Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwalen huidige fiets: verbeteren of nieuwe kopen. - Forum Wereldfietser

Kwalen huidige fiets: verbeteren of nieuwe kopen.

Beste forumleden,

Sinds de verkoop van mijn Koga Miyata Worldtraveller en de aanschaffing van een BMC Alpenchallenge, enkele jaren geleden vanwege de groei, is het aantal fietsvakanties die ik heb gedaan sterk afgenomen. Nu wil ik dat weer een beetje gaan oppakken en dat is begonnen met een vier daagse tocht door Nederland afgelopen jaar. Hierbij kwamen enkele tekortkomingen naar boven met betrekking tot die BMC.
  • Zwabberen op een specifieke snelheid, zeker wanneer ik het stuur op de gemonteerde bar end/opzetstuur "hoorntjes" vasthoud. Die staan namelijk verder naar binnen.
  • Redelijke hoeveelheid flex in het frame bij heen en weer sturen.
  • Weinig grip op de voorband, voornamelijk op losse ondergrond zoals gravel. Dat komt waarschijnlijk door de slechte gewichtsverdeling met vrijwel al het gewicht achterop. Dit gebeurt zowel door de fiets zelf die al veel van haar gewicht achterop heeft en de bagage die zich ook voornamelijk achterop bevindt. Ook hebben de huidige banden (Continental Contact Speed) zeer geperkt profiel. Deze heb ik inmiddels vervangen voor een setje Schwalbe Marathon's maar dat heb ik nog niet getest.
  • Geen mogelijkheid voor het monteren van een lowrider of andere bikepacking tassen aan de voorvork door het ontbreken van oogjes. Opties die vastgebonden worden zoals Tailfin Downtube packs of Jack Wolfskin Morobbia Fork Bags zouden wel kunnen.
  • Last van mijn zitbotten op het huidige zadel, ook met het gebruik van een fietsbroek met zeem. Dit gebeurt al vanaf ongeveer 6 km fietsen.
  • Jeukende handen bij oneven ondergrond.
  • Te zware verzetten. Ik kom nauwelijks boven versnelling 6 van de 8 uit, zelfs bij het afdalen. Om een beetje steil viaduct op te komen moet er al snel naar versnelling één of twee geschakeld worden om boven te komen. Wel vind ik de riem zeer fijn werken. Deze is zeer stil en onderhoudsarm zelfs in slechte condities of pekel.
De meeste van deze problemen lijken mij wel op te lossen maar daar komen veel kosten bij kijken. Is het dat waard om deze fiets mogelijk fietsvakantie waardig te maken of zou het verstandiger zijn om deze te verkopen en met dat geld (en extra) een nieuwe fiets aan te schaffen? Onderaan bevind zich de nodige checklist voor die laatste optie.

Na wat onderzoek kwamen niet veel geschikte fietsen langs die voldeden aan mijn eisen. Vooral de criteria van een riem en geen verende voorvork bleken lastig binnen mijn beperkte budget. Enkele fietsen die ik kon vinden zijn een Cube Hyde Pro FE, Cube Editor Race FE en tweedehands Cube Travel Pro, EXC of SLX. Ook is het een mogelijk om een fiets vanuit Duitsland naar Nederland te halen. Zijn dit redelijke opties of leveren deze hoogstwaarschijnlijk geen verbetering ten opzichte van de Alpenchallenge?
Tweedehands Koga's met riem leken schaars onder de 1500 euro en ook VSF en Santos met riem kon ik niet veel vinden.

Dus is het wijsheid om de BMC te verbeteren of een nieuwe fiets te kopen? En welke verbeteringen dan of welke fiets?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
BMC.jpg
Huidige fiets opstelling
**2. Checklist**

2.1 *Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?*
Zowel dagelijks gebruik als fietsvakantie (+- 2 weken per jaar).

2.2 *Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?*
Een beetje doortrappen ben ik wel van (27 km/h) maar op de langere afstanden daalt het tempo (21 km/h).

2.3 *Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?*
Op mijn huidige fiets zit ik meer sportief dan rechtop, het zadel en stuur bevinden zich ongeveer op dezelfde hoogte.

2.4 *Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?*
Ja, vooral voor het dagelijks gebruik aspect maar ook tijdens de lange dagen op fietsvakantie. Het gebeurt niet vaak dus een dynamo is geen vereiste maar zou wel fijn zijn.

2.5 *Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?*
80% verhard. De andere 20% zijn schelpenpaden, gravel en karrensporen. Dit kan veranderen als ik meer naar het buitenland ga waar minder verharde mogelijkheden zijn voor fietsers.

