Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 36 of 32 spaken - Forum Wereldfietser

36 of 32 spaken

Ik ben mijn MTB aan het ombouwen voor een tocht door west Tibet. Nu twijfel ik of ik een nieuw 36 spaaks achterwiel zal kopen of het op de standaart 32 spaaks wielen te doen. Ik weeg zelf 63kg en zal zo ongeveer 20kg aan zooi mee nemen. De reis zal vooral over onverharde wegen gaan.

Heeft iemand ervaring met het kiezen van een wiel, is 36 spaken noodzakelijk of gaat 32 ook prima?

Groet Tijn

Hangt ook van de rest van het wiel af. Is het een stevige brede en hoge velg, of zo'n licht atb gevalletje? Is het een mooi handgebouwd wiel of een simpel fabriekswieltje?
Wim

Standaard is overigens 36 gaats en niet 32, hou daar rekening mee. Dus als er wat mis gaat met jouw naaf of velg die 32 gaats is, weet ik niet of de lokale fietsenman in Tibet dat voor jou zo ff kant en klaar allemaal nieuw op de plank heeft liggen. Dat kan ook een overweging zijn om voor het een, en niet voor het ander te kiezen :wink:

Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en een wiel ga bestellen. Heeft Iemand een iedee wat een goede prijs zou zijn voor een mooi wiel (Exal SP19 velg en swiss dt spaken en een lx naaf)?

tijn schreef:Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en een wiel ga bestellen. Heeft Iemand een iedee wat een goede prijs zou zijn voor een mooi wiel (Exal SP19 velg en swiss dt spaken en een lx naaf)?
Ik heb hier nog een Alesa 36 gaats hangen 28",als ik je er blij mee kan maken mag je 'em hebben.

Het gaat volgens mij om 26 inch.
Wim

Willem Jongman schreef:Het gaat volgens mij om 26 inch.
Wim
Ach ja... dat is ook zo, ik zit wel te suffen vandaag......

Tijn,

Ik zie dat je in amsterdam woont, daar heeft Eric, zijn bekende zaak de
" de vakantie fietser" . Toevallig was ik daar het vorig weekend, en hij heeft een aantal voor en achter wielen liggen van de firma Snel uit utrecht. Die worden gemaakt uit het volgende materiaal"

velgen Exal met een xt naaf met 36 en 40 DB spaken. met jouw gewicht moet dat geen probleem zijn.


mario