Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin speed sensor in combinatie met SON - Forum Wereldfietser

Garmin speed sensor in combinatie met SON

Ik heb een Garmin Edge 830 gps en denk er over om er een speed sensor aan te koppelen om de afstand en snelheid nauwkeuriger te registreren. Zie twee mogelijke problemen:

1. De omtrek van een SON is veel groter dan van een 'normale' naaf.
2. De SON kan de electronica van de sensor beïnvloeden en dan meet hij niet of niet nauwkeurig.

Is er iemand die dit heeft geprobeerd?
1. So what?
2. Achterwiel.
Wat zegt de handleiding?
Ik neem aan dat die sensor het aantal omwentelingen telt en niet de omtreksnelheid van de naaf. Maar waarom niet gewoon de snelheid meten vanuit het gps signaal? De SON zou inderdaad de elektronica kunnen beïnvloeden. Dat was vroeger wel een issue bij de grotere klassieke SON naven, maar of dat bij de nieuwe generatie nog speelt weet ik niet.
Ik zal proberen een iets constructievere reactie te plaatsen dan Leon.
Ik zat een tijd geleden met hetzelfde 'probleem' met een wahoo speed sensor. Het plaatsen op het voorwiel heb ik uiteindelijk niet geprobeerd. Rubbers zijn gewoon te kort dus het ging niet passen.
Helaas was bij mij door de vorm van de achternaaf (Hope) het plaatsen in het achterwiel ook geen optie. En dat zal bij meer naven lastig zijn, o.a. Rohloff natuurlijk (ik zie een oranje Rohloff in de foto van Flierefietser).
Ik heb er dus geen opossing voor gevonden (of het feit dat hij nu op mijn tweede wielset zit, die geen SON heeft, moet een oplossing zijn).

Edit: je kan idd je gps de snelheid laten meten. Als je echter een data freak bent dan merk je dat een snelheidsmeter nauwkeuriger en sneller reageert dan je gps.
Wim schreef:
ma 20 mar, 2023 09:45
Ik neem aan dat die sensor het aantal omwentelingen telt en niet de omtreksnelheid van de naaf. Maar waarom niet gewoon de snelheid meten vanuit het gps signaal?
Omdat meting aan het wiel stukken nauwkeuriger is. Een gps prikt elke zoveel seconden een punt en elk punt kan er een aantal meters naast zitten. Een wielsensor prikt elke wielomtrek een punt en weet tot op de centimeter hoeveel daar tussen zit.
Dat is vast waar, maar mij boeit het niet als ik pas een seconde later de snelheid te zien krijg.
Ehm…Wim, daar gaat dit draadje over.
Hoe moeilijk is het om een keer niet te reageren in een draadje?
Wim schreef:
ma 20 mar, 2023 10:03
Dat is vast waar, maar mij boeit het niet als ik pas een seconde later de snelheid te zien krijg.
Onnauwkeurig is iets anders dan later te zien krijgen.
Ik weet niet of alle GPS-devices qua nauwkeurigheid ongeveer hetzelfde snelheidsprofiel opleveren, maar dat van mijn Garmin heeft toch wel een heel sterke ruis die nauwkeurige analyse voor wielrenners stevig zal beperken.
Merk op dat het bij GPS om meters (of meer) gaat en bij wielomtrek om centimeters (of minder). Dat is een factor 100, minimaal, in betere nauwkeurigheid die mogelijk is.
Wim schreef:
ma 20 mar, 2023 09:45
Ik neem aan dat die sensor het aantal omwentelingen telt en niet de omtreksnelheid van de naaf.
Dit. Waarom zou de naafvorm dan van invloed kunnen zijn?

Kortom een plaatje zou het probleem duidelijker kunnen maken :)
de FliereFietser schreef:
ma 20 mar, 2023 09:25
1. De omtrek van een SON is veel groter dan van een 'normale' naaf.
2. De SON kan de electronica van de sensor beïnvloeden en dan meet hij niet of niet nauwkeurig.
Ah, weer wat geleerd op het gebied van elektronica, wist niet dat dit bestond.
Met het eerste punt bedoel je waarschijnlijk dat de speedsensor met een kort elastiek wordt geleverd dat wel om een standaard naaf past maar niet om een SON of Rohloff.

