Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ronde of lijn - Forum Wereldfietser

ronde of lijn

Uit het draadje van Hoeksie over Europese reisplannen:
hoeksie schreef:
zo 19 sep, 2021 21:37
Ik heb echt een hekel aan rondjes :shock: :P :shock: :wink:
Dat heeft me aan het denken gezet. Mijn indruk is dat er een voorkeur is voor reizen van A naar B in plaats reizen van A naar A.
Klopt dat of denk ik dat maar?

Als het klopt ben ik daar verbaasd over. Als fietsen is wat je wil, zou je verwachten dat je doorfietst tot je weer thuis bent.
Ik fiets bij voorkeur ook van A naar B, waarbij B bij voorkeur ver van huis is. Ik vind het gaaf om ergens naartoe te fietsen, en hoe verder je komt hoe groter het onbekende wordt. Als ik richting huis zou fietsen wordt het alleen maar meer bekend naarmate de route vordert. Hetzelfde gevoel zou ik bij een rondje hebben, zelfs als dit niet thuis start/eindigt.

Dat is misschien ook enigszins gedreven door gelimiteerde tijd, in slechts enkele weken vakantie voel ik toch enige drang om zo veel mogelijk van het onbekende mee te krijgen. Met een rondje kom je uiteindelijk maximaal maar half zo ver als met een lijn. Als ik ooit de tijd vind om meerdere maanden weg te gaan is het misschien een ander verhaal en zal het misschien wel een ronde van/naar huis worden.
LHTJoost schreef:
zo 19 sep, 2021 22:16
Als fietsen is wat je wil, zou je verwachten dat je doorfietst tot je weer thuis bent.
Ik denk dat veel mensen vooral ver willen komen, zie ook het antwoord van ThomasG. Toen ik de Jacobsroute reed, sprak ik heel veel mensen onderweg die van Nederland/België naar Spanje fietsten, en een handvol die van Spanje naar huis reden. Dat je ook heen en terug zou kunnen fietsen zoals ik deed, leek in de meeste mensen niet eens opgekomen te zijn. (Terwijl de meesten gepensioneerden waren die zes weken voor de reis hadden uitgetrokken. Als je dan toch gepensioneerd bent, had je ook twee weken meer kunnen nemen en alles kunnen fietsen, denk ik dan. :wink: )

Zie ook de discussie op dit forum over van huis wegrijden of naar huis terugrijden. Veel mensen willen kennelijk toch een van de twee. Zelf doe ik het het liefst allebei, zelfs als het over dezelfde route is. Terug zie je heel andere dingen dan heen! :) Bovendien houd ik niet van gehannes met treinen of zo. Last van ‘terugrijden naar het bekende’ heb ik niet. Ik vind het voordeel van fietsen juist dat ik op vakantie ben vanaf het moment dat ik de deur achter me dichttrek, totdat ik voor de deur weer afstap. Ik zou het juist vervelend vinden als mijn vakantie voorbij zou zijn en ik dan nog het vervelende corvee van met ov thuiskomen zou hebben.

Groetjes,

Carl
ThomasG schreef:
zo 19 sep, 2021 22:35
... Met een rondje kom je uiteindelijk maximaal maar half zo ver als met een lijn. ...
31,8% zo ver, om precies te zijn. 😉
willem.m schreef:
zo 19 sep, 2021 23:15
ThomasG schreef:
zo 19 sep, 2021 22:35
... Met een rondje kom je uiteindelijk maximaal maar half zo ver als met een lijn. ...
31,8% zo ver, om precies te zijn. 😉
Nee hoor, met een rondje kom je net zo ver. :D
Niet hemelsbreed maar wel absoluut.
LHTJoost schreef:
zo 19 sep, 2021 22:16
Uit het draadje van Hoeksie over Europese reisplannen:

Dat heeft me aan het denken gezet. Mijn indruk is dat er een voorkeur is voor reizen van A naar B in plaats reizen van A naar A.
Klopt dat of denk ik dat maar?
Nou, een rondje kan heel verrassend zijn als je steeds een ander startpunt neemt.
Het draait namelijk om variatie.
Wij nemen regelmatig de fiets mee met de auto en maken dan een rondje.

