Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spike banden - Forum Wereldfietser

spike banden

Hoi,

hoewel we over het algemeen in Nederland niet zoveel dagen met sneeuw en ijs op de wegen hebben ben ik toch nieuwsgierig naar spike-banden. Ik vraag mij af, of je met spike banden ook goed op schone verharde wegen kunt rijden? Slijten de spikes dan sneller vergeleken met rijden op ijs of sneeuw?

Zijn hier fietsers die spikebanden gebruiken in Nederland en wat zijn jullie ervaringen?
Er staan al een aantal ervaringen op het forum. Wellicht interessant om ook even te zoeken daarnaar. Ikzelf heb helaas nog geen ervaring met dergelijke banden.
Ik heb Kenda Klondike spijkerbanden (622-37 of zoiets).
- de spikes slijten niet of nauwelijks (er zijn er wel 3 verdwenen na twee seizoenen)
- fietsen op schone niet bevroren ondergrond, wordt een hel: traag en lawaaierig.
- grip op ijs is fenomenaal.
- verwacht geen wonderen in diepsneeuw, je hebt wel grip, maar je kan nog steeds niet sturen.
Mijn conclusie is inmiddels: erg leuk als het ijzelt, maar helaas duurt dat nooit lang en daarna ongemeen irritant.

Mijn vriendin heeft de, hier op het forum ook geroemde, continental topcontact winter II banden (die ik nu ook besteld heb). Daarmee is:
- rijden in de sneeuw probleemloos doenbaar (uiteraard ook hier geen diepsneeuw)
- rijden op ijzel perfect doenbaar hoewel het geen spikes zijn
- rijden op niet bevroren ondergrond een aangename belevenis.
Mer andere woorden; met deze banden ga je niet op je gezicht en kan je gewoon van november tot april rijden. Het lijkt ongeloofelijk maar het is een feit dat ze gewoon erg veel grip geven op bevroren ondergronden.
Ervaring met 47-559 Schwalbe Marathon Winter met spikes. Vooral op gladde stukken een geweldige ervaring. Het is voor je centrale zenuwcentrum een hele omschakeling, want die vertelt je: je gaat omkiepen, en dat gebeurt dan niet. Je kunt ook sturen. Een eye-opener. Diepe sneeuw blijft ellendig. Op schone weg ben je lawaaiig en trager, maar moet ook niet overdreven worden. 2 winters ervaring, tientallen kms geen honderden.
hoi,

bedankt voor jullie reacties. N.a.v. het bericht van EnriceV kwam ik al snel op deze adressen:

http://wimschermer.blogspot.nl/2013/02/ ... ental.html

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=13721

Ik krijg de indruk dat voor de Nederlandse omstandigheden de Continental TopContact II Winter een goed compromis is. Ik lees wisselende ervaringen over de slijtvastheid van spikebanden. Nou ben ik nogal kritisch als het om lawaai gaat dus ook dan zouden de topcontact 2 winter banden de voorkeur hebben.

Alleen jammer dat ze in mijn maat (26 inch) alleen in 1,9 inch breedte leverbaar zijn. Dan zouden de spatborden gedemonteerd moeten worden en blijft het twijfelachtig of dat gaat passen :(
Die topcontact winter is in werkelijkheid nogal smal (maar wel vrij hoog). De 37 mm 28 inch is in het echt 31 mm, en de 50 mm 26 inch is iets van 44 mm breed.
Wim
Wim schreef:Die topcontact winter is in werkelijkheid nogal smal (maar wel vrij hoog). De 37 mm 28 inch is in het echt 31 mm, en de 50 mm 26 inch is iets van 44 mm breed.
Wim
bedankt voor deze informatie, met 44 mm breedte wordt het een stuk aannemelijker dat het gaat passen.
EnriceV schreef: Mijn vriendin heeft de, hier op het forum ook geroemde, continental topcontact winter II banden (die ik nu ook besteld heb).
Ik heb ze deze week ook besteld. Na al die goede kritieken te lezen zou het wel eens een zeer goede investering kunnen zijn.
En ge gaat het zien....... het zal heel de winter niet sneeuwen :lol:
@Wim (en voor wie het aanbelangt)

