Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschillen in slaapmatten - Forum Wereldfietser

verschillen in slaapmatten

...ben me andermaal aan het inlezen over diverse uitrustingen.

Daar ik afgelopen WF-fietsweekend mijn slaapmat vergeten was en op een ge-wel-dige Exped slaapmat van Lauran heb mogen slapen, heb ik me nu ingelezen over de diversiteiten aan slaapmatten.
Heel veel punten van verschillen zijn me redelijk duidelijk. Bij 1 punt blijf ik het volgende vreemd vinden.
Exped geeft -over het algemeen- 'maar' twee(!) jaar garantie op de slaapmatten, en doet bij de slaapmat een reparatieset(!). Wetend dat het volgende vermeldt wordt. Quote: "De slaapmatten van Exped zijn met vele awards bekroond. En de technieken zijn door vele patenten beschermd."
Vreemd..!

ThermaRest geeft daarentegen geen reparatieset en heeft -over het algemeen- een levenslange garantie.
Als jouw vraag gaat over: Welke keuze moet ik nu maken?
....dan denk ik dat je jezelf al mag complimenteren: Je weet je keuze al te beperken tot "Kies ik voor iets goeds of voor iets goeds?"
Na 18 jaar met veel plezier op mijn therma-rest geslapen te hebben (destijds geleverd met reparaties-setje) kwam daar een heel moeilijk gaatje in. Nu slaap ik sinds 2 jaar op een exped (met geintegreerde pomp) als een roosje. De duurzaamheid is me onbekend.....maar exped ken ik als een betrouwbaar merk
Naast de oerdegelijke matten van vroeger zijn er nu lichtere maar ook kwetsbaardere matten. Wat is belangrijk voor je?
Wim
Bij de thermarest all-season matjes zit normaal ook een reparatiesetje. De garantieperiode van die matjes ken ik niet.

Zelf heb ik net nog een all-season matje gekocht bij de bergsportwinkel.nl. Daar zijn ze op dit moment zwaar in de aanbieding.
Awards en patenten zeggen helemaal niets over de duurzaamheid van een product. De awards zijn bijna allemaal politieke spelletjes en geen praktijktesten.

De lichtgewicht matjes zijn bijna automatisch minder degelijk en de degelijkere varianten zijn meestal zwaarder. Jouw manier van pakken kennende, kan jij best nog wat meer lichtgewicht gebruiken.

Ik ben erg happy met mijn lichtgewicht en compacte Exped Synmat UL, maar ik moet wel heel goed opletten dat hij niet met scherpe dingetjes in aanraking komt. Hij past in een bidonhouder of bij de slaapzak in een voortas en ik hoef nooit meer spullen bovenop de bagagedrager te stapelen, wat enorm scheelt in de stabiliteit.
Wim schreef:[...]Wat is belangrijk voor je?
Wim
Nu ik op een gigantisch 'matras' gelegen heb, vind ik het volgende wenselijk.
Goede isolatie; weinig tot geen optrekkende kou.
Minimaal 70mm dik, minimaal 1900 mm lang.
Geen krakend kabaal bij draaien.

Heb zelf een nieuwe ThermaRest '40th Anniversary Edition Large'.
Specificaties
Afmetingen: 63cm x 196cm
Gewicht: 900 gram
Materiaal: 75d Hex Rip Poly/ 70 d Nylon Soft Grip
Dikte: 5cm
Opgevouwen afmetingen: 33cm x 13cm
Relatieve warmte (R): 4.0
Christophorus schreef:Awards en patenten zeggen helemaal niets over de duurzaamheid van een product. De awards zijn bijna allemaal politieke spelletjes en geen praktijktesten.
...hoe subjectief ook!
Christophorus schreef:[...]Jouw manier van pakken kennende, kan jij best nog wat meer lichtgewicht gebruiken.
...jij nu wetend dat ik twee a drie weekenden in de maand aan het fietsen ben, wil ik toch voor iets meer comfort gaan.
Voorbeeld; heb diverse hoofdkussens geprobeerd. Heb mijn oude boekweitkussen gehalveerd. Deze gaat nu standaard mee. Wetend dat dit een driekwart van mijn voortasje kost.
Christophorus schreef:Ik ben erg happy met mijn lichtgewicht en compacte Exped Synmat UL,[...]
...wetend dat jij UL bent! :D Zelf heb ik te maken met 85kg.
Christophorus schreef:[...]ik hoef nooit meer spullen bovenop de bagagedrager te stapelen, wat enorm scheelt in de stabiliteit.
Sinds enkele weken doe ik mijn tent niet meer op de bagagedrager om twee voortassen te besparen. Alles gaat nu gewoon in de vier tassen. Het enige wat nog op de bagagedrager, voor het grijpen ligt, is mijn stoeltje.
Jij komt er wel, Pierre. ;)
PierreS schreef:Voorbeeld; heb diverse hoofdkussens geprobeerd. Heb mijn oude boekweitkussen gehalveerd. Deze gaat nu standaard mee. Wetend dat dit een driekwart van mijn voortasje kost.
Ik heb een donsgevuld kussentje, ooit in een goedkoop decoratief kussentje gevonden. Het is licht, kan erg klein ingepakt en is goed wasbaar. Het begint inmiddels wel wat dunner te worden.
Leon
DE service van Expet is best goed mijn matras blies deze zomer ineens alle dons naar buiten, matras gekocht in 2009 .
De matras bij Bever sport ingeleverd en deze heeft hem opgestuurd naar importeur na twee weken telefoon dat er een nieuwe matras voor mij klaar lag zonder verdere kosten.
Klaas
@saagtree: als dat gebeurt aan het begin van je vakantie (hetgeen mij drie maal overkwam) is je vreugde over service wel minder ..
Het zou interessant zijn retourpercentages van verschillende merken te zien van bijvoorbeeld Zwerfkei, Bever en Outdorado.com.
Ik was in het verleden steeds tevreden over mijn oude thermarest matje, maar begon de laatste vakantie's toch last te krijgen van m'n rug.
Ik ben gezwicht voor de ThermaRest Neoair (het grote formaat) en ben er na een vakantie van 2 en een vakantie van 3 weken heel enthousiast over.
Dat het lawaai zou maken als slapen op een zak chips is pure nonsens, ik heb de ondergrond niet 'extra' gecontroleerd op scherpe stukjes, en toch nog geen problemen gehad.
Ik slaap zalig, het pakt klein en is superlicht ! :-D
En mijn matje werd geleverd MET reparatiesetje.

