Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste app voor importeren routes en POI - Forum Wereldfietser

Beste app voor importeren routes en POI

Goedemorgen,

Hoewel enige tijd mijn plan nog was richting het Zwarte Woud te fietsen, heb ik wegens de versoepelingen omtrent Corona beleid besloten de Reitsma route van Rome naar Nederland te gaan fietsen. Vliegticket is al geboekt en begin Juli vertrek ik! Probleempje echter. Ik heb maar drie weken, cq 21 dagen. Doortrappen dus! Gelukkig ben ik op de racefiets, wel met tent :lol:

Ik ben nu mijn route aan het inrichten en wil dit zo efficiënt mogelijk doen. Ik gebruik momenteel Komoot maar loop daar tegen een probleem aan, namelijk dat ik de campings niet kan importeren als POI's.

Nu zoek ik een andere app maar ik kom echt een wildgroei aan betaalde appjes tegen die allemaal net niet doen wat ik wil. Daarom aan jullie de vraag: Welke app is nou echt het handigst, en welke gebruiken jullie?

Doel is dus: Importeren routes en POI's en deze langs elkaar kunnen zien om de route te plannen. Er zit idealiter een web-app aan die ik vanachter de PC kan gebruiken.
Edit: Er onderweg mee navigeren is ook een wens

Bedankt!
Ik ben een actief gebruiker van Pocket Earth, geen web interface. Ik gebruik hem op de iPad en de iPhone importeren van routes en poi het werkt allemaal heerlijk. De hele archies Europa database in 1 keer laden zonder problemen.

Prettige kaarten, de user interface was even wennen maar ik kan er nu mee lezen en schrijven.

https://pocketearth.com/
Met PocketEarth heb ik ook goede ervaringen. Nadeel kan zijn dat de app alleen voor het Apple-platform is gemaakt. Tevens heb ik de indruk dat er niet veel meer aan ontwikkeld wordt. Dat hoeft niet erg te zijn, tot er een iOS-versie wordt gemaakt waar de app niet meer mee wil werken.

Als je een Android telefoon gebruikt kun je OsmAnd overwegen. Die is er ook voor iOS, maar dat zijn wel twee verschillende apps. Hoe verschillend weet ik eerlijk gezegd niet. Aangezien mijn werkgever vindt dat ik een iPhone moet gebruiken, gebruik ik dus ook de iOS-versie van OsmAnd, en daar ben ik erg tevreden over.
Voor de campings gebruik ik de ARCHIE app.
Voor navigatie op de telefoon vind ik MapOut het handigst. Je mailt een gpx naar je account en die verschijnt automatisch op je telefoon in de MapOut app.
Als je er onderweg ook mee wilt navigeren dan wil je zo min mogelijk dataverbruik (ik wel tenminste) en dan kom je al snel bij OSMand uit. Dat kost een klein bedrag maar geeft je wel de mogelijkheid over de laatste kaarten te beschikken. En meer als je de live-versie wilt gebruiken. Importeren van Archies is geen probleem, die kun je aan en uitzetten wanneer je wilt.
Het ligt er ook even aan wat voor OS je telefoon gebruikt wat handig is. Nadeel van OSmand is wel dat je dan geen web-interface, maar omdat gpx universeel is zou ik me daar geen zorgen om maken.
Ik ben ook een OSMand gebruiker.

OSMand is denk ik wel de App met de meeste mogelijkheden en daardoor kan je sneller verdwalen in de menu's. Geen probleem voor mij en sommige van die mogelijkheden kan ik erg waarderen, bijv. de mogelijkheid om snel alle bakkers/supermarkten of waterpunten op de kaart te laten vergeven.

Campings kent OSMand (of beter gezegd openstreetmap) ook dus die kan, net zoals de bakkers/supermarkten kan je die aanzetten maar de set in openstreetmap is anders dan Archies en vaak minder compleet en up-to-date.

Waarover de Archies App erg handig is is dat bij elke camping ook een telefoonnummer zit. Meestal kijk ik zo begin van de middag welke camping een mooi doel is en bel ze dan even op, dat kan direct vanuit de Archies App
Ik gebruik ook Osmand. Menustructuur is bepaald niet intuïtief en gebruiksvriendelijk maar de app biedt wel erg veel mogelijkheden, zeker de Android versie (de IOS versie is wat kaler). Zie ook viewtopic.php?f=21&t=34398
Bedankt voor de reacties.

