Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsband voor stad en regenweer - Forum Wereldfietser

fietsband voor stad en regenweer

hallo,

een paar vriendinnen van me zijn afgelopen maand gevallen met de fiets. twee keer omdat ze volgens mij, (en hunzelf) met te dunne banden rijden.

ik heb voorgesteld om zo dik mogelijke banden te leggen. Maar ik vraag me af of er een band is die er boven uit steekt in nat regenweer op asfalt en kasseien ?

ik rij heel graag met de conti travelcontact; de schalwbes marathon op mijn dahon vouwfiets zijn een stuk minder baanvast...

als iemand tips heeft, laat maar komen;

dank
Hm lastig. Mijn ervaring is dat als je valt bij regen je simpelweg te snel reed voor de omstandigheden. Met een band kun je dit wel iets rekken maar veel zal het niet schelen is mijn ervaring.

Ik rij op de stadsfiets met zeer goedkope banden (gewoon bij de action vandaan) en heb daar dit probleem nog nooit gehad en dan rij ik nog behoorlijk hard door de stad.
Mij klinkt het ook wat vreemd in de oren. Zelf zou ik eerder denken aan een te lage bandenspanning dan aan te dunne banden. Zeker omdat stadsfietsen standaard niet met hele dunne bandjes zijn uitgerust.
De Continental Contact II kan je overwegen, die heeft een wat zachtere compound dan Schwalbe.
Conti raadt bij winter, ook bij regen, deze band aan: http://www.conti.nl/fietsbanden/topcontact-ii-winter/# Dus profiel + ronde doorsnede + vermoedelijk zachter rubber.
Zonder meer aanraden de bandenspanning te verlagen lijkt me geen goed idee, veel mensen rijden immers al met te zachte banden.
Leon
dank aan iedereen.

de dames in kwestie zijn zeer ervaren fietsers, die geen auto hebben en alle verplaatsingen doen met de fiets, dagelijks woon werk verkeer 25km...
we wonen allemaal in Brussel, en de kasseien liggen heel slecht, altijd helt de baan naar een of andere kant, bij regen, en vuil op de straat, is het echt niet makkelijk rijden, tel daarbij de tramsporen en drukke verkeer, voetgangers die niet omkijken...

De bandendruk leek me in orde, niet te hard niet te zacht, maar de bandjes waren echt dun. minder dan 28. (met alle gevaar voor tramsporen)

ik heb ook goed rondgekeken en zag de winterband van continental. Ik ga die voorstellen, de dikste versie is een 47mm, dus zou die eens willen bestellen. (hopen dat 47mm uit de tramsporen kan blijven, heb zelf 42mm en die gaan er toch nog in);

ik hou jullie op de hoogte hoe de dames de winter door komen.

merci mensen


Wijziging:

wou net even de band bestellen: 45 euro per band :shock:
mmm, toch nog even rondkijken
De gewone Contact kost 20 euro en gaat langer mee dan de winter versie.

Leon, zo'n dure band aanraden. Ben ik niet van je gewend. :shock:
fillemon schreef: de dames in kwestie zijn zeer ervaren fietsers, die geen auto hebben en alle verplaatsingen doen met de fiets, dagelijks woon werk verkeer 25km...
we wonen allemaal in Brussel, en de kasseien liggen heel slecht, altijd helt de baan naar een of andere kant, bij regen, en vuil op de straat, is het echt niet makkelijk rijden, tel daarbij de tramsporen en drukke verkeer, voetgangers die niet omkijken...
...
wou net even de band bestellen: 45 euro per band :shock:
mmm, toch nog even rondkijken
Brussel is inderdaad geen pretje. Ik kan je zelf geen band adviseren en mogelijk zijn er betere en goedkopere opties. Maar die 45 euro is natuurlijk relatief, zeker als het een ernstige valpartij kan voorkomen en sommige banden vele duizenden kilometer gebruikt kunnen worden. (En nog meer als je kijkt naar wat een wagen de dames in kwestie maandelijks zou kosten.)

Renaat
Als een setje betere banden één valpartij kan voorkomen waardoor geen broek verpest wordt (of erger), dan heb je ze er al zo'n beetje uit... Verder zou ik even goed naar de betreffende fietsen kijken om zeker te weten of die brede banden wel gaan passen.

Overigens ben ik het wel eens met Lennart: fietsen op glad en onregelmatig wegdek is ook een kwestie van herkennen van gevaar en op de juiste plekken voorzichtig zijn. Ik hoef gelukkig niet in een stad als Brussel te fietsen, maar bij natte bladeren of vorst kan ik redelijk inschatten waar ik hard kan doortrappen (rechtdoor) en waar ik vaart moet minderen (in bochten, bij glooiing waardoor m'n wiel vlakker op de weg komt, gladde klinkers, etc.)

Zou er zoiets bestaan als een slipcursus voor fietsers?
urje schreef:Zou er zoiets bestaan als een slipcursus voor fietsers?
Het laatste deel Parijs-Roubaix. Zoek een regenachtige dag op en rustig blijven trappen.

