Merhaba,
hier een bericht uit Syrie. Lekker zonnetje, af en toe een wndje in de rug; aardige mensen en eergisteravond uitzicht op zee vanaf het balkon van een hotelletje... wat wil een fietser nog meer?
Maar voor we konden genieten, eerst nog wat hobbels nemen. En dat begon donderdagmiddag al toen ik thuis kwam. Bericht van Corendon: vlucht verzet van vrijdagmiddag naar vrijdagochtend. Daar ging mijn strakke plannign om vrijdagochtend de boodschappen te doen en donderdagavond de tassen inpakken.... Als een speer nog naar de supermarkt om het hoognodige eten te halen. Daarna snel alles inpakken en vrijdagochtend vroeg op en om 2 voor 7 de trein richting Schiphol. Dat ging nog goed. In Leiden overstappen. Dat was geen succes, want de trein waar Peter (vliegt 15 min eerder dan wij, maar had dezelfde trein uit Schiedam) en ik in moesten, mochten we niet in. We mochten geen fiets meenemen in de trein in de drukke ochtendspits (trein was voor minder dan 1/3 deel gevuld). Tja, daar sta je dan. Dan maar de volgende trein proberen te nemen. Kwartier wachten. MAar die kreeg 10 min. vertraging en reed vervolgens helemaal niet.
STerker nog; er reed geen enkele trein vanwege een aanrijding bij Den HAag.
Uiteindelijk toch een trein gevonden die richting Schiphol ging. de conducteur had het nu te druk met andere reizigers zodat wij ongezien de drukke trein in konden. Met anderhalf uur vertraging kwamen we op Schiphol aan. Daar stond Carolien al.
Inchecken ging vlot en zonder problemen vlogen we naar Istanbul.
Daar proberen een doorvlucht naar Adana te regelen. Eigenlijk hadden we die zaterdagochtend; maar omdat we nu veel eerder in Istanbul waren dan gepland, proberen eerder te vliegen. Na 3x op en neer rennen is dat gelukt en konden we om 1915 door naar Adana.
(Eerst internet ticket ruilen voor gewoon ticket aan de ene kant; aan de andere kant van het vliegveld vragen of we eerder kunnen; daar kwamen we op de wachtlijst van de vlucht van 19:15 uur; indien daar geen plek was de wachtlijst van 2130 en als daar geen plek konden we in ieder geval om 2330 door. Om 18:50 hoorden we dat we daarop mee konden; maar toen moest het ticket nog verzet worden naar dat tijdstip. dus weer terug naar de andere kant van vliegveld. Weer terug moesten de fietsen nog betaald worden als bijzonder transport. Dus weer terug naar de ticekt balie. Daar drongen de vorige keren telkens allerlei Turken voor (ook al moest je nummertje trekken). Nu had ik grote haast, dus ben ook maar op z'n Turks voorgedrongen; en dat werkte ook nog! om 1905 rende ik weer terug, kreeg m'n ticket en om 1910 zaten we hijgend in het vliegtuig....)
In Adana stond Peter nog net z'n fiets uit te pakken en nadat ze onze fietsen op de tranportband gegooid hadden, reden we samen naar de stad Adana om daar een hotelletje te nemen.
Zaterdagochtend eerst over een drukke gewone en later over een rustige 3 baans snelweg verder gefietst. De snelweg was bijzonder rustig; mooie omgeving (mooie cactussen, prachtige bloemen in de middenberm) en perfect asfalt. Wat wil je nog meer?
De politie maakte even een probleem ' problem' Wij vonden het ' no problem' Ze schudden het hoofd; probeerden ons nog te overtuigen; maar na de belofte dat we op de vluchtstrook bleven rijden, mocht het (we werden eens in de 5 minuten voorbij gereden door een vrolijk toeterende en zwaaiende auto of vrachtwagen). Bij het verlaten van de snelweg (= tolweg) werden we nog nageroepen door de bediende; maar wij hoorden niets en reden vrolijk verder. (nu lijkt het net alsof we allemaal dingen doen die niet mogen, maar dat valt reuze mee hoor...!)
's avonds in Iskenderum aan zee een hotelletje genomen, met uitzicht op zee. Heerlijk!
