Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goeie fietspomp noodzakelijk? - Forum Wereldfietser

goeie fietspomp noodzakelijk?

Had gisteren problemen met een lekke achterband. Eergisteren stond de band leeg: heb de band eraf gehaald en kon geen lek in de binnenband vinden(geen belletjes in emmer water). Band er weer omgelegd.
Gisteren gaan fietsen en pas na 14 kilometer zachte achterband. Wilde de band oppompen, bleek dat de fietspomp niet passte en bovendien het mondstuk vuil was. Aangebeld, fietspomp geleend, opgepompt en verder. Na 8km band weer leeg, gelapt in de garage van een gereedschapwinkel. Zat ook al een lapje bij het ventiel. Ook die erafgehaald en ook daar een nieuw lapstuk aangebracht. Na weer enkele km te hebben gereden, weer een lege band. Opnieuw de band eraf en bleek dat beide lapstukken er gedeeltelijk aflagen. Kennelijk te snel geplakt(solution niet droog). Gelapt met iets opgepompte band(deed het altijd met een lege binnenband!). Daarna geen problemen meer. Wel een leuke (fiets)dag naar de Filistijnen: slechts 70 van de geplande 150km gefietst in het Teutoburgerwoud.

Thuis adviseerde mijn vrouw onmiddellijk een grotere, pomp te kopen en die mee te nemen op een fietstocht. De vraag is welke fietspomp anderen op langere tochten meenemen? Is het noodzakelijk een goeie grotere fietspomp mee te nemen of kun je net zo goed even lenen bij een woning of boerderij. Je hoopt dat je onderweg geen lekke band krijgt, toch?
En lap je met iets wind in de band of zonder lucht, zoals ik altijd deed?

Ik heb altijd mijn Toppeak Road Morph mee en een reserve binnenband.

Het gaat sneller om even een nieuwe binnenband erom te leggen, plakken doe ik wel al ik 's avonds op de bestemming ben (of thuis na een dagtocht).

Nessie schreef:Ik heb altijd mijn Toppeak Road Morph mee en een reserve binnenband.

Het gaat sneller om even een nieuwe binnenband erom te leggen, plakken doe ik wel al ik 's avonds op de bestemming ben (of thuis na een dagtocht).
Ook bij een achterband? Het leklopen gebeurde met de achterband.

Ook achter, geldt uiteraard niet als ik op mijn gewone stadsfiets op pad ben, dan wordt het iets lastiger :)

Nessie schreef:Ook achter, geldt uiteraard niet als ik op mijn gewone stadsfiets op pad ben, dan wordt het iets lastiger :)
Sorry, ik heb het wel over een Touring/stadsfiets Gazelle Furore, dus niet zo eenvoudig achterom te leggen.

:oops: Na het teruglezen van je vraag, zie ik nu ook dat het om stadsfiets moet gaan. Ik had iets te snel gereageerd.
DriesBa schreef:De vraag is welke fietspomp anderen op langere tochten meenemen?
Ik heb recent een Cyclaire pump gekocht bij een outdoorwinkel (met het woord 'Bever' in de naam), nadat ik goede reviews had gelezen. Met drukmetertje, compact (past onder het zadel), en het ziet er robuust uit. Hier een demo-filmpje. Heb de pomp nog niet uitgeprobeerd, maar zie daarvoor de bovengenoemde reviews.

Afbeelding
DriesBa schreef: Is het noodzakelijk een goeie grotere fietspomp mee te nemen
een grote niet, een goede wel!
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje naar de bekende weg- vraag :?
Als ik op vakantie ben hoop ik zeker dat ik geen lekke band krijg, maar wil wel voorbereid zijn mocht het tóch gebeuren en als ik in middle of knowhere bent is het fijn materiaal mee te hebben. Als je tochten door stedelijk gebied gaan is het m.i minder nodig.
En ik plak mijn banden zónder lucht erin.

http://www.allweathersports.nl/webshop/product/852/
Cycle Maniac schreef:
DriesBa schreef:De vraag is welke fietspomp anderen op langere tochten meenemen?
Ik heb recent een Cyclaire pump gekocht bij een outdoorwinkel (met het woord 'Bever' in de naam), nadat ik goede reviews had gelezen. Met drukmetertje, compact (past onder het zadel), en het ziet er robuust uit. Hier een demo-filmpje. Heb de pomp nog niet uitgeprobeerd, maar zie daarvoor de bovengenoemde reviews.
Maar wat nou als het touwtje breekt?

Er gaat niks boven de topeak road pomp qua gewicht, qua pompen, enz. En bij maar een winkel in Amsterdam, en heel nederland, ook verkrijgbaar met drukmeter. :wink:

Ik heb ook een Topeak, een Turbo Morph, geloof ik, met manometer. Echt de beste pomp die ik ooit heb gehad en hij past aan het frame.
Helaas ben ik pas het schroefje/ringetje kwijtgeraakt dat op de kop zit dat je op het ventiel drukt. Kennelijk was het losgetrild of zo.
De fietsenmaker heeft een nieuwe voor mij besteld. Ik moet er niet aan denken dat ik deze pomp zal moeten thuislaten.
Desondanks heb ik voor langere reizen toch nog een simpel plastic reservepompje bij me.

