Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crank valt van Hollowtech af :-( - Forum Wereldfietser

Crank valt van Hollowtech af :-(

Nooit van mijn Hollowtech crancks gehouden. Niet mooi en constant gekraak en getik.

Net wilde ik wegfietsen en uit het niets valt de linkercrank op de grond. Terwijl ik laatst nog de schroefjes muurvast had gedraaid vanwege het getik (wat er overigens niet door wegging). Nooit enige speling gemerkt. Wel blijkt het plastich aandraaidingetje (het deel dat blijft zitten als dopje) aan het eind half doorgebroken.

Ik heb de crank weer gemonteerd en hij lijkt vast te zitten. Ik ga de zaak vervangen door gewone cranks, maar moet nog even hiermee rijden (oeioei).

Weet iemand wat er aan de hand was / is?
tsja degene die dat weet is helderziend en moet een staatslot kopen :wink:

Gezien je geïrriteerde post en dat de crank kraakte, heb je misschien alles wel te hard aangedraaid.
Dan moet er iets kapot zijn of verkeerd gemonteerd. Shimano cranks met buitenboordlagers hebben hun zwakke punten maar van je fiets vallen doen ze echt niet zomaar.
Ik denk warempel dat het ding bezweken is onder mijn onmin :roll:. Iets anders kan ik me niet verzinnen.
Als je niet van ze houdt, vallen ze uit protest van de fiets...

Ik heb diverse fietsen met Hollowtech en ik kan er geen kwaad woord over zeggen. Ze doen wat ze moeten doen en dat al vele duizenden kilometers. Een beetje aardig zijn dus.
Jan Eleveld schreef:Als je niet van ze houdt, vallen ze uit protest van de fiets...

Ik heb diverse fietsen met Hollowtech en ik kan er geen kwaad woord over zeggen. Ze doen wat ze moeten doen en dat al vele duizenden kilometers. Een beetje aardig zijn dus.
kijk uit voor de "vierkante trapassen brigade"! :wink:

Ik geloof best dat vierkante trapassen beter zijn, maar ik fiets zelf ook al jaren met BB lagers. En ze doen idd wat ze moeten doen...
Sterker nog ze hebben een borg plaatje die in het gaatje valt van de as.
Dus ik zeg onjuist gemonteerd!

Afbeelding
je schrijft "Terwijl ik laatst nog de schroefjes muurvast had gedraaid vanwege het getik (wat er overigens niet door wegging)."

Dat is iets wat je zeker niet moet doen. Niet meer dan 15 nm aandraaien en dat is niet muurvast. Geen idee wat er bij jou heeft plaats gevonden. Sorry, kan je niet helpen. Veel succes.
Marco Meijerink schreef:Niet meer dan 15 nm aandraaien en dat is niet muurvast.
15 nanometer is wel weinig...
Het zijn Nm's: Newtonmeters.

Wat zijn dat nu weer en wat kun je daar mee zonder torsiesleutel?

10 Newton komt overeen (ruwweg, maar daarover zeuren we even niet) met één oudewetse kilogramkracht: de kracht die het op aarde kost om een gewicht van een kilo op te tillen.

10 Newtonmeter is de draaikracht (draaimoment, maar over de term zeuren we ook even niet) die je bereikt als je een schroef (bout, of wat dan ook) aandraait met één kilogramkracht met een sleutel (bahco, steeksleutel etc.) met een lengte van één meter.

Ofwel dit is dezelfde draaikracht als die welke je bereikt met een kracht van 100 Newton = 10 kilogramkracht met een sleutel van 10 cm: sleutel kleiner = harder trekken.

De meeste sleutels zijn in de orde van 15 cm lang: dan heb je 15 Nm als je er met een kracht van tien kilo aan trekt.

Je kunt uiteraard een volle emmer water aan de sleuten van 15 cm hangen, maar met wat gevoel in de hand bereik je in ieder gaval al iets als je even uitrekent waarover het gaat. Dat is een stuk beter dan er een flinke haal aan geven.

Erik: er moet toch iets kapot zijn gegaan of los zijn gedraaid wat niet hoort.
duidelijk geval van sleutelen zonder te weten wat je doet..... :cry: