Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spiegel Reflex Camera 4 on the Road - Forum Wereldfietser

Spiegel Reflex Camera 4 on the Road

Beste Wereldfietsers,
toch maar even een nieuw topicje anders 2 dingen door elkaar.Ik had de vraag gesteld bij het Foto Professional hoekje en hoopte op de merken types wat de echte pro's gebruiken.
En wat je als beginner zou kunnen aanschaffen zonder meteen failliet te gaan.
Misschien kunnen we alle info die er al op dat topic staat hierin zetten , voor zoekers zoals ik kan 't erg bruikbaar zijn.

Hierbij mijn vraag:

1:Ik zoek een Camera klein licht om een foto te schieten waarbij met diepte gewerkt kan worden scherp/wazige effecten etc.
2:een camera waarbij je in het venster al meteen het resultaat ziet wat je schiet vooraf/dus niet zoals bij d70 als de foto gemaakt is(misschien bestaat dit wel niet,wel op mijn gewone digi camera zie je wat je gaat schieten)
3:liefst klapper bestendig, niet na 1 valpartij al total loss(wat waarschijnlijk onmogelijk is)
Ik heb de Canon EOS in gedachte lijkt lichter maar misschien helemaal niks,

iemand????

Dank voor de moeite

Zonnige groet

David Samson

Heb wat Nikon's ter hande gehad o.a. D70 supermooi maar groot en zwaar
Wat is je budget?

Liveview heet het wat je bedoelt, is inmiddels al bij een aantal DSLR's geïntegreerd.

Wil je verwisselbare lenzen?

Welke Canon EOS heb je in gedachten?
Ondanks dat er al meer topics zijn over camera's, probeer ik alles te beantwoorden.
Allereerst is belangrijk of compactheid ook een rol speelt. Verder is ook handig om te bepalen wat je u leuk vindt om te fotograferen.

Een compactcamera als de Canon S90 is een hele mooie om een aantal redenen. Het bereik is van redelijk groothoek tot een redelijke zoom. De lens is met f/2.0 zeer goed te noemen voor een compact. En hij is natuurlijk compact om mee te nemen.
Een bijzonderheid ervan is het manueel kunnen instellen m.b.v. een ring rond de lens en op de achterkant. Hierdoor is snel aanpassen van bijv. witbalans en ISO een makkie.

Verder maakt, weer, Canon een goede waterdichte en schokbestendige compactcamera: de D10. Dat is handig voor de zwaardere omstandigheden, maar de lens begint pas bij 35mm en f/2.8. Dat is weer niet zo erg bijzonder. Verder is het bedieningsgemak zoals bij veel compactjes: met voorkeuzeprogramma's en weinig zelf instellen.

Compacts voor de fotograaf die wat meer zelf wil instellen en wat meer gewicht niet schuwt, kom je tegen bij bijv. Panasonic. De TZ en de FZ-serie bieden ook wat meer zoom aan: van 25 tot 300mm. Dat is groothoek tot behoorlijk tele.

Al deze compactcamera's hebben een relatief kleine sensor. Wil je meer kwaliteit (een grotere sensor), dan kom je uit op grotere modellen als een Sigma DP-1 of DP-2 (vaste lens), Olympus E-P1 (digital PEN), of Panasonic GF-1. Deze zijn relatief groot, maar nog altijd een stuk kleiner dan een spiegelreflexcamera. De laatste 2 modellen hebben ook verwisselbare lenzen. Hierdoor kun je zowel groothoek als telezoom gebruiken door het wisselen. De Olympus staat bekend om iets meer kwaliteit maar lastiger instellen (kost wat meer tijd), de Panasonic staat bekend om het iets makkelijker instellen. De autofocus zou bij beiden ongeveer gelijk moeten zijn met de laatste firmware en de eigen (pancake) standaard lens.

Wil je echt meer controle over scherpte-diepte, en vindt je meer gewicht en volume niet erg, dan kun je aan een spiegelreflex denken.
De "LiveView"-functie is de functie die je bedoelt met op het scherm kunnen zien welke foto je maakt. Wel is dat altijd een vertraging. Een actiefoto op die manier maken is er niet bij, en dat is nu ook gelijk het sterke punt van een dSLR: door de zoeker zie je direct wat er gebeurt! Zonder vertraging.
Tevens kun je natuurlijk met verschillende lenzen zelf de kwaliteit en uitsnede van de foto bepalen.
Nog redelijk compacte modellen zijn bijv. een Canon 1000D of 500D, Nikon D40 of D60, en Olympus maakt met de 4/3-camera's de compactste modellen dSLR's. Al is de sensor daarvan 50% van het 35mm formaat. Bij de Canon's en de Nikon's is dat ca. 67%.

