e-vakantiefiets (welke systemen zijn momenteel het best?)
Geplaatst: wo 29 apr, 2020 14:04
Beste fietsers,
Ik heb een vraag voor de wat oudere/gebrekkigere, maar wel actieve e-biker onder ons, of degene die (veel) ervaring heeft met e-(reis)fietsen.
De situatie is als volgt:
Zelf heb ik al een goede fiets, maar ik zoek een e-fiets voor mijn vader.
Onlangs hoorde ik dat mijn vader (72 jaar) de laatste maanden nogal achteruit gegaan is met zijn gezondheid en conditie. Kortademigheid en een sterk verminderde belastbaarheid zijn hoofdzakelijk de symptomen. Longarts en cardioloog vinden (afgezien van de ongezonde leefstijl) echter geen verklaring voor de plotselinge klachten.
Welnu. Mijn vader houdt, net als ik, erg van fietsen en wij hebben deze week aan elkaar kenbaar gemaakt, dat we -indien zijn gezondheid dit toelaat- graag na Corona of volgend jaar een fietsreis samen zouden willen maken. Dit is er eerder nooit van gekomen, omdat mijn vader dacht dat hij een blok aan mijn been zou zijn, aangezien ik mij dan aan hem zou moeten aanpassen. Ik vind dit echter geen probleem. Het gaat mij vooral om het maken van een eerste, maar mogelijk ook laatste fietsreis met mijn vader.
Nu heeft hij sowieso al aangegeven over een e-fiets na te denken, maar het zou mooi zijn als die ook geschikt zou zijn voor een reis van meerdere weken tot een paar maanden.
Ik zou totaal niet weten welk systeem (merk) het meest voor hem en de reis geschikt is. Mijn vader woont in het buitenland, waar hij veelal weinig echt advies krijgt of moet horen dat zulke fietsen voorlopig niet leverbaar zijn. Ik heb de checklist even ingevuld voor een beter beeld.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Gezien de situatie eerder relaxt de tijd nemen
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
lastig te zeggen. Nu heeft hij nog een fiets waar hij licht voorover zit, maar weet niet goed of hij dat bij een nieuwe fiets weer zou willen.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Neen
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Een beetje. Wat je zoal tegenkomt op een reis van meerdere weken. Ik denk af en toe wat wat grind-, zand- en bospaden. Rotsachtige MTB-paden zullen denk ik zelden worden gereden
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Lastig te voorspellen. Ik zou mij Oost-Europa/Balkan goed kunnen voorstellen in de zomer, maar bv. ook een tocht van NL naar de Costa del Sol. Eigenlijk zo'n beetje alles wat we in Europa hebben, aangezien vliegen met een e-bike nogal moeilijk lijkt.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Zoals boven reeds genoemd, denk ik dat er in hotels pensions overnacht zal worden, maar dat matjes (eventueel stoeltjes) en brander voor koffie wel meegaan. Er zal vermoedelijk niet worden gekookt.
JE LICHAAMSLENGTE
191 cm
JE GEWICHT
Weet het niet precies, maar denk dat hij zo 110-115 kg weegt
JE LICHAAMSBOUW
Met uitzondering van zijn disproportioneel grote (bier)buik, is zijn bouw volgens mij redelijk in proportie, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS
Tochten zonder kamperen. Ik denk dat 15-18 kg wellicht realistisch is.
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Hij woont In een suburb van een Duitse stad met ca. 2 miljoen inwoners. Recreatief fietsen zal veelal vlak zijn, maar er moet meestal een nogal steile helling worden genomen om weer thuis te kunnen komen. Die is ca 750m lang. gemiddeld 7,2% en maximaal 12% helling. Dit is dus voornamelijk voor recreatief dagelijks gebruik. omstandigheden tijdens reis zijn nog onbekend.
In principe is hij denk ik bereid om verder te reizen voor aanschaf van een fiets, maar vraag mij of of dat handig is. Ik neem aan dat hij voor onderhoud/reparatie niet bereid is om heel ver te reizen.
