Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benzine in bidon? - Forum Wereldfietser

Benzine in bidon?

Als ik voor mijn benzinebrander een extra flesje benzine wil meenemen kan dat bijv in een siggfles of een 0,5 liter frisdrankflesje. Maar ik kan natuurlijk ook een oude bidon meenemen en die vullen. Misschien niet zo luchtdicht als een echte fles, maar wel met brede opening en ik kan 'm makkelijk in een extra bidonhouder stoppen.

Ik kan echter nergens op internet terugvinden dat mensen de benzine in een oude bidon doen: alleen maar in zo'n rode fles (onder op de fiets) of in een extra flesje. Maak ik hier een denkfout?
Benzine wil je in een stevige, goed afsluitbare container. Dus NOOIT in een bidon stoppen. Benzine is giftig en licht ontvlambaar. Niet doen dus... :!:
+1
willem.m schreef:Ik kan echter nergens op internet terugvinden dat mensen de benzine in een oude bidon doen.
Voila, het antwoord.
Haha.. Ok, het was een domme vraag :oops:, maar mocht ooit iemand op hetzelfde idee komen en het op het web willen verifiëren dan is het via de topickop makkelijk gegoogled.
Het zij je vergeven - toen ik in de grensstreek woonde zag ik bij de Duitse pompstations landgenoten eerst de auto en daarna nog een rits jerrycans volgooien, man, man, man.
Maar in een ouwe PET-fles kan wel! Zo wordt het ook gewoon verkocht. Vaak genoeg gezien in landen als Tunesie, Myanmar... :twisted:

Carl
OmeGerrit schreef:Het zij je vergeven - toen ik in de grensstreek woonde zag ik bij de Duitse pompstations landgenoten eerst de auto en daarna nog een rits jerrycans volgooien, man, man, man.
Kan prima in een jerrycan. Daar zijn ze voor gemaakt. Heb jaren voor het bedrijf en privé jerrycans gevuld met benzine aan de pomp en ook zelf 2 takt brandstoffen gemixed in jerrycans. In staal en in kunststof cans. Je mag ze ook brandstof bidons noemen.

In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw hadden velen onder ons reserve-brandstof in de kofferbak op vakanties in het buitenland. Vele auto's hadden geen of een ondeugdelijke brandstofvoorraadmeter.

Piet.
<veiligheidsfunctionaris-modus>
Nog een reden om geen (oude) bidon of frisdankfles als brandstoffles te gebruiken: jij weet dat er wat anders in zit, maar een nieuwsgierig kind, medereiziger of wie dan ook zouden zomaar kunnen aannemen dat er wat drinkbaars in zit.
Als je al een frisdrankfles ervoor hergebruikt, haal dan alle etiketten die naar de lekkere drank verwijzen eraf. Markeer de fles met een duidelijk opschrift, zo mogelijk met het juiste symbool uit de GHS (voor benzine de 'doodskop' - GHS06, toxisch - en de 'vlam' - GHS02, ontvlambaar). Zorg ervoor dat de hergebruikte fles niet direct toegankelijk is (analoog naar het kinderslot op het gootsteenkastje).
</veiligheidsfunctionaris-modus>

Weet iemand hier trouwens waarom Optimus-brandstofflessen felgroen zijn, waar anderen (o.a. MSR, Trangia) een rode kleur (signaalkleur) toepassen? Primus heeft naast rood (mat) ook bosgroene (forest green, mat) brandstofflessen in het programma. Is het misschien om de bagagecontroleurs op luchthavens om de tuin te leiden?
PietV schreef:Kan prima in een jerrycan. Daar zijn ze voor gemaakt.
Tuurlijk, zonder enig probleem.
Ik heb ook altijd een paar kunstof jerrycans achterin de auto liggen, is heel gewoon in landen waar afstanden tussen benzinepompen groot zijn. Ook staan er gevulde jerrycans in de schuur want tuintraktors, sneeuwploegen etc gebruiken natuurlijk ook brandstof.
Groen en rood zijn ook de kleuren op een tankstation.
Groen voor euro loodvrij
Rood voor de oude super benzine

Misschien daarom die kleuren.
Los van de veiligheidspunten als opescheuren, kinderen die aan ranja denken, etc, zijn er vaak hele goeie redenen om je toch ietsje minder aan de regels te houden. Daarom toch een tip als je het toch wilt doen.

Met benzine moet je je bedenken dat het nogal een aggresief goedje is: veel kunsttoffen lossen op. Daarom zijn Sigg-flessen niet geschikt: de doppen zetten uit als je er benzine in gooit. We hebben zelf zo een week of 5 rondgefietst. Het kan wel, maar de dop wordt snel slechter en je moet de dop vaak eerst een tijdje naast de fles bewaren (dagdeel) om hem weer acceptabel te laten passen.

Om dezelfde reden moet je uitkijken met frisdrankflessen. PET kan bij mijn beste weten prima, maar niet alle frisdrankflessen zijn van PET. Voor de kenner moet dat geen probleem zijn, voor mij wel. Een derailleur schoonmaken in een bakje van de Chinees gaf een kliederboel doordat binnen enkele seconden er gaten vielen in het plastic...
GertjanT schreef:Een derailleur schoonmaken in een bakje van de Chinees gaf een kliederboel doordat binnen enkele seconden er gaten vielen in het plastic...
OT. Dat is een klassieker. Het bakje was, net als de meeste automatenbekers, naar alle waarschijnlijkheid gemaakt van polystyreen. Je kunt dat zelf nagaan, aan de hand van de recyclingcode die in vrijwel alle plastic voorwerpen wordt meegedrukt. PS, met code 6, wordt nogal vlot aangetast door oplosmiddelen als benzine en aceton, zoals je proefondervindelijk vaststelde. Als je al kunststof gebruikt, dan is een bakje van HDPE (code 2, hoge-dichtheidpolyetheen, o.m. brandstof jerrycans worden daarvan gemaakt) passender. Of een rvs kommetje.