Over Fullframe zal ik het maar niet hebben als je een D70 al groot vindt... :wink:
fietsjunks schreef:Wat is je budget?

Liveview heet het wat je bedoelt, is inmiddels al bij een aantal DSLR's geïntegreerd.

Wil je verwisselbare lenzen?

Welke Canon EOS heb je in gedachten?
Hoi, budget is klein met 1 lens om onderwerp scherp te krijgen en achtergrond flauw/flets en 1 flitser

vooral simpel te gebruiken en op de computer of usb stick te zetten en veel opslagruimte(dat zal eerder aan de kaart liggen dan de camera)

Groet

David Samson
Robertjan schreef:Ondanks dat er al meer topics zijn over camera's, probeer ik alles te beantwoorden.
Allereerst is belangrijk of compactheid ook een rol speelt. Verder is ook handig om te bepalen wat je u leuk vindt om te fotograferen.

Een compactcamera als de Canon S90 is een hele mooie om een aantal redenen. Het bereik is van redelijk groothoek tot een redelijke zoom. De lens is met f/2.0 zeer goed te noemen voor een compact. En hij is natuurlijk compact om mee te nemen.
Een bijzonderheid ervan is het manueel kunnen instellen m.b.v. een ring rond de lens en op de achterkant. Hierdoor is snel aanpassen van bijv. witbalans en ISO een makkie.

Verder maakt, weer, Canon een goede waterdichte en schokbestendige compactcamera: de D10. Dat is handig voor de zwaardere omstandigheden, maar de lens begint pas bij 35mm en f/2.8. Dat is weer niet zo erg bijzonder. Verder is het bedieningsgemak zoals bij veel compactjes: met voorkeuzeprogramma's en weinig zelf instellen.

Compacts voor de fotograaf die wat meer zelf wil instellen en wat meer gewicht niet schuwt, kom je tegen bij bijv. Panasonic. De TZ en de FZ-serie bieden ook wat meer zoom aan: van 25 tot 300mm. Dat is groothoek tot behoorlijk tele.

Al deze compactcamera's hebben een relatief kleine sensor. Wil je meer kwaliteit (een grotere sensor), dan kom je uit op grotere modellen als een Sigma DP-1 of DP-2 (vaste lens), Olympus E-P1 (digital PEN), of Panasonic GF-1. Deze zijn relatief groot, maar nog altijd een stuk kleiner dan een spiegelreflexcamera. De laatste 2 modellen hebben ook verwisselbare lenzen. Hierdoor kun je zowel groothoek als telezoom gebruiken door het wisselen. De Olympus staat bekend om iets meer kwaliteit maar lastiger instellen (kost wat meer tijd), de Panasonic staat bekend om het iets makkelijker instellen. De autofocus zou bij beiden ongeveer gelijk moeten zijn met de laatste firmware en de eigen (pancake) standaard lens.

Wil je echt meer controle over scherpte-diepte, en vindt je meer gewicht en volume niet erg, dan kun je aan een spiegelreflex denken.
De "LiveView"-functie is de functie die je bedoelt met op het scherm kunnen zien welke foto je maakt. Wel is dat altijd een vertraging. Een actiefoto op die manier maken is er niet bij, en dat is nu ook gelijk het sterke punt van een dSLR: door de zoeker zie je direct wat er gebeurt! Zonder vertraging.
Tevens kun je natuurlijk met verschillende lenzen zelf de kwaliteit en uitsnede van de foto bepalen.
Nog redelijk compacte modellen zijn bijv. een Canon 1000D of 500D, Nikon D40 of D60, en Olympus maakt met de 4/3-camera's de compactste modellen dSLR's. Al is de sensor daarvan 50% van het 35mm formaat. Bij de Canon's en de Nikon's is dat ca. 67%.

