Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano biopace - Forum Wereldfietser

shimano biopace

In plaats van een oude fiets totaal aan te passen heb ik voor een prikje een oude Giant expedition gekocht. Deze fiets zou ik gebruiken voor de snelle reisjes met weinig bagage. De fiets (ik schat van rond 1988) met 3 x 7 shimano deore heeft een biopace.
k' Heb over de licht ovalen tandwielen van shimano veel goeds maar ook minder positieve dingen gelezen.

Ondertussen heb ik deze week enkele tochtjes gemaakt. In die 200 km, die ik tot nu toe reed, ondervond ik geen nadeel. Misschien een licht voordeel bij een gestatig cadans.
Wie heeft er nog ervaring met die ovalen tandwielen van shimano?
cabonga schreef:Wie heeft er nog ervaring met die ovalen tandwielen van shimano?
Lang geleden is daar behoorlijk in de nieuwsgroep* nl.fiets over gediscussieerd. De conclusie die ik onthouden heb is dat als Shimano de ovalen 90 graden zou draaien, het misschien nog gewerkt zou hebben ook.
Leon

*: later overgenomen door Google, nog steeds te raadplegen en doorzoeken.
cabonga schreef:Wie heeft er nog ervaring met die ovalen tandwielen van shimano?
Ik had ze op mijn Koga Randonneur uit 1990; eigenlijk nooit iets negatiefs of positiefs van gemerkt. Later vervangen voor gewone ronde tandwielen van Sugino.

Afbeelding
Ik heb er vroeger heel erg veel mee gefietst op mijn Koga Randonneur ik heb er nooit problemen mee ondervonden.
Shimano presenteerde dit toentertijd als iets nieuws, maar een paar jaar daarvoor had ik de ovale bladen gezien in een fietsmuseum in Engeland :lol:
En volgens mij heeft Rotor het later ook nog eens geprobeerd.
Eric Schuijt schreef:Shimano presenteerde dit toentertijd als iets nieuws, maar een paar jaar daarvoor had ik de ovale bladen gezien in een fietsmuseum in Engeland :lol:
En volgens mij heeft Rotor het later ook nog eens geprobeerd.
Ze bestaan al sinds 1890 ::http://www.ovaletandwielen.nl/contents/nl/d21_info.html :wink:
Op huidige fietsen zie je het nooit meer. Worden ook niet meer gemaakt geloof ik.
Tijdens tijdritten in de tour zie je nog wel eens een (extreme) vorm hiervan
Lennart-Tampico schreef:Op huidige fietsen zie je het nooit meer. Worden ook niet meer gemaakt geloof ik.
Tijdens tijdritten in de tour zie je nog wel eens een (extreme) vorm hiervan
De Rotor bladen en nog extremere als Osymetric verschillen fundamenteel van de Biopace. Ik heb er ook 4 jaar op gereden en ervoer ze als nadelig bij het klimmen.
Lennart-Tampico schreef:Worden ook niet meer gemaakt geloof ik.
Rotor is een bekend merk dat ovale tandwielen (Rotor Q-rings) produceert. Carlos Sastre won hierop in 2008 de Tour de France en Ryder Hesjedal won in 2012 de Giro d'Italia.

In 2012 kwam het merk O'symetric opzetten dankzij een uitmuntend goed seizoen van Bradley Wiggins en Chris Froome (Tour de France en Olympische spelen).

Oud Tourwinnaar Bernard Hinault heeft zijn naam verbonden aan nog weer een ander merk ovaal tandwiel: Ogival.


