Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Getest: Exped Airmat Basic - Forum Wereldfietser

Getest: Exped Airmat Basic

Getest: Exped Airmat Basic

De afgelopen zomervakantie heb ik een voor mij nieuw matje gebruikt: een Exped Airmat Basic 7.5M

Binnen de Exped-mattencollectie is dit een buitenbeentje, want dit matrasje is niet gevuld met isolerend materiaal. Voor de rest lijkt het qua afmetingen en materiaal behoorlijk op de bekende Synmatten van Exped, die op zich ook weer lijken op de Down-mattenreeks.

Voor de hand liggende voordelen zijn in eerste instantie de prijs: de Airmat kost met 60 euro minder dan de helft van een Synmat van dezelfde afmetingen; de Down-versies zijn met zo'n 170 euro nog duurder.
Daarbij is de Airmat ook ruim 300 gram lichter dan de vergelijkbare Syn- en Downmatten en zelfs nog marginaal lichter dan de toch wel erg kwetsbaar lijkende UL(ultralight)versies.
Voor je 60 euro heb je dus een licht luchtbedje van een prettige dikte.

Maar waarom zou je een compleet ongeïsoleerd slaapmatje kopen? Andere matjes isoleren toch allemaal beter?
Dat laatste is waar, maar naast dit feit dat buitensportbladen en -kenners ons graag met meetresulaten laten zien heb je alleen echt iets aan isolatie als je hem nodig hebt, terwijl veel fietsers op vakantie gaan naar warme streken.
Zo heb ik deze mat juist gekocht omdat ik het vorig jaar in Spanje erg warm had op mijn isolerend matje en terugverlangde naar de tijd dat ik op een eenvoudig luchtbedje van de V&D lag, dat overigens niet aleen voordelen had. Zo gezegd zo gedaan.

Bevindingen:
+ Ik heb het onder vegelijkbare omstandigheden inderdaad minder warm gehad.
+ Het matje laat zich makkelijk oppompen door de ruime ventielen. Dat is een flinke verbeteringen met de luchtbednippeltjes van vroeger.
+ Het leeglaten en oprollen gaat snel en het wordt compact omdat tegenwerkende isolatie ontbreekt.

- Het matje ziet er in het echt wat anders uit dan op het plaatje. Op het plaatje lijkt het op een blauwe versie van de Down- en Synmat, waar de "groeven" tussen de banen ondiep zijn. Bij de Airmat zijn de groeven tussen de banen diep: de boven- en onderkant van de mat zijn hier tot op een breedte van bijna een centimeter met elkaar verbonden. Het gevolg is dat het matje minder lekker ligt dan een Syn- of Downmat.

Afbeelding

+/- Het liggen op het matje viel mij persoonlijk toch mee. Dit is echter persoonsafhankelijk; zo zal mijn eega hier niet op kunnen slapen.

De duurzaamheid is één vakantie uiteraard niet getest. Ik heb geen lekken gehad.

Concluderend:
+ Prijs
+ Gewicht en pakmaat versus afmetingen en dikte van de mat.
+ Gebruiksgemak
+ Ligcomfort in vergelijking met dunnere matjes
- Ligcomfort in vergelijking met vlakkere matjes

Geschikt voor:
- Kamperen in landen of periodes met warme nachten en/of een warme bodem door overvloedige zonneschijn of een frissere boden in combinatie met warme nachten.

Minder geschikt voor
- Kamperen in alle andere streken
- Mensen die niet op 6 banen kunnen slapen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooie review! Fijn om je ervaringen te lezen over deze mat. Ik kan even niet vinden hoe je de mat oppompte, er zit geen pomp in toc zoals bij de synmat?
Glashelder, en goed te weten dat de basic varianten zonder tussenschotten weliswaar lichter en goedkoper zijn, maar ook iets minder lekker liggen. Je zult hem wel moeten opblazen, net als bij de Synmat UL die ik laatst kocht. Dat gaat net, maar er is nu ook een nieuwe opblaaszak van enkele tientallen grammen waarmee het heel makkelijk gaat.
Wim
Het opblazen heb ik met de mond gedaan, wat volgens de gebruiksaanwijzing ook de methode is. Het valt in vergelijking met de vroegere luchtbedjes met 6 kleine nippeltjes erg mee want de opening is groot en biedt in het geheel geen weerstand. Aan een opblaaszak heb ik hier geen behoefte .
Leon
Het gewichtsverschil is niet zonder meer 300 gram zoals je noemt.
Het gebrek aan isolatie zal voor veel seizoenen en bestemmingen oncomfortabel zijn, tenzij je de winst aan gewicht vervolgens 'met extra slaapzak-comfort' teniet doet. Bedenk hierbij dat het warmteverlies via de grond relatief groot is.
Het ontbreken van het handige ingebouwde handpompje/systeem is jammer en ook oncomfortabel te noemen.