De rondjes thuis zijn inmiddels al behoorlijk uitgekauwd en desondanks blijft het heerlijk om een eindje te trappen.
Je ziet elke keer weer wat.

Tot slot:
Poppink vindt dat je beter van Zuid naar Noord kunt fietsen, want dan heb je altijd de zon min of meer in de rug en zie je meer van het landschap om je heen.
(en het is nog veiliger ook dan tegen de zon in te koekeloeren)
Op een rondje is er ook een punt wat het verst van je startpunt ligt, als je dat nu B noemt, dan fiets je altijd een rondje.
Ik ben wel voor rondjes, daardoor maak je de reis vaak wel langer, maar zie je wel veel meer, dan alleen maar dat ene lijntje.
Hier grote voorkeur voor rondjes. Geen rompslomp qua reizen aan het eind of het begin van de reis. Heerlijk relaxed.

Vind het ook wel wat hebben om op de fiets te vertrekken en op de fiets weer thuis te komen.
Toch nog aardig verdeeld hier zo te zien.
Leuk om telezen zo. Ik vind het dus zo leuk om te vertrekken en naar ergens onbekend en onbestemd te reizen.
Een terugreis met bv trein vind ik juist erg leuk.
Ik verwonder me altijd over het heerlijke trage tempo op de fiets vs het zo naar huis zoeven met een trein.

Hier in Nederland fietsen we ook veel rondjes hoor en afgelopen zomer maakten we zelfs 1 lijn en 2 rondjes, waarbij het rondje Gardameer erg leuk was.
Maar over het algemeen houd ik ervan niet te weten waar je eindigt en daarheen te fietsen waar je zin in hebt.

Heb thuis ook wel eens voorgesteld om een tocht te fietsen met alleen wind mee. Benieuwd hoe het lijntje er dan uit komt te zien.
Zoveel mogelijk van huis naar huis fietsen. Alleen bij dag- of weekendjes willen we weleens stukjes met de trein (maar dan is er toch al 15 km fietsen aan voorafgegaan). Bij langere tochten hebben we ook wel stukjes met de trein gedaan, om op tijd terug te zijn en toch daar te komen waar we naartoe wilden.
Ik vind een rondje meer voor een dagtocht. Van A naar B heb ik veel meer kans op variatie. Ik fiets het liefst weg naar het onbekende.
bert sitters schreef:
di 21 sep, 2021 13:55
Ik vind een rondje meer voor een dagtocht. Van A naar B heb ik veel meer kans op variatie. Ik fiets het liefst weg naar het onbekende.
Ook bij een rondje vanuit huis zie je veel onbekends, alleen de eerste en laatste dag(en) niet meer na verloop van tijd (of je moet vaak verhuizen ;)).

Overigens kan een rondje ook na eerst transport per auto gedaan te hebben.
Zelfs voor dagtochten rij ik vaak in lijn, voor vakantieritten al helemaal vaak.(ok, af en toe een rondje, maar bij uitzondering).Ik zie graag wat nieuws, dus van daar de keuze voor ritten in lijn. En dan steeds beginnend en eindigend bij een treinstation (ok, ik heb makkelijk praten, zowel de NS als de NMBS stoppen op minder dan 2km van mijn voordeur)
bert sitters schreef:
di 21 sep, 2021 13:55
Ik vind een rondje meer voor een dagtocht. Van A naar B heb ik veel meer kans op variatie. Ik fiets het liefst weg naar het onbekende.
Alles tussen een dagtocht en een wereldreis vind ik zeer geschikt voor een rondje. Die wereldreis eigenlijk nog meer want de wereld is niet plat...maar rond als een pannenkoek :wink:
Er zijn rondjes en rondjes.
Telt met de auto of de trein naar punt X rijden en van daaruit een tocht met aankomst weer in X als een rondje?
Ik vind dat je het niet kunt vergelijken, naar Rochefort of Malmédy of Guillestre rijden en daar een rondje maken, en van thuis uit een rondje maken. Van thuis is uit zal een flink stuk aan het einde niet erg nieuw zijn. Ik krijg dan vele kilometers voor de voordeur het gevoel dat ik er mentaal al ben. Dan is de rest kilometers malen. Dat gevoel heb ik niet bij rondjes die vertrekken op onbekende plekken.