Keus genoeg dus :wink:

O ja, Marianne Vos rijdt er ook mee, met de O'symetric, wint ook opvallend veel :wink:
Volgens ik lees, zou het positief zijn bij een vlotte kadans (70 toeren/min), ook tijdens het klimmen.
Er is inderdaad veel negatiefs en positiefs te vinden op internet. Vandaar mijn vraag. Shimano scheen er serieus op gestudeerd te hebben maar het sloeg niet aan bij de wielertoeristen. De bewering dat de bladen verkeerd zouden gepositioneerd zijn, vond ik ook, maar dat shimano zo een vergissing zou maken zou me verwonderen.
Enfin, zo lang ik geen nadeel ondervind (volgens sommigen nadelig voor knie, anderen beweren het tegendeel) blijven ze erop.
Bij mijn eerste, dus trage, omwenteling voelde het inderdaad anders aan, maar eens "gelanceerd" was er geen significant verschil waar te nemen. Misschien dat je door dit systeem eerder geneigd bent om een snellere trapsnelheid aan te houden. Dit zie ik als een voordeel voor de knieën. (voorlopig toch.)

Piet
Van 87 tot 05 mee gereden. En het reed prima. Moest erg wennen toen de nieuwe fiets ronde bladen had. De biopace bladen gaven bij mij het effect van een regelmatiger 'rond-draai-gevoel'. Ik zou ze zo weer willen!

Tegenwoordig doen de knieen meer pijn, maar dat kan ook aan het voortschrijden der jaren liggen :wink:

Uitstekend stuk van SB http://sheldonbrown.com/biopace.html waaruit ook meteen duidelijk wordt dat de bladen zeer zeker niet een kwart slag gedraaid moeten zijn.
blij van eens iets positiefs te horen over biopace. Maar toch...
Ik vond hier een mooie studie over ovalen bladen:

http://www.noncircularchainring.be/pdf/ ... se%202.pdf

'k heb het nog niet geheel gelezen maar toch...het volgende eruit gepikt:

Biopace (ovality:1.04; crank –8.2°): this unusual crank orientation versus
major axis brings the highest gear at the dead spots.
This low ovality Biopace design (1.04) behaves roughly as a circular
chainring. Earlier models with higher ovality (e.g. 1.17 or 1.09 …) gave
an irregular and uncomfortable pedalling sensation. Users frequently
reported knee problems. The solution implemented to reduce these
problems was to reduce the ovality (1.04), in fact making it irrelevant.
The mathematical model reveals the uncomfortable aspects and confirms
what riders already concluded in the past: the Biopace is a totally wrong
concept
( crank arm oriented nearly parallel to the major axis ).

De auteurs wonen bij mij in de buurt. Ik probeer hen te contacteren.
cabonga schreef:blij van eens iets positiefs te horen over biopace. Maar toch...
Biopace (ovality:1.04; crank –8.2°): this unusual crank orientation versus
major axis brings the highest gear at the dead spots.
Ik ben geen biomechanisch expert, maar toch wel een opmerking: de studie kijkt naar kniekracht vs crankkracht en concludeert feitelijk dat een langere crankarm meer kracht op de crank oplevert bij lagere kniekracht. Dat is natuurlijk vrij logisch.
Maar biopace was niet met dat doel gemaakt maar juist met als doel een gelijkmatiger beweging te krijgen ( minder stootbelasting op de knie ). Een kleine aanpassing in fietsstijl was wel nodig: je moest niet op dezelfde manier trappen als bij ronde bladen ( grote kracht zetten bij het aandrijven ) maar juist gelijkmatig ronddraaien.
Dat laatste vond ik nou net prettig omdat ik veel met lage cadans reed in een gelijkmatig ritme.
In die zin ben ik geneigd te stellen dat de biopace niet in het onderzoek thuishoort omdat ie met een ander doel voor ogen was ontworpen.
aha, nu komt het me duidelijk. Dank voor het goed geformuleerd antwoord.
Je moet inderdaad het gereedschap gebruiken voor wat het gemaakt is.

In feite zou biopace dus goed zijn voor iemand die op asfalt km wil malen of... het afleggen vn grote afstanden aan eenzelfde tempo zoals PBP.
cabonga schreef:aha, nu komt het me duidelijk. Dank voor het goed geformuleerd antwoord.
Je moet inderdaad het gereedschap gebruiken voor wat het gemaakt is.