Over het gewicht: De formaten zijn echter niet volledig vergelijkbaar: Zie de gegevens van de fabrikant hier onder:

SynMat Basic 7.5 S
Size 163 x 50 x 7.5 cm
Weight 630 g, Packsack 12 g
Packed 21 x 14 cm
Temperature -11ºC
R-Value 4.0
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber
Synmat Basic 7.5 M
Size 183 x 50 x 7.5 cm
Weight 720 g, Packsack 13 g
Packed 21 x 15 cm
Temperature -11º C
R-Value 4.0
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber
SynMat Basic 7.5 LW
Size 190 x 65 x 7.5 cm
Weight 945 g, Packsack 16 g
Packed 27 x 15 cm
Temperature -11º C
R-Value 4.0
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber


SynMat 7 S
Size 163 x 52 x 7 cm
Weight 765 g, Packsack 16 g
Packed 23 x 14 cm
Temperature -17ºC
R-Value 4.9
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber
SynMat 7 M
Size 183 x 52 x 7 cm
Weight 835 g, Packsack 17 g
Packed 21 x 15 cm
Temperature -17º C
R-Value 4.9
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber
SynMat 7 MW
Size 183 x 65 x 7
Weight 1025 g, Packsack 18 g
Packed 27 x 14 cm
Temperature -17
R-Value 4.9
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber
SynMat 7 L
Size 197 x 52 x 7 cm
Weight 960 g, Packsack 18 g
Packed 21 x 16 cm
Temperature -17
R-Value 4.9
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber
SynMat 7 LW
Size 197 x 65 x 7 cm
Weight 1090 g, Packsack 19 g
Packed 27 x 15 cm
Temperature -17º C
R-Value 4.9
Fill Weight 160 g/m² Texpedloft Mikrofiber
SynMat 9 LW
Size 197 x 65 x 9 cm
Weight 1155 g, Packsack 19 g
Packed 27 x 16 cm
Temperature -25º C
R-Value 6.0
Fill Weight 200 g/m² Texpedloft Mikrofiber
fietsert schreef:Het ontbreken van het handige ingebouwde handpompje/systeem is jammer en ook oncomfortabel te noemen.
Ik spreek liever niet in zulke stelligheden, hoe iemand een uitrustingsstuk ervaart is nu eenmaal persoonlijk. Ik vertel alleen wat mijn bevinding is nadat ik het matje zelf gebruikt heb.
Vond jij de Airmat door het gemist van een pomp oncomfortabel?
Leon
Leon schreef:Vond jij de Airmat door het gemist van een pomp oncomfortabel?
Het is inderdaad persoonlijk en een mening. Ik vind de Synmat, die ik zelf al een paar jaar gebruik, erg handig door het ingebouwde handpompje, opblazen is wellicht een kleine moeite voor een relatief klein matje, maar de keuze bestaat, en het is een dagelijks ritueel voor de rondtrekkende fietskampeerder.
Mijn Airmat blaas ik in minder dan 20 seconden op. Het gaat zo licht dat je nauwelijks echt hoeft te blazen. Een ingebouwde pomp zou alleen het pakvolume en gewicht benadelen.

Het is een matje voor warmere nachten en die zijn er in de zomer voldoende. In Marokko met nachttemperaturen rond het vriespunt was ie echt te koud. Maar dat was een eenmalige poging tot iets te lichtgewicht.

Review van Leon is kortom ook mijn ervaring.

Toevoeging is dat ik de indruk heb dat het matje lekgevoeliger is. De laatste nacht in Marokko sliep ik op verzameld karton ;-) (dat gaat trouwens ook goed)

Sjirk
Ik heb naast de Synmat UL ook de Downmat met ingebouwde pomp, en vind dat een onding. Met de mond opblazen van de Synmat UL vond ik een hele verbetering. Die Synmat UL is aardig aan de prijs, maar weegt slechts 465 gram in de normale maat, en is heel compact. Het comfort is identiek aan dat van de Downmat, maar wel minder warm (tot iets boven nul, en niet iets onder nul zoals Exped claimt). Soms is dat fijn, soms niet. Je moet er ook wel voorzichtig mee zijn. Voor echt warme streken lijkt zo'n koele ongeisoleerde mat me best fijn, al zou ik afgaande op Leon's test de Basic versie misschien mijden.
Wim
Zelf heb ik dit jaar na lange jaren twijfelen een Exped downmat UL7 aangeschaft. Prijs is natuurlijk meteen een stuk hoger, maar het gewicht van 560gr is mooi meegenomen en het matje heeft 3 weken Noorwegen en 18 dagen touren met de fiets door Frankrijk overleeft.

Het oppompen gebeurd dan met een pompzak die ik achteraf kan vullen als kopkussen of iets dergelijks. 2 à 3 keer pompen en slapen maar. Het doorlaten van de koude kan ik nog niet over meespreken en zal een goede test zijn voor komende winter. Maar al bij al ben ik blij dat ik niet meer op een dun matje lig en s 'morgens last heb van mijn schouders.
Ja bij die Downmat UL mag je natuurlijk niet met je mond blazen, en moet je dus met die zak.
Wim