Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor- en nadelen van allesbranders - Forum Wereldfietser

Voor- en nadelen van allesbranders

Ik maak al een tijd gebruik van een gasbrander op fietsvakanties. Nu ga ik 5 weken fietsen in Scandinavie en ben me aan het orienteren op het gebied van Allesbranders. Ik heb het idee dat die veel voordelen hebben tov gasbranders. O.a. dat je geen 3,4 tankjes mee hoeft te sjouwen vanuit hier of daar op zoek moet te gaan naar die tankjes omdat je gewoon op benzine of iets anders kan branden. Die brandstof is overal te krijgen.
Deze allesbranders zijn wel duurder in aanschaf, maar is dat het enige nadeel?
Kan iemand mij hier mee over vertellen?

Alvast bedankt!

groetjes
Annelieke

Annelieke,

Of je van echte nadelen kunt spreken weet ik niet, maar de bijkomstigheden die ik zo ken zijn b.v.:
- diesel is brandstof die je toestel redelijk snel vervuild, petroleum is ook niet echt een schone brandstof
- bij benzine verbranding komen wat giftige dampen vrij, gebruik 'm dus alleen op een goed geventileerde plek. Dat is overigens meestal geen probleem met camperen. Gebruik zeker geen loodhoudende benzine!
- je moet voorverwarmen
- meestal iets brandgevaarlijker, zeker als je toestel vervuild is kan het onvoorspelbaar reageren.

Allemaal makkelijk te overkomen puntjes, maar je moet er wel even rekening mee houden. Ik koop vaak 'white spirit' bij doe het zelf achtige zaakjes of bezine stations in het buitenland. Dat is volgens mij te vergelijken met wasbenzine, of het heel veel 'gezonder' is weet ik eigenlijk niet.

groet,
Peter.

Hoi Annelieke,

Ze maken waarschijnlijk ook meer lawaai! Maar benzine oid kun je inderdaad overal krijgen en mocht je ooit ergens naar toe willen vliegen, dan mag je die gastankjes ook niet mee nemen in het vliegtuig en de vraag is dan of ze in timboektoe ook gastankjes verkopen.. :lol:
Dus het is wellicht ook een goede investering voor de toekomst.

Wij hebben pas de Optimus Nova gekocht en hebben deze ook uitgeprobeerd op ons trainingsweekendje naar Zeeland. Hij brand makkelijk, snel goed en is zeer compact! We zijn er zeer tevreden over!
Over iets meer dan twee weken nemen we deze brander mee naar onze reis naar de Noordkaap (wij gaan overigens wegens tijdgebrek op de terugweg een stuk terug naar Oslo met de trein, in Noorwegen mag het wel.)

Succes!
El & El

Grootste nadeel voor mij is, dat je tas stinkt naar de gebruikte brandstof. Met wasbenzine is dit het minst, maar je ruikt het toch.
Je kunt wel de brandstoffles op je frame bewaren, maar daar zitten ook weer nadelen aan. (vuil, slijtage, diefstal)

Het geheel is trouwens ook zwaarder dan een licht gasbrandertje.

Marco

Hoi,
Ik vind het grootste nadeel dat je even bezig bent met opbouwen en aansteken voordat je kunt beginnen te koken.
Leon (MSR Whisperlite op wasbenzineof wat daar in het buitenland voor doorgaat)
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb er net 1 tweedehands kunnen kopen, dus ik ga 't gewoon proberen. De voordelen lijken me groter dan de nadelen.
Ik meen me echter te herinneren dat ik ergens heb gelezen(ik weet het niet zeker) dat je in Noorwegen en Zweden zo'n ding tijdens het wildkamperen niet mag gebruiken.
Weet iemand of dat klopt?
En zo ja, wordt daar op gecontroleerd?

groetjes
Annelieke

Nou, wij gaan dat ding gewoon ook gebruiken hoor! We zijn altijd voorzichtig en gaan goed met de natuur om!
We kunnen ons ook niet voorstellen dat er iemand is die dat allemaal kan controleren....

Groetjes,
El & El

Ben in het bezit van een Msr Whisperlite Tweedahands gekocht voor Hfl 35,--, ja dat is al even geleden, nadeel heeft nog geen shakerjet, dus af en toe ontstoppen, is niet zo mooi te regelen. voordelen: het gekke ding doet het altijd ook als het koud is ( zie verslag wintertrektocht 2004) en en benzine is altijd te krijgen desnoods van een auto vragen. Heb ook veel loodvrij gebruikt en er nog geen nadeel van ondervonden. De brander zit altijd in mijn voortas bij de rest van mijn kookspullen ook nog nooit last gehad dat man pannen o.i.d naar benzine stonken. Toen ik wat langer in Zweden was (met de auto :( ) kon ik geen gas krijgen voor mijn twee pits gasstel dus noodgedwongen een Optimus Nova erbij gekocht. Voordelen brandt op alles, beter te regelen Nadeel veel geavanceerder dus ook niet zo makkelijk te reparen als je onderweg bent

HG

Leen
Ik weet niet wat anderen met hun benzinebranders doen, maar voorverwarmen heb ik met een Coleman Peak nog nooit gedaan, en herrie maakt ie ook niet. Je moet alleen wel flink pompen. De MSR whisperlite heeft die nadelen dan weer wel, die roet ook behoorlijk bij het opwarmen. Maar die heeft dan weer als voordeel dat ie uiterst compact en 'bedrijfszeker' is, elk ringetje en moertje is gemakkelijk te vervangen/stellen.

Van een verbod op benzinebranders in Zweden heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me ook klinkklare nonsens, aangezien op vaak gebruikte plekken vaak gewoon hout klaar ligt voor een goed fikkie in de vuurplaats. Dan is een benzinebrander heel wat brandveiliger.

Voor mij geen (camping)gasjes meer: duur, lang niet overal te krijgen, en ik heb er al net zo veel ellende mee gezien/gehad als met allesbranders: falende koppelingen, leeglopende tankjes, branden op plekken waar dat absoluut niet de bedoeling is... en butaan is net zo explosief als benzine.

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Ik weet niet wat anderen met hun benzinebranders doen, maar voorverwarmen heb ik met een Coleman Peak nog nooit gedaan, en herrie maakt ie ook niet. Je moet alleen wel flink pompen. De MSR whisperlite heeft die nadelen dan weer wel, die roet ook behoorlijk bij het opwarmen. Maar die heeft dan weer als voordeel dat ie uiterst compact en 'bedrijfszeker' is, elk ringetje en moertje is gemakkelijk te vervangen/stellen.

Van een verbod op benzinebranders in Zweden heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me ook klinkklare nonsens, aangezien op vaak gebruikte plekken vaak gewoon hout klaar ligt voor een goed fikkie in de vuurplaats. Dan is een benzinebrander heel wat brandveiliger.

Voor mij geen (camping)gasjes meer: duur, lang niet overal te krijgen, en ik heb er al net zo veel ellende mee gezien/gehad als met allesbranders: falende koppelingen, leeglopende tankjes, branden op plekken waar dat absoluut niet de bedoeling is... en butaan is net zo explosief als benzine.

Groetjes,

Astrid
Branders lijken op vrouwen/mannen (mensen dus) ze hebben gewoon een gebruiksaanwijzing nodig!