Pagina 1 van 2
Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 10:47
door dijken63
Een luxe probleem, anders kan ik het eigenlijk niet noemen. Maar……
Na 7 weken fietsen met bepakking in Schotland én Pendix is de conditie weer lekker verbeterd.
Wij denken (optimistisch?) dat we ook best weer tochtjes zonder kunnen maken, in eigen omgeving gebruikten we de ondersteuning al zelden en nu gaat het helemaal soepel.
Omdat we niet nog een dure vakantiefiets ( we hebben Avaghon) met Rohloff erbij willen hebben, zoeken we naar lichte ( tot een kilo of 15-16) fietsen die we vooral ook makkelijk in ons busje mee kunnen nemen én waar we bagage (voor fietsen in Nederland of Frankrijk) aan kunnen hangen.
Na wat speuren op het net lijkt het alsof er bijna alleen nog maar Rohloff/pinion verkocht wordt en de derailleurs minder gemaakt worden in het hogere segment trekking fietsen.
Tweedehands is zeker een optie, het is immers ons luxe probleem. Voor de gewone fietsreizen gaan de Avaghons mee, voor een dag of een weekje fietsen in bijv Bretagne zoeken we dus wat anders.
De merken Cube en bijv Sensa vinden we ook, beter geprijsd maar voor ons onduidelijk of die een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
NB; we zoeken geen vouwfiets!
Misschien hebben jullie tips mbt merk en model voor ons?
Groetjes Anja
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 10:54
door hoogframe
voor jouw vraag zijn legio geschikte fietsen te vinden:
zoals daar zijn: koga terraliner/raveller/roadrunner/etcetera, giant expedition/custom lite/tourer/trooper (aluminium frame bij diverser modellen: scheelt gewicht), batavus cherokee/andere-indianenstam-naam of ander model trekkingfiets van bekend merk.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:08
door stelvio73
(kan weg - ik had niet gelezen dat 2e hands een optie is)
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:08
door RianGeenen
https://www.stevensbikes.de/nl/nl/allro ... t-lite-ht/
Licht, modern (Shimano Cues, schijfremmen, 47mm banden) en compleet
Een andere optie is een vouwfiets. Dan is het meenemen makkelijker
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:15
door dijken63
stelvio73 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 11:08
(kan weg - ik had niet gelezen dat 2e hands een optie is)
Nu ben ik natuurlijk benieuwd welk advies je had.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:16
door dijken63
De Stevens is een goede optie, dank voor de tip.
We zoeken geen vouwfiets. Daar zie ik me nog geen bagage ophangen. Alhoewel we een Japanner in Schotland tegen kwamen die wel zo fietste.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:20
door dijken63
hoogframe schreef: ↑zo 10 aug, 2025 10:54
voor jouw vraag zijn legio geschikte fietsen te vinden:
zoals daar zijn: koga terraliner/raveller/roadrunner/etcetera, giant expedition/custom lite/tourer/trooper (aluminium frame bij diverser modellen: scheelt gewicht), batavus cherokee/andere-indianenstam-naam of ander model trekkingfiets van bekend merk.
Zo’n Batavus met indianen stammodel heb ik ooit gehad. Fijn fietsje. Net als een oud model Koga Miyata Randonneur.
Maar om een goede tweedehands te vinden waar niet onmiddellijk vanalles aan vervangen moet worden, is nog best lastig.
Een oudere Giant is ook een optie.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:22
door RianGeenen
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:26
door stelvio73
dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 11:15
stelvio73 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 11:08
(kan weg - ik had niet gelezen dat 2e hands een optie is)
Nu ben ik natuurlijk benieuwd welk advies je had.
Een andere Stevens: de Randonneur. Die is 14kg. Er moet wel een andere achterdrager op denk ik.
https://www.stevensbikes.de/nl/nl/allro ... onneur-ht/
Of de VSF TX-Randonneur. Die is 15kg incl. voordragers. Maar een voorblad van 50t lijkt me niet zo handig voor zo'n fiets (46t lijkt me logischer).
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... -1005-2024
En misschien kom je wel weer uit bij een (2e hands) Avaghon S26/S28 met derailleur. Die schat ik op 15kg, met een eenvoudig stuur, licht zadel, zonder slot en zonder voordragers, en rijdt natuurlijk wel erg lekker.
https://avaghon.nl/configurator/66-s28
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:31
door dijken63
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:34
door dijken63
Ik weet dat ik niet goed pas op de VSF
Ergens een tweedehands Avaghon vinden is ook al bij ons opgekomen.
En die Stevens ziet er ook prima uit.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:51
door Storm
En die Flatbar Grave van Avaghon? Kan ook met derailleur en is lichter dan hun andere modellen.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:53
door dijken63
Storm schreef: ↑zo 10 aug, 2025 11:51
En die Flatbar Grave van Avaghon? Kan ook met derailleur en is lichter dan hun andere modellen.
