Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Groningen zondag 9 juni 2024 - Forum Wereldfietser

Rondje Groningen zondag 9 juni 2024

Hallo fietsvrienden,

Aanstaande zondag is het weer de tweede zondag van de maand, dus tijd voor een Rondje Groningen. De weersvoorspellingen op dit moment (donderdagavond) zijn droog bij een westenwind kracht 4.

We vertrekken om 10 uur vanaf het Peerd van Ome Loeks bij het hoofdstation van Groningen. Wil je meefietsen met een rondje van ong. 75 km (snelheid zo'n 20 km/h) met onderweg een koffiestop? Reageer dan hieronder met een berichtje.

Tot zondag, Petra.
Ik rijd mee. En ik heb een voorstel:
Naar Aduarderzijl en om 12:00 met het Reitdiepveer naar Schaphalsterzijl.
Als we daar om 11:30 zijn (vanaf het station 20km), dan krijgen we vast wel voldoende kaartjes.
En anders moeten enkele vrijwilligers omrijden via Garnwerd.
Dan over het Groningse land naar Hornhuizen met koffie bij Wongema tegenover de kerk.
Je kan daar ook de kerktoren opklimmen en over de waddijk naar Schiermonnikoog kijken.
Vanaf Hornhuizen met een boogje over een heel mooi bruggetje naar Houwerzijl, bij Electra over het Reitdiep, en terug naar het Peerd via Franssum, de brug bij Aduard, Nieuweklap en Leegkerk.

Uitgetekend 72 km. Het is misschien wat winderig . . . . maar het is wel een leuk rondje, toch?
groet,
Kees
Klinkt goed Kees.
Ik ben er om 10uur.
Cilia
Altijd al vanuit de kerktoren over de Waddijk naar Schiermonnikoog willen kijken.
Ik ben er zondag on 10.05 uur
Jos
Ik fiets na lange tijd weer eens mee. . De voorgestelde ronde lijkt me erg leuk. Groetjes Marianne
Ben er ook bij morgen. Heb altijd al het Reitdiepveer willen doen, leuk!
Wij fietsen ook mee!

Barbara & Gerlof
Dit "jonkie" is er ook weer een keer bij! ;-)

Tot morgen! Groetjes, Marloes
Hoi,

Ik fiets ook mee, heb altijd al eens koffie bij Wongema in Hornhuizen willen doen :wink:

groetjes, Rikie
Ik fiets deze keer ook graag weer mee. Tot morgen!
Groetjes, Selma
Hallo,
En zoals Kees het voorstelde, zo geschiedde het ook. Het Rondje Groningen startte, met flink bewolkt weer, even na tienen. Vanaf het Peerd van Ome Loeks vertrok een groep van twaalf personen: Kees, Cilia, Josje, Rikie, Marloes, Gerlof en Barbara, Selma, JanH, Frouwiena, Marianne en Petra, om via het fietspad langs het Reitdiep de stad te verlaten. De wind waaide heel flink, maar toch lukte het ons om al om tien voor half twaalf bij Aduarderzijl te zijn. Best koud, maar we vermaakten ons met het zelf zetten van koffie en het afrekenen via de QR-code. Marianne, Marloes en Petra kregen het op een gegeven moment toch te koud en vertrokken met de fiets via Garnwerd naar Schaphalsterzijl, waar zij bij aankomst het veer net zagen aanleggen, waarna we met zijn twaalven weer verder fietsten. Rond kwart over een arriveerden we in Hornhuizen voor een koffiestop bij Wongema, alhoewel een aantal eerst even de kerktoren beklom. Er werden heerlijke wafels, tiramisu en aardbeiencake besteld en gegeten. Daarna was het nog een stuk tegen de wind en toen we bijna aan het einde van de wereld waren, mochten we afslaan en gingen we met merendeels wind in de rug en soms nog wat zij- of kopwind weer richting stad. We bewonderden het door Kees uitgezochte bruggetje uit 1879 in de buurt van Houwerzijl, hadden in Franssum nog een korte boterhammenstop en konden toen via de brug bij Aduard, Nieuweklap en Leegkerk de stad weer in fietsen. Rond kwart over vier reden we ons slotrondje om het Peerd en was de tocht weer gedaan. Kees, dank voor de verrassende tocht en de leuke koffiestop.
Groet, Petra.
En de route: 74 km, waarvan 1,7 op het pontje.
Knipsel WF2.JPG
Knipsel WF1.JPG
Gelukkig hebben we de foto's nog:
IMG_20240609_120431.jpg
Op het Reitdiepveer
IMG_20240609_151006.jpg
Kerkje Fransum
En voor een bepakte versie van mijn fiets kun je hier terecht: viewtopic.php?t=39496#p464029