Zowel de grote Topeak Mountain Morph als de kleine Road Morph werken inderdaad perfect. De truc is vooral het slangetje, waardoor je veel minder kans hebt om het ventiel te beschadigen dan bij pompen die je direct op het ventiel plaatst. En doordat je de onderkant van de pomp op de grond kan steunen gaat het pompen ook veel makkelijker.

Daarom heet hij ook een "frame-voetpomp"... :wink:

De Cyclaire pomp ziet er goed uit.
302 gram, max 120psi.
Maar is het robust genoeg?

http://www.mountain-bike-scotland.com/m ... ge&pid=157

Voorlopig hou ik het op de Roadmorph
http://www.topeak.com/products/Mini-Pumps/RoadMorphG
Stukje lichter ook, 220 gram.

NurEinTier schreef:De Cyclaire pomp ziet er goed uit.
302 gram, max 120psi.
Maar is het robust genoeg?
Ik gebruik de Cyclaire pomp nu bijna twee jaar en hij bevalt prima. Pompen is inderdaad inspannend voor de schouderspieren maar alles bij elkaar is een band goed op spanning krijgen veel sneller en gemakkelijker dan met een gewone pomp voor onderweg.
Of het touwtje kan breken weet ik niet, tot nu toe ziet het er nog stevig uit.
De pomp is ook erg compact en je kunt hem gemakkelijk wegstoppen.
Echt aanbevolen!

Op mijn stadfiets wil ik nooit lekke banden, dus daar zitten stevige banden op (Meestal Schwalbe Marathon). Pomp etc heb ik daarbij nooit bij me, maar als de buitenband (ruim op tijd) vervangen wordt gaat er ook gelijk een goede nieuwe binnenband in: plakkertjes geven alleen maar problemen. Een lekke stadsfietsband is zo al weer zeker tien jaar geleden, en de kinderen hebben de afgelopen tien jaar evenmin lekke banden gehad op hun stadsfietsen. Slechts mijn vrouw had een keer een punaise in haar band.
Voor mijn race en vakantie fietsen heb ik wel altijd een of meer reserve binnenbanden bij me, en een goede pomp (in mijn geval een Zefal HPX (het klassieke alternatief voor de Topeak Morph). Op de vakantiefietsen heb ik bovendien autoventielen, zodat ik kan bijpompen bij benzinestations.
Wim

:D Ik heb ook die heerlijke topeak road morph met metertje en marathon schwalbe xr. Na bijna 9000 km nog geen lekke band gehad. (Mijn vrouw met Schwalbe supreme wek, na 200 km al.) Nu nieuwe banden en ook even afkloppen want 14 mei vertrek ik richting Boedapest enzo. Rob

Topeak road morph. Pompen gaat redelijk snel, al moet je wel 30keer pompen voor je een bar aan druk hebt. Ik vertrek nooit zonder.

Willem Jongman schreef:Op mijn stadfiets wil ik nooit lekke banden, dus daar zitten stevige banden op (Meestal Schwalbe Marathon). Pomp etc heb ik daarbij nooit bij me, maar als de buitenband (ruim op tijd) vervangen wordt gaat er ook gelijk een goede nieuwe binnenband in: plakkertjes geven alleen maar problemen. Wim
M'n fiets betreft een cityhybride, die ik ook gebruik voor lange tochten(100 en meer). Ik heb daar ook goeie(anti/lek) banden om, doch de 2 lekken zat op 1 cm van het ventiel en de andere zat aan de zijkant van de binnenband. Waarschijnlijke oorzaak is een vouw of geknepen in de buitenband. Alhoewel het waren kleine ronde `doorn`gaatjes. Daarvoor heb ik ook jaren zonder lekken gereden. Bij een cityhybride leg je er niet eenvoudig een nieuwe binnenband om.

Iedereen bedankt voor de reactie. Ik ben er nog niet helemaal uit. Wel goedce adviezen.

Willem Jongman schreef: Voor mijn race en vakantie fietsen heb ik wel altijd een of meer reserve binnenbanden bij me, en een goede pomp (in mijn geval een Zefal HPX (het klassieke alternatief voor de Topeak Morph). Op de vakantiefietsen heb ik bovendien autoventielen, zodat ik kan bijpompen bij benzinestations.
Hebben we weer een keer dezelfde smaak ;) Bij mij zit er ook een Zéfal HPX op. De laatste tijd wat lastig te krijgen dus ik heb een voorraadje aangelegd. Zo eens in de 10 jaar moet je 'm wel eens vernieuwen. ;)
Plakken onderweg doe ik eigenlijk niet, dat geeft teveel ellende. Gewoon wiel eruit en nieuwe binnenband erin. Ook bij mijn stadsfiets.
Haike schreef:Maar wat nou als het touwtje breekt?

Er gaat niks boven de topeak road pomp qua gewicht, qua pompen, enz. En bij maar een winkel in Amsterdam, en heel nederland, ook verkrijgbaar met drukmeter. :wink:
Ik heb ook een Topeak Road Morph. Een pomp oppompen doet ie zeker goed. Over de degelijkheid was ik minder te spreken: Op een gegeven moment was het schroefje waarmee het voetstuk aan de pomp vast zit zoek. Vervelend, maar dat heb je nou eenmaal met uitstekende delen. Zal nu zien hoe dat met de Cyclaire pump gaat.