Pagina 1 van 1

BOB trailer in vliegtuig & trein

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 12:17
door Froggy
Hoi Hoi Wereldfietsers!

Wie kan me vertellen over hoe het gaat als je een BOB trailer in het vliegtuig wil nemen?

Ik heb heel vaak mijn fiets meegenomen en dat is geen probleem maar nu wil ik mischien een BOB aanschaffen zodat ik met de MTB op reis kan gaan. Ik ben beniuewd hoe het gaat met nog een extra stuk grote baggage!

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Alvast dank. :D

Froggy

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 13:12
door liz
Ik denk dat het niet veel anders gaat dan met een bundel fietstassen. Sommige maatschappijen (vb. Britisch Airways) hanteren een twee-stuks-systeem. Dat is dus je fiets het ene pakket en de BOB+tas het andere. De BOB zal wel - net als je fiets - onder de noemer 'odd-sized baggage' vallen. Wel iets verzinnen op het verpakken van het geheel (een op maat gemaakte hoes?).

Lisette

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 14:57
door GerdC
liz schreef:Sommige maatschappijen (vb. Britisch Airways) hanteren een twee-stuks-systeem.
Lisette
De toepasselijkheid van het twee-stuks-systeem (2x23kg) is niet afhankelijk van de maatschappij, maar van de bestemming. Het twee-stuks-systeem is van toepassing bij vluchten naar de USA, Canada en een aantal landen in Midden- en Zuid-Amerika.
Vlieg je met de KLM naar de USA dan is het twee-stuks-systeem van toepassing. Vlieg je met British Airways naar Australiƫ dan is het gewicht-systeem van toepassing (1x20 of 23 kg).
Overigens is het wel zo dat British Airways een nieuwe regeling heeft aangekondig, waardoor vanaf 13 februari a.s. de fiets gratis meemag als extra bagage. Dit is echter tot nu toe een uitzondering.

Gerd

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 16:47
door jelmar01
Hoi,

Wij hebben 2 jaar geleden de bob yaks meegenomen van Faro ( portugal ) naar Nederland. Wij hadden de tas in het karretje laten zitten. Om de bob yak hadden wij magetronfolie gewikkeld. Net zo lang todat het een aardig dikke laag is. ( 1 a 2 rollen is genoeg ). Het wiel hadden we boven op de tas geplakt en ook in gewikkeld. Verder hadden we de aanhechtingspunten nog met karton afgeplakt. We hoefden alleen voor de fiets te betalen, de bob yak kon gewoon mee als afwijkende bagage.

Jelmar

BOBtrailer in vlietuig

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 22:28
door edwinvanooijen
Ik heb mijn BOB Trailer samen met mijn fiets in een fietdoos ingepakt. Op wat lichte beschadigingen na en met een beetje passen en meten gaat dat prima.

Op Malaga is de inhoud bekeken door de beveiliging, waarna ik de doos had dichtgeplakt.

Bij aankomst op Schiphol bleek de BOB-trailer licht beschadigd. Ook was de doos nogmaals opengemaakt. Kennelijk zijn daardoor de beschadigingen ontstaan.

Edwin van Ooijen

Geplaatst: di 08 mei, 2007 10:26
door loecky
wij namen onze BobYak in 2004-2005 tijdens onze fietsreis van 11 maanden circa 6 keer mee in het vleigtuig zonder enig probleem. De tas erin laten zitten, het wiel in de fietsdoos (in ons geval in de fietskar van ons zoontje) en op de vorkuiteinden deden wij twee opengesneden tennisballetjes ter bescherming van onze BobYak maar ook voor het bagagepersoneel.

Loek

Geplaatst: di 08 mei, 2007 21:34
door Atbiker
De Bob kun je het makkelijkste demonteren. Wiel eruit, spatbordje eraf, de as waar het geheel op draait losmaken. Deze onderdelen leg je in de Bob. Je twee losse fietstassen zet je vervolgens in de Bob. Daarna wikkel je alles in de huishoudfolie. De tas van de Bob bied je apart aan. Het aantal stuks wordt dan minder. Jaren zo gevlogen, zonder problemen!!!

Geplaatst: di 15 jul, 2008 13:42
door Froggy
OK - zo te horen is het vliegen met een BOB geen probleem.
Hoe is het in de nationale en internationale treinen?
Wie heeft ervaring daarmee?
Alvast dank!
Frog

Geplaatst: di 15 jul, 2008 15:33
door Franke
Froggy schreef:OK - zo te horen is het vliegen met een BOB geen probleem.
Hoe is het in de nationale en internationale treinen?
Wie heeft ervaring daarmee?
Alvast dank!
Frog
Zowel in Nederland als Frankrijk nog nooit problemen gehad alhoewel de Bob in Nederland officieel niet mee mag.

BOB is geen probleem in Duitse treinen

Geplaatst: di 12 aug, 2008 10:30
door Andreas
Ben de afgelopen weken in vier Duitse treinen gereden met de BOB Yak achter mijn fiets. Het was nooit een probleem en er was geen sprake van extra kosten. In de RE en RB, de regionale treinen, mag je altijd instappen zonder reservering als er genoeg ruimte voor je fiets (met BOB) is. In de IC moet je voor je fiets reserveren, dat is gratis, maar dat moet wel van tevoren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn. De BOB mocht ik altijd ergens neerzetten (zonder reservering en kosten). Ik heb de BOB wel van het fiets losgemaakt, maar verder niet verpakt of gedemonteerd.
Duitse ICE nemen geen fietsen mee.