De topcontact winter is dit seizoen nog hier en daar te krijgen als draadband zoals vorige seizoenen. Bij verschillende online dealers is echter enkel nog het nieuwe model te krijgen. Er zijn nu meerdere maten verkrijgbaar en de band is als vouwband beschikbaar. Het is niet onmogelijk dat de echte maten niet meer dezelfde zijn als vroeger.
(ik heb enkel het "oude model".)
De andere maten staan inderdaad hier en daar op de sites van internetwinkels, maar zijn voorzover ik heb kunnen zien nog niet leverbaar. Dat werd mij ook zeer onlangs door Conti Nederland bevestigd. De verwachting was dat het deze winter niet meer gaat gebeuren. Dat is jammer want ik had voor de 28 inch stadsfiets van mijn zoon graag een maatje breder gehad (ze vallen immers erg smal, en breder geeft meer grip). Dus heb ik de nominaal 37 mm band maar besteld. De voorband zit er al op, en straks volgt ik de achterband.
Wim
jeroen_ schreef:Nou ben ik nogal kritisch als het om lawaai gaat
Dan zijn spijkerbanden geen geschikte keuze. Want op verharding zonder sneeuw en ijs fietsen ze zwaar en vooral met behoorlijk wat lawaai.

Renaat
hoi,

uiteindelijk heb ik besloten van winterbanden af te zien om de eenvoudige reden dat mijn vorken vrij smal zijn en zelfs 42 mm banden zijn al vrij groot voor deze fiets omdat er snel troep tussen spatboren en buitenband komt.

De continental winterbanden zouden als ik het goed begrijp 44 a 45 mm breed zijn en dat is dus te breed. Ik wilde vervolgens een Mondial van Schwalbe kopen maar ook deze banden zijn alleen in brede maten leverbaar.

Uiteindelijk heb ik besloten eens een Marathon Plus van Schwalbe te proberen, ondanks de vele negatieve reacties over deze band. Ik heb de laatste jaren regelmatig banden moeten vervangen omdat ze al na zo'n 10.000 km volledig versleten waren. Omdat een vriend van mij naar schatting ruim 40.000 km met zijn plus banden heeft afgelegd wil ik dit nu eens proberen. Helaas zal het denk ik niet zoveel grip bieden onder winterse omstandigheden. Daarentegen ben ik reeds "gewend" om met Schwalbe Marathon te rijden waarvan de breaker-laag inmiddels aardig goed zichtbaar wordt.
Voor de duidelijkheid: die 44 mm betreft de 50-559 versie.
Wim
vanaf november vervang ik mijn zomer banden voor Continental TopContact II Winter. Daarnaast heb ik een extra set velgen met daarop schwalbe marathon winter. Als er serieuze kans op gladheid is vervang ik mijn voorvelg voor eentje met spikes.
Ik vind het zelf niet hinderlijk dat dit iets meer lawaai en weerstand geeft. Liever dat dan op mijn plaat gaan.

Ik lees weleens dat de Continental TopContact II Winter ook op gladde oppervlaktes goed blijft doen. Mijn ervaring is dit helemaal niet. Op een gladde ondergrond (ijzel) geeft deze band totaal geen grip. Met een vers laagje sneeuw is de band wel top, maar ja dat is alleen de eerste dag. Na de eerste dag is alle sneeuw platgedrukt en een ijsplaat geworden.
peter1980 schreef: Ik lees weleens dat de Continental TopContact II Winter ook op gladde oppervlaktes goed blijft doen. Mijn ervaring is dit helemaal niet. Op een gladde ondergrond (ijzel) geeft deze band totaal geen grip.
Ja, dat hoor/lees ik hier ook. De Suomi Rollspeed W schijnen het beter te doen: rollen beter door sneeuw en hebben ook meer grip op ijs. Heb er zelf geen ervaring mee want waar ik woon kom je alleen maar met spijkerbanden vooruit.

En mijn ervaring met spikes op asfalt is dat goedkope banden (zoals Biltema) snel hele complete spikes verliezen en gaan roesten, dat de aluminium (Swalbe Icespikes) slijten terwijl je erbij staat en dat de Suomi Extreme 294 (staal met carbide punten) de winnaar is. Heb die laatste nu één zweedse winter gebruikt (7 maanden zonder kmteller) en zien er nog steeds goed uit.