Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein Lille - Brussel met de fiets zonder demonteren - Forum Wereldfietser

Trein Lille - Brussel met de fiets zonder demonteren

Heeft iemand ervaring met het traject Lille - Brussel met de TGV met de fiets, zonder deze te moeten demonteren? Ik weet dat je in veel TGV treinen een fiets mag meenemen in een 120x90cm hoes zonder problemen, maar dat is een enorme opgave met mijn fiets.. Ik kom niet verder dan 140cm lang. En het is gewoon gedoe. Ik betaal liever €10 om hem in z'n geheel mee te kunnen nemen.

Het mag ook een niet-TGV zijn, maar is wel lekker vlot.
Tussen Lille en Brussel kan een fiets alleen onverpakt en ongedemonteerd mee in de gewone intercitytreinen. Je hoeft dan alleen voor het in- en uitstappen de conducteur te vragen om het vergrendelde fietsenhok te openen. Helaas rijden er geen rechtstreekse intercitytreinen tussen Lille en Brussel. Je moet altijd eenmaal overstappen en de reis duurt dan minimaal 2 uur. Het snelst reis je met een overstap in Doornik (Tournai), maar soms is het handiger om via Kortrijk of Gent Sint Pieters naar Brussel te reizen.
Als je niet per se naar Brussel hoeft: naar Antwerpen gaan vaak wel rechtstreekse intercity's vanuit Lille.
Er gaan TGV's van Rijsel naar Brussel-Zuid, maar deze hebben géén fietsplaatsen. Betekent dus demonteren en inpakken. Plus het risico dat het grote bagagerek al uitpuilt, want Rijsel is een tussenstation voor TGV's uit het zuiden naar Brussel. De conducteur kan je dan de toegang weigeren.
Als je van Rijsel naar Tilburg moet, dan lijkt de rechtstreekse Intercity van Rijsel naar Antwerpen de beste keuze, zoals Kees al aangaf. Rijsel heeft twee stations: Lille-Flandres en Lille-Europe. De Intercity naar Antwerpen vertrekt vanaf station Lille-Flandres. Dit is een Belgische trein.
Op het station van Doornik is het met een fiets een vervelend overstappen, want dit station heeft géén liften.
De Intercity naar Antwerpen gaat niet ieder uur. Daar tussendoor gaan ook treinen naar Kortrijk, maar ook Kortrijk heeft géén liften
Je kunt in Rijsel geen internationale fietskaartjes kopen naar Belgie en Nederland. Op het station van Rijsel kun je dat vertellen aan de Nederlandstalige treinbegeleiders (conducteurs) van de Intercity naar Antwerpen. Zij kennen dit probleem.
De treinen naar Antwerpen vertrekken doorgaans aan een van de sporen aan linkerkant. Lille-Flandres is een kopstation. Deze eerste sporen liggen achter een gebouw en lopen dus niet door tot de stationshal. Je moet dus even lopen vanuit de stationshal
De vertreksporen worden in Rijsel pas kort voor vertrek aangegeven, maar de Intercity naar Antwerpen staat meestal al een tijdje voor die tijd klaar op het perron. Je herkent de Belgische trein onmiddellijk. De treinbegeleider is in de regel in de buurt om de deur van het fietsenhok voor je te openen.
Hallo! Goede antwoorden zeg! Hier kan ik wel wat mee. Rest mij alleen nog de vraag waar ik het beste het (fiets)ticket kan kopen voor Lille - Antwerpen. Ik lees dat je op Lille dat fietsticket niet kan kopen, dus waar dan wel?
Reis je door naar Tilburg? Hoe doe je de heenreis?
In Rijsel en in heel Frankrijk kun je geen internationale fietskaartjes kopen naar Nederland en Belgie. Voor Belgie kun je dat oplossen met de Belgische treinbegeleider (conducteur), maar niet voor het Nederlandse deel.
In Rijsel kun je voor gewone treinen alleen treinkaartjes voor Belgie kopen en niet voor Nederand, maar zonder Railplus-korting.