2.6 *Waar gaan de vakanties naartoe?*
Vooral binnenlands maar ook richting het Sauerland in Duitsland, de Ardennen en Scandinavië. Dus niet echt hoog gebergte maar heuvels tot 15% kunnen voorkomen.

2.7 *Wat voor vakanties worden dat?*
Vakanties met de tent en alle andere bijkomend heden met een lengte tot ongeveer twee weken. Eten wordt ongeveer om de dag gekocht normaliter.

2.8 *Je lichaamslengte:*
181 cm

2.9 *Je gewicht:*
55 kg

2.10 *Je lichaamsbouw:*
Mager met lange benen voor de lichaamslengte.

2.11 *Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?*
Huidige spullen wegen ongeveer 17 kg met de nodige luxe zoals Helinox stoel.

2.12 *Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)*
Twente en regio Delft.

2.13 *Wat is je budget?*
€1500, maar liever richting de €1000 (ligt er ook aan hoeveel mijn oude fiets zou opleveren).

2.14 *Welke fietservaring heb je?*
Dagelijks 17 km voor zes jaar lang en ongeveer 2000 km aan fietsvakanties. Inmiddels ook meer dan 3000 km op de racefiets.

2.15 *Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?*
Op de racefiets tot 120 km, tijdens fietsvakanties tot 85 km.

2.16 *Welke fietsen heb je (gehad)?*
Islabikes als een kind daarna een Koga Miyata Worldtraveller en de huidige BMC Alpenchallenge. Ook heb ik een tijdje gefiets op een Giant Expedition met mixed frame.

2.17 *Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?*
Bijna al het onderhoud kan zelf gedaan worden.

2.18 *Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?*
Ja, in het verleden redelijk goede ervaringen mee gehad.

2.19 *Heb je bepaalde fietsen op het oog?*
Nog niets helemaal overtuigends, wel heb ik momenteel een riem en dat zou ik graag zo houden.

2.20 *Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?*
Niet een vereiste maar een welkome extra.

2.21 *Moet de fiets er mooi uitzien?*
Niet het belangrijkste maar een mooi uitziende fiets doet mij waarschijnlijk meer doen fietsen. :)

2.22 *Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?*
Ik vind het niet erg om een tijdje te zoeken naar de juiste fiets maar gedurende deze zomer zou wel fijn zijn.
Ik verbaas me eerlijk gezegd over je bevindingen over het flexen en zwabberen van het frame. Voor fietsen is het juist ideaal dat je licht bent.
Op de foto gezien zit je bagage vrij hoog, de tassen lager aan de drager en fork packs of een voordrager van old man mountain zouden zeker helpen voor de balans en dus rijplezier. Of iets simpels als een stuurtas kan al gewicht van voor naar achteren plaatsen.

Je zou een lichter verzet (tandwielen en riem) kunnen monteren, maar ideaal wordt het nooit met een alfine naaf, want dat heb je nu toch? En je mag niet onbeperkt lichter, dat vind die naaf niet leuk, al worden er ook ebikes met middenmotor van 50nm op alfine naven verkocht dus er kan echt wel iets.

De keuze is persoonlijk, een riem en tandwielen zijn niet goedkoop, een oplossing om bagage aan de voorkant te monteren en een goed zadel kan je meenemen naar een volgende fiets dus dat is nooit weggegooid.

Ik zou Marktplaats en dit forum in de gaten houden voor een 2e hands fiets met rohloff/pinion die in je budget past en met je huidige fiets vast opzoek gaan naar een fijn zadel.
Cube is inderdaad voordelig, en daar is alles mee gezegd. Eigen ervaring was niet fijn. Voor dat geld zijn er zeker serieuze opties te vinden nieuw en tweedehands.

Een Diamant 028, de basis is prima echter een paar kleine veranderingen aan de aandrijflijn en voorbouw en het is een prima capabele fiets. Begint in DE ergens rond de 700,- tot 900,- en Trek is eigenaar van Diamant.