In feite zou biopace dus goed zijn voor iemand die op asfalt km wil malen of... het afleggen vn grote afstanden aan eenzelfde tempo zoals PBP.
Klopt. Zo heb ik het zelf ervaren en zo omschrijft Sheldon Brown het ook. Niet voor de racer maar voor de tourrijder.
Verschil tussen Q-rings, Osymetric en biopace is dat het dikke gedeelte van het ovaal parallel loopt aan de crank en bij biopace is dat juist 90• gedraaid. Theorie zou dus zijn:

q-rings en Osymetris: als de crank horizontaal staat kun je de meeste kracht leveren dus dan moet je het ovaal op "groot" staan. Als je dan de crank verticaal hebt en je kunt weinig kracht leveren dan moet de ovaal op "klein" staan en ga je makkelijk door het dode punt heen.
Dus je beweegt snel op de eindstukken (zodat je makkelijk door het dode punt komt) en langzaam in het midden. Zodat je veel kracht kunt geven op het moment waarop je in de trapbeweging ook veel kracht kunt geven.

Theorie van Biopace is tegengesteld hieraan:
Als de crank horizontaal staat moet je de ovaal op "klein" staan zodat je (te?) makkelijk door het moment gaat waarbij de meeste kracht wordt gegeven, en als de crank verticaal staat, bij het dode punt en als het been van richting veranderd (van beneden bewegen naar omhoog bewegen), zorgt de ovaal ervoor die nu "groot" is dat je knie niet te snel door het dode punt heen schiet. Dus je beweegt langzamer op de eindstukken en snel in het midden. waardoor je been wordt "afgeremd" voordat het weer omhoog beweegt.


Wie gelijk heeft laat ik in het midden want ik heb nooit echt goed onderzoek gedaan. Wel heb ik van een studiegenoot die wel onderzoek heeft gedaan hiernaar (masterscriptie) dat Biopace klachten zou geven aan de knieen. Misschien dat ze er daarom ook weer mee zijn gestopt? Ik weet het niet.

Fysiologisch is het nastreven van "minimal jerk" goed voor de gewrichten. Jerk is de afgeleide van versnelling. en dat zou dan weer promoten voor biopace.

Kortom, geen idee. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/posti ... =8&t=20839#
Diederik92 schreef:Fysiologisch is het nastreven van "minimal jerk" goed voor de gewrichten. Jerk is de afgeleide van versnelling. en dat zou dan weer promoten voor biopace.
De versnellingen waaraan de gewrichten worden blootgesteld en de resulterende pierkrachten stellen bij fietsen niets voor in vergelijking met die bij hardlopen en vele andere sporten, welke vorm van kettingbladen je ook neemt.
Leon
Ik heb op mijn Randonneur het binnenste kettingblad vervangen door een 28T Biopace (Sugino Cycloid). Merk er vooralsnog geen ene mallemoer van, maar naar aanleiding van Sheldon Brown's verhaal over de voordelen van Biopace bij klimmen, heb ik het volste vertrouwen in het placebo.

Biopace is ook leuk uit historisch oogpunt. Een klassieke eighties-fiets wordt er zeker mooier mee. Bonuspunten voor brons-geanodiseerde Biopace-bladen.

.tsooJ
We kunnen, denk ik, wel spreken van een bioplacebo :P .
Alien schreef:Ik heb op mijn Randonneur het binnenste kettingblad vervangen door een 28T Biopace (Sugino Cycloid).
Het staat mij bij, maar ben er niet echt zeker van, dat bij de originele Biopacebladen destijds het kleinste kettingblad (32t) niet ovaal was, alleen de buitenste twee (de 52 en de 44) :?

De biopacebladen hadden een merkteken dat gemonteerd onder je trapper moest staan, de kleinste had dat niet, maar dat was in 1990, dus blijkbaar was het al op z'n retour (en moesten ze van hun voorraad af).

Tweedehands zijn ze nog te koop voor een prikkie !!
Michael W schreef:Het staat mij bij, maar ben er niet echt zeker van, dat bij de originele Biopacebladen destijds het kleinste kettingblad (32t) niet ovaal was, alleen de buitenste twee (de 52 en de 44) :?
Integendeel: zoveel kleiner, des te ovaler!

Afbeelding

.tsooJ