Ik heb even eea geprobeerd en gebruik nu een combinatie van Komoot en Osmand. In Komoot plan ik de routes en die stuur ik vervolgens naar Osmand, welke ik vervolgens gebruik om te navigeren en campings ed op te zoeken. Werkt voor mij ideaal!
HansvanderVeeke schreef:
vr 12 jun, 2020 21:26
Voor de campings gebruik ik de ARCHIE app.
Voor navigatie op de telefoon vind ik MapOut het handigst. Je mailt een gpx naar je account en die verschijnt automatisch op je telefoon in de MapOut app.
Mapout werkt prima met het besturingssysteem iOS 13.x, maar in iOS 14.x lijkt een vervelende bug te zitten. Deze week hoorden we van een van mijn zwagers (die we laatst nog hadden geleerd om gps-tracks in Mapout te maken) dat zijn tracks niet meer door zijn gps worden herkend sinds hij zijn iPad heeft ge-upgrade naar iOS 14.
We hebben het gecheckt door een iPad die Corrie alleen voor haar werk gebruikt, te upgraden. Wat bleek? De gpx-bestanden die we door Mapout op een micro-sd-kaartje lieten schrijven, bleken na de upgrade in jpg-bestanden omgezet te worden. Alleen via een omweg (door de gpx-files naar jezelf te mailen krijg je zowel het jpg-bestand als de originele gpx-file als bijlage in je mail) konden we in iOS 14 nog gps-tracks versturen. Ik heb geen idee of deze bug binnen afzienbare tijd verholpen gaat worden. Heb je een goed werkende iPad die op iOS 13.x draait, dan zou ik die maar niet upgraden.
Inderdaad, zo gauw ik een track uit MapOut wil bewaren, dmv. share naar de bestanden app of een Shortcut, dan wordt het een plaatje. Als ik het opsla in OneDrive, dan blijft het een GPX-bestand. Ook AirDrop van een iPad naar een iPhone (beide iOS 14) gaat wel goed.

Ik heb maar een mailtje gestuurd naar de maker van de app.
Ik kreeg snel een mailtje terug van MapOut. Er is een nieuwe versie van het programma, waarin deze bug gefixed is.

Het vreemde is wel dat ik geen update melding kreeg. Ik heb de app in de Appstore opgezocht, vervolgens ging ik naar de informatie pagina van de app en toen veranderde de knop "Open" in "Bijwerken".
Dat is goed nieuws. Die update is één dag oud en stond gisterochtend, toen wij er mee bezig waren, nog niet in de Appstore. Nu worden gpx-files weer goed weggeschreven.
Ik gebruik ook Osmand en ben daar tevreden over. Ik geloof dat ik nu snap hoe ik de Archies campings in Osmand kan laden.Ik lees echter dat ik niet alle campings van Europa in een keer als POI's moet toevoegen omdat de app dat niet trekt. Hoe maak ik eenvoudig een selectie?
Meestal laad ik de Archie campings in Garmin Basecamp en selecteer de campings rond de route die ik heb gepland en sla die op als gpx file.

Als dat bestand heel groot is maak ik er soms een aparte osmand kaart van mbv https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OsmAndMapCreator
Ik gebruik dan ook JOSM om de gpx data om te zetten naar osm formaat maar dat is voor gevorderden :wink:
thnx...zal er eens naar kijken. Misschien snap ik het :oops:
Toch nog een vraag.
Ik zit met de R1 en zoek de campings die in de buurt van de route liggen. Van Archies heb ik alle campings van Noord Europa in 1 bestand. Nou wil ik niet 1 voor 1 de campings selecteren. Maar hoe doe ik dat dan wel?
LHTJoost schreef:
zo 25 okt, 2020 17:12
Nou wil ik niet 1 voor 1 de campings selecteren. Maar hoe doe ik dat dan wel?
Met Garmin Basecamp of Mapsource kan je mbv de muis meerdere campings in één keer selecteren en weggooien.
In Basecamp kan je met de muis een rechthoek trekken rond alle items die je geselecteerd wil. Je kan bijvoorbeeld een map aanmaken met alle campings van Archies, dan de campings selecteren die je interesseert en alleen deze kopiëren en plakken in een andere map (list in basecamp-termen).
was ff zoeken maar gevonden. bedankt allebei.
Hi,

Ik heb onlangs een online tool gemaakt waarmee je een route kunt uploaden en worden gedownload mét relevante POI op de route.

Je kunt deze direct inlezen in je navigatie of juist bepaalde poi weglaten of je route aanpassen.

Is dat wellicht een oplossing?

Ik gebruik het zelf als ik lange routes afleg én direct zonder gedoe wil kunnen zien waar ik iets kan eten en drinken.