Luckybike en FahhardXXL etc, hebben vaak wel wat modellen van diverse merken staan. Als in DE kopen geen problemen geeft.
Dankjewel voor je antwoord.
RianGeenen schreef:
wo 07 mei, 2025 17:29
Ik verbaas me eerlijk gezegd over je bevindingen over het flexen en zwabberen van het frame. Voor fietsen is het juist ideaal dat je licht bent.
Op de foto gezien zit je bagage vrij hoog, de tassen lager aan de drager en fork packs of een voordrager van old man mountain zouden zeker helpen voor de balans en dus rijplezier. Of iets simpels als een stuurtas kan al gewicht van voor naar achteren plaat
Ik denk dat het zwabberen ook zou kunnen liggen aan de sub-optimale gewichtsverdeling en dus ook op de lossen is met meer gewicht aan de voorzijde.
Mijn Racktime drager heeft geen mogelijkheid om de tassen lager te monteren dus zou er dan een bagagedrager moeten komen. Voor de voorvork, weet je toevallig welke Old Man Mountain dragers zouden kunnen werken op een quick release as zoals de mijne? Of weet je nog van andere manier om bagage te monteren aan een vork zonder oogjes?
RianGeenen schreef: Je zou een lichter verzet (tandwielen en riem) kunnen monteren, maar ideaal wordt het nooit met een alfine naaf, want dat heb je nu toch? En je mag niet onbeperkt lichter, dat vind die naaf niet leuk, al worden er ook ebikes met middenmotor van 50nm op alfine naven verkocht dus er kan echt wel iets.
Er zit een Nexus 8 naaf op. Volgens mij hebben die precies dezelfde ratios maar heeft de ene vet en de ander olie. Ik zie op het internet ook veel Nexus 8 fietsen met een veel kleiner voorblad als dan de mijne. Ik zal even onderzoeken waar de limiet zit.
Ik moet zeggen dat ik die BMC een mooie fiets vind. Qua uiterlijk tenminste.

Ik snap ook heel goed waarom de fiets "BMC Alpenchallenge" heet, want het zal een behoorlijke challenge zijn om met slechts 8 versnellingen door de Alpen te touren. Zonder gekheid: een fiets met een 8v-naaf is vooral prettig als stadsfiets of woon-werkverkeerfiets.

Op een vakantiefiets zou ik altijd meer versnellingen willen. Tenminste 14 (Rohloff) op een fiets met naafversnelling of 21 op een fiets met derailleurversnelling. Ook als je tochten relatief vlak zijn, is het prettig om kleine stapjes tussen de verzetten te hebben.

Wat je ook doet, ik zou die BMC niet verkopen, want die kan je als prima gebruiken voor woon-werkverkeer en rondjes in de buurt.

Monteer een ander zadel of pas je zit- en/of stuurpositie aan. En als je al na 6 km last van je achterwerk krijgt, kan dat ook komen door te weinig zitvlees. Meer gaan fietsen kan dan helpen.
De old man mountain elkhorn. Met langere quick release as en beugels om je voorvork. Op hun website staat veel informatie en ook een soort keuze tool/hulp.
De bagagedrager is stijf genoeg. Zo niet dan wordt de beweging van de bagage door gegeven aan de fiets.
Ik heb eens gekeken, Gates CDN heeft 46/24 als lichtste overbrenging, dat is nog steeds zwaar zat, heb je nu 55 voor 24 achter?
Gates CDX ga je richting de 250 euro om tandwielen en riem te vervangen, waarbij je naar een licht verzet zou willen met een versnellingsnaaf die daar niet voor is gemaakt.

Ik geloof dat het kan en zou het aandurven om een lichter verzet op een nexus naaf te zetten, maar de naaf gaat dan wel korter mee. Dus dat is een beetje zonde van een dure riem.
RianGeenen schreef:
wo 07 mei, 2025 22:00
Ik heb eens gekeken, Gates CDN heeft 46/24 als lichtste overbrenging, dat is nog steeds zwaar zat, heb je nu 55 voor 24 achter?
Ik heb nu inderdaad 55:24 en las dat de limiet van zo'n Nexus naaf rond de 2:1 verhouding voor:achter zou zijn. 46:24 zou dan op het randje zijn van wat Shimano opgeeft. CDX vind ik eigenlijk te duur om dat te gaan aanschaffen en het is dus ook niet nodig om de maximale verhouding te halen.

Niet gerelateerd daaraan had ik mij nog bedacht dat ik de vork zou kunnen vervangen, in plaats van het kopen van een Old Man Mountain Elkhorn of iets dergelijks. De nieuwe vork zou dan Quick release moeten zijn en de juiste 3 of 2 montagepunten moeten hebben voor tassen of een lowrider. Zou dit een optie kunnen zijn of is dit veel moeite voor weinig winst?
Een lichter verzet kan dus eigenlijk maar slecht en is duur. Je zit niet lekker op het zadel, je krijgt jeukende handen op het stuur, bedoel je dan tintelen? En de bagageverdeling is niet handig. Een goeie voorvork is veel werk en duur.
Ik zou deze fiets houden als woon werk/winterfiets en een derailleurfiets kopen voor erbij voor de vakanties.
En in de tussentijd een stuurtas/rol proberen, dat is de simpelste oplossing om wat gewicht naar voren te krijgen.