Over Fullframe zal ik het maar niet hebben als je een D70 al groot vindt... :wink:
Super weer wat te testen, ben benieuwd wat de echte wereldfietser pro's meenemen voor tools
groet
David
Ik 'ben' geen pro (rare kwalificatie eigenlijk), maar heb een D300, 12-24mm f/4 van Tokina, 50mm f/1.8 van Nikon, en een 80-200mm f/2.8 Nikon. De eerste en de laatste zijn wel bakbeesten. Ikzelf denk aan de opvolger van de E-P1 of GF-1, i.c.m. een goede groothoek en een lichtgewicht tele. De groothoek is voor mij echt belangrijk, want daarmee maak ik de meeste foto's waar ik zelf ook nog redelijk tevreden over ben. De tele gebruik ik eigenlijk niet eens zo veel. Dat was dus eigenlijk een lichte miskoop (had ik net zo goed een 55-200mm kunnen kiezen).
Misschien is de Nikon D5000 iets voor je (met lcd die je kunt verdraaien, zodat je met live-view om het hoekje kan kijken).
Als alles in één lens is de 18-200VR niet eens zo slecht.

Koop daarnaast een mooi cameratasje die strak om deze combi past en je kunt hem dan ook nog eens p.o. laten vallen (in de tas dan wel te verstaan he ;)). En als je fotografeert gewoon de draagriem om je nek doen.

Als beginnend fotograaf zou ik niet zo snel kiezen voor een extreme groothoek. Dat zijn toch wel specifieke lenzen waarbij je zorgvuldig de verhouding voorgrond/achtergrond moet kiezen. Ook de vervormingen aan de randen is wel iets om rekening mee te houden (niet geschikt voor portretten). Voor het in beeld brengen van een brede beeldhoek kun je mijn inziens soms beter gaan panoramastitchen met bijvoorbeeld een goedkoop 35/1.8DX lensje. Koop je er nog een mooi 70-300VR lensje bij en je kunt alle kanten op.

Bedenk verder dat het eigenlijk niet zoveel uit maakt welke lens je meeneemt. Het is een "mindset", d.w.z. dat het goed is dat je er ver vantevoren over nadenkt en een keuze maakt, maar dat je je lenszorgen zult vergeten bent zodra je eenmaal aan het fotograferen bent.
Als je echt een onderwerp wilt isoleren tussen onscherpte ervoor en erachter dan heb je eigenlijk een camera nodig met een cropfactor zoals ze dat nu noemen die niet al te ver weg gaat van kleinbeeld (35 mm film). Dat maakt ze tegelijk groot en zwaar. Ik denk dat micro fourthirds met een lichtsterke lens nog net doet wat je wilt in een niet al te zwaar en niet al te groot toestel. Een 100 mm kleinbeeld lens is darbij 50 mm, en door het ontbreken van het spiegelhuis is de camera kleiner, en kunnen de groothoek en zoom lenzen ook veel compacter. schermzokers vind ik zelf waardeloos, maar de ooghoogte zoeker van de Panasonic G1 bevalt mij heel erg. Die G1 is ietsje zwaarder dan de ultracompacter microfourthirds, maar een veel volwassener camera in het gebruik. Koop naast de 14-50 mm kitlens (=28-100 mm in kleinbeeld) een 20 mm vaste brandpunt lens en je komt een heel eind. Als je aan de telekant een grotere lichtsterkte wilt is er nu ook de 2.8 50 mm Elmarit voor microfourthirds. Verder zijn er adapters om - met beperkingen - vele bestaande langere lezen zoals Leica M lenzen te gebruiken.
Het blijft echter moelijk: ook deze camera is met 385+195 gram eigenlijk te groot en te zwaar voor het echte lichtgewicht werk.
Wim
wil je op fotografievakantie en neem je een fiets mee, of ga je op fietsvakantie en neem je ook nog een camera mee? In het eerste geval moet je niet zeuren over kilo's, want je staat toch iedere keer weer een uur te frotten voor dat perfecte standpunt en het licht wat straks nog beter wordt (note to self, ga nooit weer met een fotograaf op pad ;) )

In het tweede geval ga je gewoon fijn fietsen, en als het thuisfront zonder plaatjes niet kan geloven dat je lekker vakantie gevierd hebt neem je een compact ding mee dat je nog een keer kunt 'verliezen' en dat geen stroom vreet (doet mijn D50 trouwens ook niet eerlijkheidshalve)

Disclaimer: helemaal zonder camera op pad bevalt mij prima
Qua stroom vallen juist de (d)SLR's positief uit.