De volgende dag vroeg de bergen in; flink klimmen. Daarna een lekkere afdaling met mooi uitzicht. De grensformaliteiten met Syrie gingen voorspoedig en even later reden we Syrie in. Meteen verandert het landschap. Alles ziet er nu wat verzorgder uit. Iedereen toetert luid. Ik doe wedstrijdje met een tractor (en win). Vervolgens rijden we luid zingend verder naar Aleppo; heuvel op en heuvel weer af. Eerder die dag had Peter 41 km op kop gesleurd door een vlak landschap, omdat we op tijd in Aleppo wilden zijn. Uiteindelijk is dat gelukt, om 19:00 uur 's avonds. Hier zou Jim zich bij ons voegen, maar die was wat later en kwam pas om 0:00 uur aan, toen wij al sliepen.
Hier in Aleppo is het erg druk. Heel veel taxis rijden door elkaar. Goed opletten dus met de fiets. Iedereen toetert naar elkaar. Het eerste wat we dus in Aleppo gekocht hebben in de 'fietsenstraat' is een fietsalarm. Je drukt op een knopje en er komt een oorverdovend lawaai uit een speakertje. Zo kunnen wij ons meten met de taxi's en andere autootjes.
Zelfs in de soukh (overdekte markt) rijden ezels, vrachtwagentjes en busjes kriskras door elkaar, door de mensen. Halve kamelen hangen daar te drogen; leuk om te zien. De citadel is ook enorm groot en hoog gelegen en mooi gebouwd. De grote moskee wordt gerestaureerd en was niet erg bijzonder om te zien. Die is eeuwen geleden gebouwd op een hoge heuvel, met grote muren. Die ziet er echt uit als een onneembare vesting. De mensen hier zijn erg aardig. Ons hotelletje ligt in de traktorbanden straat (hier heeft elke straat een ander verkoopartikel, fietsen, autobanden, t-shirts, plastic bakjes, etc). Morgen fietsen we met z'n vieren (Peter, Carolien, Jim en ik) verder naar het zuiden. We zien wel waar we uitkomen....! Vooralsnog vermaken we ons prima.
Het is wel even wennen aan de temperatuur; want na het koude Nederland rijden we hier met temperaturen van boven de 30 graden.
Tot zover onze belevenissen, we weten zo niet wanneer er weer een internetcafe komt, dus het kan even stil blijven aan deze kant.
Vele groeten,
Freek
ps voor alle (oud)collega's en vrienden/familie: niet iedereen heb ik ind e adreslijst op kunnen nemen, dus als jullie het svp door willen sturen naar iedereen die de verhalen leuk vindt om te lezen...
hier een bericht uit Syrie. Lekker zonnetje, af en toe een wndje in de rug; aardige mensen en eergisteravond uitzicht op zee vanaf het balkon van een hotelletje... wat wil een fietser nog meer?
Maar voor we konden genieten, eerst nog wat hobbels nemen. En dat begon donderdagmiddag al toen ik thuis kwam. Bericht van Corendon: vlucht verzet van vrijdagmiddag naar vrijdagochtend. Daar ging mijn strakke plannign om vrijdagochtend de boodschappen te doen en donderdagavond de tassen inpakken.... Als een speer nog naar de supermarkt om het hoognodige eten te halen. Daarna snel alles inpakken en vrijdagochtend vroeg op en om 2 voor 7 de trein richting Schiphol. Dat ging nog goed. In Leiden overstappen. Dat was geen succes, want de trein waar Peter (vliegt 15 min eerder dan wij, maar had dezelfde trein uit Schiedam) en ik in moesten, mochten we niet in. We mochten geen fiets meenemen in de trein in de drukke ochtendspits (trein was voor minder dan 1/3 deel gevuld). Tja, daar sta je dan. Dan maar de volgende trein proberen te nemen. Kwartier wachten. MAar die kreeg 10 min. vertraging en reed vervolgens helemaal niet.
STerker nog; er reed geen enkele trein vanwege een aanrijding bij Den HAag.
Uiteindelijk toch een trein gevonden die richting Schiphol ging. de conducteur had het nu te druk met andere reizigers zodat wij ongezien de drukke trein in konden. Met anderhalf uur vertraging kwamen we op Schiphol aan. Daar stond Carolien al.
Inchecken ging vlot en zonder problemen vlogen we naar Istanbul.
Daar proberen een doorvlucht naar Adana te regelen. Eigenlijk hadden we die zaterdagochtend; maar omdat we nu veel eerder in Istanbul waren dan gepland, proberen eerder te vliegen. Na 3x op en neer rennen is dat gelukt en konden we om 1915 door naar Adana.