Kan je helaas niet helpen.

Edit. neem aan dat je dit ook al gevonden hebt: https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... -solutions
The issue is that the speed sensor uses a magnetometer to detect rotation through the earth's magnetic field and as such should not be placed near any electrical or artificial magnetic fields
Fedor schreef: Waarom zou de naafvorm dan van invloed kunnen zijn?
Dat van het meten van rotaties begrijp ik. Het gaat me meer om de vorm van de naaf (veel grotere diameter en de ronde vorm) en hoe je daar dan een sensor zou kunnen plaatsen. Maar de voorgaande posts gelezen te hebben denk ik dat het geen optie is om hem op het voor wiel te plaatsen. Op de Rohloff zou een optie kunnen zijn maar dan moet ik iets verzinnen om hem daar op vast te kunnen maken. Langer rubber bandjes zoeken denk ik.
Precies.
Gebruik geen postelastiek want die gaan onder invloed van zonlicht snel kapot en dan ben je je sensor waarschijnlijk kwijt. Zonder zonlicht trouwens ook, maar iets minder snel.
Ik ken het probleem.

Misschien is een magneetsensor iets voor je. Die bevestig je aan de vork van je fiets, en je hebt een spaak magneetje nodig. Zelf gebruik ik de Garmin GSC10 op mijn fiets met naafdynamo en nexus naaf. Is helaas niet nieuw meer te verkrijgen.

Sigma heeft nog wel een ANT+ magneetsensor, misschien is dat wat voor je. Ik heb 'm zelf niet maar gezien het ANT+ is zou die ook met Garmin moeten samenwerken.

https://www.futurumshop.nl/sigma-sport- ... qYQAvD_BwE
Ook hiermee zijn echter berichten over problemen met naafdynamo's. Het voordeel is natuurlijk dat je ze verder van de naaf kunt plaatsen.
O-Synce maakt ook een ANT+ zender, en ik zie dat ze zelfs een magneet hebben die in de ventieldop verwerkt zit (Sclaverand)
Wat me opvalt aan de zender is dat de batterij veel langer meegat dan die van de BBB of Wahoo zenders die je om de naaf monteert. En inderdaad is de snelheid nauwkeuriger dan als je die puur op GPS laat berekenen, Ik kan me nog wel herinneren dat pairen soms wel even een dingetje was en dat je dan toch weer de verkeerde waardes te zien krijgt.
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
De SON dynamo zal door het opgewekte veld hoogstwaarschijnlijk invloed hebben op de werking van de sensor. Ik heb hem daarom maar op mijn achternaaf gezet, een Rohloff. Ja, ook daar het probleem met de diameter vd naaf en de lengte van de bevestiging van de sensor.
Opgelost door het rubber te verlengen met een O-ring en voor de zekerheid alles nog maar even extra vastgezet met een ty-rap. Zo fiets ik nu een aantal maanden rond en de sensor werkt perfect.
Succes.
Lubbi schreef:Zo fiets ik nu een aantal maanden rond en de sensor werkt perfect.
Dat is goed om te horen. Ga er een bestellen en het proberen.

Thnx allemaal voor jullie input.
de FliereFietser schreef:
di 21 mar, 2023 09:48
Lubbi schreef:Zo fiets ik nu een aantal maanden rond en de sensor werkt perfect.
Dat is goed om te horen. Ga er een bestellen en het proberen.

Thnx allemaal voor jullie input.
Neem een wiel sensor van Cannondale, die zit op de spaken bij de naaf en praat met van alles en nog wat, is volgens mij zelfs van Garmin alleen dan in een ander jasje, verwacht dat je hem ook achter kan monteren en dan nog genoeg bereik heeft.
Die zit wel erg dicht op de as, en met een naafdynamo zou dat voor een extra uitdaging kunnen zorgen. Daarom adviseren ze bij Cannondale het ding dan ook in het achterwiel te monteren. Maar wel een mooie strakke oplossing.
Mr. Z schreef:
di 21 mar, 2023 19:49
Neem een wiel sensor van Cannondale
Die kende ik nog niet. Is ook wel een mooie oplossing voor in het achterwiel. Ga ik eens even goed bekijken. Thnx.