Mooi opgebouwd toch best weer prijzig.
En tweedehands vast nog niet te krijgen.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:57
door -Daan-
Als je op websites kijkt van de aanbieders van de stereotypische Duits-Nederlandse vakantietractor, zul je natuurlijk vooral fietsen uit die categorie aantreffen. Laat je inspireren door de bikepacking, gravel bike scene voor een lichte fiets, kijk eens op
https://bikepacking.com/bikes/bikepacking-race-rigs/
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 11:59
door dijken63
-Daan- schreef: ↑zo 10 aug, 2025 11:57
Als je op websites kijkt van de aanbieders van de stereotypische Duits-Nederlandse vakantietractor, zul je natuurlijk vooral fietsen uit die categorie aantreffen. Laat je inspireren door de bikepacking, gravel bike scene voor een lichte fiets, kijk eens op
https://bikepacking.com/bikes/bikepacking-race-rigs/
Kijken we ook even naar.
Dank je.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 12:10
door Jurr
'k Zou beginnen met kritisch naar je bagagegewicht en -volume kijken. Paklijst topic ter inspiratie:
viewtopic.php?f=21&t=35033
Daar kun je ook je huidige paklijst plaatsen en vragen om eventuele suggesties om mee te denken naar lichtert/compacter.
Daarna wellicht Pendixen eraf en met de huidige fietsen verder? Kunnen ze altijd weer terug erop geschroefd worden als het toch weer nodig blijkt te zijn.
En mochten jullie de fietsen nog verder op dieet willen zetten, kijk bijvoorbeeld eens hier voor inspiratie:
viewtopic.php?p=440878
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 12:19
door dijken63
Jurr schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:10
Kritisch naar je bagagegewicht kijken, Pendixen eraf en daarmee verder?
Kunnen ze altijd weer terug erop geschroefd worden als het toch nodig blijkt te zijn.
Zo simpel is het niet voor ons. Misschien met ervaren techneuten die motor en trapas vervangen. Maar dat willen we niet zelf doen. En om een paar maal per jaar naar Bike4Travel te rijden is ons te gortig.
Bagage is al minimalistisch, dat wilden we toen we de Pendix erop lieten zetten. De 7 kg extra moest wat gecompenseerd worden. Voordragers en voortassen eraf bijv. scheelde al flink.
Het gaat nu puur om het gemak om het lichte fietsje even te pakken bij goed weer.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 12:25
door dijken63
Jurr schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:10
'k Zou beginnen met kritisch naar je bagagegewicht en -volume kijken. Paklijst topic ter inspiratie:
viewtopic.php?f=21&t=35033
Daar kun je ook je huidige paklijst plaatsen en vragen om eventuele suggesties om mee te denken naar lichtert/compacter.
Daarna wellicht Pendixen eraf en met de huidige fietsen verder? Kunnen ze altijd weer terug erop geschroefd worden als het toch weer nodig blijkt te zijn.
En mochten jullie de fietsen nog verder op dieet willen zetten, kijk bijvoorbeeld eens hier voor inspiratie:
viewtopic.php?p=440878
Zie post hieronder. De paklijst is al op dieet geweest. Alhoewel we voor Schotland voor 4 seizoenen mee hadden. Maar normaal gesproken kan daar niet meer op bezuinigd worden.
De fietsen op dieet is een idee, maar een fietsje erbij is simpeler dan allerlei dingen eraf.
Banden zijn de Efficiency dus die zijn ook niet het probleem.
We overwegen wel om, als we voor een extra fiets gaan, voornaven, lampen, sloten, standaard etc achterwege te laten.
Zolang de basis ( remmen, schakelsysteem, wielen ) maar degelijk genoeg is.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 13:05
door Jurr
dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:19
Zo simpel is het niet voor ons. Misschien met ervaren techneuten die motor en trapas vervangen. Maar dat willen we niet zelf doen. En om een paar maal per jaar naar Bike4Travel te rijden is ons te gortig.
Zou dat een paar keer per jaar moeten dan? Is het niet iets wat nu demonteren is en over twee, drie, vijf jaar weer terug monteren? Of begreep ik je wellicht verkeerd?
dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:19
De 7 kg extra moest wat gecompenseerd worden. Voordragers en voortassen eraf bijv. scheelde al flink.
Het gaat nu puur om het gemak om het lichte fietsje even te pakken bij goed weer.
Met 7kg Pendix minder heb je dat fietsje misschien al

Of is die Pendix in andere omstandigheden misschien toch nu al nodig?
dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:25
De fietsen op dieet is een idee, maar een fietsje erbij is simpeler dan allerlei dingen eraf.
