Christophorus schreef: ↑wo 08 nov, 2023 09:24
Ik ben inderdaad hard toe aan een telefoniste en een e-mail-reply-robot, want ik kan de hoeveelheid digitale communicatie (het komt overal vandaan: whatsapp, voicemail, e-mail, facebook, instagram, google, enz.) simpelweg niet bijbenen!
Daardoor sneeuwen helaas meerdere belangrijke berichten onder door teveel onnodige berichten van mensen die wat van me willen, maar mijn winkel hoogstwaarschijnlijk nooit zullen bezoeken. Men belt mij zelfs op zondagochtend uit bed voor een storing aan een E-bike van een merk dat ik niet verkoop...
Ik worstel nog met het vinden van manieren om zin en onzin te filteren en te kanaliseren.
Zijn hier zzp-ers die hier een goede modus voor hebben gevonden? Tips zijn welkom!
Poe hee, dat lijkt me een chaotische manier van werken, je bent verkoper, technicus en secretaresse tegelijk.
Ik zou de meeste communicatiekanalen gewoon dichtgooien, ook al geven ze soms leads. Je hebt niet zo veel aan leads als je toch geen tijd hebt om erop te reageren en onbeantwoorde leads bezorgen je een slechte naam. Dingen als voicemail, facebook en google kosten een heleboel tijd, want je moet zelf alles op papier/in het systeem zetten, terugbellen, enzovoort. Die extra kanalen zou ik gelijk uit zetten, of een funnel maken naar je e-mail, zodat alles op één plek te vinden is en zaken overzichtelijk zijn. En dat éne communicatiekanaal duidelijk maken op je website, de contact-pagina op de website zit aardig verborgen, dat zorgt er voor dat klanten je gaan appen en voicemails gaan inspreken.
Een stukje brainstorm en mijn mening:
Om aan meer uren in de week te komen zou je de webshop kunnen automatiseren met een fulfillment bedrijf, dat lijkt me een betere optie dan de webshop dicht doen vanwege gebrek aan tijd. Met de marges die je hanteert zal dat nog steeds winstgevend zijn.
Als je eenmanszaak groeit merk je dat je eigen tijd opeens erg duur wordt en je eigenlijk te duur bent voor sommige simpele zaken. Dus de keuze is dan: de groei (het aantal werkuren) beperken (zoals je eigenlijk al doet door niet met derailleurfietsen te werken), of de klussen waar je zelf te duur voor bent (of die je niet leuk vindt) uit handen te geven (secretaresse, administratiekantoor, technicus of de fulfillment). Je zal dan uit moeten rekenen of de financiële ruimte er is, of het op termijn extra omzet oplevert, maar ook of het jouw levenskwaliteit verbetert. Stel dat je een manusje-van-alles inhuurt voor de telefoon, e-mail en de webshop, ben je waarschijnlijk zo'n 4000 euro per maand kwijt, maar als je zelf daardoor weer 6 uur per dag extra overhoudt om aan zaken te besteden waar je zelf goed in bent en die je leuk vindt, kan dat een goede investering zijn. En het is goed voor de zaak, want dan is de winkel niet opeens dicht als je zelf (of je kind) ziek bent.
Zodra dit soort berichten op een forum verschijnen denk ik dat het hoog tijd is om iets te veranderen, want het is hele slechte reclame. Gelukkig ben je er snel bij, dat is goed, maar de volgende keer? Dat zagen we bij die éne winkel uit Utrecht, die reageerden wekenlang helemaal niet meer. Dat zou voor mij een reden zijn om toch maar naar een concurrent te gaan, ook al zit hij in Amsterdam, want die biedt zekerheid.
Mijn twee centen, doe er mee wat je wil. Als ik de buurt zou wonen zou ik mijn diensten aanbieden, maar ik ga niet 2 uur per dag in de auto zitten
.