De compactjes (en micro 4/3) moeten bij iedere foto een scherm van 5-7cm doorsnede verlichten. Dat kost best wel wat, en betekent vaak en paar honderd foto's op 1 (setje) batterij(en)
Een dSLR hoeft dat niet doordat je door de zoeker heen kijkt, waardoor je met een moderne dSLR al gauw 1.000 foto's kunt maken op 1 batterij.
Als je een spiegelreflex camera van een hanteerbare omvang (en gewicht) zoekt, moet je volgens mij vooral kijken naar de grootte van de lens. Een zoomlens is vaak heel groot. De zgn. pancakes zijn veel kleiner, maar die hebben dan weer wel een vaste brandpuntafstand. Vaak zijn ze ook redelijk prijzig. Mijn ervaring is dat je de zoomfunctie na enige tijd niet meer mist.
Voor een kleine camera zou je eens kunnen kijken bij Panasonic of Pentax. Het laatste merk voert ook een weersbestendige variant.
Robert
Qua stroomverbruik vind ik de compacte cameraatjes van Sony positief opvallen: deze gaan ook ver onder nul lang mee op een batterij.

Sjors
Een relatief lichte (d)SLR optie kan bijv. zijn een lichte Nikon-body (D60, [http://www.bythom.com/n75.htm]F75[/url]) i.c.m. bijv. een 20mm f/4 en een 85mm f/1.8.
Dan heb je een scherpe (ultra-)groothoek en een top-kwaliteit tele (welke ook een heel aardige portretlens is).
Gewicht Analoog: 380 + 210 + 415 = 1005 gram
Gewicht Digitaal: 495 + 210 + 415 = 1120 gram

Toch wel iets om mee te slepen, zeker omdat er nog meer bijkomt. Maar bij andere combinaties komt er nog net zo veel bij. Ik denk dat de compacte Micro Four Thirds wat dat betreft nog het lichtste zijn voor een heel aardige kwaliteit (50% sensorfrmaat van 35mm, t.o.v. 67% sensorformaat van 35mm van de APC-camera's).
Robertjan schreef:Een relatief lichte (d)SLR optie kan bijv. zijn een lichte Nikon-body (D60, [http://www.bythom.com/n75.htm]F75[/url]) i.c.m. bijv. een 20mm f/4 en een 85mm f/1.8.
Dan heb je een scherpe (ultra-)groothoek en een top-kwaliteit tele (welke ook een heel aardige portretlens is).
Gewicht Analoog: 380 + 210 + 415 = 1005 gram
Gewicht Digitaal: 495 + 210 + 415 = 1120 gram

Toch wel iets om mee te slepen, zeker omdat er nog meer bijkomt. Maar bij andere combinaties komt er nog net zo veel bij. Ik denk dat de compacte Micro Four Thirds wat dat betreft nog het lichtste zijn voor een heel aardige kwaliteit (50% sensorfrmaat van 35mm, t.o.v. 67% sensorformaat van 35mm van de APC-camera's).

Robertjan, een D60 (of welk ander goedkoper instapmodel DSLR) werkt niet met de 85/1.8 of the manuele 20/4 (geen autofocus, geen lichtmeting), maar alleen met AF-S lenzen van het type G (uit mijn hoofd, dus hou me te goede). Maar als mogelijke principe setup w.b. brandpuntsafstanden kan ik me er prima in vinden. De lenzen zijn ook van uitmuntende kwaliteit, en dat zul je aan het resultaat kunnen zien in vergelijking met een zoomlens. Ik neem zelf voor mijn komende vakantie een D200+35/2 (of Sigma 10-20) en een D3+70-300VR mee (scheelt me weer lenswisselen, haha, ondanks de extra kilo's en het gebrek aan ruimte). Maar ik praat mezelf schoon met de gedachte dat gewicht geen issue hoeft te zijn, zeker niet zolang je er geen wedstrijd van maakt en je gewoon geniet en de tijd neemt. Dan doe je maar wat langer over die ene beklimming. Je zult zowieso elke kilo bagage die je meeneemt vervloeken, dus kun je net zo goed teveel meenemen. Bovendien zul je ook wel wat afvallen gedurende je vakantie toch?

