijn te lezen, kun je de rewritable weer hergebruiken.... pfff.... lastig!

Ik neem het risico, maar werk met niet al te grote geheugenkaartjes en verstop de volle her en der ergens ver weg.
Bovendien schiet ik geen duizenden foto's.. dus dat scheelt een boel. ;)
Ik ga ook een imagetank meenemen naar Noorwegen. Mensen die écht lang weggaan, die nemen soms wel een netbook/MacBook Air mee, maar dat zie je niet vaak.
Nog een mogelijkheid is als je bij je provider of waar dan ook ruimte op de server hebt voor een eigen website dat je bijvoorbeeld 1x per week een online backup van je bestanden maakt (uploaden via ftp). Daarvoor heb je dan natuurlijk wel een internetcafe nodig (of je moet de buren met die SUV voor hun sleurhut toch maar eens lief aankijken opdat je hun laptop even mag gebruiken). Het is dan ook wel slim een cardreader mee te nemen plus natuurlijk alle inloggegevens.
Wanneer dat geen optie is maar je hebt wel een grote e-mailbox dan kan je de bestanden ook naar jezelf mailen. Bij een flinke stapel gigabytes is dat echter meestal geen optie.
Ik heb een apparaatje van 15x70x55 mm waarmee je van usb naar usb kunt kopiëren. Met aan de ingang je kaartje met een usb-adapter en aan de andere kant een usb-stick kun je dus volledig onafhankelijk je data dupliceren.
Het werkt. Nadeel is dat je, als je naar een stick kopieert, je niet kunt verifieren of het gelukt is. Dan moet je een tweede adapter nemen zodat je naar een tweede kaartje kunt kopieren. Dat kaartje kun je dan weer met je fototoestel controleren.
Het wordt wel een adaptergedoe, wat uiteraard betrouwbaarheidsnadelen heeft.
Ik heb het ook nog nooit op reis getest.
Leon
Ik heb ooit een Archos Gmini 400 gekocht. Hij dient ook als mp3. 20 GB opslagruimte. Dit krijg je op 1 reis moeilijk vol. De Archos heeft een scherm. Dus je kan checken of de download goed gebeurd is en de minder goede foto's er tussen uit halen. De batterij moet regelmatig opgeladen worden. Kijk vooral naar het CompactFlash slot zodat je de kaart van je fototoestel rechtstreeks in je opslagmedium kan steken.

Info:

Gmini 400 20 GB features:
Speel muziek, bekijk foto en video
CompactFlash slot; gebruik de Gmini als imagetank