WAT IS JE BUDGET?
Hij is geschrokken van de prijzen van goede e-bikes. Eigenlijk vind hij die belachelijk voor een fiets, maar ik denk dat voor hem vooral afhangt van of de fiets dat biedt wat hij ervan verwacht. Ik denk dat hij bereid is tot ca 7,5K uit te leggen voor iets dat echt goed is.
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Hij heeft niet veel reiservaring op de fiets, maar was wel altijd zeer reislustig en avontuurlijk ingesteld. Hij fietst(e) tot voor kort meerdere keren per week recreatief 20-25 km per keer op een rustig tempo. Denk zo 15-20 km/u
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Hij heeft nu sinds 17 jaar een stalen frame. Eigenmerk van winkel waar die is gekocht. Naderhand Rohloff in laten bouwen. Sindsdien heel tevreden en wil denk ik geen derailleur meer. Hij heeft nu voorin een Shimano rollerbrake, daar wordt ie niet warm of koud van, maar zegt er nooit echt problemen mee te hebben gehad. Welke fietsen hij daarvoor had weet ik niet meer.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Hij wil denk ik een onderhoudsarme fiets en zoals ik hem ken, gaat hij er ook niet zelf aan sleutelen. Wil geen cursus volgen en gaat pas naar de fietsenmaker als iets kapot is
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Geen idee. Denk dat de kans klein is aangezien het om een elektrische fiets gaat.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Neen
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Hoeft niet per se. Met een telefoonhouder en een powerbank in een tasje kom je ook al een heel eind.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
enkele weken tot max 2-3 maanden zijn denk ik wel reëel. Nu met Corona kun je toch nog niet echt goed weg.
Bedenk dat alles waarvan je zegt "Dit moet de fiets ook kunnen" de keuze lastiger zal maken. Specificeer de antwoorden daarom zo precies mogelijk.
Ik denk dat sterke wielen wel handig zijn ivm zware bereider en echt goede motor + accu, waar de kans zo groot mogelijk is dat echt reizen mogelijk is
Ik vermoed dat hij niet meer terug wil naar een derailleur. Of hij Pinion overweegt, weet ik nog niet. Wellicht wel, omdat hij die op mijn fiets heeft kunnen zien.
De wens is om pak'm beet 45-65 km te kunnen fietsen. afhankelijk van wind en hoogteverschil.
Mijn voornaamste vraag ligt vooral bij het type motor.
- ik lees vaak dat een niet in het frame geïntegreerd systeem de voorkeur heeft, omdat die niet kunnen worden geüpgraded en moeilijker te repareren zijn. Vraag is of dit van belang is. Het zal in ieder geval de laatste fiets zijn die hij ooit koopt en ik vraag mij af hij nog zo lang heeft dat hij op termijn op een nieuw e-systeem wil overstappen.
- Middenmotor of toch achterwielmotor? Middenmotor = Bosch/Panasonic + aangepast frame OF Pendix zonder aangepast frame. In deze gevallen kan je Rohloff blijven rijden. Achtermotor = Alber Neodrives + Pinion of derailleur icm normaal frame.
Klopt voornoemde beredenering?
- Zijn er nog andere hoogwaardige systemen die ik nog niet ken?
- Hoe belangrijk is Nm bij de motorkeuze. Wat is hierin aan te raden?
- Ik hoorde dat accu niet moeilijk is. hoe meer kW/u hoe verder je komt.
- Stel. De keus tussen Pinion en Rohloff is minder belangrijk. Is er een bepaald e-motorsysteem dat duidelijk superieur is t.a.v. de concurrentie?
Het zou onwijs veel voor me betekenen als ik zo'n reis nog met mijn vader kan maken.
Indien nog aanvullende informatie nodig is voor goed advies, hoor ik het graag.
Alvast veel dank voor jullie moeite en reacties!
ps. excuus dat het een beetje mis gegaan is met de vet gedrukte tekst. krijg het niet meer zoals ik wil.