Bedenk wel dat je met een enkele DSLR icm een allroundlensje als de 18-200VR een alles in 1 setup hebt. Qua beeldhoek dek je het belangrijkste bereik af en door de VR ben je langer gevrijwaard van een statief. Bij avondopnamen is een lichtsterkere lens wel aan te bevelen, vooral als je uit de hand fotografeert. En door de mooie waarde van het openingsdiafragma kun je nog net iets meer met selectieve scherpte-diepte spelen dan met de 18-200VR. Nadeel blijft dat je met twee lensen (een groothoek + een tele) regelmatig van lens zult gaan wisselen. Volgens mij rijdt deze wereldfietser ook rond met een 18-200, dus zie gewoon eens of zijn stijl van fotograferen je aanspreekt en probeer aan de hand van zijn foto's te ontdekken wanneer hij een groothoek- of tele-brandpuntsafstand gebruikt.

Maar vooral belangrijk voor profi-achtige plaatjes is de grootte van de sensor in combinatie met het brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp. Dat is ook de reden waarom portretfotografen het liefst met een Hasselblad of met een DSLR met fullframe-sensor werken. Bovendien zijn lenzen (vanaf 50mm) vaak gemakkelijker van grootse kwaliteit te maken dan complexere groothoeklensjes met een kleiner brandpuntsafstand.

Met een compactcamera is het toch behelpen. Wil je dan spelen met scherpte-diepte dan moet je altijd weer een lens met langer brandpuntsafstand nemen, wat weer ten koste gaat van de compactheid..... en dan kun je dus net zo goed weer een DSLR nemen. Zelfs een pancake lensje zal deze natuurkundige wetmatigheid niet kunnen veranderen.

En met een spiegelreflex fotografeer je natuurlijk door de zoeker, he. Door de camera goed met je handen te ondersteunen en tegen je hoofd te drukken, zorg je er voor dat de camera goed stabiel tegen je aan ligt, wat je vooral bij slecht licht een hogere kans op een scherpe foto oplevert..... iets wat je met een compactcamera en live-view veel minder goed gaat lukken (tenzij met statief).

En enige zelfkennis is inderdaad niet verkeerd. Weet je van jezelf dat je een fotograferende fietser bent, die fotografeert om te archiveren: kies dan voor een compactcamera. Voel je je meer een fietsende fotograaf (pro of liefhebber) en zie je fotografie meer als kunstvorm: kies dan voor een grotere sensor (richting spiegelreflex) en een langere brandpuntsafstand.
Volgens Thom Hogan werkt er wel de Tamron 90mm f/2.8 (405 gram) op, en de Voigtländer 20mm f/3.5 (205 gram). :D

Wil je echt de achtergrond mooi ontfocussen, dan ga je in de richting van de 105mm of 135mm 'DC'-modellen van Nikon. DC=DeFocus, waarmee je de achtergrond heel mooi zacht kunt laten worden. De 105mm weegt wel 680 gram... :roll:
Vorig jaar heb ik voor het eerst ook een spiegelreflex aangeschaft; een sony a300 met twee lenzen. Deze camera heeft liveview waarmee je direct je foto kan terugzien. Ik heb hier ruim 600 voor betaald.
Om mijn camera veilig mee te kunnen nemen heb ik een ortlieb stuurtasje met cameraopbergvakken gekocht, alles past er net in.
zie http://dargno.nl/gallery/200906_Fietsto ... jdorp.html voor foto's die ik hiermee gemaakt heb.
LiveView is NIET de functie om je foto gelijk terug te kunnen zien, maar juist op het scherm de compositie kunnen bepalen. Dat kan handig zijn voor een statisch onderwerp en op een statief, maar voor een dynamisch onderwerp is het niet bruikbaar.
AB schreef: Robertjan, een D60 (of welk ander goedkoper instapmodel DSLR) werkt niet met de 85/1.8 of the manuele 20/4 (geen autofocus, geen lichtmeting), maar alleen met AF-S lenzen van het type G (uit mijn hoofd, dus hou me te goede).
Deze modellen doen het ook prima met AF-I lenzen. Wat betreft de standaard AF lenzen kun je nog discussiëren over of je nou echt wel auto-focus nodig hebt. Vooral bij landschaps- en natuurfotografie schiet ik het gros van mijn foto's met manual focus.
Mooie nieuwe supertool om je omgeving mee te registreren:
Fujifilm FinePix HS10

Wel met een kleine sensor helaas, dus weinig kans om te spelen met scherptediepte. Maar qua beeldkwaliteit zal ie wel voldoen, dat is Fuji wel toevertrouwd.

Met onder andere 1000fps voor superslowmotion HD en energie uit AA-batterijen. Die kun je nog eens via je Son naafdynamo opladen ;).
Ik ga voor een Canon S90.
(Oke, voor naast m'n D300.)