Kasseien zijn het glads als er ook autoverkeer over gaat. Na een lange periode van droogte ontstaat een vetfilm op de kasseien. Bij beginnende regenval is succes op vallen het grootst.

Piet.
urje schreef:Zou er zoiets bestaan als een slipcursus voor fietsers?
Ik heb er wel eens aan gedacht om zoiets te doen; een cursus remmen en "zelfabs-en" op onverharde afdalingen.
Bj een wereldfietserweekend hier in de buurt wil ik wel een workshop geven, al weet ik dat de meeste leden die komen niet tot de doelgroep zouden behoren.
Het komt er op neer dat je moet weten dat je niet in de bocht moet remmen, je het juiste spoor moet zoeken op de slechte weg en je moet oefenen beide remmen te moduleren tijdens het remmen. Vervolgens kun je knap hard remmen op elk wegdek.
Leon
Niet te veel heil verwachten van betere banden. Ik rijd vaak op kasseien buiten de stad en als die nat liggen moet je je rijgedrag wat aanpassen, geen groot probleem, zelfs niet met een doorsnee band. De kasseien in Brussel, dat is iets anders. Toen ik net als de dames bovenin het topic eens flink tegen de grond ben gegaan heb ik gemerkt dat de stenen bedekt zijn met een emulsieachtig zwart goedje (neergeslagen smog of zoiets), waar je nauwelijks op kunt anticiperen. In de winter mijd ik sindsdien de kasseistroken en rijd ik om, er ligt asfalt genoeg.
fillemon schreef:dank aan iedereen.
ik heb ook goed rondgekeken en zag de winterband van continental. Ik ga die voorstellen, de dikste versie is een 47mm, dus zou die eens willen bestellen. (hopen dat 47mm uit de tramsporen kan blijven, heb zelf 42mm en die gaan er toch nog in);
Gezien het feit dat er op die fietsen nu van die smalle banden zitten, weet je zeker of een 47mm band wel tussen de (achter)vork past

Ronald van der Perk
Dit is een geval waar de breedst mogelijke banden de beste keus zijn, maar Ronald's waarschuwing is zeker relevant.
Voor de wintermaanden ben ik zeer gecharmeerd van de Conti Topcontact Winter II. Die gaan er hier een dezer dagen ook weer op. Ze zijn ook bij lage temperaturen snel, comfortabel, en hebben een heel goede grip. Helaas is de keus in maten nog beperkt: 50 mm nominaal in 26 inch (flink smaller in werkelijkheid) en 37 mm in 28 inch, maar in werkelijkheid slechts iets van 31 mm breed (maar wel vrij hoog). De aangekondigde 42-622 (nominaal) is nog niet leverbaar en zal vermoedelijk dit jaar niet meer komen.
Voor de zomermaanden zou ik een heel soepele band kiezen. Je wilt niet dat je band op de kasseien gaat stuiteren. De beste keus in brede 26 inch banden is dan wat mij betreft de 50 mm Schwalbe Big Apple, en in smaller 28 inch de Panaracer Pasela zonder antilek. De Pasela maten kloppen wel, dus een 35 mm is ook echt ongeveer 35 mm.
Wim
Brede banden geven veel comfort ook op kasseien.

Waarom de meeste banden profiel hebben is me een raadsel, de water afvoer is niet aan de orde bij relatief ruw wegdek contact en lage snelheid. (Bij auto's is dat anders)

Ik beleef veel plezier aan mijn 32 mm bandjes zonder profiel, ze zijn snel en comfortabel.

De meeste rem, slip ervaring heb ik opgedaan na jaren lang lid te zijn geweest van MTB team "de Pedaleur" te Doetinchem, elk weekend Montferland en Elterberg bedwongen en afgedaald, zelfs de trappen bij Kerkje te Elten waren geen opstaken. Id wat Leon zegt "achter op het zadel" en de fiets zijn spoor laten zoeken.
Niet te krampachtig en bang zijn op de fiets. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Waarom de meeste banden profiel hebben is me een raadsel,
Vanwege het vervelende stick-slipgedrag van slicks op nat gras, modder en gruis.
Leon
Ik reed onlangs rustig op mijn fiets met vrij brede Schwalbes door de winkelstraat van het centrum van Nijmegen. Ik sloeg af en... daar lag ik. Wat blijkt: ze hebben overal van die mooie stoepranden neergelegd die echt superglad zijn. Vast handig in verband met schoonmaken, maar bij regen echt spekglad. Daar kan geen band tegenop. Ook om op te lopen levensgevaarlijk trouwens.
In Apeldoorn heeft de gemeente de gladde stenen opgeruwd, na aanhoudelijk aandringen van de gemeenteraad. Het was bij nat weer, levensgevaarlijk glad.
ik heb cst sensamo speed banden voor op mijn gazelle primeur omdat ik hard wil gaan, het profiel en de band zelf is erg dun, dus denk geen goede winterbanden, maar ja, je kan niet alles hebben :lol:
Ik heb nu de marathon extreme als winterband, hoe verhoud zich dat tot de Topcontact Winter II? Het grove profiel lijkt mij meer grip hebben op natte gladde ondergrond. Sneeuw blijft wel tussen het profiel vastplakken.