Ik heb een vraag voor de wat oudere/gebrekkigere, maar wel actieve e-biker onder ons, of degene die (veel) ervaring heeft met e-(reis)fietsen.
De situatie is als volgt:
Zelf heb ik al een goede fiets, maar ik zoek een e-fiets voor mijn vader.
Onlangs hoorde ik dat mijn vader (72 jaar) de laatste maanden nogal achteruit gegaan is met zijn gezondheid en conditie. Kortademigheid en een sterk verminderde belastbaarheid zijn hoofdzakelijk de symptomen. Longarts en cardioloog vinden (afgezien van de ongezonde leefstijl) echter geen verklaring voor de plotselinge klachten.
Welnu. Mijn vader houdt, net als ik, erg van fietsen en wij hebben deze week aan elkaar kenbaar gemaakt, dat we -indien zijn gezondheid dit toelaat- graag na Corona of volgend jaar een fietsreis samen zouden willen maken. Dit is er eerder nooit van gekomen, omdat mijn vader dacht dat hij een blok aan mijn been zou zijn, aangezien ik mij dan aan hem zou moeten aanpassen. Ik vind dit echter geen probleem. Het gaat mij vooral om het maken van een eerste, maar mogelijk ook laatste fietsreis met mijn vader.
Nu heeft hij sowieso al aangegeven over een e-fiets na te denken, maar het zou mooi zijn als die ook geschikt zou zijn voor een reis van meerdere weken tot een paar maanden.
Ik zou totaal niet weten welk systeem (merk) het meest voor hem en de reis geschikt is. Mijn vader woont in het buitenland, waar hij veelal weinig echt advies krijgt of moet horen dat zulke fietsen voorlopig niet leverbaar zijn. Ik heb de checklist even ingevuld voor een beter beeld.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Gezien de situatie eerder relaxt de tijd nemen
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
lastig te zeggen. Nu heeft hij nog een fiets waar hij licht voorover zit, maar weet niet goed of hij dat bij een nieuwe fiets weer zou willen.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Neen
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Een beetje. Wat je zoal tegenkomt op een reis van meerdere weken. Ik denk af en toe wat wat grind-, zand- en bospaden. Rotsachtige MTB-paden zullen denk ik zelden worden gereden
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Lastig te voorspellen. Ik zou mij Oost-Europa/Balkan goed kunnen voorstellen in de zomer, maar bv. ook een tocht van NL naar de Costa del Sol. Eigenlijk zo'n beetje alles wat we in Europa hebben, aangezien vliegen met een e-bike nogal moeilijk lijkt.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Zoals boven reeds genoemd, denk ik dat er in hotels pensions overnacht zal worden, maar dat matjes (eventueel stoeltjes) en brander voor koffie wel meegaan. Er zal vermoedelijk niet worden gekookt.
JE LICHAAMSLENGTE
191 cm
JE GEWICHT
Weet het niet precies, maar denk dat hij zo 110-115 kg weegt
JE LICHAAMSBOUW
Met uitzondering van zijn disproportioneel grote (bier)buik, is zijn bouw volgens mij redelijk in proportie, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS
Tochten zonder kamperen. Ik denk dat 15-18 kg wellicht realistisch is.
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Hij woont In een suburb van een Duitse stad met ca. 2 miljoen inwoners. Recreatief fietsen zal veelal vlak zijn, maar er moet meestal een nogal steile helling worden genomen om weer thuis te kunnen komen. Die is ca 750m lang. gemiddeld 7,2% en maximaal 12% helling. Dit is dus voornamelijk voor recreatief dagelijks gebruik. omstandigheden tijdens reis zijn nog onbekend.
In principe is hij denk ik bereid om verder te reizen voor aanschaf van een fiets, maar vraag mij of of dat handig is. Ik neem aan dat hij voor onderhoud/reparatie niet bereid is om heel ver te reizen.
