Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende EN verstelbare stuurpen - Forum Wereldfietser

Verende EN verstelbare stuurpen

Hoi,

Ik zoek me rot maar bestaat het überhaupt? Een verende stuurpen die ook nog eens verstelbaar is? De verende stuurpennen die ik tot dusverre heb gezien staan gewoon in een vaste hoek, soms heb je de keuze tussen bv 50, 30 of 6 graden maar gewoon voorstelbaar van -40 tot +60 ofzo lijkt niet te bestaan.

Zie ik er een over het hoofd? Of is er een goede reden voor het feit dat ze niet bestaan?
Redshift Shockstop zou je eens naar kunnen kijken. Die kun je aanschaffen in meerdere lengtes en hoeken.

Volledige verstelbaar met vering lijkt mij een recept voor ongelukken. En een recept voor een rechtzaak omdat de consument het boutje net niet strak genoeg heeft aangedraaid. En tijdens een rit ineens de stuurpen naar beneden klapt. Met alle gevolgen van dien.
Vergeet ook de krachten niet die elk scharnier te verwerken krijgt, als je een theelepeltje maar vaak geneog buigt breekt het ook, en de constructie moet dan zo stevig uigevoerd worden dat het zijn doel voorbij schiet, je wilt het ook weer niet te zwaar hebben.
Ik denk dat als het technisch en functioneel haalbaar was geweest het er al ang was geweest.
fl78 schreef:
do 24 apr, 2025 19:59
Volledige verstelbaar met vering lijkt mij een recept voor ongelukken. En een recept voor een rechtzaak omdat de consument het boutje net niet strak genoeg heeft aangedraaid. En tijdens een rit ineens de stuurpen naar beneden klapt. Met alle gevolgen van dien.
Zou je kunnen uitleggen waarom dat een verschil maakt met een niet-verende pen? Want dat begrijp ik niet.
Squinky schreef:
do 24 apr, 2025 23:50
fl78 schreef:
do 24 apr, 2025 19:59
Zou je kunnen uitleggen waarom dat een verschil maakt met een niet-verende pen? Want dat begrijp ik niet.
Ben geen advocaat of ingenieur, echter kan je stellen bij een stuurpen zonder demping. Echt wel merkt wanneer deze los zit. Bij eentje met demping zal dat minder snel zijn, het beweegt immers mee. Wat Peter zegt klopt ook, een stuurpen, voorbouw in zijn geheel krijgt echt wel in de loop der jaren flink wat te verwerken betreft krachten. Soms zie je voornamelijk bij mtb en gravelfietsen dan ook scheurtjes ontstaan in het balhoofdbuis.
Ik snap er niets van.

Is er een reden om aan te nemen dat verstellen bij een verende stuurpen niet werkt of dat het dan extra snel slijt?
Aandachtspunt: de meeste verende stuurpennen hebben gemeen dat je stuur niet alleen omlaag gaat (bij inveren) maar ook dat het stuur naar voren kantelt. Een stuur met veel back-sweep komt dus aan de achterkant omhoog in plaats van dat deze omlaag gaat. De enige stuurpen (naar mijn weten) die dat niet doet, is de de Vecnum freeQENCE. Deze is opgebouwd op basis van een parallellogram waardoor het stuur in z'n geheel omlaag en omhoog gaat.

In de hierboven genoemde Redshift ShockStop Stem, vormt één schroefverbinding het gewricht tussen stuur en fiets (bij de Vecnum freeQENCE zijn dat er vier), dat maakt op mij een nogal kwetsbare indruk (ze spreken zelf liever van "minimal design"). Er zijn overigens ook flexibele sturen die zelf kunnen meebuigen maar daar is in het verleden narigheid mee geweest. Exemplaren van de Baramind BAM CITY / idworx Flex-Bars konden "falen" tijdens het rijden (lees breken) met alle gevolgen van dien.
WillemT schreef:
vr 25 apr, 2025 10:45
Aandachtspunt: de meeste verende stuurpennen hebben gemeen dat je stuur niet alleen omlaag gaat (bij inveren) maar ook dat het stuur naar voren kantelt. Een stuur met veel back-sweep komt dus aan de achterkant omhoog in plaats van dat deze omlaag gaat. De enige stuurpen (naar mijn weten) die dat niet doet, is de de Vecnum freeQENCE. Deze is opgebouwd op basis van een parallellogram waardoor het stuur in z'n geheel omlaag en omhoog gaat.
Is bij reviews van bijv. de Redshift ook een veel gehoorde opmerking. Anders wordt het ook al snel zwaarder en/of duurder denk ik.
Ik kwam deze ook nog tegen: parallellogram-constructie én in zowel low- als highrise beschikbaar. Niet verstelbaar dus maar wel meerdere opties:

7 graden: https://www.futurumshop.nl/kinekt-low-r ... 90mm.phtml
30 graden: https://www.futurumshop.nl/kinekt-high- ... klem.phtml
50 graden: https://www.futurumshop.nl/kinekt-high- ... klem.phtml
Fedor schreef:
vr 25 apr, 2025 11:16
Ik kwam deze ook nog tegen: parallellogram-constructie én in zowel low- als highrise beschikbaar. Niet verstelbaar dus maar wel meerdere opties
Dat ziet er op het eerste gezicht inderdaad ook goed uit! Van de Vecnum freeQENCE zijn er ook 3 stem length [mm]: 90, 105, 120.
De vraag is wel welk probleem je wil oplossen. Trillingen bestrijd je het best met brede soepele banden. Je houding veranderen doe je in principe maar een keer, en daarna is een niet verstelbare pen ook goed. De praktijk laat toch wel zien dat verstelbare pennen niet alleen zwaarder zijn, maar na verloop van tijd ook speling gaan vertonen.
Wim schreef:
vr 25 apr, 2025 14:11
Trillingen bestrijd je het best met brede soepele banden.
Ik rij op Marathon Almotion 50 mm met ergens tussen de 2.75 en 3 bar. Toch vind ik dat nog te veel trillen en ben ik erg tevreden met mijn (weliswaar geen stuurpen) Cane Creek eeSilk+ Trillingen in het stuur vang ik vooralsnog met mijn armen op.