(Eerst internet ticket ruilen voor gewoon ticket aan de ene kant; aan de andere kant van het vliegveld vragen of we eerder kunnen; daar kwamen we op de wachtlijst van de vlucht van 19:15 uur; indien daar geen plek was de wachtlijst van 2130 en als daar geen plek konden we in ieder geval om 2330 door. Om 18:50 hoorden we dat we daarop mee konden; maar toen moest het ticket nog verzet worden naar dat tijdstip. dus weer terug naar de andere kant van vliegveld. Weer terug moesten de fietsen nog betaald worden als bijzonder transport. Dus weer terug naar de ticekt balie. Daar drongen de vorige keren telkens allerlei Turken voor (ook al moest je nummertje trekken). Nu had ik grote haast, dus ben ook maar op z'n Turks voorgedrongen; en dat werkte ook nog! om 1905 rende ik weer terug, kreeg m'n ticket en om 1910 zaten we hijgend in het vliegtuig....)
In Adana stond Peter nog net z'n fiets uit te pakken en nadat ze onze fietsen op de tranportband gegooid hadden, reden we samen naar de stad Adana om daar een hotelletje te nemen.
Zaterdagochtend eerst over een drukke gewone en later over een rustige 3 baans snelweg verder gefietst. De snelweg was bijzonder rustig; mooie omgeving (mooie cactussen, prachtige bloemen in de middenberm) en perfect asfalt. Wat wil je nog meer?
De politie maakte even een probleem ' problem' Wij vonden het ' no problem' Ze schudden het hoofd; probeerden ons nog te overtuigen; maar na de belofte dat we op de vluchtstrook bleven rijden, mocht het (we werden eens in de 5 minuten voorbij gereden door een vrolijk toeterende en zwaaiende auto of vrachtwagen). Bij het verlaten van de snelweg (= tolweg) werden we nog nageroepen door de bediende; maar wij hoorden niets en reden vrolijk verder. (nu lijkt het net alsof we allemaal dingen doen die niet mogen, maar dat valt reuze mee hoor...!)
's avonds in Iskenderum aan zee een hotelletje genomen, met uitzicht op zee. Heerlijk!
De volgende dag vroeg de bergen in; flink klimmen. Daarna een lekkere afdaling met mooi uitzicht. De grensformaliteiten met Syrie gingen voorspoedig en even later reden we Syrie in. Meteen verandert het landschap. Alles ziet er nu wat verzorgder uit. Iedereen toetert luid. Ik doe wedstrijdje met een tractor (en win). Vervolgens rijden we luid zingend verder naar Aleppo; heuvel op en heuvel weer af. Eerder die dag had Peter 41 km op kop gesleurd door een vlak landschap, omdat we op tijd in Aleppo wilden zijn. Uiteindelijk is dat gelukt, om 19:00 uur 's avonds. Hier zou Jim zich bij ons voegen, maar die was wat later en kwam pas om 0:00 uur aan, toen wij al sliepen.
Hier in Aleppo is het erg druk. Heel veel taxis rijden door elkaar. Goed opletten dus met de fiets. Iedereen toetert naar elkaar. Het eerste wat we dus in Aleppo gekocht hebben in de 'fietsenstraat' is een fietsalarm. Je drukt op een knopje en er komt een oorverdovend lawaai uit een speakertje. Zo kunnen wij ons meten met de taxi's en andere autootjes.
Zelfs in de soukh (overdekte markt) rijden ezels, vrachtwagentjes en busjes kriskras door elkaar, door de mensen. Halve kamelen hangen daar te drogen; leuk om te zien. De citadel is ook enorm groot en hoog gelegen en mooi gebouwd. De grote moskee wordt gerestaureerd en was niet erg bijzonder om te zien. Die is eeuwen geleden gebouwd op een hoge heuvel, met grote muren. Die ziet er echt uit als een onneembare vesting. De mensen hier zijn erg aardig. Ons hotelletje ligt in de traktorbanden straat (hier heeft elke straat een ander verkoopartikel, fietsen, autobanden, t-shirts, plastic bakjes, etc). Morgen fietsen we met z'n vieren (Peter, Carolien, Jim en ik) verder naar het zuiden. We zien wel waar we uitkomen....! Vooralsnog vermaken we ons prima.
Het is wel even wennen aan de temperatuur; want na het koude Nederland rijden we hier met temperaturen van boven de 30 graden.
Tot zover onze belevenissen, we weten zo niet wanneer er weer een internetcafe komt, dus het kan even stil blijven aan deze kant.
Vele groeten,
Freek
ps voor alle (oud)collega's en vrienden/familie: niet iedereen heb ik ind e adreslijst op kunnen nemen, dus als jullie het svp door willen sturen naar iedereen die de verhalen leuk vindt om te lezen...