Toch denk ik dat Poise in het gelinkte topic heeft laten zien dat je zonder verlies van functionaliteit van een 'vakantietractor' zo 3 kilo af kunt strepen. Pendix weegt al 7 kilo zeg je, dan heb je er tien te pakken. Lijkt mij een significant verschil. Ook lees je in dat topic dat Marco&Lisette hun fietsen flink terug hebben kunnen brengen qua gewicht en er nog steeds fijn mee op pad kunnen.
Maar een fiets ernaast kan natuurlijk ook. Dan zou ik die wel flink anders kiezen om niet teveel hetzelfde te zijn als wat je nu hebt. Een carbon gravelbike met carbon vork en carbon wielen en lichte bikepacking bagage bijvoorbeeld. Hoe minder radicaal je de verschillen kiest, des te dichterbij kom je bij de huidige twee fietsen zonder Pendix
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is twee lichtere fietsen bouwen zonder wielen en jullie huidige wielen gebruiken. Dan kun je de wielen plaatsen in de Pendixframes wanneer nodig, en in de Pendixloze frames wanneer het kan. Als je op de aanschaf van een vakantiefiets de Rohloff/Son/Ryde en wielbouwer weg kunt strepen is dat kostentechnisch misschien nog wel wat? Als je het toch over Bike4Travel hebt: Avaghon X29 frame in titanium, carbon vork, carbon stuur, carbon stuurpen, carbon zadelpen, Tubus Fly... en dan je huidige wielen erin.
Re: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.
Geplaatst: zo 10 aug, 2025 13:20
door dijken63
Jurr schreef: ↑zo 10 aug, 2025 13:05
dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:19
Zo simpel is het niet voor ons. Misschien met ervaren techneuten die motor en trapas vervangen. Maar dat willen we niet zelf doen. En om een paar maal per jaar naar Bike4Travel te rijden is ons te gortig.
Zou dat een paar keer per jaar moeten dan? Is het niet iets wat nu demonteren is en over twee, drie, vijf jaar weer terug monteren? Of begreep ik je wellicht verkeerd?
dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:19
De 7 kg extra moest wat gecompenseerd worden. Voordragers en voortassen eraf bijv. scheelde al flink.
Het gaat nu puur om het gemak om het lichte fietsje even te pakken bij goed weer.
Met 7kg Pendix minder heb je dat fietsje misschien al

Of is die Pendix in andere omstandigheden misschien toch nu al nodig?
dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 12:25
De fietsen op dieet is een idee, maar een fietsje erbij is simpeler dan allerlei dingen eraf.
Toch denk ik dat Poise in het gelinkte topic heeft laten zien dat je zonder verlies van functionaliteit van een 'vakantietractor' zo 3 kilo af kunt strepen. Pendix weegt al 7 kilo zeg je, dan heb je er tien te pakken. Lijkt mij een significant verschil. Ook Marco&Lisette hebben hun fietsen flink terug kunnen brengen qua gewicht en kunnen er nog steeds fijn mee op pad.
Maar een fiets ernaast kan natuurlijk ook. Dan zou ik die wel flink anders kiezen om niet teveel hetzelfde te zijn als wat je nu hebt. Een carbon gravelbike met carbon vork en carbon wielen en lichte bikepacking bagage bijvoorbeeld. Hoe minder radicaal je de verschillen kiest, des te dichterbij kom je bij de huidige twee fietsen zonder Pendix
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is twee lichtere fietsen bouwen zonder wielen en jullie huidige wielen gebruiken. Dan kun je de wielen plaatsen in de Pendixframes wanneer nodig, en in de Pendixloze frames wanneer het kan.
Als je op de aanschaf van een vakantiefiets de Rohloff/Son/Ryde en wielbouwer weg kunt strepen is dat kostentechnisch misschien nog wel wat?
We houden graag de Pendix erop, we willen geen gedoe met erop en eraf. En voor langere tochten gaan we heerlijk met deze fietsen.
ook handig voor winterperiodes, bij wind en boodschappen doen. Gezien leeftijd en af en toe wat gezondheidsperikelen gaan we geen weken op stap zonder de Pendix. Maar voor een week en geen duizenden hoogtemeters gaat het (nu!) vast wel.
Wielen eruit en in andere fiets zetten, lijkt mij geen optie, maar ik ben niet zo technisch. We hebben Rohloff naven en dan zet je zo’n wiel toch niet in een derailleur fiets?
Of bedoel je een andere fiets met Rohloff? Daar hangt dan weer een gewicht en een prijskaartje aan.
Maar om nu 4 fietsen van 4000/5000€ in de schuur te hebben is ons te gortig. Zoals ik aangaf, het is een luxe probleem.
Dus eigenlijk is er een soort ‘fietsschaamte’