Aanrader wat mij betreft.
@Arno: dat zou dan een constante monitoring moeten zijn. Ik heb namelijk, zoals wellicht bekend, ook in een winkel gewerkt. Soms kwam het voor dat van 1 bepaald model jas er slechts 1 kleur niet goed was. De andere 2 kleurseries waren gewoon goed. Het jaar erna was er niets meer aan de hand in dat model jas.

Ontopic:
Ik zie overigens geen problemen met lichtere matten, aangezien je vaak in een tent-met-grondzeil ligt. Dat grondzeil ga je toch ook voorzichtig mee om? Je wilt immers geen risico lopen op water in je binnentent. Dus als je al zo voorzichtig bent met je grondzeil, wat kan dan je slaapmat overkomen?

Gewoon lekker een licht matje kiezen. In mijn geval een 350gr. wegende NeoAir XLite in de normale maat. Door de hoogte van deze matten lijkt het me vervelend om met de benen lager te liggen, dus mede daarom vind ik het niet vervelend om de volledige lengte te hebben.
Mocht je geen problemen hebben met de voeten buitenboord en vindt je iets meer isolatie wel prettig? Dan is er ook een 'damesmodel' van 168cm met een hogere R-waarde. Die weegt 340 gram. Het driekwartmodel weegt 250 gram.

Mocht je in heftige kou gaan overnachten, dan is een opblaasbaar matje niet alles (vraag maar aan Shane :D ), maar als het niet kapot gaat is het wel erg prettig (maar dan wel een geïsoleerd model voor de isolatie).

Tenslotte: een slaapmatje is in principe geen stoel. Mocht je het toch willen combineren, dan zou een iets steviger model wellicht te prefereren zijn. (En waarom zou je dat niet doen? Je hebt 'm tenslotte toch bij, al kun je ook een lichtgewicht lapje stof ter bescherming eronder leggen.)
Robertjan schreef:Ik zie overigens geen problemen met lichtere matten, aangezien je vaak in een tent-met-grondzeil ligt. Dat grondzeil ga je toch ook voorzichtig mee om? Je wilt immers geen risico lopen op water in je binnentent. Dus als je al zo voorzichtig bent met je grondzeil, wat kan dan je slaapmat overkomen?
Hoe dikker het geheel van grondzeil en tijk van het matje, hoe kleiner de kans op een lek. Op een mediterrane camping kun je nooit alle scherpe dingen met zekerheid verwijderen, dus voorzichtig is een relatief begrip.
Leon
Afgelopen zomer meer dan 60 nachten geslapen op Exped SynMat UL 7 LW.
Maten: 197 x 65 x 7 cm.
Gewicht: 600 gram.
Aangezien ik zelf 196 ben, voor deze lange versie gekozen. Bij de M-uitvoering (183 lang) zouden mijn voeten niet op het matras passen en dat leek mij niet prettig.
De LW is 13 cm breder dan de M, wat ook het slaapcomfort ten goede komt. Heeft wel als nadeel dat in een kleine 2-persoonstent je meer dan de helft gebruikt.

Als kussen gebruikte ik de Exped Pillow Pump; combinatie van kussen en pomp. Na 50-60 keer pompen (ca 1 minuut) was de matras klaar. Hoefde je zelf er geen (vochtige) lucht in te blazen.

Bij beide zat een reparatie setje.
Beide zijn mij zeer goed bevallen. De matras maakte geen lawaai als je van slaaphouding veranderde.

Jan.