Neem je vanuit Tilburg een retour naar Rijsel, dan kun je kaartjes en fietskaartjes kopen uit de gele NS-automaat op het station. Kijk bij buitenland op Belgie/Frankrijk en toets op Rijsel. Je moet wel je reisdatum terug intoetsen. Dit komt op je kaartjes.
Heb je een kortingkaart, dan toets je dat in. Je krijgt dan tijdens de kortingsuren 40% korting op de Nederlands kilometers
Heb je een RailPlus-kaart, dan toets je dat in. Je krijgt dan op de Belgische en Franse kilometer 25% korting.
Heb je alleen maar een enkele reis nodig van Rijsel naar Tilburg en je wenst je fiets me te nemen, boek dan vooraf bij de Treinreiswinkel : www.treinreiswinkel.nl
bert sitters schreef:Neem je vanuit Tilburg een retour naar Rijsel, dan kun je kaartjes en fietskaartjes kopen uit de gele NS-automaat op het station. Kijk bij buitenland op Belgie/Frankrijk en toets op Rijsel. Je moet wel je reisdatum terug intoetsen. Dit komt op je kaartjes.
Hiervoor moet je de de ‘bolle’ automaten van de NS gebruiken. De ‘platte’ automaten, die ook geel zijn, werken alleen met een OV-chipkaart en kunnen geen losse tickets printen.
Als je de datum van de terugreis nog niet vast wilt leggen en op de heenweg wel langs een Belgisch station komt, dan kun je ook een 'fietskaart enkele reis' voor 5 euro uit de automaat van de NMBS halen. Deze is vanuit België ook geldig voor grensoverschrijdend verkeer naar Maastricht, Aken en Roosendaal (zie hier), maar niet voor grensoverschrijdend verkeer vanuit Luxemburg of Frankrijk. De meeste Belgische conducteurs doen hier niet moeilijk over, maar eentje die streng in de leer is, kan verlangen dat je het verschil met een officieel internationaal fietskaartje, dat 12 euro kost, bijbetaald (zie hier en hier, onderaan.) (Die 'officiële' internationale fietskaartjes zijn in België alleen verkrijgbaar op stations met een loket 'internationaal'.)
bert sitters schreef:Reis je door naar Tilburg? Hoe doe je de heenreis?
In Rijsel en in heel Frankrijk kun je geen internationale fietskaartjes kopen naar Nederland en Belgie. Voor Belgie kun je dat oplossen met de Belgische treinbegeleider (conducteur), maar niet voor het Nederlandse deel.
In Rijsel kun je voor gewone treinen alleen treinkaartjes voor Belgie kopen en niet voor Nederand, maar zonder Railplus-korting.

Neem je vanuit Tilburg een retour naar Rijsel, dan kun je kaartjes en fietskaartjes kopen uit de gele NS-automaat op het station. Kijk bij buitenland op Belgie/Frankrijk en toets op Rijsel. Je moet wel je reisdatum terug intoetsen. Dit komt op je kaartjes.
Heb je een kortingkaart, dan toets je dat in. Je krijgt dan tijdens de kortingsuren 40% korting op de Nederlands kilometers
Heb je een RailPlus-kaart, dan toets je dat in. Je krijgt dan op de Belgische en Franse kilometer 25% korting.
Heb je alleen maar een enkele reis nodig van Rijsel naar Tilburg en je wenst je fiets me te nemen, boek dan vooraf bij de Treinreiswinkel : http://www.treinreiswinkel.nl
Ik ben van plan vanuit NL naar Parijs te fietsen en dan weer vanuit Parijs terug met de trein naar NL te reizen. Ik moet inderdaad dan weer terug geraken in Tilburg, maar anderen moeten verder door naar Amsterdam of zelfs Groningen. Afijn zodra we weer in NL zijn is het allemaal bekend.

Ik ga treinreiswinkel benaderen voor de tickets. Bedankt voor het meedenken en het expert advies!

Wordt allemaal wel een duur geintje als ik dat zo allemaal eens bekijk; Iedere keer €15 hier, €10 daar, maar alles bij elkaar kom je al snel aan de €80-100 om je vege lijf en een fiets weer terug thuis te krijgen, haha.