WAT IS JE BUDGET?
Hij is geschrokken van de prijzen van goede e-bikes. Eigenlijk vind hij die belachelijk voor een fiets, maar ik denk dat voor hem vooral afhangt van of de fiets dat biedt wat hij ervan verwacht. Ik denk dat hij bereid is tot ca 7,5K uit te leggen voor iets dat echt goed is.
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Hij heeft niet veel reiservaring op de fiets, maar was wel altijd zeer reislustig en avontuurlijk ingesteld. Hij fietst(e) tot voor kort meerdere keren per week recreatief 20-25 km per keer op een rustig tempo. Denk zo 15-20 km/u
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Hij heeft nu sinds 17 jaar een stalen frame. Eigenmerk van winkel waar die is gekocht. Naderhand Rohloff in laten bouwen. Sindsdien heel tevreden en wil denk ik geen derailleur meer. Hij heeft nu voorin een Shimano rollerbrake, daar wordt ie niet warm of koud van, maar zegt er nooit echt problemen mee te hebben gehad. Welke fietsen hij daarvoor had weet ik niet meer.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Hij wil denk ik een onderhoudsarme fiets en zoals ik hem ken, gaat hij er ook niet zelf aan sleutelen. Wil geen cursus volgen en gaat pas naar de fietsenmaker als iets kapot is
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Geen idee. Denk dat de kans klein is aangezien het om een elektrische fiets gaat.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Neen
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Hoeft niet per se. Met een telefoonhouder en een powerbank in een tasje kom je ook al een heel eind.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
enkele weken tot max 2-3 maanden zijn denk ik wel reëel. Nu met Corona kun je toch nog niet echt goed weg.
Bedenk dat alles waarvan je zegt "Dit moet de fiets ook kunnen" de keuze lastiger zal maken. Specificeer de antwoorden daarom zo precies mogelijk.
Ik denk dat sterke wielen wel handig zijn ivm zware bereider en echt goede motor + accu, waar de kans zo groot mogelijk is dat echt reizen mogelijk is
Ik vermoed dat hij niet meer terug wil naar een derailleur. Of hij Pinion overweegt, weet ik nog niet. Wellicht wel, omdat hij die op mijn fiets heeft kunnen zien.
De wens is om pak'm beet 45-65 km te kunnen fietsen. afhankelijk van wind en hoogteverschil.
Mijn voornaamste vraag ligt vooral bij het type motor.
- ik lees vaak dat een niet in het frame geïntegreerd systeem de voorkeur heeft, omdat die niet kunnen worden geüpgraded en moeilijker te repareren zijn. Vraag is of dit van belang is. Het zal in ieder geval de laatste fiets zijn die hij ooit koopt en ik vraag mij af hij nog zo lang heeft dat hij op termijn op een nieuw e-systeem wil overstappen.
- Middenmotor of toch achterwielmotor? Middenmotor = Bosch/Panasonic + aangepast frame OF Pendix zonder aangepast frame. In deze gevallen kan je Rohloff blijven rijden. Achtermotor = Alber Neodrives + Pinion of derailleur icm normaal frame.
Klopt voornoemde beredenering?
- Zijn er nog andere hoogwaardige systemen die ik nog niet ken?
- Hoe belangrijk is Nm bij de motorkeuze. Wat is hierin aan te raden?
- Ik hoorde dat accu niet moeilijk is. hoe meer kW/u hoe verder je komt.
- Stel. De keus tussen Pinion en Rohloff is minder belangrijk. Is er een bepaald e-motorsysteem dat duidelijk superieur is t.a.v. de concurrentie?
Het zou onwijs veel voor me betekenen als ik zo'n reis nog met mijn vader kan maken.
Indien nog aanvullende informatie nodig is voor goed advies, hoor ik het graag.
Alvast veel dank voor jullie moeite en reacties!
ps. excuus dat het een beetje mis gegaan is met de vet gedrukte tekst. krijg het niet meer zoals ik wil.